Ze wil me niet vertrouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Savannah_XxX

Ze wil me niet vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 12:11

Ik heb een verzorgpaardje maar het probleem is dat ze heel dominant is en ze wil me maar niet vertrouwen , ik verzorg haar nu al meer dan 2 jaar en heb al vanalles geprobeerd: grondwerk, heropleiden echt de basis (aan touw lopen enzo).
Ze blijft agressief en bijten en vorige week mocht ik niet dichter dan 3 meter komen (Ik heb een filmpje met mijn gsm gemaakt maar ik kan het helaas niet op mijn pc krijgen) en ze was echt aan het steigeren naar mij en ze zou zo over de draad zijjn gesprongen als ze een aanloop kon nemen , je zag echt het wit van haar ogen (ze was echt bang denkik) maar ik heb haar nog nooit iets misdaan of geslage ofzo... De vorige verzorgster was er echter niet zo vriendelijk mee vermoeden we. Rijden zijn we gestopt in de winter (we proberen haar berijdbaar te maken want omdat de vorige verzorgster weg ging heeft ze nu ondertussen al bijna 3 jaar of meer stilgestaan) longeren lukt ook niet dus daar stop ik mee want dat is voor mij te gevaarlijk.
Volgend probleem is dat ze niet graag geborsteld wordt en dat ze niet graag aangeraakt wordt.
Ik wil echt graag een goede band met haar krijgen want als ze zo gevaarlijk blijft en er nog iets gebeurt ( ben al een paar keer gebeten en heb ook al eens een been tegen mij gekregen toen ze steigerde) dan mag ik haar niet meer verzorgen van mijn ouders. En iedereen dat haar kent zegt dat ze er nooit aan zouden zijn begonnen dus als ik moet stoppen staat ze de rest van haar leven gewoon op een wei en ze heeft nog een lang leven te gaan (ze is nog maar 7).
Ik hoop dat jullie een oplossing weten....

sliertje

Re: Ze wil me niet vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:14

Waar woon je?
Als ik dit lees roep ik maar een ding: hulp inschakelen! Als je paard zo naar je toekomt, is dat enkel dominantie en dit kun je alleen oplossen door iemand die weet wat hij/zij doet ermee aan de slag te laten.
Dan is het "probleem" zo opgelost althans, jij en de eigenaar moeten leren hoe je met paarden om moet gaan in zulke situaties.

Het kan natuurlijk zijn dat je paard angstig is, maar ook dan moet je ermee aan de slag gaan om het voor iedereen prettig te maken om met dit paard te werken..

Als je in de buurt van mij woont, wil ik je graag komen helpen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:18

Hier moet je zelf niet mee aan gaan klooien. Dit.paard.moet.even een paar weekjes op kamp bij iemand die weet hoe je dit soort gevalletjes aan moet pakken.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 12:19

Ikwoon in Heffen in Belgie bij Mechelen dus ik denk niet dat er iemand in de buurt woont helaas... De eigenaar doet er niet veel mee want die is al 84 en laat dus veel aan mij over buiten voeren en voor de wei zorgen... Ben ook bang wat er gaat gebeuren als die man er niet meer is want zijn vrouw gaat het paard dan waarschijnlijk verkopen en niemand gaat haar willen en dan wordt ze misschien geslacht en ze heeft nog zo'n lang leven voor zich... Heb ook al gedacht aan professionele hulp maar mijn ouders zien dat niet zitten..... :(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:23

Helaas, als je al 2 jaar bezig bent zonder succes, zul je professionele hulp in moeten schakelen. Dus ik zou zeggen neem een baantje (zodat je het zelf kan betalen, daar hebben je ouders niks op tegen denk ik?) en zoek ondertussen goeie hulp.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:35

Dit paard is voor jou kennis al te ver heen. Hier moet even ingegrepen worden. Te soft zijn kan namelijk soms ook averechts werken. Er bestaan maar twee alternatieven: paard is de baas of jij bent de baas. In dit geval is duidelijk het paard de baas. Dat kun je omdraaien mbv grondwerk, maar als je daar geen ervaring in hebt, zou ik eerst gaan grondwerken met een makkelijker paard.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 14:33

Ik heb het besproken met mijn ouders maar ik mag geen hulp zoeken van hen omdat het niet mijn eigen paard is enzo... :( Heeft iemand een kleine tip hoe ik eraan kan beginnen? x

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:24

De enige tip die ik je ga geven is: niet aan beginnen. Als je niet weet wat je aan het doen bent, kan het heel gevaarlijk worden. Sterker nog, ik zou stoppen met dit verzorgpaard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:39

Savannah_XxX schreef:
Ik heb het besproken met mijn ouders maar ik mag geen hulp zoeken van hen omdat het niet mijn eigen paard is enzo... :( Heeft iemand een kleine tip hoe ik eraan kan beginnen? x

Als dat niet mag is het misschien verstandiger om er mee te stoppen voordat er echt iets serieus met je gebeurt. Is heel moeilijk en lastig.
Wat je ook zou kunnen doen is op de manege eens rond vragen of er wat ervaren mensen zijn die jouw zouden kunnen helpen als vriendendienst. Vraag bv eens aan de instructeurs op je manege of hun iemand weten. En de eigenaar is ook niet bereid om er wat aan te laten doen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:24

Als je mij kind was en er om wat voor reden dan ook geen goede begeleiding bij was dan moest je stoppen. Dit kan je namelijk je leven kosten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:26

Ik vermoed zomaar dat je ouders niet doorhebben hoe ontzettend link een dergelijk paard kan zijn. En dan verbieden om hulp te zoeken?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:01

blijf zoeken voor hulp in de buurt want dat heb je echt nodig zo te horen! vraag bij andere eigenaren of zij iemand weten de paarden wereld die veel bestaat uit mond op mond en via via reclame, en als er iemand in de buurt is die een beetje gevoel heeft zullen ze je echt wel helpen denk ik zou ik wel doen in ieder geval! verder moeten jullie helemaal opnieuw beginnen met alles, als je echt niet stil kan zitten ermee heb ik 1 kleine tip ga voor de stal zitten zingen heel rustig en doe niks anders dan dat, voor je weg gaat zeg je even gedag en meer niet, ga niet in elkaar persoonlijke ruimte zitten (dus buiten de stal blijven) want dat vraagt om confrontatie ( paard voelt zich bedreigt in zijn eigen ruimte en kan dan heftig reageren) laat het verder even voor wat het is om verder eventuele problemen te voorkomen verder succes met zoeken van hulp!!!

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 17:17

Ze zeggen dat het niet mijn paard is dus dat ik die beslissing niet moet nemen maar ik sprak juist de eigenaar en hij heeft nu ook door dat er een probleem is...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:25

`Tja... ik zou zeggen goed pak op haar je weet wel, maar ik vrees dat het al te ver is gegaan in jou geval!
Pony heeft heel duidelijk door dat zij de baas is en zal dat natuurlijk gaan verdedigen.
Kom je dan ineens met de strijd van leiderschap aan, moet je echt wel weten hoe je dat moet aanpakken, anders gaat het echt fout.
Je enige oplossing is toch hulp zoeken van iemand die weet hoe je dit goed moet aanpakken.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:08

Ik zou het er ook met de eigenaar even over hebben.
Je geeft aan dit gedaan te hebben, dus nou is het even afwachten wat die zegt.
Als je zijn toestemming hebt dan kunnen je ouders niet veel meer zeggen.

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:12

Doet de pony dit alleen naar jou of ook naar andere mensen?
Hopelijk mag je (via de eigenaar) hulp gaan zoeken om dit probleem op te lossen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:25

Savannah_XxX schreef:
Ze zeggen dat het niet mijn paard is dus dat ik die beslissing niet moet nemen maar ik sprak juist de eigenaar en hij heeft nu ook door dat er een probleem is...

Klopt. Paard heeft een stuk heropvoeding nodig, maar er zal ook moeten worden nagekeken of er fysiek iets loos is. De heropvoeding kost in dit geval geld, want hulp nodig, en de DA is ook niet gratis. En investeren in andermans dieren is geld weggooien, bovendien is dat de verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet van jouw.

Ik zou toch verder kijken naar een verzorgpaard wat wel opgevoed is en waar je veilig van kan leren en mee kan genieten. Gevalletje apart als dit is niet voor een verzorgster om op te lossen. Daar moet een echt ervaren eigenaar mee aan de slag, dat schuif je niet op een ander af (ervaren trainers uitgezonderd, maar die worden dan ook flink betaald hiervoor)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:03

tjaa je vraagt advies en tips.
Met jouw kennis en ervaring is die er echt niet, dus de enige oplossing is hulp inroepen.
Dit kost idd centen, en jij en ook jouw ouders vinden dat een ander dan maar de kosten moeten betalen, tjaaa , je hebt nu een gratis paard om mee te werken, tis kiezen of delen héééééé, als je er voor kiest met dit paard verder te gaan werken, dan heb je echt goede begeleiding nodig.
En idd een ander paard zoeken is zeker ook een oplossing, en dit is dan veel eenvoudiger das zeker waar, maar dan leer je dus nooit hoe je met een iets moeilijker moet moet gaan omgaan.
Je zou er heel wat kunnen van leren.

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:27

ik snap dat je je verzorgingspaard niet wilt opgeven, maar om het leuk voor jou te houden zou ik toch maar professionele hulp inschakelen (en niet alleen online)