paard hysterisch vanwege hoofdstel?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saf

paard hysterisch vanwege hoofdstel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 13:56

Hallo bokkers,

Mijn paardje doet de laatste tijd heel vreemd met het aansnoeren van zowel de sper- als neusriem. Het bit neemt ze makkelijk in, vervolgens de keelriem; ook geen probleem, maar dan de neusriem; dan deinst ze opeens achteruit, gooit haar hoofd omhoog, en soms springt ze zelfs met hele steigersprongen achteruit! Vaak bezeert ze zich daarbij omdat ze haar hoofd daarmee tegen de ijzeren stang boven de stal zwaait. Ze doet dit zowel bij mijn aansnoer-, mexicaanse-, en als gewone neusriem.
Uiteindelijk krijg ik de riempjes wel dicht, het is ook maar van korte duur, maar toch is dit niet goed natuurlijk. Ik vraag me af waarom ze dit doet, ik doe haar toch geen pijn? Ook doe ik ze zeker niet te strak. Ligt het soms aan het bit? Of moet ik een bontje onder de kin proberen? Zitten er haartjes tussen? En waarom zo opeens?
help!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:58

Zijn de tanden recent nog nagekeken?
Anders zou ik het zo gauw niet weten maar het lijkt me wel ongemak als het zo plotseling heeft. Ook niet per ongeluk een keer te hard aangesnoerd?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:58

Laat je je paard regelmatig door de tandarts behandelen? Misschien zorgt de neusriem ervoor dat het paard evt pijn van de tanden niet meer kan ontwijken.

Je kan in principe toch gewoon zonder neusriem rijden?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:59

Je zegt aansnoeren, maar ik neem aan dat je het dichtgespen bedoelt? Bij het woord aansnoeren krijg ik altijd zo'n naar voorgevoel, en kan ik me goed voorstellen dat ze zou protesteren, maar je zegt dat je ze niet te strak doet dus dat zal wel niet :-) wanneer deinst ze precies achteruit? Als je hand in die richting gaat, als er druk op komt, of...?

edit: een bontje zou best kunnen helpen natuurlijk, zou het erop wagen, als je zeker weet dat ze niks mankeert...
Laatst bijgewerkt door Maeve op 02-02-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:59

Tanden al gecontroleerd? Wondjes op de tong?
Mag je wel bij haar mond, zonder iets vast te doen? Kan je haar handen wel om haar mond vouwen?

edit: heb je gecontroleerd of de neusriem niet te laag ligt? Kan zijn dat dat bot heel gevoelig is en daar komt druk met de neusriem..

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:10

heeft ze geen wond op de plaats van de neusriem?
en anders zou ik inderdaad een tandarts raadplegen :)

edit: kan best zijn dat ze (hoe oud is ze?) doppen op haar kiezen heeft zitten. deze kunnen erg gevoelig zijn.
of misschien heeft ze wel een ander tandprobleempje.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:10

Ze is niet recent door de tandarts gecontroleerd omdat ze eigenlijk geen problemen aan het gebit vertoont verder. Ze eet gewoon zonder proppen uit haar mond te laten vallen, heeft normale eetlust, etc. Als ik haar kaken heen en weer schuif voel ik ook geen onregelmatigheden. Maar ik ben inderdaad van plan haar binnenkort te laten controleren, voor de zekerheid. Ik vroeg me alleen af als het dat niet is, wat het dan wel zou kunnen zijn.

OdiEtAmo

Re: paard hysterisch vanwege hoofdstel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:13

Apart dat het van de laatste tijd is, ze vertoonde dit gedrag eerder nooit?
Want nu denk ook ik in de eerste instantie aan een gebitsprobleem.

Lage neusriem al eens geprobeerd?
Sommige paarden vinden de druk op de neus helemaal niets, maar laten die vaak vanaf het begin al zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:14

Wat gebeurd er als je met je hand druk op het neusbeen zet? Ga eens kijken op drukpunten op het hoofd, ook achter de oren of druk op de kaken. Is ze verkouden? Wellicht heeft ze een ontsteking onder het neusbot, ik noem maar wat. Het is zeker een pijnreactie, maar waar, daar moet jij achter zien te komen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:15

indd check tanden en kiezen eerst, dan check op wondjes rond het gebied ook in de mond hoeken (in verband met kloofjes in deze kou) en ook aan de andere kant van de neus en kaak lijn (de kant waar je hem niet dichtmaakt) kun je niks vinden haal gewoon(tijdelijk) de neusriem van het hoofdstel af als het kan en dan eerste keer dat je hem weer om doet dan met een bontje of (gel)pad, kijk of je neusriem ook niet te laag hangt of juist te hoog.
Laatst bijgewerkt door Boompje1985 op 02-02-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:15

Jotoma schreef:
Tanden al gecontroleerd? Wondjes op de tong?
Mag je wel bij haar mond, zonder iets vast te doen? Kan je haar handen wel om haar mond vouwen?

edit: heb je gecontroleerd of de neusriem niet te laag ligt? Kan zijn dat dat bot heel gevoelig is en daar komt druk met de neusriem..

Ik mag wel gewoon bij haar mond zitten als er geen hoodstel in buurt is. Ik zie ook nergens wondjes. Dat van dat bot weet ik niet, ze is altijd wel overal gevoelig mee. Ik heb twee vingers tussen die botjes aan de zijkanten (jukbeen?) en de neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:16

Nog een toevoeging, mexicaanse neusriem zet veel meer druk dan je denkt, dus die zou ik sowieso even achterwege laten voorlopig.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:18

Bij haken aan de kiezen knoeien ze niet altijd met eten hoor.
Toen wij onze pony kregen deed ze het wel, proppen hooi kwamen er uit.
Hoofd scheef met eten, spoelen na het biks eten.
Waterbak vol met restjes biks.
Ze heeft kort geleden de tandarts weer gehad, ondanks dat ze dit keer geen proppen maakte, had ze wel degelijk flinke haken.
En rommel tussen 2 kiezen, wat versteend is zeg maar.
Zou het in ieder geval voor de zekerheid na laten kijken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:18

Daar zal je een DA bij moeten laten komen als het de tanden en kiezen niet zijn zouden we je niet kunnen vertellen vanaf een beeldscherm

Het wil niet altijd iets zeggen als ze geen proppen iod hebben dat ze geen last kunnen hebben.
gewoon ieder jaar controleren kleine moeite.
Die van mij wordt ieder jaar gecontroleerd en die heeft toch altijd wel haakjes.

of gewoon even geen neusriem gebruiken totdat de tandarts geweest is.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:19

En zonder neusriem een tijdje, is dat geen optie? En dan later weer proberen als je dat fijner vindt. Misschien is het wel opgeknapt en had ze inderdaad ergens last van wat gewoon een tijdje rust nodig had.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:26

Ik zou ook eens zonder neusriem proberen, dan heb je ook geen stress onder het rijden..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:23

ik ook , waarom eigenlijk die neusriem ??????????? is er eigenlijk ook niet echt nodig hé.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:26

Misschien een stroomschokje, statisch geladen ofzo met de vorst???

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:29

ik denk dat je pony een nare ervaring heeft met het vast maken van de riempjes.
mischien doe je ze te strak? of heeft er een keer een pluk haar of een stukje vel tussen gezeten?
zoals Joolien al zegt, heeft te pony last van een van deze plekken?

probeer anders eens een tijdje zonder neusriem.

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:50

je kan het beste de tandarts laten komen denk ik, dat heb ik ook met die van mij gedaan die had dus wel pijn en moest een dunner bit kopen, dus is altijd handig voor een controle :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:05

saf schreef:
Ze is niet recent door de tandarts gecontroleerd omdat ze eigenlijk geen problemen aan het gebit vertoont verder. Ze eet gewoon zonder proppen uit haar mond te laten vallen, heeft normale eetlust, etc. Als ik haar kaken heen en weer schuif voel ik ook geen onregelmatigheden. Maar ik ben inderdaad van plan haar binnenkort te laten controleren, voor de zekerheid. Ik vroeg me alleen af als het dat niet is, wat het dan wel zou kunnen zijn.

Het kan zoveel zijn, van idd haken op de kiezen tot aan een breuk/scheurtje in de kaak. Mijn ene merrie heeft vorig jaar met een (aan)gebroken kaak rondgelopen. Nou zag je bij haar wel een verdikking in de kaak, vanwege ook 2 ontstoken kiezen. Maar het kan zoveel zijn dat het zo over het internet niet te zeggen is. Ik zou dus idd de kiezen laten checken, en als dat niks opleverd toch eens naar een DA ermee gaan. Dat ze zo reageerd geeft imo wel aan dat er iets niet ok is.

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:53

jaa maar dat had die van mij ook, die eet ook gewoon normaal enso maar ze had dus toch wel pijn..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:44

Geen problemen met halster omdoen? Je zou eens kunnen proberen om met een dubbele neusriem te rijden, maar dan zonder sperriem. En probeer het eens met een gaatje losser te doen.

Anders even kijken hoe ze zonder neusriem rijdt, is het probleem nog niet opgelost maar kun je misschien stressloos rijden.