voederbal introduceren aan paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keunneh

voederbal introduceren aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:38

Afbeelding

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor deze vraag

Maar ik vraag me af hoe jullie een voederbal of een gewone bal aan jullie paarden introduceren zodat zij deze ook werkelijk gebruiken en er geen schrik van hebben?
Ik heb zelf van iemand een voederbal mogen lenen om eens te proberen bij mijn eigen paard en vandaar deze vraag hoe ik dit best kan doen? (het is een zoals afgebeeld)

Alvast bedankt,
Koen

pinkie87

Re: voederbal introduceren aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:41

ow ik heb deze gewoon in de stal gelegd en ben weg gelopen ze heeft gehoord dat het rammelde en ze is er mee bezig geweest.
enige tip dat ik hem blijf hem wel gewoon bixs voeren dan dat je er alles in stopt.
want dat vinden de paarden echt niet leuk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:43

Ik heb er een handje voer onder gelegd, bal erbovenop. Ze duwde de bal weg en vond het eten. Toen gaf ze de bal weer een zet, maar ja, niet iedere duw levert eten op, dus toen kwam ze heel boos bij mij kijken waar het eten bleef :D. Maar ze had al snel door dat ze hem rond moest rollen

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:45

jah mijne had het ook erg snel door gewoon neer gelegd

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:45

Voor zijn neus de bal laten zien / ruiken en meneer zet er gelijk zijn tanden in :')

Keunneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:46

en is het type dat ik afgebeeld heb een goed voorbeeld van voederbal of zijn er betere want als ik merk dat ze het leuk vindt ga ik er zelf 1 kopen?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:53

ik heb deze ook en werk goed kan goed tegen een stootje want mijn paard trapt er keihard op.
maar kijk ook eens of ze 2dehands zijn meestal doen mensen ze weg omdat het paard er narrig van werd

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:05

Mijn pony vindt het geweldig en is er flink mee bezig, goede bezigheid :j

Keunneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 10:34

en gebruiken jullie deze in de stal of op de weide of in een zandpaddock?
En als je hem in een zandpaddock zou gebruiken is er dan geen kans dat ze ook zand opeten?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:41

mijn stalhouder vroeg me gisteren (nadat mijn paard ook voor het eerst zo'n bal kreeg) of het gat wel groot genoeg was :) Hij hoorde wat lawaai en is gaan kijken, paard was druk aan het schrapen en voetballen. Bal tussen de achterbenen en schoppen maar etc :)
Het was mijn bedoeling dat ie wat te doen had omdat hij zich soms wat verveeld op stal en dat is gelukt dus! :)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:07

in de paddock gaat het ook niet bepaald lukken om hem rollend te krijgen tis echt voor op stal of harde ondergrond

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:08

Keunneh schreef:
en gebruiken jullie deze in de stal of op de weide of in een zandpaddock?
En als je hem in een zandpaddock zou gebruiken is er dan geen kans dat ze ook zand opeten?

Zou dat persoonlijk niet doen, want de kans is dan inderdaad groot dat ze zand binnen krijgen, als ze de brokjes oprapen. Gewoon in de stal gebruiken :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:47

Ik ben er geen fan van, de dieren die hier zo'n bal hebben gehad zaten overal tegenaan te duwen, gooide alles om of stampte er met hun voet op (allemaal gedrag wat continu beloont werd met brokjes). Ik verpreid dan liever wat brokjes door een schone stal zodat ze gaan zoeken, of zorg ervoor dat ik het allemaal niet nodig heb omdat ik aan de behoeftes van een paard voldoe.
In een zandpaddock zou ik hem niet gebruiken, ze eten dan echt zand erbij op en alle kleine beetjes samen kunnen koliek veroorzaken.