Help ideeën/tips gevraagd (spoed)!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mchll__

Help ideeën/tips gevraagd (spoed)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:59

Hallo Allemaal,

Sinds een maand staat mijn ruin op zijn nieuwe stal, naast hem staat de pony van mijn vriendin. Zij kunnen over de gehele breedte naar elkaar kijken (er zit namelijk alleen tralies) maar dit gaat niet zoals het zou moeten gaan.

Beide dagen ze elkaar uit en er wordt echt voluit tegen de zijwand aan gemept naar elkaar, nu dachten wij dat gaat over dit gedrag ze moeten natuurlijk ook even wennen op hun nieuwe stal en wennen aan de nieuwe buurman maar eigenlijk wordt het steeds erger. Buiten kunnen ze het prima samen vinden in de paddock alleen op stal gaat het dus mis.

Nu hebben wij gister besloten om een stuk van de tralies dicht te maken (aan de voorkant bij de deur waar de voerbakken zitten) dit had ik ook op mijn oude stal en werkte eigenlijk wel prima, ongeveer 50 a 75 cm.

Zijn er hier handige bokkers die een idee of tips hebben hoe wij dit kunnen gaan maken, foto's zijn ook welkom! Of is er misschien iemand die zo'n tussenstuk te koop heeft (wij komen uit Nieuwegein (Utrecht))?
Graag ook advies over de materialen die wij hier het beste voor kunnen gaan gebruiken.

Indien iemand een andere oplossing weet om dit gedrag te verminderen en het liefst te voorkomen graag, mijn paard was vorige week ineens goed kreupel denk dat het toch hier mee te maken heeft wellicht.

Hoop hier goede ideeën en tips te kunnen gaan vinden, alvast bedankt iedereen!

Groetjes! :)

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:04

Misschien niet helemaal hetzelfde maar mijn paardje staat op een hoek waar veel mensen en paarden langslopen. Als zij eten in haar bak heeft en er loopt iemand rond haar stal, wil zij dit verdedigen en begint ze ook als een gek tegen de wand te lellen. Ze kan de langslopende mensen/paarden niet zien maar wel horen. Door het lellen kwam ze af en toe bijna door de stal heen. De eigenaar heeft toen besloten dat er een extra stuk tussen moest komen, om de stal te verstevigen. Dit hebben ze gewoon met een groot stuk hout gedaan. Hetzelfde hout als de meubels van de Ikea. Ik weet niet precies hoe dat hout heet. Maar het is niet zo heel zwaar, zodat het goed blijft hangen en stevig is. Misschien zou je hier een stuk van op maat kunnen zagen en ertussen kunnen zetten? Sommige anderen op stal hebben dit ook op de tralies zitten en het is er dan gewoon ingeboord. Ik weet alleen niet wat voor tralies jullie hebben en of dat hier ook mogelijk is.. Zo'n klusser ben ik dan ook weer niet :P

liefsmarleen

Re: Help ideeën/tips gevraagd (spoed)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:00

Wij hadden een stuk houd aan de tralies vast gemaakt met trekbandjes, en het hielp wel. :)

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:31

ja het vanavond maar even proberen, bedankt voor de reacties

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:07

Is het al gelukt?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:34

Tussen twee paarden van ons hebben wij ook een houten triplex plaat hangen voerbakken zitten aan de andere kant van de stal. Dus wij hebben de plaat zo op gehangen dat en zowel aan de voor als achterzijde ruimte is voor contact onderling.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:50

Zitten allebei de voerbakken tegen de tussenwand? Dat is namelijk heel onnatuurlijk voor paarden om met zn tweeën vlak bij elkaar te eten. Het hogere paard mag normaal gesproken eerst eten tot hij geen honger meer heeft en dan is de andere pas aan de beurt. Als beide voerbakken naast elkaar hangen met alleen een paar tralies ertussen is dit natuurlijk vragen om problemen.

Is het niet mogelijk om de voerbakken in een andere hoek van de stal te hangen zodat ze verder bij elkaar vandaan eten. Of laat ze anders eens uit een emmer eten zodat ze niet vlak bij elkaar staan met hun hoofden.

Een stuk dicht maken kan ook een oplossingen zijn. Dat zou ik inderdaad gewoon met een houten plaat of triplex plaat doen. Paar gaten in boren en daar een tie-rip doorheen halen en rond de tralies vastmaken.