in plasstand gaan staan maar niet plassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

in plasstand gaan staan maar niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:22

Hoi Bokkers,

Als ik aan het rijden ben gaat m'n verzorgpaard wel eens in plasstand staan. Het is een ruin, dus met z'n benen helemaal uit elkaar. Je kan hem een kwartier zo laten staan maar hij plast niet. En als je dan gewoon zachtjes benen geeft dan gaat hij steeds verder met zijn benen uit elkaar. Hij doet dit al een tijdje en we zijn ongeveer een jaar geleden er ook mee naar de da geweest, maar die kon niets vinden. Hij plast bijvoorbeeld ook alleen in stal, als je hem in de paddock zet dan plast hij daar niet. Ook al moet hij nog zo nodig. Het eerste wat hij doet als je hem op stal zet is plassen. Soms heb ik het idee houd hij ons nou voor de gek? Dat hij onder het werk uit wil komen, of heeft het een medische reden, of een andere reden? Heeft iemand hier ervaring mee?

fjordjes

Re: in plasstand gaan staan maar niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:23

Paarden vinden het vaak vervelend om te plassen in de bak want dan spat het zand/urine op. Ik zet mijn paard altijd in stal neer zodat ie eerst ff kan plassen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:28

Ik ken paarden die het inderdaad als trucje gebruiken. Die vinden het wel lekker om stil te staan ;)

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij gewoon niet "kan" plassen in de bak.
Ik zou hem gewoon het voordeel van de twijfel geven. Dus even op stal zetten. Doet hij het dan niet, dan ga je gewoon lekker aan het werk.

En als je niet te lang rijdt, kan hij het ook heus wel even ophouden tot hij weer in zijn stal staat.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:32

Vaak hebben zulke paarden een probleem met de nieren... Zijn de nierwaarden nog heel recent getest geweest? Anders is het misschien inderdaad een paard dat niet lang zijn plas kan ophouden en niet graag plast in de piste (onder het zadel).
Maar ik zou toch zeker alle medische redenen uitsluiten eerst.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:37

@Kirrr
Hij heeft op dit moment inderdaad last van zijn nieren. Hij heeft een darmschimmel gehad, waardoor hij alleen nat hooi mocht. En verder niets te eten, hierdoor is hij heel erg afgevallen en waren zijn nieren niet goed. Daar heeft hij nu medicijnen voor.
Maar hij deed dit een jaar geleden ook al. Dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:50

Problemen met de nieren kunnen lang sluimeren voor je het als ruiter merkt, dus ook een jaar geleden kan je paard er ook al last van hebben gehad.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:59

@bigone

Maar zijn nieren zijn gekomen door zijn darmen. Want hij is helemaal onderzocht toen ze dus de darmschimmel ontdekte. En toen was er nog niets met zijn nieren. Dat is gekomen omdat hij alleen nat hooi te eten kreeg, waardoor hij dus geen vitaminen en mineralen binnenkreeg. Maar dat kon niet anders, want hij mocht bijna niets omdat de schimmel anders niet weg zou gaan.

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:52

Probeer gewoon eens om hem even op stal/in stro oid te zetten. Dan moet je even afstappen, maar het lijkt me minder vervelend dan steeds stil te moeten staan. :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:53

Mijn paard gaat zo staan als hij koliek heeft. Hij is erg koliekgevoelig en heeft regelmatig krampen. Ik zou het toch niet normaal vinden, zeker als hij dus idd nierproblemen heeft, veroorzaakt door die schimmel.

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:59

Maar dat is bekend en daarvoor wordt hij behandeld. Dat is alleen niet in 1 dag over en ze zal dus nog een tijdje een oplossing moeten vinden voor het stilstaan in de bak.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:01

Wat wil je daar aan doen dan? Als het paard pijn heeft, is dat een totaal logische reactie. Eigenlijk zou ik helemaal niet rijden op een paard dat dit zo frequent doet en dus duidelijk ziek is (geweest). Na en tijdens koliek hebben ze beweging nodig, maar dat kan ook zonder er op te gaan zitten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:02

Met Tieneke eens.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:07

Wij hebben dit eens gehad bij een paard. Die bleek na inwendig onderzoek larven/wormeitjes te hebben aan de ophangbanden van de dikke darm. Het paard is toen door de dierenarts ontwormt en het probleem was verholpen.

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:21

Ik neem aan dat als het probleem met de nieren dusdanig was dat er niet op het paard gereden kon worden, de DA dit wel had aangegeven. Tieneke, jij hebt het over koliek/pijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het kan gewoon zo simpel zijn als dat het paard door de beweging moet plassen of alleen een plasgevoel krijgt. Hij wil duidelijk niet plassen in de bak, zet hem dan gewoon even in een omgeving waar hij wel wil/kan plassen, en kijk hoe het daarna is. Plast hij dan nog niet, of moet hij na een paar minuten weer, ja, dan kun je er beter even niet meer opstappen.

TS geeft wel aan dat de oorzaak van de nierproblemen bekend is, maar dat het plasprobleem er voor die tijd al was. Dan zou het net zo goed niets met de nieren te maken kunnen hebben. Paard is hoe dan ook volledig onderzocht en er is niets gevonden dat specifiek is voor dit probleem. Het hoeft niet altijd iets ernstigs te zijn.

@TS: Je zegt dat hij dit eerder ook al deed, deed hij het toen net zo vaak als nu, of was het toen iets dat sporadisch eens voorkwam?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:25

Mijn paard deed dit ook tijdens het rijden, steeds willen staan 1 a 2 jaar achter elkaar speelde dit soms. Men dacht eerst ook aan ontsteking bij nieren en hij heeft aantal keren antibiotica gehad. Het ging niet weg, toen is hij een keer opgevoeld en bloed onderzocht en toen dacht men aan een wormbesmetting bij de hoofdslagader in zijn buik. Hij had in principe dan toch een soort van koliekachtige pijn zei de DA en voelde aandrang. Ik heb hem toen 5 keer met ivermectine moeten ontwormen. De eerste keer met 5 dagen er tussen en daarna 10 tot 14 dagen ertussen. Mijn paard is er ontzettend van opgeknapt indertijd, was veel fitter en deed het daarna niet meer. Als ik soms dacht dat ie weer ergens last van had, dan gaf ik hem ivermectine ontworming en naar 10 tot 14 dagen nog 1 om de evt volgende lading kids ook aan te pakken. DAT hielp echt heel erg goed. Dus er zou een verborgen wormbesmetting kunnen spelen!

Volgens DA gaf het zadel/ruiter een bepaalde druk op een plek waardoor het paard het gevoel kreeg dat ie aandrang had zonder dat ie echt moest of kon plassen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 24-01-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:26

Paarden die moeilijk kunnen plassen kan je brandnetelthee of druppels door het voer geven. Hierdoor kunnen ze makkelijker plassen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:35

CrazyKitty schreef:
Ik neem aan dat als het probleem met de nieren dusdanig was dat er niet op het paard gereden kon worden, de DA dit wel had aangegeven. Tieneke, jij hebt het over koliek/pijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het kan gewoon zo simpel zijn als dat het paard door de beweging moet plassen of alleen een plasgevoel krijgt. Hij wil duidelijk niet plassen in de bak, zet hem dan gewoon even in een omgeving waar hij wel wil/kan plassen, en kijk hoe het daarna is. Plast hij dan nog niet, of moet hij na een paar minuten weer, ja, dan kun je er beter even niet meer opstappen.

TS geeft wel aan dat de oorzaak van de nierproblemen bekend is, maar dat het plasprobleem er voor die tijd al was. Dan zou het net zo goed niets met de nieren te maken kunnen hebben. Paard is hoe dan ook volledig onderzocht en er is niets gevonden dat specifiek is voor dit probleem. Het hoeft niet altijd iets ernstigs te zijn.

@TS: Je zegt dat hij dit eerder ook al deed, deed hij het toen net zo vaak als nu, of was het toen iets dat sporadisch eens voorkwam?

Maar het kàn dus zeker wel. Wil je dat risico nemen? Zou je dan echt willen rijden op een paard dat mogelijk veel pijn heeft? Ben ik dan zo raar dat ik eerst alles zou uitsluiten alvorens nog maar één keer op dat paard te kruipen? Is dat rijden dan belangrijker dan de gezondheid van dat paard? Wie weet hoe lang die nierproblemen al gespeeld hebben voor het werd opgemerkt, en dan samen met die schimmel... En dat hij er voor behandeld wordt, wil dus zeggen dat het nog steeds aan de gang is. Hij volledig onderzocht en toen is de darmschimmel ontdekt. Daarna zijn de nierproblemen pas gekomen, dus het kan perfect dat in al die tussentijd weer iets in die darmen is gebeurd.

Tja, ik zou er gewoon een heel onderzoek op zetten, want voor mij is zoiets heel zorgwekkend: nieren + buikschimmel in het verleden + koliekhouding. Ik vind niet dat daar een tekeningetje bij gemaakt moet worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:37

Tieneke: mee eens, zie ook mijn post waarbij ook aan nierproblemen werd gedacht maar waar wormbesmetting speelde (aneurysma)

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:46

Tieneke schreef:
Maar het kàn dus zeker wel. Wil je dat risico nemen? Zou je dan echt willen rijden op een paard dat mogelijk veel pijn heeft? Ben ik dan zo raar dat ik eerst alles zou uitsluiten alvorens nog maar één keer op dat paard te kruipen? Is dat rijden dan belangrijker dan de gezondheid van dat paard? Wie weet hoe lang die nierproblemen al gespeeld hebben voor het werd opgemerkt, en dan samen met die schimmel... En dat hij er voor behandeld wordt, wil dus zeggen dat het nog steeds aan de gang is. Hij volledig onderzocht en toen is de darmschimmel ontdekt. Daarna zijn de nierproblemen pas gekomen, dus het kan perfect dat in al die tussentijd weer iets in die darmen is gebeurd.

Tja, ik zou er gewoon een heel onderzoek op zetten, want voor mij is zoiets heel zorgwekkend: nieren + buikschimmel in het verleden + koliekhouding. Ik vind niet dat daar een tekeningetje bij gemaakt moet worden.

Het kan inderdaad zeker wel. Maar het paard is onderzocht, er is een darmprobleem gevonden en was toen nog geen nierprobleem. En toch deed het paard dit al.

Je hebt er gewoon paarden tussen zitten die dit doen, hetzij omdat ze niet in de bak willen plassen, hetzij om onder het werk uit te komen. (Ja, die zijn er ook, als ze er bij toeval eens achter zijn gekomen dat ze niet hoeven te werken als ze zo doen.)

Het paard wordt nu toch al gereden, dan zou ik eerder zelf zo'n simpel testje doen, dan meteen weer een veearts te roepen.
Als TS even afstapt en het paard in een omgeving zet waarin het normaal wél wil plassen, hij doet dit nu ook en er is verder niets meer aan de hand, nee, dan ga ik het paard niet meer binnenste buiten laten keren. Doet hij dit echter niet, of hij gaat meteen weer in zo'n houding staan als je er weer opzit, ja, dan bel ik een veearts, want dan is er iets anders aan de hand.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:48

Crazykitty: mijn paard is ook meerdere keren onderzocht, maar toch bleef het spelen of terugkomen. Dus het is nog geen garantie dat (alle) oorzaken aangepakt worden.

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:57

Nee, natuurlijk is het dat niet. Een veearts is een mens, en een mens maakt fouten of ziet dingen over het hoofd, dat is nou eenmaal zo.
Alleen ben ik iemand die er vanuit gaat dat er geen fout is gemaakt, maar sluit de mogelijkheid dat het wel gebeurd kan zijn niet uit. Je hebt ook mensen die er bij voorbaat van uitgaan dat er een fout is gemaakt. Als ik zo tegenover mijn veearts stond, dan zou ik een andere nemen. Vandaar dat ik er in deze dan ook gewoon vanuit ga, dat er inderdaad nog geen nierproblemen waren op het moment dat de darmschimmel ontdekt werd.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 18:27

@Crazykitty

nee hij doet het gewoon af en toe. Soms doet hij het helemaal niet, en dan weer 2 of 3 keer. Maar het is ook vaak dat als ik bijvoorbeeld wil aandraven, dat hij dan ineens gaat stilstaan en dan in plashouding gaat staan.
Er kan trouwens gewoon op het paard gereden worden, dat is helemaal geen probleem. Hij heeft geen pijn. Het is namelijk een paard waar je, tijdens het rijden, aan merkt als er iets dwars zit. Namelijk hij is altijd heel vrolijk, en doet alles voor je. Als hij niet goed in zijn vel zit is hij chagerijnig en happerig. Terwijl dat normaal niet zo is. Dus we hebben ook een tijd niet gereden omdat hij aangaf dat hij er geen plezier in had.
We hebben ook een periode niet gereden, en ook een periode gelongeerd. Maar nu mag er gewoon weer gereden worden. Zo lang het paard aangeeft dat het gaat, is het toch goed?
Wat wel zo is, is dat hij een vrij korte rug heeft, een een schouder die ver doorloopt. Waardoor het zadel net een tikje meer naar achter geschoven moet worden dan bij een 'normaal' paard. We hebben er ook over nagedacht dat het zadel misschien een bepaalde druk geeft. We hebben ook een tijdje met een boomloos zadel gereden, hierbij deed hij het ook. Nu rijden we gewoon met een dressuurzadel en doet hij het ook. Hij is overigens wel weer goed weg te rijden als hij in plasstand gaat staan. Als je gewoon 1x even gewoon echt benen geeft loopt hij ook weer verder.

Ik las hier ook iets over koliek? Nou dat lijkt mij onwaarschijnlijk, het kan toch niet dat een paard al meer dan een jaar koliek heeft. Dit van z'n darmen speelt nu ongeveer 2 maanden. We gaan naar een speciale homeopatische dierenarts, omdat de normale dierenarts niets kon vinden, en we toen der tijd zeker wisten dat er iets niet klopte, zijn we naar andere dierenartsen gaan zoeken en kwamen zo bij een homeopathische praktijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:04

MIjn ruin plast alleen op stal en soms kan hij bijna niet meer lopen.... :(:) om naar stal te gaan. op de wei met genoeg gras dus wel buiten...

Onder het rijden plast hij ook niet...kan hij niet...ook niet als ik er af ga....want hij durft niet buiten te plassen..ook niet op de trailer...heel bizar.

Nu moet hij heel erg ver achteruit gaan staan met zijn achterbenen en dan op 1 teentje ook nog....om te kunnen plassen, mijn andere paard hoeft maar een klein stukje een stapje uit elkaar te zetten en plast dan makkelijk, doet ook kleine plasjes, maar de echte plasser plast dan zo 5 liter achter elkaar.

Dus als jouw paard niet op stal staat en in plasstand gaat staan buiten stal, dan denk ik dat hij het gewoon niet kan omdat hij het niet durft en helemaal niet als het klettert en tegen zijn benen komt.

Wat hij wel moeiteloos doet is plassen in een emmer en dat is heel makkelijk, maar ook dat alleen op stal.

Dus ik moet hem altijd even op stal zetten om te plassen, dat spel kent hij en dat doet hij dan ook meteen en geeft dan aan,....klaar!! en komt dan vanzelf zijn stal weer uit...onder het rijden doet hij het dus niet en als hij dan nodig moet, gaat hij of racen of niet vooruit te branden...eigenlijk best zielig, maar aan het rijden weet ik het al....