paard wil ineens niet meer de binnenbak in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eszsie86

paard wil ineens niet meer de binnenbak in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 19:19

Hallo.

Ik heb afgelopen maandag nog les gehad en toen liep mijn paardje gewoon rustig mee de bak in...het gaat wel altijd sloom , en heeft er niet actief zin in, toch als hij eenmaal in de bak zit en we gaan rijden is die heel actief en gaat die niet moeilijk doen om onder het werk uit te komen.

Als hij met andere paarden is en die gaan weg, wordt die een beetje vervelend en vindt die het niet leuk, als die meteen in de bak komt en hij is alleen is er eigenlijk niks meer aan de hand, hij vindt het even niet leuk maar ''legt'' zich er snel bij neer.

Nou heeft die 1x een kans gekregen om naar buiten te rennen ( iemand anders was net de bak uitgegaan en de deur niet dichtgemaakt) en toen hebben we ook de grootste moeite gehad om hem terug te krijgen. Uiteindelijk zonder verdere hulpmiddelen ofzo is die toch weer mee naar binnen gegaan.

Laatst waren we even een stukje naar buiten gegaan maar omdat dat de eerste keer was maar 10 minuten weg geweest en wilde toen nog even in de bak verder rijden , ja daar dacht hij natuurlijk anders over maar uiteindelijk toch de bak ingelopen ook dit keer weer zonder dwangmiddelen ofzo.

Nou zoals ik dus schreef maandag les gehad was niks aan de hand, ook rustig afgesloten. En ik weet het het is winter en de paarden zijn wat frisser. Maar ik ben 2 dagen niet geweest en wilde hem even losgooien in de bak, wat longeren en beetje grondwerken. ik loop met hem richting bak....en hij weigert voor de deur nog maar 1 stap te verzetten en zet hem in zijn achteruit...nou weer proberen...niks..en hij keek echt van ik ga hier niet meer naar binnen.
Soms loop ik dan naar zijn zijkant en drijf hem zo een beetje voorwaarts..normaal reageert die daar heel rustig op en dan heeft die zoiets van oke jij wint ik ga al...maar nu maakte die zich helemaal klein en stond die een beetje te trillen en keek best angstig.

Nou vraag ik mij dus af...zou er iets gebeurt kunnen zijn ( je hoort wel vaker verhalen op de manege dat paarden er door de bak zijn gejaagd OOK privepaarden.) of zou hij nou echt liggen etteren...

Afijn...eenmaal toch in de bak, liepen er nog 2 andere paarden...en toch was hij heel gespannen..ik denk nja hij zal zich wel uit willen leven ofzo...en toen gingen die 2 paardjes weg. Maar hij weet het ondertussen, we zijn er zovaak alleen geweest...heb hem even losgelaten en even zijn gang laten gaan..hij had toen even later een beetje een trillende ademhaling.

weer vastgepakt en rustig iets gaan doen, beetje door de bak gewandelt RUSTIG aan de longe laten lopen..ook beloont als die het prima deed, en uiteindelijk bleef die ook rustig bij me staan.

Toen ben ik de bak uitgelopen met hem samen, ook alles rustig laten verlopen, en toen nog een keer geprobeert terug te gaan de bak in....natuurlijk deed hij dit niet haha maar ik wilde hem graag op een rustige manier terug krijgen en dat is me ook gelukt, wel met beloning erbij.Nog een rondje gelopen en toen rustig naar stal.

Soms weet ik even niet waar het aan ligt, hij is wel erg gevoelig en als er iets is gebeurd dan merk je dat ook vrij snel aan hem, en oke dat hij eens lastig kan zijn ja maar dit was wel weer iets heel nieuws.

Wat zouden jullie daarvan denken en hoe zouden jullie ermee omgaan.

aeolusnr1

Re: paard wil ineens niet meer de binnenbak in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:25

Je hebt het probleem heel goed en heel uitgebreid omschreven , en das heel goed van je.
Je gaat ervan uit dat er iets mis is bij het paard, dat hij mssn geschrokken is ofzo, of dat er mssn iets anders gebeurt zou zijn ????
Ik ga ervan uit dat het probleem niet bij het paard zit maar bij jou, dit is duidelijk een leiderschaps probleem, en als je hier niet vlug een verandering in brengt zal het heel waarschijnlijk erger worden.
Ik zou zeggen neem eens een lesje in grondwerken met het paard, doe dit wel met een echt ervaren iemand, dus niet zomaar een andere ruiter.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:52

ik waardeer de hulp en inzicht heel erg. Alleen geloof ik eigenlijk niet dat dit bij leiderschap ligt van mij uit. Dit omdat ik de reactie van mijn paard heb gezien. Ik heb nog nooit een enkel probleem met hem gehad , en doe ook regelmatig grondwerk met hem. Hij accepteerd ook niet zomaar iemand of een vreemde en hij volgt me overal waar ik ga en sta, ook in onbekende situaties ben ik zijn houvast en trotseert die alles met me samen, sterker nog hij is soms helemaal van de wijs geraakt omdat hij mij niet meer kon zien en werd pas weer rustig als ik terug kwam. En ja als ik er meer problemen mee had zou ik zeggen ik heb een probleem, maar dit is nog nooit voorgekomen. Ik ben juist heel consequent met mijn paard, ik heb een krachtige koudbloed en was ook niet van plan om over me heen te laten lopen, dus ik persoonlijk twijfel eraan of het hieraan ligt.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:04

Ik kan hier nou wel elke situatie uitgebreid gaan beschrijven maar dan krijg ik een verhaal van 10 pagina''s.

Even een voorbeel: zoals ik boven beschreef is hij 1x de bak uitgerend. OP dat moment zat er een andere ruiter op en ik was zelf niet in de bak. Toen zag hij zijn kans schoon en piepte er tussen uit. Het is nog een Jong paard allicht dat die iets probeert. Ik heb hem van het terrein afgeplukt en hem terug gebracht naar de bak , al deed die het niet met veel enthousiasme, die spelletjes wint die niet van mij. Ik heb hem nog nooit en te immer iets laten winnen. Geen zin in longeren, trekken en klote door iets...pech je bent pas klaar als IK het zeg..en dan loopt die netjes...

We gingen een stukje met hem naar buiten. Ik heb hem geleid dit ging heel erg goed, maar ik moet ook niet van zijn zijde wijken want dan wordt hij onzeker.

Met rijden heb ik nooit een enkel probleem gehad en nog steeds niet, hij doet erg zijn best en werkt hard voor mij, maar zet er niet zomaar een onbekend iemand op want dan word het een ander paard. Het is een 5 jarige ruin, die nog veel moet leren en mij allicht eens uitprobeert maar zoals ik al zei ik heb hem nooit iets laten winnen al doe ik er heel lang over hij heeft naar mij te luisteren.

Ik waardeer alle tips altijd en sta best open voor commentaar, maar in mijn ogen probeer je jezelf met iets te verkopen door me gelijk van alles aan te bieden met hulp en lessen (PB), terwijl je al in het profiel zou kunnen zien dat we wel heel erg ver uit elkaar wonen...en kom op ieder gedragsdeskundig iemand zou niet zoiets hebben van breng je paard maar of ik kan les komen geven omdat mijn paard 1x niet de bak in wilde lopen? en omdat ik het idee heb aan zijn lichaamstaal te zien dat hij angst uitte...voor mij hoeft die niet bang te zijn ik heb mijn paard nog nooit geslagen. En misschien maak ik mij gelijk te druk dat er iets gebeurd is vanwege alle spookverhalen die je hoort op stal...maar ik twijfel niet aan mijn leiderschap

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:55

okééééé geen probleem dus meer hé
alles opgelost

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 23:41

Dat heb ik niet gezegd , weet immers niet hoe het morgen zal gaan maar daar kom ik morgenvroeg wel achter.

Alleen vindt ik dat het zo wordt opgeblazen... is het op vandaag al zover? dat als je 1x een probleem ergens mee hebt, je dus al niet meer de baas bent ? 1 keer sta je voor een verrassing en weg leiderschap? ik denk als iemand dat echt wil beoordelen dan zou je al iemand aan het werk moeten zien, de persoon kennen en ook het paard kennen. Ik schets hier een verhaal wat me vanmiddag is overkomen.Ik zal niet ontkennen dat hij me wellicht toch uit wilde proberen, maar dat idee had ik niet maar kan altijd..we zijn veel in de bak aan het werk, wellicht dat hij dat ook saai begint te vinden en dat we andere dingen op moeten pakken , de paarden komen minder buiten dus hij is zeker frisser als normaal maar niet ineens dominant, Hij is de pispaal op de wei en ook door de mens zeer makkelijk te corrigeren, heeft alles met opvoeding te maken. Ik heb 3 maanden met dit paard gewerkt voordat ik hem definitief mee nam. Vanaf jongs af aan zijn er freestyle cursussen mee gevolgd en heeft die een strakke opvoeding gehad en ik ben van A tot Z begeleid door de verkoper omdat ze wilde dat hij een goed thuis kreeg bij iemand waar het echt mee klikte, met de verkoper heb ik nog contact en ken al haar paarden en ik weet hoe ze werkt en al haar paarden zijn makkelijk in de omgang, geen greintje dominantie te herkennen.

En ik denk dat als iemand leiderschap in twijfel trekt je meerdere voorbeelden zou moeten hebben waar je dit op wil baseren.

Er staan 65 paarden bij ons op stal, en als je bij ons op stal zou komen en zou vragen welk paard het makkelijkste is of je zou iets over hem vragen dan zal je van ieder hetzelfde horen, het gemak en de rust zelf, zit absoluut geen kwaad.

Ik zou liever een mening horen Hoe en of ik hem moet belonen, en seinen waar ik moet letten of er ergens ineens angst is of dat hij me ineens uitprobeert. En hoe ik er het beste mee om zou kunnen gaan als ik er morgen weer zo sta ... maar daar ga ik mijn paard niet voor bij iemand in training zetten :S

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:58

Het lijkt wel of er iets gebeurt is. Kan zijn dat hij misschien iets gehoord of gezien heeft met het voorbij gaan weet niet hoe je paard staat end. Maar misschien met het buiten/binnen zetten iets gehoord of gezien in de bak waar hij waakzaam voor is als hij dan al voorbij de bak komt natuurlijk.

Ik denk verder dat je wel goed bezig bent. Toch weer proberen om rustig aan weer die spanning eruit te krijgen in de bak. Gewoon rustig blijven en op het moment dat hij rustig is belonen. En de spanning negeren. En vooral op tijd stoppen, en als hij rustig is goed belonen en de bak uitgaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:35

Blijven herhalen waar je mee bezig bent, tot het "gewoon" wordt. Alleen ga niet te lang door. Dus zodra je ook maar iets van ontspanning/medewerking krijgt, dan stop je. En hou er vooral afwisseling in. De bak moet dus niet alleen maar rijden zijn of langdurig longeren. Doe eens een soort spelletje of laat hem alleen maar los (wat je al hebt gedaan) en verder niets. En vooral dat wandelen door de bak is heel goed, want voor hetzelfde geldt heeft hij momenteel last van bakkabouters en is het juist goed om zoveel mogelijk langs die "enge" plekken te gaan. Net zolang tot je ook maar iets van ontspanning bemerkt. ;)

Oh ja, nog een toevoeging: praat dan niet teveel met je paard, want dan breng je onbewust spanning over.