Hoe reageerde jou paard voor het eerst op het strand(alleen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Hoe reageerde jou paard voor het eerst op het strand(alleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:39

Hoi!

In de zomervakantie ga ik 3 weken naar zeeland, en ja, naar een camping waar mijn pony Otje gestald kan worden! :D
Dus dat betekend elke dag heerlijk het strand op en buitenrijden <3 vakantie voor ons alle2!
Nou ben ik benieuwd, er gaan geen andere pony's mee, hoe zal Otje reageren?
Ze is best een koel paardje, tuurlijk schrikt ze weleens van dingen maar niet echt extreem ofzo, ze is niet bang voor water, en ik gallopeer vaak met haar over de zandvlakte dus zand zal geen probleem zijn :D
En verder ga ik vaak alleen met haar naar het bos (meestal fietst iemand wel mee maar ik bedoel met maar 1 pony) dus ze is gewend om alleen te zijn buiten..

Ik ben gewoon benieuwd, hoe kan ik me hierop voorbereiden, wat zijn jullie ervaringen hiermee? :)

Ik zal liever de 1e x met een ervaren paard gaan maar dat is dus helaas niet mogelijk omdat we maar 1 pony meenemen en ik niemand ken die evt mee zou kunnen!

xxxxx

juudje_19

Re: Hoe reageerde jou paard voor het eerst op het strand(alleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:46

Ik ben ook benieuwd naar de reacties, dus hou dit topic even in de gaten! Ik wil vd zomer ook naar t strand met mn paard maar deze heeft nog nooit een strand/zee of duinen gezien. Hier hebben we alleen bos.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:48

De allereerste keer op strand is er iemand te paard mee geweest. Als begl. paard... Al vrij snel waren de rollen omgekeerd, Calypso stapte daar vrolijk rond alsof ze al jaren kwam en dat andere paard liep snurkend, snuivend en springend op het strand. Dat paard heeft ook nog een aantal sprintjes getrokken, terwijl Calypso gewoon normaal door stapte.

De eerste keer alleen was ze super braaf, heerlijkg ereden. Het enige wat ze echt eng vond was dat er mensen op de dijk liepen :P .

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:54

mijne liep als of ze er elke dag kwam .. Haha!
en water..... STAMPEN tot je er helemaal onder zit! :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:00

Jep same here, mijn pony (vroeger m'n eerste en toen net 4 jaar new forest ) was altijd eigenlijk wel cool in de kop zeg maar, ook alleen deed ie alles prima hij vermaakte zich wel, we reden regelmatig langs de waal met kleine strandjes ging ook relaxed. toen ik de mogelijkheid kreeg om mee te gaan naar 't strand samen met een andere (16 jarige fjord) zei ik geen nee en indd eenmaal daar en op de ponies gestapt was de fjord binnen 3 sec. in de vijfde versnelling waarop mijn pony even hinnikte zo van doei tot straks en stapte chill door. de fjord deed dit altijd zei ze later ze heeft kriebels in der kont! hahaha maar ga niet van het ergste uit want dat geeft alleen maar stress en daar heeft niemand wat aan, vind je het erg spannend ga lekker zingen en hou je teugels niet te strak daar bouw je alleen maar spanning mee op en verder moet je gewoon heel veel genieten en gebruik maken van de ruimte die je dan hebt als je het durft ten minste! veel plezier!

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:04

afgelopen zomer ben ik met mijn paard 6 weken op terschelling geweest. de eerste keer dat wij het strand op gingen wat met een ervaren paard erbij, dus niet helemaal alleen. erg koel paard in het rijden, maar op het strand konden we alles, piaffe, zijwaarts, behalve vooruit. de volgende keren ging het steeds beter, alleen de golven bleef ze wat spannend vinden, maar zodra we iets verder de zee in gingen was het goed..
het is denk ik verschillend qua weer ook, of het rustig is, of heel veel waait. ik ben nooit alleen het strand op geweest omdat ik altijd met groepen reed(strandrittenbedrijf,) en omdat ik het veiliger vind om niet alleen het strand op te gaan.

maar, wat leuk dat je samen op vakantie gaat! heel veel plezier! :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:38

dankje voor de reacties! :D
Ik denk dat ik eerst aan de hand met een hoofdstelletje even ga wennen, en dan kan ik er altijd daarna op gaan!

Nog meer mensen? :o

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:39

Waar ga je naar het strand in Zeeland?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:40

Je kan idd aan de hand er eerst heen gaan :)

Ik ben vorig jaar voro het eerst naar het strand gegaan. Wel met nog 1 paard, maar die was ook voor het eerst, en daarnaast hangt mijn merrie absoluut niet aan andere paarden. Ze was heel braaf, wel met grote ogen, en kon niet dichtbij de zee komen (golven zijn eng). Maar het engst vond ze nog de tractor-sporen in het zand en de overgangen van kleuren zand hahaha. Mietje ;) De tweede keer (zat wel een tijd tussen) was absoluut geen probleem meer, ze vind het heerlijk. Maar te dichtbij de zee komen kunnen we nog steeds niet. Ach :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:43

Er zijn vast wel meer mensen op de camping? wellicht kun je met een van hun mee gaan dan ?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:45

Als je normaal ook alleen kan rijden, lijkt mij het strand geen probleem. Heb eigenlijk nog nooit een paard gezien wat de eerste keer op het strand het eng vond. Beetje spannend misschien met die golven, maar verder niet...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:50

Ik lees mee!
Heb al een ''snuivertje'' die voor alles wel grote ogen opzet (meer om te showen dan dat ze schrikt)
dus ben erg benieuwd hoe ze op het strand is!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:13

x_Heidi schreef:
dankje voor de reacties! :D
Ik denk dat ik eerst aan de hand met een hoofdstelletje even ga wennen, en dan kan ik er altijd daarna op gaan!

Nog meer mensen? :o

Gewoon zadel erop en gaan rijden.
De eerste keer met mijn haf was in en groep en ik heb gewoon met een lange teugel gereden. De eerste keer met mijn fjord was het windkracht 7 ofzo. We werden half gezandstraalt dus harder als stap ging niet. Het was die dag niet eens de bedoeling een strand rit te maken maar ik kwam er toevallig terecht.

Ik snap al die poeh ha van de eerste keer strand nooit. Alsof het paard dan ineens helemaal gek gaat doen ofzo.
Gewoon gaan rijden zoals je altijd doet, je hebt alleen aan de ene kant duinen en aan de andere kant een grote plas water.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:49

Mijn pony (sowieso erg rillerig type) vond strand wel echt heel eng, kroop bijna in mijn broekzak. Het geluid van de golven maakte hem heel erg bang. Evengoed even strand op geweest en na een tijdje ging het iets beter. Was trouwens wel een brave andere pony mee, maar dat hielp ook niet veel.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:41

Mijn pony vond het geweldig! Ik ben een doorgewinterde buitenrijder en mijn pony volgt me waar ik sta. Toen wij dan ook de eerste keer naar het strand gingen keek hij zijn ogen uit zijn hoofd! Hij vond het prachtig! Het is wel een stuiterbal en ontzettend druk, maar hij was zo onder de indruk van alles dat hij helemaal lamgeslagen was, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:45

Ik ben vorig jaar naar het strand gegaan met een onervaren paard. We waren wel met een groep maar het paard stond bij iedere golf die hij zag helemaal aan de andere kant van het strand (Richting de duinen). Hij was er harstikke bang van. Dus we hebben toen maar een rondje door de duinen gereden... Ook leuk! :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:52

vooral de eerste keren rustig rijden. De meeste paarden snapen z''n vlakte niet maar als je ze leert rennen dan zullen ze dat altijd doen (vandaar vaak van die hyper paarden)

Zelf rij ik ongeveer alleen maar op het strand en heb veelpaarden het water ingeloost. Want de golfen zijn vaak het engst.

Dus een goede tip van mij kijk naar het tij het mooiste is laagwater dan in de rust is dus net voordat het weer vloed gaat worden. Dan heb je de minste golfslag maar wel redelijk lang ondiep water (vooral fijn voor jezelf) met vloed wil je wel eens snel naar beneden gaan en dat kunnen ze eng vinden. Vinden ze de golen eng wees niet bang voor natte voeten longeerlijn mee en zelf rustig door het water gaan lopen. Pas op voor vreemde bewegingen van je paard.

Zelf heb ik meestal weinig problemen maar dat is dat de paarden ook vanaf jongst afaan op het strand komen
Afbeelding
Afbeelding
dit veulen had wel een moeder die in 1 rechte lijn naar het water ging en lekker zwemmen.

Maar blijf vooral zelf rustig ook al staat hij/zij te springen bij de waterlijn dat gaat over.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:56

Bedankt voor de reacties! Ik heb heel veel zin in de zomer en het strand :D Otje kan heel hard, maar alleen als ik het wil dus ze heeft nooit "leren" rennen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:05

Let er wel op dat je in de zomer (bijna) nergens overdag op het strand mag ;)

Ik ben 3 jaar geleden met mijn giga zenuwpees op het strand geweest.
Eerst gewandeld en daarna onder zadel.
Had hele horrorsenario's doorgenomen haha, maar bleek helemaal niet nodig.
Hij genoot met volle teugen, ik dus ook.
Hij was de rust zelve en vond het geweldig.
De echte zee was nog wel spannend, maar die poeltjes gaven geen problemen.

Dit jaar ga ik in April met mijn andere paardje.
Ben benieuwd hoe hij het gaat doen.
Is wel bekend met het strand, maar altijd in groepen geweest.
Laatst bijgewerkt door Silence op 06-02-12 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:11

Zou eerst even gaan kijken aan de hand inderdaad. Zelf zal je het ook wel spannend vinden dus dan is het beter als je er niet op zit :) Waarschijnlijk zal ze ook de eerste keer heeeeeuuul nieuwsgierig zijn naar die gekke sloot dus dan kan je haar makkelijker laten inspecteren enzo. En jij kan foto's maken :D

Veel plezier!!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 18:30

Ik kan inderdaad alleen na zessen en voor tienen op het strand, maar dat vind ik niet erg :D, in de zomer is het lang licht en vroeg licht, en er ligt ook een heel mooi bos met een gewoon meer op stap afstand :), waar we lekker overdag kunnen genieten. Otje is dol op zwemmen :D (ik ga niet echt zwemmen in de zee, bang voor de stroming) dus dat kan lekker in dat meer! En door de duinen rijden is natuurlijk ook lekker :j

Maar bedankt voor de tips, ik weet nou niet of ik eerst erop moet of juist niet, maar ik denk dat ik gewoon aan de hand ga :) aangezien we ook grondwerk doen, doe ik haar gewoon lekker een touwhalstertje om en maken we een strandwandelingetje :))