Is mijn paard dominant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline_Y

Is mijn paard dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:55

Gisteren is mijn paard (ruin, 4 jaar) voor het eerst samen los geweest in de paddock met een nieuw paardje bij ons op stal, een ruintje van 1,5 jaar. Volgens mij ging het wel goed zo samen, wat ik alleen apart vond was dat mijn paard het ruintje van 1,5 steeds bij zijn nekvel pakte en zo bleven ze telkens staan. (zag er heel sullig uit :P ) het kleintje leek het niet erg te vinden, oortjes gewoon naar voren. Ik wil graag jullie mening hierover, het zal wel normaal paardengedrag zijn, weten jullie wat dit betekend?
is dit een vorm van dominantie?

Hebben jullie nog meer tips voor ons waar we op moeten letten om te kunnen beoordelen of deze twee elkaar mogen of juist niet?

Groetjes Jacqueline

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:05

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:19

Nee, dat deden ze ook heel even, maar dat gedrag herken ik wel. Mijn paard staat achter het kleintje echt tegen hem aan en bijt rechtsbovenaan in zijn nek. (hij wilde niet dekken want dat gedrag ken ik ook ;) )

tamary

Re: Is mijn paard dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:35

Kan best poging tot spelen zijn, maar dat hij door verschil in maat niet bij kaak, etc. kan wat gebruikelijk(er) is.

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:20

Dominant is niet slecht, zo gaat dit nu eenmaal in de natuur. Zolang hij niet dominant is naar jou zie ik het probleem niet zo

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:58

Gewoon wat plagen onderling denk ik. Mijn pony doet dat ook wel eens. En het kan idd dominantie zijn naar je andere paard toe.

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:16

Ik denk ook dat het gewoon een vorm van spelen is :) het is moeilijk om na één keer te zien wie dominant is vind ik. Mijn oudere ruin (19jaar) die ik al 12 jaar heb is een heel dominant paard. Nu staat sinds een jaar mijn jong paard erbij (nu3jaar) en hij was daar heel dominant tegen. Op hem afvliegen, wegjagen, serieuze bijtwonden enz, al stonden ze ook vaak te krabben en knuffelen. Mijn jong paard was nogal een haantje de voorste dus voor mij kwam het over dat mijn oud paard hem wat op zijn plaats zette. Nu een jaar verder, mijn jong paard is wat groter, voelt zich beter enz, nu begint hij dat gedrag dat jij beschrijft ook te doen. Hij pakt mijn oud paard vast in de nek aan de schoft en laat niet meer los. Maar hij steigert en klauwt hierbij nog op hem. Mijn oud paard laat dit even toe maar als hij niet stop dreigt hij om te stampen en dan stopt hij wel. Ik vind dat het nu lijkt of mijn jong paard zijn plaats opnieuw wilt veroveren ofzo, door zo te doen vind ik hem dominant over komen!! Maar in de eerste plaats denk ik gewoon dat ze spelen en uitmaken wie de baas is en hoe ver ze kunnen gaan. Het is zo leuk om naar ze te kijken wanneer ze op de wei staan en uit te dokteren wie de baas is enz :)

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 17:55

oke bedankt voor jullie uitleg! het gaat nu ook steeds beter, ze staan bijna dagelijks samen in de paddock en moet zeggen dat het er nu wat minder heftig aan toe gaat gelukkig.