ik krijg mijn pony nooit uit de wei te pakken.
het lukt pas naar minstens 15/20 minuten.
soms komt ze gewoonlief naar me toe.
maar vaak rent ze bokkend weg.
weet iemand een manier hoe ik der snel te pakken kan krijgen?
groetjes
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
toen kon ik haar zo pakken Nelson17 schreef:Wat meestal wel helpt is niet altijd gaan rijden soms gewoon alleen even een aai geven of iets lekkers en dan weer gaan. Je kan hem ook soms alleen even gaan borstelen of even wandelen zodat het voor je paard ook leuk is. Wat bij mijn paard meestal helpt is om gewoon de andere paarden te gaan aaien en het dan na een tijdje weer proberen hem mee te nemen. Als hij dan nog weg gaat rennen kan je iets lekkers meenemen soms komt hij dan nog niet maar als ik dan op mijn hurken ga zitten meestal wel.
hinke98 schreef:Dat had ik ook: De oplossing is eerst met een snoepje de wei in gaan. Naar je paardje toelopen en duidelijk laten merken dat je wat lekkers hebt. Heel belangrijk is dat je haar de laatste stapjes laat zetten en de beloning of voor de helft te geven voor je het halster omdoet en de andere helft als die om zit of pas als die helemaal omzit. Beloon goed en prijs je pony/paard als je haar hebt. Zo gaat ze het leuk vinden dat je in de wei komt. Als ze al op je af komt zodra je de wei ingaat ga je zo nog een weekje door. Dan moet je stoppen met snoepjes geven omdat ze anders telkens gaat vragen om een snoepje en dit erg irritant is. Wel moet je haar even blijven belonen zodra je haar hebt. Ook is het goed om niet telkens het zelfde te doen als je haar uit het land haalt. Bijvoorbeeld naar binnen. Je kan ook even tussendoor pakken en even iets doen wat leuk is, zo komt ze ook sneller omdat ze niet alvast weet wat je gaat doen (dit laatste geldt bij mij wel aangezien ze altijd naar binnen gaan als ik ze ophaal (een kleine pony waar ik niet op kan rijden) Het werkt bij mij dus wel.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn Enorm lange verhaal
succes, en laat je even weten of het werkt?
Groetjes,
Hinke
treintje11 schreef:Nelson17 schreef:Wat meestal wel helpt is niet altijd gaan rijden soms gewoon alleen even een aai geven of iets lekkers en dan weer gaan. Je kan hem ook soms alleen even gaan borstelen of even wandelen zodat het voor je paard ook leuk is. Wat bij mijn paard meestal helpt is om gewoon de andere paarden te gaan aaien en het dan na een tijdje weer proberen hem mee te nemen. Als hij dan nog weg gaat rennen kan je iets lekkers meenemen soms komt hij dan nog niet maar als ik dan op mijn hurken ga zitten meestal wel.
haha ik rij ook niet altijd wanneer ik der uit wei haal vaak ook gewoon even lekker knuffelen borstelen vertroetelen enzo.
ik heb wel heel veel geduld met der. ga vaak gwn zitten en dan komt ze vanzelf naar 30 min naar me toe.. maar daar heb ik niet altijd tijd voor...
FIrisje schreef:Ben het helemaal eens met de bovenstaanden.
Maar ik denk dat jou paard niet zomaar niet wil komen. Waarschijnlijk doe je (in haar ogen) geen leuke dingen met haar. Is ze tijdens het rijden altijd heel erg gespannen? Of is ze heel gevoelig, in haar mond bijv., maar trek jij daar heel veel in?
Het zal een reden hebben over de dingen die jullie doen. Kijk daar ook naar. Als je daar verandering in kan brengen, zal je paard sowieso komen.

Nelson17 schreef:haha ik rij ook niet altijd wanneer ik der uit wei haal vaak ook gewoon even lekker knuffelen borstelen vertroetelen enzo.
ik heb wel heel veel geduld met der. ga vaak gwn zitten en dan komt ze vanzelf naar 30 min naar me toe.. maar daar heb ik niet altijd tijd voor...
Magrathea schreef:Staat ze met andere paarden? In dat geval kan je een ander paard gaan knuffelen/aaien. Grote kans dat je pony dan denkt '... Hee!! Baas! Kom eens bij mij!! ' En dan wil ze ineens heen graag naar je toe
Verder, ja, ook af en toe eens oefenen met uit de wei halen dat je haar lekker laat staan zegmaar. Dus halster omdoen, wandelingetje maken (door de wei) en dan weer loslaten.
Succes ermee, met een beetje geduld en toewijding lukt het vast snel
treintje11 schreef:FIrisje schreef:Ben het helemaal eens met de bovenstaanden.
Maar ik denk dat jou paard niet zomaar niet wil komen. Waarschijnlijk doe je (in haar ogen) geen leuke dingen met haar. Is ze tijdens het rijden altijd heel erg gespannen? Of is ze heel gevoelig, in haar mond bijv., maar trek jij daar heel veel in?
Het zal een reden hebben over de dingen die jullie doen. Kijk daar ook naar. Als je daar verandering in kan brengen, zal je paard sowieso komen.
ik trek niet hard in der mond dat zeker niet, en nee ze is niet gespannen met rijden. maar ik pak der vaak ook om gwn lekker te knuffelen enzo. maar ze laat zich door niemand zomaar pakken. het is een hele eigenwijse welsh. en het heeft niet te maken met dingen die ik verkeerd doe, ik doe niks verkeerd. ik rij vaak bitloos ook en daar reageert ze super op enzo. het is gewoon een eigenwijse welsh. en ik heb dit topic niet gemaakt om te horen dat ik bijv. niet goed met der om ga.
groetjes;)
Sorry!
. Ik heb het bij mijn paard geprobeerd met een join up. Eerst moest ze dit natuurlijk snappen dus met veel oefenen in de bak (waar ze dus niet weg kon) heb ik haar geleerd hoe dit werkt. Nu kan ik haar hewoon sturen door naar rechts of links te wijzen en dus ook het commando geven naar me toe te komen. Dit werkt nu ook in de wei. Mijn paard vind het leuk en ik ook
. Misschien kun je dat ook proberen.
treintje11 schreef:ikmik schreef:ja, je moet wat lekkers mee nemen. en dan komt ie zeker weten naar je toe. en als ie bij je is doe je voorzichtig het halster om. maar neem wel een voorraadje mee!
heeft sowieso altijd halster om in wei. maar lekkers helpt ook niet echt...
... maar ging ook gewn spontaan naar het land begeven moment,, soms wel 5/6 keer op een dag, gewoon een aai gewoon een stukje appel beetje kloten en rondjes lopen in de wei... dan kwam ze altijd achter me aan lopen
.. gewoon dat het normaal was dat ik daar was en dat alles goed was en soms zelfs wat lekkers kreeg ( 2x van de 6 op een dag kreegze dan wat ).. heeft me egt geholpen 2 weken tijd ofso!!! en ze kwam galopeerend naar het hek als ik eraan kwam! hihi
!!!