Paard wil enkel thuis drinken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Paard wil enkel thuis drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:41

Een van de paarden die ik rijd wil niet drinken wanneer zij op manege staat. Ze lijkt daar niet tot rust te komen...
Ze is gewend om op de manege te komen en is tijdens het rijden ook heel relaxed, echter wanneer zij daar een tijdje op stal staat weigert zij gewoon te drinken (zowel uit de drinkbak als uit een emmer) en na een paar dagen ziet ze er dan ook heel ingevallen uit. Ondertussen hebben we haar definitief terug thuis op stal gezet (waar ze er een stuk gelukkiger uit ziet, en zowel op stal als buiten drinkt), en ga ik te paard met haar naar de manege (zo wordt ze lekker verkeersmak ook :)).

Het idee 'ooit moet ze toch eens dorst krijgen en drinken' is blijkbaar niet juist bij haar, het leek me heel erg ongezond en ze werd ook chagrijnig.
Suikertjes in het water, water uit de waterput van thuis, stukjes biet in het water; allemaal geprobeerd, niks lijkt te werken. Dusja, momenteel is het wat lastiger voor mij wanneer ik wil rijden, maar ze is tenminste gezond en blij.

Nu even uit nieuwsgierigheid, zijn er nog mensen met zo'n paard? Iemand die het kunnen oplossen heeft?

barbar

Re: Paard wil enkel thuis drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:16

ik weet nog wel dat de paarden die mijn schoonouders vroeger hadden op concours ook weinig dronken (ze waren dan 2 dagen weg, ze dronken niet helemaal niets maar wel veel te weinig.
mijn schoonouders voerden hun paarden dan komkommers zodat ze wat meer vocht binnen kregen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:36

Die van mij drinkt ook alleen als ze thuis is. Dat is een vertrouwde omgeving voor ze.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:11

Jep ik meld me. Verzorgpaard drinkt op zich wel op vreemde locaties, als ze daar bijv. een week lang staat. (Denk aan een vakantie.)
Maar zodra een dagtocht doet, vertikt ze het! Ze haalt echt haar neus er voor op. Enigste wat ze soms wil doen, is uit een plas water op de grond drinken. Dat sta ik dan maar toe, iets is beter dan niets.

Ik hoopte dat mijn eigen paard het haar zou kunnen leren. Dus samen op dagtocht, en mijn eigen paard zal altijd drinken als je het haar aanbied. (Verstandig dier. :D ) Maar dat hielp dus ook niet... Mischien eens een pakje appelsap meenemen om er door heen te doen.

charlotte20Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:22

Ik heb zoiets ook wel eens gehoord bij een paard, die dronk ook niet op een andere plaats. Het kan ook aan de vreemde geuren liggen van de waterbak of emmer. En het kan er inderdaad aan liggen dat ze niet in haar vertrouwde omgeving is. Maar je zou toch zeggen dat ze op den duur wel echt dorst krijgt en gaat drinken..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:11

Die van mij drinkt overal :)) Als hij echt niet zou drinken zou ik hem een halve emmer water met een schepje slobber erdoor geven, 3x daags, zodat hij toch nog vocht binnen krijgt :)

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:46

Ik heb gehoord dat je een smaakje aan het water moet toevoegen. Als ie daar aan gewend is, kan je datzelfde smaakje 'op een ander' ook gebruiken. Of water van thuis mee nemen!