ik zit met een vervelend probleem .. Ik heb mijn paard een halfjaar geleden gekocht. De vorige eigenaar had me gewaarschuwd dat hij agressief is als hij eten krijgt en dat ze hem dat nooit hebben kunnen afleren .. ik ben er ondertussen aan gewent en laat hem gewoon op zijn gemak eten en dan zijn er geen problemen. Maar ik heb een tijdje terug een winterdeken gekocht en als het deken nog maar ziet begin't hij te achteruit te shotten en draait hij zich gewoon om. Nu bind ik hem altijd buiten vast langs 2 kanten zodat hij mij niet kan raken maar ik vind dit echt vervelend en zou het deken gewoon zonder problemen in de stal willen opleggen.
Kunnen jullie mss tips geven om hem het af te leren ?
Mijn tip om het hem af te leren: besteed eens wat aandacht aan grondwerk en zijn opvoeding. Ik kan je Parelli adviseren. Wat je paard namelijk laat zien is een teken van gebrek aan respect voor jou.
ellepel
Geplaatst: 27-01-12 13:00
als hij zo ervelend doet met die deken dat is het denk ik wel verstandig om te kijken of die wel goed past?? als het hem niet goed zit kan ik me voorstellen dat hij duidelijk wil maken dat hij het liever niet heeft.
is hij wel gewend aan dekens? is hij misschien bang dat hij daarom schopt?
LieseC
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-12 20:17
ik ben er zeker van dat het deken past .. en moest hij bang zijn van het deken of het niet graag hebben hoe zou ik het hem dan het best kunnen overleren ??
Dit is een gebrek aan basis opleiding, en idd een gebrek aan respect. Op zich is dit iets dat zeker aangepakt kan worden, maar vraagt toch even wel wat training.
Ik begrijp het denk ik niet helemaal.. Hij is agressief tijdens het eten én hij schopt als je zijn deken op wilt doen in de stal? Of doe je zijn deken op terwijl hij staat te eten?
Als mijn paarden hun brok krijgen laat ik ze in principe even met rust. Heb wel eens staan roeren met mn handen in de bak, even wegduwen, etc, maar dat is meer om aan te leren dat als ik bij het eten wil, ze aan de kant hebben te gaan. Mocht het om hooi gaan; is er geen mogelijkheid hem even zó vast te zetten dat hij niet met zn hoofd bij het hooi staat?
Ik sluit me verder sowieso aan bij bovenstaande posts; het is een gebrek aan respect en het is niet onverstandig om goede begeleiding te zoeken om je te helpen dit op te lossen.