Alles, maar dan ook echt ALLES om rustiger paard te krijgen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Alles, maar dan ook echt ALLES om rustiger paard te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 13:18

Weet niet zeker of het hier goed staat, want eigenlijk betreft mijn vraag meerdere categorieën.

Ik heb namelijk een pony, die ontzettend snel bang/zenuwachtig/onrustig/'spooky' is.
Wil er alles, maar dan dus echt alles aan doen om hem rustiger te laten zijn. Hieronder schets ik de situatie zoals die nu is. Zie ik nog dingen over het hoofd? Iemand nog ervaringen of tips?

Doel: rustig en ontspannen buitenrijden
Nu: durf ik er echt niet op omdat hij snel schrikt, bang is, wegrent of zelfs steigert

Voer: Krijgt nu bietenpulp, mix van mais en gerst, lucerne en Pavo Vital.
Nu: ben ik aan het rondkijken naar voer waar ze niet heftig op kúnnen reageren. Denk over Subli Zonder of Dieetmix.

Supplementen: Heb een tijdje Rust Compositum van Groene Os gebruikt. Werkte wel naar mijn idee, maar het is te duur om altijd te geven.
Nu: heb ik magnesium besteld bij de Paardendrogist en wil dat gaan proberen.

Training: Pony is nog erg onervaren, terwijl hij al 7 is. Kan rijden, maar we waren nog bezig met doortrainen. Over de rug en ontspannen recht lopen.
Nu: ligt het rijden stil. Ik durf er niet op en de bak is erg slecht. Probeer veel met hem te wandelen, en als het enigszins te doen is in de bak de dubbele longe te pakken.

Tuigage: Misschien moet er een ander zadel komen, en/of een ander bit/bitloze optoming.
Nu: Kan geen zadels testen als ik niet kan rijden. Wil ipv het Rotary KY bit dat hij heeft een ongebroken bitje proberen. Bitloos heb ik weinig kaas van gegeten. Met kaakgekruist systeem leek pony niet rustiger, en werd hij heel erg zwaar op de hand.

Huisvesting: Pony staat in wei met schuilstal samen met de pony van m'n zusje. Heb een soort Paddock-paradise achtig pad door de wei gemaakt.
Nu: In het jachtseizoen hebben we veel last van jagers rond de wei. Ook zijn er wel eens voetbalwedstrijden in de buurt waarvan het lawaai mijn pony onrustig maakt. Als hij alleen moet staan (wij weg met andere pony) kan hij zich kletsnat in het zweet rennen.

Vergeet ik iets? Wat zijn goede trainingsmethoden? Tips over voer, supplementen, tuig, huisvesting... Alles is welkom!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:20

Safiera

Re: Alles, maar dan ook echt ALLES om rustiger paard te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 13:21

Je link werkt niet. Welk merk is het/wat doet het?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:23

Ik heb hem aangepast, nu is het een plaatje.
Het is magnesium, paarden worden er in hun hoofd een stuk rustiger van en het is ook tegen spierspanningen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:24

goed dat je het voer aan het uitzoeken bent....ik heb daar echter niet zo heel veel verstand van. :o

Maar.....wat ik voor mijn pittige merrie nog wel eens gebruikte als ze weer en ontplofte van de energie door stalrust.....

Is rescue remedy van de bachbloesems

Werkte bij mijn merrie perfect voor als ze in een situatie zou komen waarvan ik wist dat ze zou gaan ploffen.
Iemand die ik ken gebruikt het nu ook om met het paard aan de hand te revalideren.....en het werkt perfect :j
voordeel vind ik dat het op basis van kruiden is, dus geen kwaad kan voor het lichaam.

succes met je speurtocht

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:25

Tja de rust van een paard / pony begint bij de rust van de ruiter. Ik jou OP lees ik dat jij dat op hetmoment in elk geval niet bent. Wel eens geprobeerd hoe hij zij loopt onder een ruiter die hier niet onzeker vanwordt?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:39

Even een stipje, heb zelf ook (weer) last van een ontploffend paard. Hij is nu we de training weer op hebben gepakt en echt of elke dag rijden (buiten, overgangen rijden) of echt longeren of iets anders weer rustiger geworden. Hij krijgt het minimale aan eten, voordroog en voergezond, al helemaal geen krachtvoer brokken of andere troep...

Jou paard lijkt me echter meer de zenuw type, misschien wat meer aan schriktraining besteden? Vaak helpt de rust bij de ruiter inderdaad ook erg.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:42

bij mijn merrie maakte het niks uit of je zelf nou ontspande of niet.
Sommige paarden zijn gewoon plofferig van karakter.......
zeker als ze een beetje meer energie had deed een gras sprietje haar al op de vlucht slaan. :')
dan gaf ik haar die druppels....liet het 45 minuutjes inwerken en dan schrok ze nog wel maar sloeg niet meer op de vlucht.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:02

Paarden zijn kudde dieren en binnen zo een kudde is er een rangorde waarbinnen elk paard van de kudde een plaats heeft.
Ik vermoed dat jou pony en deze van jou zus beiden laag in de rangorde zouden staan dwz ze voelen zich helemaal niet geroepen om leider te zijn en missen dus een leider waarbij ze zekerheid vinden.
Deze leider vinden ze schijnbaar ook niet bij jullie als ik je voorbeelden lees. Ik denk dat er een grote stap naar een oplossing van jullie problemen kan worden gezet als jullie leren om zich te gedragen als een leider van de kudde en zo meer zekerheid aan jullie pony's bieden.

Om een kudde = pony's en jullie, te kunnen leiden moeten jullie zich verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en hier vanuit hen op te voeden zodat ze jullie als hun leiders ziet.
Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info. Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit moet jij vermijden tov hen = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hen = zwart, een paard denkt in zwart - wit, zij kennen geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".

Grondwerk is een goed hulpmiddel om de rangorde terug in orde te berengen.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:14

In bietenpulp zitten vrij veel suikers/koolhydraten, waar een paard ook onrustig van kan worden. Ook mais bestaat voor 60% uit suikers. Ik zou hem toch beide niet zo snel voeren, omdat hij zo onrustig is.

Pavovital is geen probleem, subli zonder zou hij meer energie van krijgen, dus daarop zou ik dan niet overstappen. In sommige lucernes zit melasse, ook een soort suikerachtige stof, ik weet niet wat voor lucerne je hebt?

Ik vind voer erg belangrijk, een paard kan hierdoor veel veranderen. Ik zou wel met je paard bezig blijven, anders ontploft hij zo helemaal. Qua leiderschap sluit ik mij helemaal aan bij MarcR.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:36

Hoeveel druppels van dat rescue spul geef je dan aan een pony (D-pony), om haar wat rustiger te krijgen? Ook mijn paardje is zo hyper als ik weet niet wat momenteel door verhuizing, etc.

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:41

Hmmz.. ik heb een simpelere oplossing. Krachtvoer vervangen door fertolac 3 van havens. Dat is een merriebrok voor drachtige merries dus zet het aan (vervangt de pulp, mais etc.) maar omdat er erg veel magnesium inzit blijven ze vrij rustig ook bij hele grote hoeveelheden. En rozebottelthee, een grote volle pot, door het water doen, dat kalmeert ook goed.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:51

Ik zou inderdaad een heel groot deel van je voer eruit gooien en op merriebrok (tijdelijk) overstappen. Veel goed ruwvoer doet ook wonderen om te laten aankomen met bijkomend voordeel dat ze er ook veel rustiger van worden.
De huisvesting lijkt me ideaal, dus zeker niets aan veranderen. Hoe meer je ze opsluit hoe onrustiger ze worden.

Bietenpulp en mais eruit, het andere voer eens zeer goed onder de loep nemen en echt zorgen voor voldoende ruwvoer. ideaal is 12 tot 20 kg ruwvoer per paard per dag.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:07

Hoe lang heb je de pony? Wat jij beschrijft herken ik. Mijn paard heeft een behoorlijke tijd nodig gehad om aan zijn nieuwe stal te wennen. Vervolgens heeft het ook een behoorlijke tijd geduurd, voordat wij weer vertrouwen in elkaar kregen. Zo heb ik het rijden gelaten voor wat het was en zijn we aan de slag gegaan met grondwerk. Nu proberen we zo langzamerhand het rijden ook weer op te pakken. Verder krijgt mijn paard onbeperkt ruwvoer en een beetje muesli. Mijn paard is nu echt veel relaxter/rustiger. Belangrijk is ook dat je er de tijd voorneemt en desnoods weer een paar stappen terug doet. Dan zal het zijn vruchten afwerpen en het de goede kant opgaan.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:31

Ik doe inderdaad (uit gevoel), een flink aantal stappen terug en ben dus inderdaad vanaf vandaag weer begonnen met grondwerk en gewoon spelen in de bak... Voor de verhuizing stond ze in de wei, nu dagelijks in een (grote) stal, vanaf het voorjaar gaat ze weer naar buiten. Ze is mega schrikkerig, was ze voorheen ook niet. In de bak aangekomen, ging ze even flink tekeer, paar flinke bokken en heel hard galopperen, daarna was ze rustig genoeg om wat grondwerk te doen. We zijn van plan om haar in de manegelessen te laten lopen, zodat ze veel meer in beweging komt. Het is niet te doen momenteel om te rijden op haar voor mijn dochters (van bijna 10) en ik kan het helaas zelf ook even niet oppakken ivm rugklachten.
We zijn overigens begonnen daar met sportbrok en kuil, daarna overgegaan op ponybrok en nu krijgt ze alleen nog kuil en GEEN brok meer...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:27

Ik vind dat je je pony ontzettend veel voert, voor een pony waar niet of nauwelijks mee gewerkt wordt. Een pony die licht werk doet heeft geen krachtvoer nodig behalve zo af er toe (max 2x in de week) een vitamine supplement als je gras of hooi niet genoeg voedingsstoffen bevat (dit kun je laten testen!), Hoe meer ander voer je er in gooit hoe meer energie je in je pony stopt, Niet doen dus! Wat je nu eest moet gaan doen is stoppen met bijvoeren en meer hooi gaan voeren. Dan zul je met een weekje wel een minder hectisch paard krijgen. Als je dan nog problemen houdt moet je verder gaan zoeken

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:48

Ik lees dat de pony voor verkoop weidegang gewend was en nu op stal staat. Dit kan natuurlijk ook de oorzaak zijn... Is het mogelijk dat de pony in een stal komt met uitloop? Dan heeft het meer afleiding en meer ruimte om zich te bewegen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:54

Mijn paard heeft ook samen met één ander paard in een uitloopstal gestaan.
Op zich was het adres en de hele ambiance fantastisch.
Alleen als mijn stalgenootje ging rijden en ik er niet was (hij dus even alleen bleef staan). Dan flipte hij echt helemaal.
Er waren wel andere paarden 20m verderop die hij kon zien en de uitloopstal stond naast de stapmolen waar regelmatig paarden in stonden. Maar zonder zijn vriendin ging hij door het lint.
Het mooist zou zijn als je 3 paardjes bij elkaar hebt staan, als er dan eentje gaat rijden blijven ze met zijn tweetjes achter. Dat gaf in ons geval in ieder geval veel minder stress.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:01

zou om te beginnen eens naar dat voer kijken, maïs en pulp zijn suikerbommen waar ze ook heel druk van kunnen worden.

Mijn fjorden hebben op pension gestaan waar ze dus maïskuil en kuilgras kregen, dat waren complete bommetjes met buitenrijden. Remmen kapot en alleen maar hard willen. Door meerdere omstandigheden besloten te gaan verkassen. Staan nu op hooi en Red Horse van Horsebalance, waar dus geen "troep", suiker of haver in zit en ik rij weer met lang teugeltje een relaxed buitenritje.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:59

Dank jullie voor het meedenken! Paardje krijgt alleen nog maar kuil en helemaal geen brok meer. Is nu een week zo. Ik geef haar dan wat wortels elke dag en heel soms een banaan (is ze DOL op). Ze heeft een grote stal, maar een andere mogelijkheid is er momenteel niet. Ik heb gisteren besloten dat ze mee gaat lopen in de manegelessen voorlopig. Alleen maar om haar beweging te geven die ze nodig heeft EN om haar te laten wennen daar tussen de andere paarden EN om haar wat braver te maken. Ik heb momenteel zoveel rare dingen met haar meegemaakt, dat ik me ook niet totaal meer de baas over haar voel. Heb dan ook een paar stappen teruggedaan en ben weer begonnen met grondwerken en met het spelen met een bal in een bak. We hadden voor de verhuizing een hartstikke goeie band, maar sinds de verhuizing is die aan beide kanten wel een beetje beschadigd qua vertrouwen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:04

ik ben een voorstander van bach rescue. gewoon te krijgen bij de DA. de drogist dus niet dierenarts :P

hoewel ik sceptisch ben ingesteld heb ik meerdere malen gemerkt dat het werkt bij angst.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:17

Is het dan wel slim om de pony in de manegelessen in te zetten als je er zelf al geen vertrouwen in hebt. Misschien heeft het meer tijd en rust nodig om te wennen. Kan de pony niet lekker buiten in een paddock o.i.d.?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:01

Eerder staat dat ze altijd buiten loopt toch? Lijkt me dat dat tenminste een vereiste is met een drukke pony.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:33

Verderop staat dat hij nu in een grote stal staat...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:42

Wat ik nu ga schrijven vind je mischien niet leuk om te horen maar: verbeter de wereld begin bij jezelf.

Probeer zelf onder alle omstandigheden rustig en beheerst te blijven. Alleen dan kan je de rust op het paard overbrengen.
En
Probeer het paard te accepteren zoals het is. Als hij onzeker en spooky is dan is dat zo en zal dat zo blijven. Je kan het met veel manegement op het paard verbeteren. Zoals zadel en voer edMaar een super coole pony zal het nooit worden. Echter daarbij is het ook vaak less is more.