verandering positie in kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

verandering positie in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:54

Hallo Bokkers,

Ik vroeg mij even iets af in verband met mijn twee paardjes die bij mij aan huis staan.
Het gaat over een pony (sylvester) en een paard (Spyke)

Ik heb ze samen van de vorige eigenaar gekocht en ze kenden elkaar toen ongeveer twee jaar. Bij de vorige eigenaar stonden ze samen met nog een viertal andere paarden.

Nu vraag ik mij af of er überhaupt wel sprake kan zijn van een rangorde tussen hen twee?
Ik dacht namelijk vroeger altijd dat Sylvester de 'baas' was. Hij ging ook als eerste eten en nam initiatief om te rennen of te spelen. Van de eerste eigenaar van Spyke weet ik ondertussen dat hij vroeger bij een dominante merrie stond die hij 'beschermde'. Dat gedrag herken ik ook bij Sylvester. Hij staat steeds met zijn hoofd buiten de schuilplaats en houdt alles in het oog (ook terwijl hij eet dus) terwijl Sylvester rustig binnen kan staan.
Daarnaast begint hij direct te panikeren als Sylvester eventjes weg is (bv op wandel).

Ik heb een beetje het gevoel dat hij als 'alpha merrie of ruin ;) optreedt. Maar kan dit wel in een groepje van twee? Ondertussen begint hij ook agressiever te zijn tegenover Sylvester. Hij hapt naar hem als er eten aankomt; zo van: ik eet eerst.

Sylvester neemt nog wel steeds het voortouw wanneer ze op de wei gaan. En Spyke gaat dus enkel waar Sylvester gaat.. Dus dan denk ik: Sylvester is hiet alpha ? De vorige eigenaren vertelden mij dat Spyke geen kop neemt op wandeling, maar bij mij doet hij dit dus wel, dus ja, ik weet het eigenlijk niet zo goed :)

Ik vroeg het mij gewoon maar af hoor. Lijkt mij interessant om te weten voor het geval er eventueel nog een derde pony bij komt.

Angela

Re: verandering positie in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:04

Rangordes verschillen in sommige gevallen van dag tot dag. Het ene paard wordt sterker, het andere zwakker. De ene heeft een keer zijn dag niet, en de ander zal het leiderschap dan misschien wel overnemen. Ook als ze maar met z'n 2-en zijn, is er een rangorde. Soms is die heel duidelijk, soms niet omdat ze dicht bij elkaar liggen.