Vervelend gedrag en geen respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Vervelend gedrag en geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:24

Ik heb sinds een jaar een haflingerruin bijgekocht om vooral mee te wandelen en heel af en toe pistewerk. Maar na de aankoop bleek al snel dat hij het moeilijk had bij stilstaan op de poetsplaats en wil soms zomaar een kant opgaan en jij moet maar volgen. Dat een haflinger karakter heeft dat wist ik wel maar als hij zegt zo is het zo...
Op de poetsplaats zijn er dagen dat hij doodbraaf is en andere dagen dat hij staat rond te draaien, schrapen met zijn been, voorste beentjes komen soms ook van de grond en hem aantikken op de billen doe ik niet want je bent bekwaam een trap te krijgen.
Als ik hem losmaak en duidelijk maak dat dat niet kan kalmeert hij wel maar dan alleen als je hem zo blijft vasthouden dan blijft hij rustig..dit probleem is een hele tijd weggeweest maar nu dus duidelijk terug.
Ook snoepjes geven enzo probeer ik te vermijden want hij is heel snel heel happerig..
Ik denk eraan met hem ook met grondwerk te beginnen want heb niet de indruk dat hij veel respect heeft ook niet echt hij is de man he :D
Maar wat zijn nu de basis oefeningen waar ik best terug mee begin.. alle tips en adviezen zijn welkom want onze band is niet echt top op het moment.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:06

Dit is inderdaad gewoon respectloos gedrag, niets meer en niets minder. Jij hebt nog niet laten merken dat je de baas van de twee bent, dus neemt hij die taak over. Op het moment dat hij tijdens het poetsen draait en jij gaat aan de kant, laat je al weten dat jij onderdanig aan hem bent omdat hij bepaalt waar je heen gaat.
Citaat:
Als ik hem losmaak en duidelijk maak dat dat niet kan kalmeert hij wel maar dan alleen als je hem zo blijft vasthouden dan blijft hij rustig..

Wat bedoel je met dat je hem losmaakt bij dit soort gedrag? En hoe maak je hem duidelijk dat dit niet de bedoeling is? Want wellicht beloon je hem juist door hem aandacht te geven en 'los te maken', maar dat kan ik niet precies opmaken uit dit verhaal.
Belangrijk is om met grondwerk ervoor te zorgen dat hij jou als leider gaat zien, en dat doe je al met hele simpele oefeningetjes aan een halster en touwtje. Jij bepaalt waar hij zijn voeten neerzet, en hij mag jou niet voorbij lopen maar je moet hem ook niet mee hoeven trekken. Als je linksnaast hem staat en je zet een stap naar rechts moet hij voor jou wijken, net zoals dat hij op commando stopt en achteruit gaat (erg belangrijk als hij gaat 'duwen' in jouw persoonlijke ruimte dus jou de weg gaat wijzen, dan moet je hem terug kunnen zetten).
Longeer je hem ook wel eens (met longeerlijn of los in een longeerkraal, maakt niet uit)? Hier ligt namelijk ook al een belangrijke basis, namelijk dat je hem 'weg' moet kunnen sturen zonder dat hij protesteert en dat jij bepaalt welke kant hij op gaat, in welk tempo etc. en dat hij pas weer naar jou toe mag komen als jij dat toestaat.
Ik weet ook nog wel een hele simpele oefening om te testen hoeveel respect hij voor jou heeft.. zorg ervoor dat hij los staat in bijvoorbeeld een bak/paddock/longeerkraal en neem een keer iets mee wat hij heel lekker vindt (kan alles zijn van een appel, boterham tot een bakje muesli oid). Hiermee loop je de bak (of wat het ook mag zijn) in zonder veel aandacht aan hem te schenken, ga bij wijze van spreken zelf het appeltje oppeuzelen. Binnen no time heeft hij wel door dat er iets lekkers bij jou te scoren is en zal kijken of hij het van je mag hebben. Aangezien jij de leider bent ( ;) ) bepaal jij pas wanneer en óf hij uberhaupt het appeltje zal krijgen. Als hij dus gaat bedelen, aandacht trekken, het proberen te pakken, duwen oid sta je dat niet toe maar stuur je hem 'uit jouw ruimte' door hem achteruit te zetten, als hij dit niet doet dmv lichaamstaal en wijken voor druk (dus maak je groot, vinger tegen z'n borst en het stemcommando 'terug'/'back' bijv) gebruik je maar een halstertouwtje waarmee je zwaait als hij te dichtbij komt, als hij toch besluit door te lopen voelt hij hem vanzelf. Stuur hem net zo vaak weg tot hij op een geven moment opgeeft en niet meer gaat proberen je appel te 'jatten', dit kan heel lang duren maar dan wel je wel al 1 stap verder.
Als hij accepteert dat jij de appel hebt en hij blijft op afstand, kun je gaan oefenen met het commando 'kom' (+je maakt je rug iets bol en draait je een klein stukje van hem weg, dat is de 'uitnodigende' houding) waarbij je laat weten dat hij naar je toe mag komen. Dan kun je hem belonen, maar die beloning geef je dus pas op het moment dat hij niet zelf besluit om die appel te halen, maar dat hij jouw commando afwacht.
Ik laat het even hierbij want ben al een tijdje bezig met typen, maar ik hoop dat je hier in ieder geval al iets aan hebt :D En hoop dat nog meer mensen met goeie tips voor je komen. Veel succes alvast en geef niet op! Dit is een lastig stadium waar je doorheen moet zien te komen, maar als je consequent blijft en het kwartje eenmaal bij hem is gevallen, gaat het steeds beter :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:20

Typisch geval van weinig opvoeding gehad, vrees ik ;)
Dus die opvoeding zul je hem alsnog moeten geven, dus duidelijke grenzen stellen, geef aan wat gewenst gedrag is en beloon dat, en geef ook aan wat ongewenst gedrag is en corrigeer (= niet hetzelfde als straffen) dat. Wees hierbij heel consequent, zeker bij een onopgevoede haflinger. Tips van Klimop kun je ook wel wat mee.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:44

Ja, ik heb ook die indruk dat hem niet veel qua manieren is bijgebracht.
Bij losmaken bedoel ik dat ik hem zo aan het touw vasthoud en niet vastbind bij duidelijk maken ja dan ben ik meestal al op het punt dat ik mij heb boos gemaakt ..
@Klimop met jou uitleg en tips kom ik al heel wat verder heb hier ng een boek liggen van grondwerk denk dat ik dat best ook nog eens onder de loep neem.. want wil echt graag een betere band bij hem hebben.
Hem belonen zoals waratje zegt hoeft dat bij snoep ofzo te zijn want dat doe ik liever niet aangezien hij heel happerig word dan..?

edit;bedankt voor de tips alvast:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:23

Belonen kan op veel manieren, dat kan ook uitstekend zonder eten. Een enthousiast "goed" of "braaf" doet al veel, ook een kriebel op een gewenste plek is een beloning.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:26

Oei, ik kende vroeger ook zo'n merrie (dat was gelukkig ook maar een Tank van 600 kilo :') ) en als je niks doet gaat het echt van kwaad tot erger. Die denderde letterlijk zo over je heen. Heel duidelijke grenzen aan gaan geven en ho is ho en meelopen is dus ook gewoon (naast jou) meelopen. Als je hem zelf echt niet aankan zou ik toch eens gaan zoeken naar wat hulp!

Idifix

Re: Vervelend gedrag en geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:22

ja maar ik vraag me af als hij op een touw gaat reageren als ik daar mee zwaai denk eerder dat hij erdoor loopt ..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:50

Dan leg jij niet genoeg overtuiging in je touwzwaaien ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:52

Hahaha :) dan zal ik daar alvast op oefenen :D bedankt !

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:08

Als het jouw helpt om je zekerder te voelen kun je ook gerust een grote zweep meenemen in plaats van alleen een touw hoor. Zoals Waratje al zegt, het gaat vooral om hoe overtuigend je bent, hoe zeker jij je voelt dat je je zin gaat krijgen.
Als je bang bent dat hij over je heen zal lopen als je alleen een touw bij hebt dan zal dat ook gebeuren. Die situatie moet je dus voorkomen. Neem een grote zweep mee, of een bezem, of iets anders waarmee jij je veilig voelt en zorg ervoor dat hij op een afstand blijft. Je doet gewoon wat nodig is om dit te winnen. Jij bepaalt dat hij niet mag komen, dan mag hij niet komen, PUNT!

Verder is het heel belangrijk dat jij de situaties selecteert die je aan wil pakken. Kies situaties uit die je op een veilige manier op kunt lossen en waarvan jij denkt dat je ze aan kan. Je moet ervoor zorgen dat je vanaf nu elke 'battle' tussen jullie winnend afsluit. Ga dus geen dingen doen waar je nog niet zeker van bent, vermijdt dat gewoon even totdat het beter gaat.

Om dat happerige op te lossen: gebeurt dat alleen als je hem iets lekkers geeft, of ook als hij gewoon bij je staat en je bent hem aan het aaien?
Als het gebeurt wanneer je hem aandacht geeft dan zou ik elke dag naar hem toe gaan om hem aandacht te geven, hou hem goed in de gaten en zodra hij dreigt zijn tanden te gebruiken zeg je NEE, laat hem een paar passen achterwaarts gaan en loop je weg. De volgende dag krijgt hij weer een nieuwe kans.
Als het alleen is wanneer je hem lekker geeft dan snij je een wortel helemaal in kleine stukjes en dan geef je hem de hele tijd stukjes wortel totdat hij happerig wordt en te ver gaat. Zodra dat gebeurt zeg je NEE, laat je hem een paar passen achteruit gaan en is het klaar met lekkers geven.

Hij zal heel snel leren voor welk gedrag hij beloond wordt en bij welk gedrag juist niet.

Met poetsen: is het een probleem om hem gewoon los te laten staan? Dat kan een goede manier zijn om je paard gehoorzaam te maken. Zet hem ergens neer waar hij weinig kwaad kan: afgesloten longeercirkel, bak, stal, poetsplaats waar hij niet te ver weg kan lopen.
Sla het halstertouw op zijn nek en laat hem stilstaan. Vervolgens ga je gewoon poetsen en negeer je alles wat hij doet, behalve als hij zijn benen beweegt. Dan zeg je NEE, pakt hem bij het halstertouw en zet hem terug op de plaats waar hij vandaan kwam. Verder niets zeggen of doen.

Probeer trouwens ook te voorkomen dat je boos wordt. Dat helpt niet. Oefen zolang als jij je geduld kan bewaren en als dat niet meer lukt, stop er dan gewoon mee. Je mag hem natuurlijk gerust corrigeren, maar altijd op een kalme manier. Als je echt boos wordt en je geduld verliest kun je het paard geen respect bijbrengen want op dat moment heb jij ook geen respect meer voor hem.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 21:16

Dat happerige gebeurt ook als ik hem gewoon aai over zijn voorhoofd dat gaat bijna niet zijn mond komt al richting je hand.. en dus ook zodra hij iets gehad heeft word het eigenlijk alleen maar erger word ie vervelender. hij zit continu met zijn mond dan aan je bij het poetsen,hoeven krabben etc..echt vervelend.
Wel goede tip van jou ga ik zeker toepassen!

Blijkbaar was ik toch al iets juist aan het doen want laatst had ik hem dan juist omdat hij zo vervelend deed bij het poetsen losgemaakt en het touw zo vastgehouden en een van de verzorgmeisjes was hem aan het borstelen. Telkens hij een stap zette voorwaarts of gwn al 1 been heb ik hem die toen terug zetten.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:34

Vandaag enorm gelet op het " uit mijn ruimte " blijven en uiteindelijk was hij zo rustig bij het stilstaan en stond me aan te kijken echt precies erover aan het nadenken. Wel vind ik moeilijk bv ik loop voorop en hij dan achter me dan stop ik soms en hij stopt ook. Wat ik goed vind maar dan ga ik verder en dan loopt hij soms me langs opzij voorbij als ik halt hou. . dan moet ik eigenlijk al bijna echt voor hem in gaan springen dus dat wist ik niet goed hoe ik hem daar op zijn plaats moest houden. Hoop dat het wat duidelijk is :)