Hoi, ik ben nu bezig om een pony in te rijden. Ze is zover ik weet nog nooit ingereden maar ze is wel al boven de 14jaar. Ik weet haar achtergrond niet, toen we haar kochten was ze graatmager. We zijn nu zover om echt te gaan rijden, ze vertrouwt me 100% maar wanneer ik in het zadel zit wilt ze niet vooruit. Wel als er iemand naast loopt en al een klein beetje met de longeerlijn maar verder zijn we nog niet gekomen... Hebben jullie tips of misschien wat ik verkeerd zou kunnen doen?
Als je zegt; een klein beetje met de longeerlijn, ga daar dan mee door tot het helemaal goed gaat. Je paard vind het vast spannend met een ruiter op z'n rug. Hulpen aanleren kost nou eenmaal tijd, rustig aan
dianaw33
Geplaatst: 31-01-12 20:48
Ik denk dat je even de hulp in moet roepen van iemand die weet hoe het precies moet, beleren van een paard is niet iets wat je zomaar ineens op je 14e kan.
Mijn vorige pony had hetzelfde, en ik had het idee dat het gewoonweg niet direct de hulpen snappen was. Als er iemand naast loopt, dan leidt deze persoon als ware het paard, het paard moet gaan snappen dat de persoon op de rug dit doet. Wanneer de persoon die longeert of ernaast loopt hulpen geeft om te gaan lopen (stemcommando, zweepcommando of gewoon meetrekken), moet jij beenhulpen geven. Op een gegeven moment gaat het paard beenhulp koppelen aan lopen. Het paard is al redelijk oud voor een onbeleerd paard en zal het dus wat moeilijker oppakken, maar het sleutelwoord blijft geduld.
paardje1983
Geplaatst: 31-01-12 20:57
ik kan je wel helpen. maak de hele dag paarden en ponys zadelmak
dianaw33
Geplaatst: 31-01-12 20:58
Citaat:
Paard is boven de 14
.
De Ts is zelf 14 : is misschien wat jong voor het inrijden van een paard?!
Koetjesreep
Geplaatst: 31-01-12 20:58
marleen_usar schreef:
Paard is boven de 14.
Kind is 14.
RusselNuwell
Geplaatst: 31-01-12 21:00
TeckTonie schreef:
marleen_usar schreef:
Paard is boven de 14.
Kind is 14.
Citaat:
Ze is zover ik weet nog nooit ingereden maar ze is wel al boven de 14jaar.
Elk paard wat ingereden gaat worden moet eerst nagekeken worden of het fysiek in orde is om gereden te worden. Zeker een ouder paard waar je de achtergrond niet van kent. Stel dat het paard jaren niet gereden is omdat het een blessure heeft, en jij gaat er toch opzitten...
Omdat je zelf nog erg jong bent kan je beter hulp inschakelen van mensen met meer ervaring.
Ja natuurlijk is het paard 14, er word helemaal niks met dat beestje gedaan die mensen zelf weten niet eens hoe dat moet. Ik vraag alleen om wat tips niet om gezeur dat ik te jong ben, en ze is ook nagekeken door een dierenarts.
Ik zou er samen met iemand naar kijken die veel ervaring heeft. Zodat je niet teveel spanning opbouwd en haar onbewust nare ervaring geeft omdat ze niet voorwaarts wil. Misschien doe je zelf nu iets verkeerd maar heb je het niet door. Iemand met ervaring kan dat zo zien En zijn jullie beide goed geholpen!
ik was 13 jaar toen ik mijn eerste pony inreed. het gaat om talent en kwaliteit niet om de leeftijd. Als is het wel beter om iemand met meer ervaring er bij te hebben.
als het tot zover goed gaat ben je al een heel eind, maar indd veel praten tegen je pony, en stem commando's gebruiken, goed je geeft aan met iemand ernaast loopt ze wel maar loopt ze dan omdat iemand haar begeleid dus meeneemt aan het touw of omdat jij je been gebruikt ? want eerst moet ze leren dat als jij je been aanlegt dat dat voorwaarts betekend, dat is het eerste wat ze leren als je er eenmaal op zit, maar voor dat zover is moet de rem al wel goed bevestigd zijn!!! dus druk op beide teugels is vaart minderen of stilstaan. als dat allemaal soepel gaat kun je gaan werken aan je been gebruik, maar kijk ook of het zadel wel goed aansluit als het ergens drukt en vervelend is kan ze ook gaan staken.
Dit heb ik een tijdje geleden ook gevraagt, ik kreeg toen de vraag of ze stemhulpen kende , de mijne kent ze omdat ze voor de koets loopt en luisterd er dus erg goed naar, ik geprobeerd onder het zadel , niets.. dagen later was ik nog is aan de dubbele lijnen aan het oefenen en de stemhulpen gingen weer goed , dit aan de longe gedaan goe , ik denk ongeveer een 10 minuutjes herhaald en er daarna weer op geklommen , stemhulp op stap gebruikt en ze ging deze keer , daarna telkens bij de stemhulp zachtjes de benen er tegen gelegt en nu begint ze het te snappen , maar ik was idd ook te snel van de longe gegaan , dus idd zachtjes opbouwen en niet opgeven !