Hoe krijg ik mijn paard terug in draf !?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJlana

Hoe krijg ik mijn paard terug in draf !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 18:19

Hallo,

Ik ben sinds gisteren de trotse eigennaar van een hele lieve dravers Merrie,( bijna 4 )
Na mijn idee is ze bij de vorige eigennaar niet tot haar recht gekomen, ze heeft daar 3 weken stil gestaan en nog zeer onbeleerd.
Haar karakter is super, op stal is ze heel nieuwschierig en poetsen vind ze heerlijk, kan en mag echt alles bij haar doen.
Ze had nog nooit een binnenbak gezien, dus heb haar daar eerst lekker los laten rennen, ze pakte deze kans en ging er vol voor !
Het viel me op dat ze prima gangen heeft, stap, draf, galop, en telgang.
Ik heb haar lekker laten rennen omdat ze dit duidelijk nodig had.
Die avond heb ik haar opgezaldeld en ben ik vol goedemoed mijn rijles in gegaan.
Ik ging er vannuit dat ze het erg spannend zou vinden want het was natuurlijk allemaal nieuw, en het is nog een jong ding!
Het leek mij verstandig dit de eerste keer dan ook onder toezicht te doen van een instructeur.
Ze gedraagde zich prima, ze vond het duielijk wel spannend, en keek nieuwschierig om zich heen.
Ik heb haar rustig laten stappen en rond laten kijken zo dat ze even kon wennen.
Ik merkte eigenlijk direct dat er de afeglopen tijd weinig tot niks met haar gedaan is, ik heb het idee dat is gebruikt is voor och wat leuk, ik heb een eigenpaard 'maar kan er niks mee'.
Nageven is geen probleem doet ze zonder moeite maar kenmerkent is mijn been is ze bang voor al leg ik hem amper aan ze rent er voorweg.
Dit kan ik haar natuurlijk niet kwalijk nemen.
Dus heb het gewoon rutig oplaten bouwen en mn benen niet AL te aanwezig laten zijn.
In stap ging alles echt prima, ze liep rusig en voelde fijn aan, tuurlijk vond ze het nog wel spannend maar was wel erg trots op haar dat ze het zo goed deed.
OP het moment dat ik haar wilde laten draven, want een draver lijkt me te kunnen draven :o Doet ze dit niet !?
Ze springt gelijk in telgang. en ik zou niet weten hoe ik dit moet onderbreken.
Ik heb geprobeerd ophoudingen te maken, van telgang naar stap maar elke keer als ik weer in draf wilde ging ze weer in tel gang.
En ook niet rustig, nee heel hard !
Toen vertelde iemand mij dat als je een draver harder zou laten gaan ze over zou gaan in draf, dus dit heb ik ook geprobeerd, maar sprong ze aan in galop.
Draf word dus compleet overgeslagen onder het zadel, terwijl ze dit wel laat zien als ze los loopt.
Ik heb toen besloten de les uit te gaan en in de andere bak even rustig te proberen.
Ook dit hielp niet, dus gooide ik het opspanning en heb haar een poets beurt gegeven en haar op stal gezet.
Vandaag ben ik weer de hele dag met haar bezig geweest, ik heb haar eerst weer los gelaten, waar ze weer van genoot!
Daarna wezen poetsen en het zadel en hoofdstel omgedaan.
Ik heb haar eerst aan de longeerlijn gedaan, om te kijken of ze de draf wel zou laten zien aan de longeerlijn met de spullen op.
En dit deed ze ook netjes, ze liet een rustige draf zien, en was heel braaf aan de longeerlijn !
Ik ben er daarna op gestapt, en ben rustig weer in stap begonnen aangezien ze nog niet snapte wat een volte was ect heb ik dit eerst geprobeerd in stap, ook wilde ze niet op de linkerhand.
Na rustig proberen deed ze dit allemaal netjes, ze liet echt zien dat ze graag wil leren, en echt wel alles voor me wil doen !
Na een tijd bezig geweest te zijn in stap, wilde ik de draf proberen, en weer het zelfde, ze sloeg het over en sprong gelijk weer in de telgang!
Ik heb weer met ophoudingen proberen te werken, ophoudingen deed ze netjes, alleen de telgang ging niet over in draf.
Ik weet nu echt niet hoe ik haar onder het zadel in draf krijg, Ik heb dan ook het idee dat de vorige eigennaar niet eens door had dat ze niet in draf zat maar in telgang, Het is zo'n lief beest !
En ze wil graag leren en alles wel doen alleen begrijpt het nog niet, en ik weet niet hoe ik de draf er in krijg en de telgang er 'uit'.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Tips !

Helluup !

Groetjes.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:29

Hey

Leuk een draver, die heb ik ooit ook gehad. Die deed juist de galop niet :o

Tja ik denk dat de oude eigenaar haar de telgang heeft aangeleerd of zoals je zelf al zegt het misschien niet eens in de gaten gehad.
Maar aangezien je haar pas van gister hebt denk ik ook dat je nog gedult moet hebben, aangezien je zelf zegt ze wil wel werken maar snapt het niet.

mijn paard rende ook heel erg weg voor het been, een beetje eraan en dan was ie al weg. We zijn nu een paar maanden verder en werken er nog steeds aan. Misschien is het verstandig om iemand te zoeken die verstand heeft van het trainen van deze paarden, zodat die je les kan geven.

Heel veel plezier met je paard :D

Ibbel

Re: Hoe krijg ik mijn paard terug in draf !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:34

Je topic staat hier verkeerd, en je hebt het ook 2 keer geplaatst. Dat is niet de bedoeling. Ik tem wel even dat je topic naar het juiste forum verplaatst worden.
Als je niet weet wat 'tem' betekent, verwijs ik je graag naar de 'help' en de regels. Rechtsbovenaan in je scherm.

DJlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 18:38

Hallo,

Zou kunnen hoor dat hij verkeerd staat, ben niet bekend op jullie forum.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:42

Ik denk dat jij haar gewoon veel te weinig tegenhoudt in je overgang. Zelfs al zou ze meteen in een telgang gaan, dan mag ze nog steeds niet meteen keihard gaan, dus zal je haar nog voor je overgang heel goed bij jou en naar beneden moeten rijden dat ze niet meteen weg kán, richt je gewoon op een hele rustige overgang, zacht met je been en zodat ze snapt dat been actief betekent en niet persé gelijk staat aan snel en stress. Volgens mij is het voor haar veel makkelijker om te draven, dus denk ik dat ze als ze rustig is, ze wel gewoon zal gaan draven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:46

Ik zou eens beginnen met longeren en het paard te laten wennen aan de nieuwe situatie en eigenaar.
Nu gooi je het dier wel heel erg in het diepe zonder dat hij kan zwemmen! Meteen de eerste dag al proberen van een draver een dressuur paard te maken gaat echt niet lukken vrees ik!
Een draver is toch een iets ander geval als een " normaal" rijpaard!
Heeft een andere voor geschiedenis wat betreft africhten qua dressuur onder de man.
Geef het dier even een week of 2 de tijd om te wennen aan alle nieuwe indrukken en ga eens spelen of longeren om ook als nieuwe eigenaar te wennen aan elkaar!
Kan jij zien hoe hij op div. dingen reageert en kan paard lief wennen aan de nieuwe stal, eigenaar en het schema van trainen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:04

Je zegt dat ze aan de longeerlijn wel kan draven. Maak daar gebruik van!
Probeer er het commando "Drrrrraf" aan te koppelen. Dan kan je dat commando ook gebruiken terwijl je op haar rug zit :j En ook vooral GOED les nemen! Ik weet niet of je tevreden ben met je huidige instructeur?

DJlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 19:09

Heel erg bedankt voor de reacties en tips, ik ga er zeker wat mee doen, de gene die mij les geeft is heel goed, alleen die gaf zelf al aan dat ze hier ook geen verstand van heeft vandaar dat ik jullie om hulp vraag

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:13

Probeer er niet na 1 dag al druk op te zetten omdat je verwacht dat ze het nu al goed doet.
Veel longeren, veel overgangen laten maken en wat Nikip zegt; probeer het commando 'draf' eraan te koppelen.

Als ze in telgang gaat rustig terug zetten naar stap en nogmaals proberen.
Mijn draver viel in telgang als ze mij niet begreep en nerveus werd. Ophoudingen maakte werkte al helemaal niet. Rustig terugzetten en de oefening opnieuw doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:18

Ik denk dat 't door spanning komt. Dat en/of een gebrek aan balans.

De fout die veel mensen met hun eerste eigen paard maken is dat ze er allemaal meteen van alles mee willen. Je hebt misschien nog wel 20 jaar de tijd met dit paard. Ik vind het gestoord dat je er meteen op de eerste dag mee in de les bent gaan rijden. Geef dat paard eens een paar dagen de tijd om te wennen en begin dan met longeren. Zul je zien dat 't dan beter gaat. Je geeft zelf in de OP al aan dat ze wel draaft als ze ontspannen is.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:34