Paard word steeds zuurder...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Paard word steeds zuurder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:14

Goed, in het begin was er niks aan de hand. Niet met opzadelen, niet in de stal, gewoon de gebruikelijk beschrijving van mevrouw.

Nu verder word ze steeds zuurder, eerst met zadelen (komt een nieuw zadel) maar nu ook steeds meer in de stal, dreigen en in de muur happen.

Het is een merrie van bijna 19 die 3 dagen in de week door een andere bijrijdster word gereden, vaak met slof om haar wat beter te laten lopen.
Hoe zei met haar omga heb ik eigenlijk maar weinig weet van, wel vind ik bij sommige dingen haar te streng/fel. Negeren werkt beter eruit werken al lang niet meer.
(dan heb ik het bijvoorbeeld op een beetje nijdig doen omdat er een ander paard naast der in de poetsplek staat)

Ik rij haar op vrijdag en maandag omdat ik niet de mogelijkheid heb om eerder te komen dus nu in de winter geen plek.
Verder doe ik haar in het weekend longeren of losgooien of met mooi weer het bos in wat ze geweldig vind.
Wanneer ze zo zuur doet en aan het dreigen is doe ik net of er niks is en doe gewoon het halster om wat ook wel gaat.
Bij drammen en moeilijk naar de buren doen negeer ik het of geef een duwtje (alla the dog whisperer haha) en waarschuw haar.

Nu kan het zijn dat er om twee manieren met haar omgegaan word, terwijl we wel dezelfde ideen hebben over omgang, of miss dat ze te weinig het bos in komt wat ze zelf het liefst doet, ze komt wel bijna iedere dag buiten.

En vraag ik me af, hoe kan ik haar weer het plezier terug geven?
Haar karakter kan je het beste omschrijven als zelfstandig.

Vrijheids dressuur geeft ze weinig om

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:41

Is het je eigen paard?
Misschien een bloedonderzoek laten doen, kan zijn dat ze wat te kort komt of dat ze ergens last van heeft en daarom zo zuur doet.

pieps

Re: Paard word steeds zuurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:45

Ik zou ook zuur doen als er iemand met een zadel kwam wat me niet lekker zat en er vervolgens misschien een slof aan vast knoopt.....
Ik snap dat de ander hier debet aan is, maar zolang dat zo door gaat ga jij het humeur van je paard niet opkrikken......

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:08

pieps schreef:
Ik zou ook zuur doen als er iemand met een zadel kwam wat me niet lekker zat en er vervolgens misschien een slof aan vast knoopt.....
Ik snap dat de ander hier debet aan is, maar zolang dat zo door gaat ga jij het humeur van je paard niet opkrikken......

Zou het niet kunnen dat het paard gewoon helemaal niet meer snapt wat wel en niet mag omdat jullie er zo anders mee omgaan, en dat ze uit onzekerheid zich dan maar zo gaat gedragen?
Ik zeg niet dat jij of de bijrijdster het verkeerd doen, enkel dat het lijkt alsof jullie nogal ver uit elkaar liggen qua omgang en dat kan een paard ook erg vervelend maken...

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:40

Zadel word alleen de drie dagen intensief gebruik ik rij liever zonder zadel hierom en de slof hangt meer los dan dat hij sterk word opgepakt.

Ben wel van plan om morgen eens met haar mee te lopen om eens te zien of we indd erg verschillen, meeste ideen en opvattingen kwamen wel overeen.

Nee het is niet mijn paard.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:30

Je zegt dat er een nieuw zadel komt, waarom is dat? Ik neem aan dat dit zadel dan niet meer past?
Dan lijkt me dat elk weldenkend mens dat zadel er niet meer op gooit?

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:44

Jups zadel past niet ideaal.
Maar dat is de keuze van de eigenaar of ze nog wel of niet bereden word, en ja ik ben ook fout bezig als ik int weekend een keer met zadel naar buiten ga.

Daarbij is de bak savonds pas laat helemaal vrij om haar te longeren, tussendoor wel een uurtje dat je bij een prive les bij mag maar vind het wel sneu voor die kleine hummel die dan les heeft.

En wederom, tis niet mijn paard, dan ging het er al heel anders aan toe.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:46

Misschien heeft het paard wel ergens last van. Misschien zit die wel helemaal vast kan best komen door een slecht passend zadel. Maar ja als het niet je eigen paard is neem ik aan dat je weinig kan laten doen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:50

Enige wat ik kan doen is dingen aangeven.
Ze zit links ook weer wat vast. Wederom mijn eigen ervaring en bevinding, ik ben hier GEEN prof in en beweer dat ook niet. (voor alvast het gebruikelijke commentaar ;))

Mijn idee is dat ze nu wat overvraagd word met een behandeling die ze niet gewend is.
Wanneer de eigenaar bij de stal is doet ze het amper en helemaal niet zo fel.

Nu ik het zo terug lees lijkt het vreemd om zo iets te vragen terwijl ik weinig kan doen... maar miss dat er nog iemand is die wel iets weet ondanks de weinige opties...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:31

marcha1987 schreef:
Goed, in het begin was er niks aan de hand. Niet met opzadelen, niet in de stal, gewoon de gebruikelijk beschrijving van mevrouw.

Nu verder word ze steeds zuurder, eerst met zadelen (komt een nieuw zadel) maar nu ook steeds meer in de stal, dreigen en in de muur happen.

Het is een merrie van bijna 19 die 3 dagen in de week door een andere bijrijdster word gereden, vaak met slof om haar wat beter te laten lopen.
Hoe zei met haar omga heb ik eigenlijk maar weinig weet van, wel vind ik bij sommige dingen haar te streng/fel. Negeren werkt beter eruit werken al lang niet meer.
(dan heb ik het bijvoorbeeld op een beetje nijdig doen omdat er een ander paard naast der in de poetsplek staat)

Ik rij haar op vrijdag en maandag omdat ik niet de mogelijkheid heb om eerder te komen dus nu in de winter geen plek.
Verder doe ik haar in het weekend longeren of losgooien of met mooi weer het bos in wat ze geweldig vind.
Wanneer ze zo zuur doet en aan het dreigen is doe ik net of er niks is en doe gewoon het halster om wat ook wel gaat.
Bij drammen en moeilijk naar de buren doen negeer ik het of geef een duwtje (alla the dog whisperer haha) en waarschuw haar.

Nu kan het zijn dat er om twee manieren met haar omgegaan word, terwijl we wel dezelfde ideen hebben over omgang, of miss dat ze te weinig het bos in komt wat ze zelf het liefst doet, ze komt wel bijna iedere dag buiten.

En vraag ik me af, hoe kan ik haar weer het plezier terug geven?
Haar karakter kan je het beste omschrijven als zelfstandig.

Vrijheids dressuur geeft ze weinig om

Vaker en vooral lang naar buiten, lekker laten spelen met vriendjes en vriendinnetjes! Van de hele dag op stal staan, worden heel veel paarden op den duur zuur. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:55

Ik vind het ook helemaal niet jouw taak hier comentaar op te geven hoe de anderen met hun paard zouden moeten omgaan, je bent blijkbaar zelf ook niet echt ervaren genoeg.
Je zegt zelf dat het paard helemaal niet zo moeilijk doet wanneer de eigenaar zelf er mee bezig is, dus heel waarschijnlijk zit de grootste fout niet bij het paard, ook niet bij die anderen, maar dus bij jou.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 18:28

@aeolusnr1
Zo mag het even wat vriendelijker!! En wanneer ben je ervaren genoeg?? Ik weet genoeg dat ik wat kan zeggen maar ga van mijzelf niet zeggen dat ik het altijd goed heb. Wat ik hiermee wel wil zeggen is dat ik geen stijfkop ben die alles beter weet.
Daarbij heb ik ook niet beweerd dat iemand verkeerd met het paard omgaat.
Enige wat ik probeer is zo goed mogelijk voort beesje te zijn en hier eventueel wat ideen op te doen om haar verder te helpen.
Bij de stal doet ze vaker niet moeilijk bij de eigenaar dat klopt, zeker omdat ze dan altijd te eten krijg, wanneer ik een appel heb heb je der geen kind aan.
Bij het opzadelen heeft de eigenaar dezelfde dingen.
Daarbij heb ik ook nergens gezegd dat ze bij andere geen problemen geef en wel alleen bij mij.