Hoe een band op bouwen met je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jilzet

Hoe een band op bouwen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 22:33

Hallo blokkers,
Hoe hebben jullie een band met je paard opgebouwd? Hebben jullie tips oor mij? ( weet niet of het hier goed staat)

Groetjes.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:50

Ik heb geen eigen paard, maar als ik er wel een zou hebben dan zou ik vooral veel leuke dingen met 'm doen. Niet alleen rijden, maar ook wandelen, grondwerk, uitgebreid de tijd nemen voor de verzorging etc., hem zo goed mogelijk willen kennen door ook te observeren in de wei/paddock

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:19

Gewoon door er te zijn voor het paard. Je moet niet altijd maar van alles willen doen, soms moet je gewoon zijn ;)

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:11

*** schreef:
ik heb geen eigen paard, maar als ik er wel een zou hebben dan zou ik vooral veel leuke dingen met 'm doen. niet alleen rijden, maar ook wandelen, grondwerk, uitgebreid de tijd nemen voor de verzorging etc., hem zo goed mogelijk willen kennen door ook te observeren in de wei/paddock

je haalt me de woorden uit de mond!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:29

Waratje schreef:
Gewoon door er te zijn voor het paard. Je moet niet altijd maar van alles willen doen, soms moet je gewoon zijn ;)

Inderdaad, gewoon chillen op de wei en verder niets van 'm hoeven. Mensen vinden maar dat ze van alles moeten doen met zo'n paard. Dat is ook heel leuk, maar het is ook leuk voor mens en paard om gewoon maar eens te kijken wat ze aan het doen zijn.

En idd andere leuke dingen doen en niet elke keer maar borstel erover, zadel erop, rijden, emmer voer erbij, paard terug in de wei en klaar. Doe dingen die het paard ook leuk vindt. Mijne vindt het niet leuk om te wandelen, dus daar ga ik 'm niet nodeloos mee pesten. Gewoon even kriebelen of vrij longeren (of aan de dubbele longe, daar gaat hij zich altijd van uitsloven :)) ) of een nieuw grondwerkje leren vinden we allebei veel leuker, dus dan doen we dat.

NikkivanOlst

Re: Hoe een band op bouwen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:38

Respect geven en respect ontvangen :Y)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:49

Je niet druk maken om allerlei manieren, gewoon lekker bezig zijn met je paard en doen waar jullie plezier aan beleven.

Komt het altijd goed!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:48

Je bouwt een band met iemand (mens of dier) op door ze te leren kennen. Nou kun je met dieren niet praten dus leer je ze kennen door te observeren en activiteiten met ze uit te voeren.

Een band is meestal sterker wanneer het diepe dalen heeft gekend en daar beter uit is gekomen. Dat het af en toe slecht gaat, wilt dus niet meteen zeggen dat de gehele band slecht is. Zolang je maar naar vooruitgang blijft kijken en naar oplossingen zoekt.

Hoe meer paardentaal je (her)kent, hoe beter je je paard begrijpt. En hoe beter je je paard begrijpt, hoe beter de band.
Mensen zien meestal pas de grote signalen, maar juist als je de kleine leert kennen zie je pas echt wat een paard bedoelt.

Probeer veel met weinig te bereiken, je lichaam is in principe voldoende.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:32

Ik zit wel eens gewoon uren in de stal terwijl mijn paardje gezellig bij me staat. Dan praat ik altijd over worteltjesthee en appeltjestaart, hahahahaahahahaha. Het resulteert wel in dat zodra ik binnenkom, mijn paarden mij altijd begroeten met een hinnik.
Verder idd niet altijd maar rijden en werken. Ga lekker eens flink wandelen of ga zelf hardlopen en neem je paard mee. Zing een liedje en voel je ontspannen. Dan ervaren paarden het als fijn om bij je te zijn.

Verder ben ik ook een voorstander van grondwerken en vrijheidsdressuur. Niet alleen maar dressuurmatig rijden in de bak, maar pak ook eens een renbaan of dijk om ff lekker ontspannen en languit te galopperen of een ontspannen stapritje buiten met een halstertje.

Niet alleen respect moet je geven om het terug te krijgen, maar ook vertrouwen!

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:54

het gaat op dit moment wel goed bij me verzorgpaard, is het een teken als ze je toe hinnekt ? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:48

Zelfde vraag, doet de mijne ook! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:47

Ik zou niet zo blij zijn als mijn paard zou hinniken eigenlijk.
Dat betekent dat ik óf te lang weg ben geweest óf dat m'n paard zich veel fijner bij mij voelt dan in de wei met de kudde.

Maar als je ze zelf eten geeft, dan is dat waarschijnlijk de reden. (Mijn paard staat op vol pension, voer haar dus niet zelf)

Sorry, geen pennyreactie voor je :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:53

Door lekker samen bezig te zijn, vertrouwen te geven en je paard te respecteren zal je heel veel terug krijgen. Dat wat je geeft krijg je ook terug. Bij de een kost het meer tijd dan bij de ander

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:54

edit en je paard observeren, daardoor leer je zijn gedrag kennen en herkennen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:59

Hier hinniken ze ook, maar dat is omdat ze dan naar stal/wei gaan of omdat ze eten krijgen. Kom ik met zadel hinniken ze niet. :)

Ik doe van alles met mijn paard, we hebben eigenlijk alles al eens gedaan en ze vind het leuk om verschillende dingen te doen. Toen ze op de kliniek stond is ze nog aanhankelijker geworden naar mij toe. Mijn paard is een lieverd, een uit 1000en die mij volledig vertrouwd en graag voor me werkt.

EstherBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:03

Ik heb de band met mijn paardje vooral opgebouwd (aangesterkt) na haar operatie (daar over kun je meer in mijn profiel lezen) ze moest toen 8 weken stal rust en aan de hand stappen. (dit mocht wel meerder malen per dag zodat ze niet gek werd op stal) ik en mijn ouders ging zo'n 4x per dag een half uur ongeveer met haar stappen, en daarna nog rustig poetsen, en gewoon bij haar zijn. ze hinnikte iedere keer als we bij haar kwamen, op de kliniek en op haar geboorte stal (staat ze nu niet meer maar toen wel een maandje zodat ze wat meer rust had) ze voelde zich wel eenzaam, ze miste haar maatjes. daardoor hinnikte ze iedere keer als we kwamen, dan had ze weer aandacht. en iemand om mee te knuffelen, nu hinnikt ze alleen nog maar als ik na het rijden met brokjes aan kom:P en dan heel zachtjes. maar merk wel echt heel goed dat we meer vertrouwen hebben gekregen in elkaar.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:06

als veulen van 2 maanden heb ik de mijne gekocht, nou dan krijg je echt een hele andere band met je paard als dat je bv een 3 jarige koopt :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:01

Haha mijn paarden hinneken niet echt, maar ze brommen meer. Zo'n laag hinnekje. Ik voer ze niet zelf, half pension :) Aangezien het lage hinneken naar soortgenoten ''begroeten'' betekent volgens gedragstherapeuten, ga ik er maar vanuit dat ze mij ook begroeten :)
Verder ben ik er elke dag de hele dag, dus te lang kan ik niet wegzijn! Momenteel staan ze op stal, dus een keuze tussen de weide/kudde en mij hebben ze niet. Van de zomer natuurlijk weer wel, maar als zij in de wei staan met soortgenoten en ik roep ze, komen ze eigenlijk altijd op een drafje, in een enkele geval een galop, naar me toe gelopen. Denk niet dat het iets slechts is :)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:18

listiglistje schreef:
als veulen van 2 maanden heb ik de mijne gekocht, nou dan krijg je echt een hele andere band met je paard als dat je bv een 3 jarige koopt :)

Dat herken ik ja! met de 2 paarden die ik heb gekocht als veulen had ik een veel meer vertrouwde band dan met de merrie die ik heb gekocht als 4 jarige. Ik ben ervan overtuigd dat dit nog wel gaat komen, het heeft alleen meer tijd nodig, voor ze echt "eigen" is, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.

Verder, een band opbouwen.. Lekker trutten in de wei, kriebelen borstelen, gewoon lekker met je diertje bezig zijn. Ook vind ik grondwerk een fijne manier om een band op te bouwen met je paard, doordat je op alles zijn reactie kunt waarnemen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:17

Maak je je er in ieder geval niet te druk over. Heb plezier en neem de sprookjesverhalen over supersterke banden niet te serieus.

Anders is het straks het zoveelste paardje wat 'wegens niet klikken', een fijn thuis moet verlaten. Mensen maken van het hebben van een band een veel te grote issue, dat gaat vanzelf. Echt war!

werida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:05

Ik denk dat grondwerk erg belangrijk is bij het opbouwen van een goede band. Zo kan het paard jou ook observeren! Ook de manier van corrigeren van verkeerd gedrag is erg belangrijk. Als je problemen als bijvoorbeeld angst op een rustige eerlijke manier kan oplossen zal je paard je snel vertrouwen :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:14

Ik zou juist niet proberen té veel een goede band willen creëren. Als het goed is komt die band vanzelf door gewoon bezig te zijn.

Como_Bono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:34

Zelf heb ik nu een half jaar een 3 jarige.

In zo tijd afhankelijk van je paard / jezelf en omstandigheden natuurlijk kan je zeker een hele goede band opbouwen. Maar je hoeft hier niet echt gericht naar te werken.

Zelf ben ik begonnen met het grondwerken / borstelen en knuffelen en alles met een zachte hand en positieve input. Na een paar weken veel met hem buiten gaan lopen en hem langs de meest vreemde dingen leiden. Opnieuw met veel geduld want dat is soms nodig. Nu kan ik zeggen dat het vertrouwen van mijn paardje daar zo op vooruit is gegaan dat hij me blindelings overal langs en overheen volgt. Samen daarbij heb ik ook een hele hechte band met hem gekregen.

De band valt en staat mijn ogen met vertrouwen en leiderschap. Dat komt niet zomaar bij de 1 sneller dan bij de ander maar hoe dan ook moet je het verdienen.
Het is geen doel om naar toe te werken het is wat je opbouwt door samen bezig te zijn.

Natuurlijk mijn visie hoe ik het zie!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:39

Gewoon lekker met je paard om gaan en de dingen doen die je altijd doet met je paard. Er is eigelijk niet echt een manier om een band op te bouwen dat komt van zelf wel (of niet).

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:53

Ik heb ook een vraagje...
Ik kom ongeveer één keer per week bij familie om te verzorgen en vaak ook rijden, maar verder heb ik niet zo veel tijd om erheen te gaan omdat ik veel voetbal en hardloop, en school er nog naast heb natuurlijk, dus ik kan niet zo makkelijk een band opbouwen... Tips? :$