Nieuw paard, wanneer en hoe bij de andere zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xchanel01

Nieuw paard, wanneer en hoe bij de andere zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 13:51

Ik heb sinds 5 januari er een nieuw paard bij, een 5 jarige ruin. Zit helemaal geen kwaad in, alleen nog een beetje onhandig door zijn leeftijd.
Helaas wordt hij niet helemaal geaccepteerd door mijn pony, ik weet niet wat ik hiermee moet doen en na allerlei horror verhalen van kennissen ben ik bang dat er iets mis gaat..
dus wie heeft hier tips voor mij?

De paarden staan aan huis:
*M'n 14 jarige D pony. (hij staat bovenaan in de groep)
*M'n 5 jarige ruin, minipaardje, hij vind het allemaal wel prima.
*Als laatste, m'n 3jarige ruin, ook een minipaardje die alles wel prima vind.
Deze 3 zijn wel echt een groep en mijn pony is duidelijk de leider.

Het gaat altijd goed met mn pony en andere paarden, kan hem echt overal bij zetten als we op ander terrein zijn of bij vriendinnen, hij heeft nog nooit gevochten of gek gedaan..
Maar nu ik mijn nieuwe paard in de groep heb gedaan werd die ontzettend gemeen, gericht trappen etc..
heb hem toen ook gelijk weggehaald en toen stond mijn nieuwe paard dus met de kleintjes en dit ging gewoon goed.

De paarden staan inmiddels al meer dan 2 weken in de bak met een stroom draadje ertussen, ook staan mn pony en nieuwe paard naast elkaar in de stal, hun zijwand is gewoon 'open', niet echt open maar het zijn tja, spijlen? geen idee hoe ik het anders moet uitleggen haha. Ze kunnen elkaar dus zien en ruiken etc.
En als ik weg ben met met m'n nieuwe paard hinnekt die ook altijd..

Ik heb ze dus al wel laten wennen en wil graag proberen of ik ze samen kunnen binnenkort..
Heb bedacht dat het misschien verstandig is als ik eerst m'n pony en m'n nieuwe paard bij elkaar zet, zonder de kleintjes dus..
En als dit goed gaat het elke dag een paar uurtjes bij elkaar en als het dan nog steeds goed gaat voorzichtig een keer de kleintjes erbij.
Ik heb alleen geen idee of dit verstandig is of dat ik beter kan wachten tot het weer zomer is en ze gewoon in de wei kunnen.
Ze staan nu in een bak, geen hele grote maar kan de wei ook open zetten zodat ze dus wel kunnen vluchten als het zou moeten.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, aan de ene kant wil ik ontzettend graag dat ze bij elkaar kunnen want het is ontzettend onhandig hoe het nu gaat, maar ik wil ook absoluut niet dat er wat mis gaat.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd
En dat iemand de gouden tip voor me heeft!!

Bedankt alvast!

goldenarrow

Re: Nieuw paard, wanneer en hoe bij de andere zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:23

Ik denk juist dat je beter eerst de kleintjes erbij kan zetten omdat die niet zo dominant zijn als je pony. Waarschijnlijk wordt hij dan ook veel makkelijker geaccepteerd. Als hij dan door die 'kudde' is opgenomen en je andere pony komt erbij dan heeft je nieuwe paard al wat vriendjes die hem mee kunnen loodsen.

Mijn pony is trouwens toen hij net bij de stal kwam bij 2 andere paarden in de wei gezet samen met nog een paard dat niet bij de kudde hoorde om zo een beetje de aandacht te verdelen tussen die twee.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:39

Ik denk dat het puur een kwestie van gewenning zijn. Dat de pony zijn kudde wilt beschermen. De onderlinge verbanden moeten duidelijk gemaakt worden, dit zal de eerste paar dagen van de harde hand zijn, maar als je paard, zoals jij zegt, zich onderschikt zal het snel duidelijk zijn voor beide.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:04

Ik gooi ze altijd meteen bij elkaar, niks geen draadje ertussen.
Rangorde word vanzelf meteen bepaald. Soms is het even een gevecht, soms is het meteen goed. Hangt van het paard af dat erbij word gezet.
Jou D pony, wilt gewoon de rangorde meteen duidelijk maken aan de nieuwkomer. Niks mis mee.
Kunnen soms rake klappen vallen, maar een draadje ertussen lost het ook niet op. Dan stel je het alleen maar uit.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:09

bedankt voor de reacties.
heb hem nu al enkele keren samen bij mn pony gehad en dit ging wel oké, van het weekend doe ik de kleintjes erbij.
@goldenarrow met de kleintjes ging hij al wel goed! ga ze morgen nog een keer samen zetten en dan met zn allen.
@babeth, bedankt voor je reactie, dit was mij afgeraden door verschillende mensen, mn instructrice heeft haar paard verloren omdat ze ze te snel bij elkaar had gedaan, een andere kennis precies het zelfde, ook een gebroken been. En ik woon achter de manege waar ik altijd heb gereden dus daar hebben we ook even om advies gevraagd en die zeiden ook dat het verstandiger was met een draadje, daarom heb ik hier ook voor gekozen.
maar toch bedankt voor je reactie!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:37

Ik zou hem gewoon direct erbij doen. Inderdaad, rangorde wordt meestal direct bepaald, en soms zijn er wel eens gevechten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:51

Deed ik ook altijd maar de laatste keer is het gruwelijk fout gegaan dus een beetje vechten en rangorde bepalen kan ook heel erg verkeerd uitpakken, ik kies nu iig altijd voor een langere gewenningsperiode. Kost wat meer tijd en inspanning maar iig geen twee paarden.

xGoldenHero schreef:
Ik zou hem gewoon direct erbij doen. Inderdaad, rangorde wordt meestal direct bepaald, en soms zijn er wel eens gevechten.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:47

Als je de mogelijkheid hebt zet ze dan in een grotere ruimte.
Een bak is erg krap om kennis te maken met elkaar.
Een ruime wei zodat er gevlucht kan worden als er klappen dreigen te vallen .
Als ze eenmaal weten wat ieders plek is kunnen ze waarschijnlijk wel samen in een bak.

Nu de grond na een regenperiode gevolgd door vorst keihard is moet je wel voorzichtig zijn.
De ondergrond kan heel ongelijk en keihard zijn.
Loopt niet echt fijn voor een paard ,zeker niet voor een nieuwe groep.

xDiieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:35

Laraax schreef:
Ik denk dat het puur een kwestie van gewenning zijn. Dat de pony zijn kudde wilt beschermen. De onderlinge verbanden moeten duidelijk gemaakt worden, dit zal de eerste paar dagen van de harde hand zijn, maar als je paard, zoals jij zegt, zich onderschikt zal het snel duidelijk zijn voor beide.

Hier ga ik in mee, maar de nieuweling kan ook de baas worden..
Wanneer je ze in de wei hebt gaat het misschien beter? die van ons waren in de bak niet bij elkaar te genieten... maar in het weiland geen enkel probleem en als ze nu bij elkaar in de bak staan is ook geen probleem. Behalve als de nieuweling richting de pony loopt of de anderen dan lopen die allemaal weg omdat ze wel respect hebben. Verder geen geschop e.d. wat in het begin wel heel erg zo was. Ik denk dat je dat het beste kunt proberen en vooral niet te gehaast moet zijn :) (Ik weet alleen niet of je pony de uitdaging ook opzoekt... als dat zo is dan weet ik het niet. )

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:58

Als je de mogelijkheid hebt zou ik lekker wachten tot je ze van het voorjaar samen op de wei kunt gooien. Bij voorkeur als er ook gras staat, dan kunnen ze lekker eten en hebben ze vaak niet zoveel aandacht voor elkaar!

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 15:10

bedankt voor alle reacties.
inmiddels staan ze samen, gaat oké, geen geruzie maar ze zijn ook zeker geen vrienden.
nieuweling wil inderdaad de baas worden en loopt ze nog wel eens op te jagen,
precies wat xDiieneke zegt, heb ze eerst een week lang elke dag een uurtje bij elkaar gezet met in elke hoek hooi zodat ze wel iets te doen hadden en nu gaat het wel oké.
Zou allemaal wel veel makkelijker zijn geweest als ze gewoon in de wei konden.
nogmaals bedankt voor alle reacties