ponies kunnen niet uit elkaar, klimmen uit stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

ponies kunnen niet uit elkaar, klimmen uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:48

Al een aantal jaar staan mijn haflinger en shetlander samen in een stal. Dit gaat altijd goed. Vinden elkaar erg lief, maar konden ook wel weer uit elkaar als ik ging rijden bijvoorbeeld. De ene bleef dan in stal/wei, een enkele keer roepen, of even bij het hek blijven staan, maar ging daarna gewoon weer zijn eigen weg. Niks klimmen uit stal oid.
Ook zijn wij al meerdere keren in de tijd dat ze samen staan van stal gewisseld. Dit ging zonder problemen.

Nu ben ik in januari van stal verhuisd, en is de ellende begonnen. Zodra 1 van de 2 uit stal wordt gehaald, is het bal. Degene die achter blijft, raakt helemaal in paniek. Er is niets mee te beginnen.
Als ik met mijn haflinger wil gaan rijden/poetsen oid, haal ik hem uit stal, en dan begint de ellende. De shetlander klimt volledig uit paniek uit de stal, over de staldeur heen. Doe ik daar de tralies van dicht, dan klimt hij wel uit een andere hoek eruit over een brede muur heen.
In een andere stal zetten helpt niet, hebben we ook geprobeerd, maar dan klimt hij zelfs via de voerbak over een 2 meter hoge muur, hij blijft gewoon net zo lang springen totdat hij eruit is.
Ook mijn haflinger heeft geen rust meer zonder die kleine, hij blijft onrustig dribbelen naast me en roepen. Nu valt dit laatste wel te trainen, daar ben ik absoluut niet bang voor.
Ik durf ze alleen niet alleen achter te laten in stal, dit levert levensgevaarlijke situaties op.

Ik ben ten einde raad, en weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Wie heeft de gouden tip?

jenn0dv

Re: ponies kunnen niet uit elkaar, klimmen uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:54

Ik heb hetzelfde probleem, alleen dan met mn lieve NF! Die vind het ook nodig om volledig in paniek in zn stal rond te rennen en gillen en proberen door de opening te springen. Nou wil dat natuurlijk niet lukken, pech voor hem. Maar 2 gebroken benen zie ik weer niet zo zitten. Als ik hem buiten laat is helemaal het hek van de dam, dan zijn de stroomdraadjes geen obstakel meer voor hem.
Nou is mijn oplossing dat ik op zoek ga naar een 3e paardje, die wel alleen kan staan. Zodat ze nooit meer alleen zijn!
Die mogelijkheid is er natuurlijk niet voor iedereen, en ik denk toch dat afleiding het beste werkt. Als iemand je zou kunnen helpen om de achterblijver te vermaken zou hij daar langzaam aan kunnen wennen.

Vind het ook een moeilijke situatie!
Succes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:56

Onzettend vervelend voor je en weet zo even geen oplossing... maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar een fimlpje hiervan.

Edit: Misschien een ander huisje zoeken voor shet? Bij anders shets?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:59

Ik denk dat je paarden een signaal afgeven: ze zijn niet gelukkig op de huidige stal, daarom hebben ze elkaar zo hard nodig. Is het geen optie om terug te verhuizen?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:03

kun je je shet niet mee als handpaard nemen als je gaat rijden?

wel een zeer gevaarlijke en vervelende situatie.

sterkte ermee!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 13:07

Zo wat een snelle reacties!

Jenn0dv helaas heb ik die optie niet om er een 3e paardje te zetten.
Heb geprobeerd om iemand met hem te laten wandelen/poetsen, maar helaas helpt dit niet. Hij wordt zo nerveus dat hij gewoon dwars over diegene heen rent/springt (en dat voor een shetlander :+ ) , en ik wil mn stalgenootjes graag heel houden ;)

Annebe als er echt geen oplossing te vinden is, ga ik daar idd over nadenken, maar probeer het eerst liever op te lossen. Een filmpje ga ik er niet van maken, ik laat hem nu echt niet in zijn eentje in stal, ik zit even niet te wachten op een shetlander met gebroken benen mocht hij ergens blijven hangen.

44Myrthe44 momenteel kan ik niet terug verhuizen, er staat een wachtlijst. Maar vind het erg vreemd dat ze zich niet thuis zouden voelen, vanaf dag 1 waren ze namelijk wel rustig in stal, stal is ook veel groter, komen meer naar buiten, etc. Zijn als ze samen zijn echt de rust zelve.

Crazyshar dat doe ik tot nu toe dus, nouja, met longeren e.d. neem ik die kleine maar gewoon mee. Maar ze zullen toch een keer uit elkaar moeten. Wat als er 1 bijvoorbeeld naar de kliniek moet?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:12

Wat ik graag wil proberen, zodra ik wat meer tijd heb:
Steeds iets verder en iets langer uit elkaar.
Mijn NF raakt nu al in paniek als ik mijn døla voor zn stal zet.
Dan zou ik moeten wachten totdat hij rustig wordt, dan døla weer terug.
De volgende dag weer, net zolang totdat hij er niet meer op reageert.
Daarna bijvoorbeeld naar buiten met de døla, en 1 minuutje uit beeld. Volgende dag 2 minuutjes enz enz...
Het probleem is alleen dat dit zoooveel tijd kost. En dan heb ik op het moment helaas niet....
Maar dat zou je nog kunnen proberen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:37

Kan de shet niet gewoon de wei op met andere paarden?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:16

Doordat ze verhuisd zijn zoeken ze nu extra steun bij elkaar.
Vind ik niet heel erg raar gedrag hoor.
Ik zou ze ook steeds iets langer van elkaar scheiden net wat Jenn zegt en ik denk dat het een kwestie van tijd is als het voorheen geen probleem was.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:41

Jenn0dv dat zou idd nog een oplossing kunnen zijn :)

Tigra helaas kan hij niet de wei op met andere paarden tijdens dat ik de haflinger uit stal haal. Hebben hem wel geprobeerd bij een ander paard te zetten, maar daar heeft hij totaal geen oog voor, hij wil naar de haf en wel per direct...

Hanneke het gekke is dat ik hier nu ruim een maand sta, en ik in het begin dus wel gewoon de haflinger mee kon nemen, die vond t ookwel prima. 1 of 2 hinnekjes van beide kanten, dat was het. Probleem is van de 1 op andere dag op komen zetten, en ook echt in 1 keer helemaal volledig in paniek, niets meer mee te beginnen terwijl er niets geks is gebeurd.

Allemaal trouwens enorm bedankt voor het meedenken :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:13

zijn er na die maand ook geen nieuwe buren bijgekomen ofzo? een ander paard op stal sinds het begonnen is? iets wat bij de uitgang verandert is, op de parking in de rijbak,.... helemaal niets verandert?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 21:55

Helemaal niets, dat is t gekke, geen andere buren, geen andere stalgenoten, bak ernaast is hetzelfde, paddocks waar ze in staan ook niet...

char_lew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:57

en wat als je je shet uit de stal haalt ipv de andere?
er even mee rondwandelen in de stallen, en dan steeds een iets grotere toer.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:34

Ik lees hier even mee, maar erg jammer genoeg nog geen echte oplossing gehoord.. Ik heb 2 paarden die alleen op het land staan, een 2,5 jarige franse draver en een 18 jarige engels volbloed merrie. Ik had de merrie gekocht om het veulen (gekocht toen hij net 1 jaar was) gezelschap te houden. Al na een paar maanden waren ze heel erg aan elkaar gehecht. Ik wilde eens kijken of ik wat met de merrie kon doen qua grondwerk wat een dramatisch resultaat had. Ze werd compleet gek, na 10 minuten kon ik haar op geen manier meer onder controle houden. Ze is losgebroken terug naar het hek geraced (waar het veulen heen en weer aan het galopperen was) en heeft kans gezien haar knieband van haar rechterknie te scheuren. Ik dacht eerst dat ze afgemaakt moest wordeb, maar heb haar er bonvenop gekregen met 2 maanden revalidatie en daarna was ik dus nogal huiverig nog eens zo'n avontuur aan te gaan. Ze is al op redelijke leeftijd en heeft geen makkelijk leven achter de rug (carriere als polo paard, in FR en Belgie geweest en daarna fokmerrie geworden zonder echte aandacht). Ik laat haar dus maar met pensioen gaan, maar nu zit ik met het veulen. Hij is bijna op een leeftijd dat hij meer aan het werk zou kunnen, maar ik krijg hem de wei niet uit zonder dat de merrie gek wordt en hij ook. Ik ben erg bang dat 1 vd 2 zich weer blesseerd, of anders ze mij nog eens blesseren.. Ik heb al aan een 3e paard gedacht, maar dat lost het probleem niet op van degene die alleen de wei uit moet. Daarnaast wordt het allemaal wel erg prijzig bij elkaar.

Iemand meer ervaring hiermee? Nooit last gehad van paarden die niet van elkaar weg konden hiervoor, dus ik sta hier voor een erg nieuw probleem.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:54

Lastig...
Ik ga hier waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen maar kun je de merrie niet even sederen de eerste paar keer?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 20:39

Char_lew helaas dan ook hetzelfde probleem, alleen de haflinger springt makkelijker uit stal (die ben ik ookal eens uit een rijdende trailer verloren dus daar ben ik wat voorzichtig mee, die houdini ;) )

Idee is nu om een rek voor dat raam/ die uitsparing te maken, zodat ik dat dicht kan zetten als ik er 1 meeneem, dan kan de ander iig niet uit stal klimmen... Tenminste, neem aan dat hij niet over de stalwand heen kan komen...
En dan maar trainen trainen trainen denk ik.. probleem is nu gewoon dat ik niet echt kan trainen, omdat ze echt uit stal klimmen...

Justjoos dat van jou is ook niet makkelijk idd.. hetzelfde probleem...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:09

Ik heb laatst ook nog een tip gehad om bij allebei Bachbloesems te gebruiken, dan worden de reacties van je paardjes minder erg!

Ga het zelf ook eens proberen als ik het hier kan krijgen :)

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:11

Bachbloesems zouden inderdaad kunnen helpen.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:13

Misschien dat ze het nog wat spannend vinden op de nieuwe plek en dat ze het dan eng vinden om alleen te blijven in een nieuwe omgeving, misschien moet je een alles in de buur wat laten zien en misschien heeft het gewoon tijd nodig totdat ze alleen durven te staan?????

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:33

afspenen, eerst stal ernaast laat ze zo een paar dagen staan, dan tegenover elkaar en zo op bouwen net als dat je een veulen afspeent...laat het een geleidelijk proces zijn waarin je ze alle gelegen heid geeft om te kalmeren in de hun nieuwe situatie, dus niet te snel opgeven. als ze naast elkaar staan kunnen ze ruiken aan elkaar (dus ook nog voelen) je kan ook beginnen met eerst een uurtje naast elkaar dan weer bij elkaar en dan opbouwen, dit is een heel moeilijk en langzaam proces maar met heel veel geduld is het wel mogelijk. geef ze wel de tijd om te kalmeren dit is erg belangrijk een punt van ontspanning, ook al zullen ze niet eten bied ze toch een keer wat lekkers aan. zorg wel dat ze elkaar kunnen zien de eerste tijd dit geeft een bepaalde rust voor paarden en horen kunnen ze van ver af dus maak je daar maar niet druk om! succes!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:24

Opzich, als een paard verhuisd duurt het 2 jaar voor het paard helemaal weer zichzelf kan zijn en zijn plekje heeft gevonden. De haf is volgens je profiel 5 jaar en ze zijn in de jaren dat ze samen staan al meerdere keer van stal gewisseld, wat ik lees dan. Misschien is de emmer nu vol en voelt hij zich niet meer veilig, is bang voor veranderingen, verzin het. Ze komen toch wel elke keer samen in een nieuwe situatie. Is het geen idee voor de shet een ander paard te zoeken waar die het ook mee kan vinden en hem daarnaast te stallen?

Als ik met 2 van mijn paarden op vakantie ga moet ik ook niet bedenken om 1 achter te laten als ik ga rijden terwijl in de omgeving waar ze al jaren staan dat totaal geen problemen geeft.