Paard is plakkerig.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Paard is plakkerig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 11:15

Hoi! (:.
Ik heb een 2.5 jarige Westpoint merrie. Ze is ontzettend lief maar nu heb ik een probleempje.
Als je in het weiland bent, of waar dan ook, wil ze niet bij je weg. Ze loopt de hele tijd ontzettend dicht achter je aan, en als je haar wegstuurt , of weg probeert te duwen luistert ze niet. Ze heeft gewoon geen respect voor je. Ze is heel lief hoor, ze vind het heerlijk om te knuffelen maar wat ze nu doet is al een tijdje zo. Ik heb al rondgesnuffeld in mijn paardenboek die 'problemen oplost' maar daar heb ik ook niets kunnen vinden. Eigenlijk is ze gewoon een opdringerige stalker die geen respect toont. Weten jullie hoe ik dit op een goede manier kan oplossen, zonder dat ik Eclipse pijn moet doen, of haar bang moet maken?
Het is echt heel dringend en ik hoop dat er iemand is die mij hier mee kan helpen en tips kan geven.
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Elysa.

troi

Re: Paard is plakkerig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:34

Je kunt je ruimte opeisen door enthousiast me je armen te gaan wapperen. Krijgt ze dan een lel? Tja, jammer dan dan is ze blijkbaar met haar neus te dicht bij. Is haar eigen keuze. Een paar keer helicoptertje spelen en ik gok dat het rap beter wordt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:48

Dat is opzich een goede, maar daar reageert ze niet op. Dan kijkt ze je aan zovan ; Wattefack wil je bereiken?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:55

Als zij niet reageerd ben jij veel te bescheiden. Gewoon zwaaien met je armen, en niet te zacht en voorzichtig. Zij kiest er bewust voor om in jouw bereik te staan en zij neemt het risico een lel te krijgen! Als zij nog niet reageerd nadat jij een paar keer haar flink geraakt hebt en zelf een zere arm/hand eraan hebt overgehouden is de volgende stap om het te herhalen met een stuk touw. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:58

Een opdringerige stalker :')

Consequent blijven, dat sowieso. Dat ze wil knuffelen is prima, maar alléén als jij dat goed vindt. Een paard dat zonder kwade bedoelingen bij je in de buurt komt hoef je niet af te rassen, maar duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent mag wél. Zwaai eens met een halstertouw? Dat lijkt wel een beetje op een staart...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:04

Mijn [***] is ook zo'n knuffelig nieuwsgierig aagje :D
Ruimte opeisen is inderdaad wat er moet gebeuren.
Als armen wapperen niet helpt, dan zou ik de volgende keer een halstertouw of leadrope meenemen.
Hiermee kan je rondjes zwaaien zodra ze te dichtbij komt, of te lang blijft hangen.

Als je als eerste in de wei komt, niks mee doen. Het is immers wel fijn als ze blijft komen als jij er aan komt.
Maak je lang en groot als ze net voor jouw ruimte is eventueel met je arm gestrekt 'HO'.
Blijft ze daar staan 'braaaaf'. Duwt ze door, dan duw je haar terug met hand of je zwiept met het touwtje. Gaat ze uit je ruimte 'braaaf'. Geef haar wat aandacht en loop dan weg. Ze mag best meelopen als ze dat gezellig vindt, maar wel weer buiten jouw ruimte. Doet ze dat niet, zwiep dan de rondjes met je touw. Niet kijken, geen aandacht aanbesteden, gewoon wegzwiepen. Krijgt ze een tik van het touw, dan is dat haar eigen schuld. Ze is niet van suiker, dus zo'n tik is echt niet erg. Vooral met zulk soort paarden moet je heel duidelijk zijn wanneer ze wel en niet erbij mogen zijn.
Er mag best gezellig geknuffeld worden, maar wanneer jij dat wil op jouw voorwaarden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:21

suze_ schreef:
Mijn Kobalt is ook zo'n knuffelig nieuwsgierig aagje :D
Ruimte opeisen is inderdaad wat er moet gebeuren.
Als armen wapperen niet helpt, dan zou ik de volgende keer een halstertouw of leadrope meenemen.
Hiermee kan je rondjes zwaaien zodra ze te dichtbij komt, of te lang blijft hangen.

Als je als eerste in de wei komt, niks mee doen. Het is immers wel fijn als ze blijft komen als jij er aan komt.
Maak je lang en groot als ze net voor jouw ruimte is eventueel met je arm gestrekt 'HO'.
Blijft ze daar staan 'braaaaf'. Duwt ze door, dan duw je haar terug met hand of je zwiept met het touwtje. Gaat ze uit je ruimte 'braaaf'. Geef haar wat aandacht en loop dan weg. Ze mag best meelopen als ze dat gezellig vindt, maar wel weer buiten jouw ruimte. Doet ze dat niet, zwiep dan de rondjes met je touw. Niet kijken, geen aandacht aanbesteden, gewoon wegzwiepen. Krijgt ze een tik van het touw, dan is dat haar eigen schuld. Ze is niet van suiker, dus zo'n tik is echt niet erg. Vooral met zulk soort paarden moet je heel duidelijk zijn wanneer ze wel en niet erbij mogen zijn.
Er mag best gezellig geknuffeld worden, maar wanneer jij dat wil op jouw voorwaarden.

Bedankt! Hier ga ik zeker wat mee doen. Eens kijken of mevrouw hier wel op reageert! (: . Ze is wel een echte doordouwer, en nog een beetje lomp wegens haar leeftijd, maar met deze tip kan ik best iets doen! Heel erg bedankt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:34

Succes!
En de aanhouder wint ;)
Altijd net wat koppiger zijn dan zij is :D
[***] weet het na 3 jaar heel goed inmiddels, maar als er opeens errrrg interessante nieuwe dingen zijn, dan heeft hij ook weer even dat plaatje voor het hoofd en moet ik hem er weer even aan herinneren hoe het werkt :+ :D (sowieso vind hij dat die regels dan wel bij mij gelden, maar bij andere mensjes zou dat best eens niet zo hoeven zijn :+ )
Als je haar duidelijk kunt maken wat wiens plekje is, dan kan je met zo'n karaktereigenschap heel veel.

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:55

miss een beetje verwend??? ;)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:11

Ikmik , tuurlijk is ze verwend, ik vind dat dat ook bestt mag.:p

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:39

Nee eigenlijk mag dat niet, verwennen is iets leuk voor mensen, en ook daar krijg je er lastige exemplaren door.
Maar in de dieren wereld is het woord verwennen , gewoon onbestaande, daar kan een paard nooit mee overweg, gedraag je dus net iets meer als paard, jij hebt de hersens, jij kan dat, een paard kan zich nooit als een soort mensje gaan gedragen, het is en blijft een paard.
En af en toe eens kroelen en een snoepje geven tjaaa dat moet idd kunnen , maar niet echt rot verwennen, dan ben jij niet de leider die het paard als leider zal gaan erkennen, nee zelfs een beetje tegenovergesteld mssn zelfs, jij lijkt op die manier een beetje een onbetrouwbaar en onbegrepen iets.

Change3x schreef:
Ikmik , tuurlijk is ze verwend, ik vind dat dat ook bestt mag.:p

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:46

Je ruimte opeissen! dit is het begin van dominantie, en dat kan heel snel heel vervelend en zelfs gevaarlijk worden. Zeker met jonge paarden moet je heel duidelijk zijn: jij hebt het laatste woord, jij hebt de leiding. Daar moet je streng en consequent in zijn. Pas als ze respect heeft voor de grenzen kan je knuffelen en tuttelen. Als je dat moeilijk vind (als je paard er niet op reageerd) moet je misschien toch eens hulp inschakelen van een volwassene.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 17:20

aeolusnr1 . Ik vind dat je, je paard goed moet verzorgen, en ze mag best verwend zijn. Mijn andere pony is donders verwend, en die gedraagt zich heel goed en respectvol tegenover mij.

s6801881 . Bedankt. (:. Ik ben al met zoiets bezig. Ze is juist helemaal niet dominant, maar juist onderdanig. Ze is gewoon een beetje erg lomp. Mijn mama heeft veel ervaring met paarden en zei zegt dat het vanzelf wel weg gaat. Maar ik neem aan dat dat gewoon per paard verschild dus ik probeer gewoon verschillende dingen uit! Ik geloof namelijk best wel dat het met lompigheid en groenigheid te maken heeft, maar dit is ook een begin van een goed opgevoed paard!