4 jarige merrie problemen met stilstaan en meelopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

4 jarige merrie problemen met stilstaan en meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:07

Hallo,

wij hebben een probleem met een 4 jarige merrie. het word nu gewoon bijna gevaarlijk..
als ik haar wil poetsen kan ze geen seconde blijven staan.. ze staat de heletijd te dribbelen en te draaien, en beukt je gewoon opzij. geef je haar een tik, moet je oppassen dat je geen trap terug krijgt.
in het begin was dit niet zo. toen bleef ze goed staan.

met opzadelen is het ook al een drama. alleen maar draaien en slaan met de benen. k moet echt oppassen dat ik geen knal krijg..

tijdens het rijden is ze wel enorm braaf en makkelijk,
maar in omgang is er geen beginnen aan. ik doe regenmatig grondwerk met haar, en dat gaat eigenlijk wel erg goed.

als ik haar van de wei naar stal wil doen, wil ze er ook altijd tussen uit knijpen. nu lukt het haar niet meer, maar ze probeert het wel. als ze het weer probeert draai ik om, en doe het gewoon weer opnieuw tot dat ze wel netjes mee loopt.

ik ben nu wel een beetje zat van haar gedrag en krijg er steeds minder plezier in. puur omdat het ook gewoon gevaarlijk word.
dit doet ze niet alleen bij mij, maar bij iedereen..

wat kan ik nu het beste doen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:45

lovemario schreef:
tijdens het rijden is ze wel enorm braaf en makkelijk,
maar in omgang is er geen beginnen aan. ik doe regenmatig grondwerk met haar, en dat gaat eigenlijk wel erg goed.

Wat doe je voor grondwerk oefeningen? Je schrijft dat die wel goed gaan, maar bij grondwerk hoort ook de dagelijkse omgang (opvoeding) zoals stilstaan op de poetsplaats en bij het opzadelen.
Heb je niet iemand die een keer kan helpen? Zoiets is nogal moeilijk vanachter de pc te beoordelen/ op te lossen. Het zal ongetwijfeld aan jou liggen omdat ze het in het begin niet deed. Te verwachten is dat ze straks ook onder het zadel moeilijk gaat doen.

Ik zou beginnen met leren stilstaan tijdens het poetsen. Ga dat als een training beschouwen en wacht dan net zoals tot ze stil staat. Dat gedrag belonen. In een paar sessies zal het aanzienlijk beter gaan. Wanneer je met de clicker werkt (alleen als je daarin al ervaren bent) zal je haar snel genoeg kunnen leren 'met 4 benen aan de grond te staan'.

lailapri

Re: 4 jarige merrie problemen met stilstaan en meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:42

hoe ziet je voeding eruit, op wat voor manier ben je de afgelopen tijd met haar omgegaan, is ze verhuisd, zijn er nog andere factoren die mee kunnen spelen aan de verandering in gedrag (pijn, ongemak, onduidelijkheid, etc)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 09:07

wat ik aan grondwerk doe, longeren en een lichte vorm van parelli.
ik ben zelf niet bekend met de clicker, dus dat lijkt me geen goed plan.

dit krijgt ze qua voeding; 3 x daags hooi, een een handje basisbrok. het ligt aan het weer, en met goed weer staan ze op het land

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:13

Staat ze veel binnen?
Kan ook een tekort aan mineralen (bijvoorbeeld) hebben waardoor ze in gedrag verandert?

Kun je niet eerst grondwerk doen en dan naar het poetsen toewerken? Misschien met poetsen oplletten of ze gevoelig is op de huid of dat ze naar een vriendinnetje toe wilt.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 09:17

ze staat de hele dag buiten ( tenzij het echt niet kan qua weer maar dat komt bijna nooit voor)
als ik haar naar binnen haal om te poetsen ed. dan gaat haar vriendje altijd mee, omdat ik anders helemaal niks meer kan.

dat zou ik ook kunnen proberen. bedankt voor je tip :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:20

Je hebt dan al een beetje bepaald wie er naar wie gaat luisteren.
Ik denk dat het wel een teken is dat ze het buiten meer naar haar zin heeft dan binnen. Nu naar voor jou, maar het paard staat natuurlijk het grootste deel van de dag buiten bij de andere. Ze is nog jong en met de juiste begeleiding kan ze alleen maar beter uit deze fase komen en ervan leren. Ook kan het jullie band versterken. Moeilijk te oordelen vanaf hier, maar zal wel als het nodig is begeleiding erbij vragen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 09:24

ik ben het volledig met je eens dat ik goede begeleiding nodig heb :j helaas kan ik dit op het moment niet zelf bekostigen, dus vandaar dat ik via deze manier wat tips zoek :)
als ik een beetje geluk heb kan ik vanaf april profecionele hulp er bij halen, maarja dat duurt nog wel even

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:48

Misschien kun je het in ruil doen voor hulp bij iemand op stal tot die tijd?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 14:03

ik zou dat best willen doen, maar ik heb al geen seconde tijd meer ove :P k ga naar school, kom thuis, naar de paarden, eten, naar de andere paarden, huiswerk maken en douchen en op bed. zo zien mijn dagen er uit

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:41

Begin je altijd met poetsen en opzadelen? Dat misschien eens omdraaien?

Je zegt dat het grondwerk wel goed gaat, als je van het poetsen nou ook eens een echte oefening maakt?

Dus bijvoorbeeld: Longeren, even poetsen, parelli games, even poetsen en dan terug naar de wei.
Volgende keer: Parelli games, even poetsen, longeren, opzadelen, klein ritje buiten.

En zo per dag dus een andere opbouw.

Nog een vraag: Staat ze wel stil als je gewoon gaat kriebelen? Ook geen problemen met bepaalde plekken aanraken?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 08:23

dat zou ik inderdaad nog kunnen proberen :)
ritje buiten is geen goed plan..

gewoon in dr stal vind ze het niet erg, maar buiten dr stal dan beukte ze je ook opzij

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:41

Het is alsof je over mijn merrie praat! Ook vier jaar en dit gedrag! Het is al een stuk beter nu ik veel strenger ben maar in de plaats van bokken steigert ze. Nu heb ik er hulp bij gehaald en beginnen we aan het avontuur om haar te trainen. Ik heb dit heel lang zelf geprobeerd, maar dat ging echt niet. Nu heb ik heel goede hulp en gratis ook! Ik ben zelf 16 jaar. Ik heb het geluk dat iemand bij mij op stal kan omgaan met jonge paarden. Deze wilt mij bijna elke dag helpen met trainen. In ruil rijdt zij er dan ene keer mee in een week. Zou dit toevallig een optie kunnen zijn? Nu ja ik heb haar nog niet lang en heb haar net gekocht in de winter. Dus op dit moment is alles bevroren en kan ze niet uit haar stal of ze glijdt uit. Nu geef ik haar een paar dagen rust. Ik had er ook echt geen plezier meer in maar nu ik hulp heb is dit echt leuk. Een tip is gewoon als je er geen plezier in hebt zoals ik had ga gewoon een dag niet. Of spreek af met andere mensen op stal om samen iets te doen met de paarden dat helpt mij overeind.

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:42

Wat ook helpt is ik spring erop in haar stal zonder zadel en terwijl ik erop zit en dus wanneer ze braaf is raak ik haar aan op allerlei plekken zodat ze dat gewend wordt. En borstel ik haar ook zo. Zo leert ze dat ze niet mag stampen en zo kan ze je ook niet raken. Hopelijk helpen deze tips.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:02

En haar eerst losgooien en opjagen zodat de energie er een beetje uit is? Als je daarna poetst is ze dan wel rustig?

Ik rijd een merrie die wil niet stilstaan met opstijgen. Daarom longeer ik haar eerst kort en daarna lukt het prima. Dan beloon ik haar uitbundig voor het brave stil staan. Hier staan de paarden grotendeels buiten, alleen snachts op stal.

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:40

onpaard schreef:
En haar eerst losgooien en opjagen zodat de energie er een beetje uit is? Als je daarna poetst is ze dan wel rustig?

Ik rijd een merrie die wil niet stilstaan met opstijgen. Daarom longeer ik haar eerst kort en daarna lukt het prima. Dan beloon ik haar uitbundig voor het brave stil staan. Hier staan de paarden grotendeels buiten, alleen snachts op stal.

Bij jonge merries is het meestal als je ze losgooit en ze laat stilstaan ze juist meer gaan bewegen. Bij mij is dit toch zo.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:39

Dit is een topic uit 2012, de genoemde merrie is als het goed is nu 13 jaar en zal hopelijk al wel normaal gepoetst kunnen worden :)
Zullen we dit topic maar weer laten wegzakken?

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:16

Nicole288 schreef:
Dit is een topic uit 2012, de genoemde merrie is als het goed is nu 13 jaar en zal hopelijk al wel normaal gepoetst kunnen worden :)
Zullen we dit topic maar weer laten wegzakken?

Oeps! De datum niet gezien.