Ongewoon en lastig probleem met buiten zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Ongewoon en lastig probleem met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:34

Ik heb een bijzonder lastig probleem met mijn 4 jarige merrie met buiten zetten.
Eerst een stuk achtergrondverhaal want dat is denk ik essentieel.

Eind juli heb ik de merrie gekocht en ze kwam uit een grote opfok waar ze weinig in handen is geweest. Door haar veel aandacht te geven en rustig een beetje met haar aan het werk te gaan heb ik toch vlot haar vertrouwen redelijk gewonnen.
Het buiten zetten ging eigenlijk redelijk probleemloos de eerste tijd, heel af en toe trok ze zich los in tijdens het los doen van het touw. Wat ik lastiger vond was dat ze zich niet liet pakken in de weide, als ik maar in de weide kwam rende ze hard voor me weg ondanks dat ik de andere paarden bv brokjes aan het voeren was. Ik dacht dat dat vanzelf wel beter werd met de tijd en het vertrouwen. Ik haalde gewoon eerst de andere paarden op en dan meldde ze zich vanzelf wel om ook naar binnen te gaan.

In omgang werd ze steeds makkelijker, zolang alles maar rustig ging zonder drukke bewegingen en harde geluiden. Ook liet ze zich tussentijds vrijwel probleemloos zadelmak maken en nog steeds gaat het rijden erg makkelijk en is ze elke keer weer lekker fris en fruitig met rijden.

In november begonnen de problemen. Ze trok zich vaker los met het buiten doen en raakte daarbij ook nog eens in paniek, wat nog verergerd werd doordat het touw er dan nog aan zat. Begin december was het dieptepunt toen ze met binnen doen flipte en mijn vader viel en ze zelf ook nog viel op het asfalt. Zo vanuit het niets was ze dan volledig in paniek. De dagen hierna verergerde de paniek tijdens zowel het binnen als het buiten zetten. Ze is door meerdere draden gevlogen en heeft mijn andere paard verwond door ineens in paniek naar binnen te willen.

We hebben haar een tijdje achter de andere paarden naar buiten en naar binnen laten gaan, maar hier ging ze het natuurlijk niet mee leren. Vervolgens hebben we haar een kleine 2 weken met een beetje verdoving naar buiten gedaan zodat het in ieder geval wat rustiger ging. Hierna ging de paniek er wel af maar ze bleef zich extreem los trekken, zowel mijn vader als ik konden er echt helemaal niets aan houden. Uiteindelijk besloten om een stropkettinkje aan haar halster te maken want touw over de neus, door de mond en kaptoom hielp allemaal niet. Hier ging het goed mee, ze heeft zich 3 of 4 keer vast getrokken en sindsdien kunnen we haar in ieder geval normaal los laten. Ondanks dat gaat ze er nog steeds in een noodvaart vandoor en ik kan haar ook nog steeds niet pakken.

Het stomme is dat als ze zich los heeft getrokken en ik haar wil pakken om het touw er af te doen dat geen probleem geeft. Ik kan zo naar haar toe lopen, aai geven en touw er af halen. Maar zodra dat touw er af is, kan ik met geen mogelijkheid meer in de buurt komen. Als ik haar opsluit om het zo te proberen dan raakt ze volledig in paniek.
Ook wil ze momenteel heel slecht de stal uit om naar buiten te gaan. Als ik maar ga rijden dan wil ze probleemloos de stal uit, ook als ik met haar weg ga met de trailer gaat ze heel makkelijk mee, behalve als ze naar de weide moet. Als ze maar eenmaal staat dan gaat het goed en vind ze het ook lekker in de wei. Als ze niet naar buiten mag, staat ze te stampen in de stal dus het is niet zo dat ze het niet leuk vind.

Ze heeft bij mij verder nog niets meegemaakt, niet aan de stroom gezeten of iets dergelijks. Ze is alleen 2 keer gevallen met buiten en binnen zetten door haar paniek. Als ze dan maar binnen was, was ze net zo braaf en aanhankelijk. Echt onvoorstelbaar.

Maar goed, een erg lastig probleem. Door het erf hier af te zetten hebben we in ieder geval een stuk veiligheidsmarge in gebouwd. Ik wil graag buitenritten gaan maken en ook aankomende zomer wedstrijden met haar gaan rijden. Maar zo durf ik haar nog niet mee te nemen op onafgebakend terrein. Als ze om welke reden dan ook los komt kan ik of iemand anders haar gewoon niet pakken omdat ze zo voor je weg rent, daarbij kan ze ook nog een gevaar vormen voor andere mensen of het verkeer.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met goede tips want ik zit namelijk een beetje met mijn handen in het haar. Ik weet niet hoe ik haar vertrouwen kan krijgen in de weide (grote open ruimtes) en ze zich door mij laat pakken en aanhalen. Nogmaals op stal is ze erg aanhankelijk en verwend en toont ze totaal niet bang.

dancertje

Re: Ongewoon en lastig probleem met buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:38

Misschien is het makkelijker voor jullie om een klein strotouwtje aan haar halster te maken zodat je haar makkelijker kan pakken.
of misschien als veel tijd hebt eens een tijdje in de wei gaan zitten of gehurkt gaan zitten en geen aandacht aan haar te besteden tot ze bij je komt laat haar even snuffelen en als dit goed gaat aai je der voorzichtig en dit dan zo steeds verder uitbouwen.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:21

Kan ze het wel goed vinden met die andere paarden ?
Heel apart!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:29

Ik zou geen strotouw gebruiken, als ze dan begint te trekken heb je geen grip daarbij schuurt het en kan brandwonden veroorzaken. Het probleem zit hem erin dat het je paard al meerdere keren gelukt is om zich los te trekken. Ik zou haar eens als eerste buiten zetten van de paarden, dan heeft ze wellicht al minder dat "ik moet nu naar buiten" gevoel. Ook een aantal keer richting weiland wandelen maar haar er niet opzetten maar terug naar stal brengen kan helpen. Doe dit eventueel met een hengsten ketting eraan. Zet haar onderweg stil en laat haar een aantal passen terug gaan, dan weer verder wandelen. Komt wel goed, kwestie van heel streng zijn en je ruimte opeisen. Paardje heeft nog te weinig respect maar dat is wel te verhelpen. Zoek desnoods hulp bij je instructrice of een gedrags therapeut als het je zelf niet lukt, succes!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:06

Jennif; Ze kan het met ieder paard tot nu goed vinden, althans geen schoppartijen gezien en ook niet overdreven dominant oid.

Chocobroodje; het buiten zetten op zich gaat nu goed (zonder wegtrekken, soms nog pogingen maar door de stropketting kunnen we haar houden) maar zodra ik haar loslaat schiet ze als een katapult weg en is ze niet meer te pakken. Het maakt dan niet uit of we haar als eerst buiten zetten, wat we altijd al doen, of later. Als ik de weide in kom om haar (of een ander paard) er uit te halen dan doet ze net of ik een of ander spook ben en rent ze echt knetterhard voor me weg :+ Ook als ik haar binnen haal blijft ze rennen, ze meld zich vanzelf bij de draad en als ik haar dan heb is er ook niets meer aan de hand, gewoon braaf :?

In ieder geval tot nu toe bedankt voor het meedenken :)

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:22

Moest ze nog eens beginnen met lostrekken als je naar de wei gaat, zou ik alvast een langere lijn aan doen (vb. longeerlijn) Heb ook ooit problemen gehad met steigerend paard dat ik moest loslaten... maar met een longeerlijn heb je gewoon veel meer touw en tijd om er op in te spelen ... Ik vond het in het begin wel onhandig, maar het hielp toch. Ze komt zelfs niet op eten af? Toch apart geval ja. Ik zou ook zoals dancertje veel tijd pakken om vaak de wei in te gaan zonder dat je haar nodig hebt ... Ik weet niet of ze graag geborsteld wordt ... Wij hebben fokmerries die slim genoeg zijn om weg te gaan als we met halster afkomen, omdat ze weten dat het voor smid of dergelijke is, maar als ik met enkel een borstel in de wei kom, dan blijven ze gewoon staan zodat ik ze kan borstelen. Misschien iets zoeken wat ze echt heeel lekker vind om in het begin haar te lokken...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:27

Ienieminnie; bedankt voor je reactie. Ik heb ook gedacht over een longeerlijn, maar omdat het haar heel enkel toch nog lukt om los te komen (gaat erg snel en vooral onverwachts) dat ik bang ben dat de longeerlijn eraan blijft hangen en ik daarmee nog meer paniek krijg. Ook in de weide komt ze niet als ik brokjes mee neem of worteltjes. Die krijgt ze altijd wel met naar buiten gaan en ook als ze weer naar binnen gaat. Tevens heeft ze vrijwel altijd voer in de stal als ze weer binnen komt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:30

Als mijne dit 1x in de zoveel tijd flinkt trek ik hem weer uit de wei en mag hij erin als hij zich gedraagd. Ik lees dat je haar wel te pakken krijgt als ze met touw en al is weggerend misschien kan je haar er dan ook weer uithalen en er weer in zetten totdat ze luistert. (omdraaien en touw eraf)

En idd als ze druk word of loperig in de achteruit net zolang tot ze op jou let.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:31

Als ze zich echt omkeert en wegrent hou je er met een longeerlijn ook niks aan, is 500 kg tegen jou.
Ik zou de oplossing verder ook niet weten, dus lees even mee.
Ohja, pas trouwens goed op jezelf, ik vind het gevaarlijk klinken. Kan zomaar een keer een hoef ergens terecht komen waar hij niet hoort!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:08

Ik heb sinds een paar maanden een 3-jarige die ook weinig in de hand is geweest. Aan de hand knorren en blazen, niet fatsoenlijk mee lopen aan de lijn, de neiging op om me in te lopen en ook jouw probleem....niet te pakken te krijgen!
Ik ben begonnen met Parelli level 1 als basis. Het gaf hem al snel meer zelfvertrouwen en hij leert dat ik leider ben. Door het groeiende zelfvertrouwen van "meneer" denkt hij af en toe dat hij het voor het zeggen heeft. Toch merk ik door de 7-games te spelen dat hij veel rustiger en respectvoller is geworden. In een maand tijd heb ik een heel ander paard. Ik kan naar hem toe lopen, geef hem een aai en hij brengt zijn neus al naar mij om het halster te kunnen aandoen.

Nog een tip: ga gewoon eens naast je paard springen en zwaaien en doe net alsof er niets aan de hand is (big smile en gek doen). Gewoon in de bak met halster en touw. Wennen ze heel snel aan!

Maar goed, ik zeg niet dat dit de oplossing is maar het is het overwegen waard. Kost even wat tijd maar gezien mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt werkt. Succes!

Moniqueedgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:22

Helaas heb ook ik ervaring met een paard wat zich zonder pardon losrukt en het op een lopen zet.Helaas laat de mijne zich dan ook niet zo 1,2,3 weer vangen en draait met gemak zijn achterwerk richting mij.Het kan weken tot maanden goed gaan met ophalen/brengen naar de wei tot meneer zijn eigenwijsheid weer in de strijd gooit samen met zijn ong 600 kilo.Ik zet hem na zo'n poging met hoofdstel buiten en haal hem ook weer op met hoofdstel aan ,dan blijft hij wel keurig naast mij lopen.Wel halstertouw aan het bit vast want als hij door krijgt dat deze aan de ring vh halster zit gaat hij er met gemak weer vandoor.Dit hou ik een poosje vol en dan probeer ik het een x weer zonder met natuurlijk wat lekkers als beloning als het goed gaat.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:32

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, meer tips en ideeen zijn natuurlijk nog steeds welkom.

Via PB heb ik inmiddels ook al enkele goede tips gekregen waar ik goed mee aan het werk kan. Ik denk overigens niet dat het hier gaat om eigenwijzigheid of andersoortig baldadigheid. Ik denk dat het gaat om aangeleerd paniekgedrag en dat moet er af. Uiteindelijk moet ze vertrouwen winnen :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:38

Neem in ieder geval het advies ter harte dat àls ze zich in de wei heeft losgerukt, je haar weer uit de wei neemt, terug naar stal en opnieuw de wei in zet. Ditzelfde geldt voor ieder ander moment waarbij ze zich heeft losgerukt, gewoon weer terug naar de uitgangspositie. Blijven oefenen hiermee.

Het niet laten pakken in de weide is ook lastig. De tip van parelli zou je hier best bij kunnen helpen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:36

Hoe is ze als je haar los zet in de bak of paddock? Of zonder andere paarden in een klein stukje wei, wel zo groot dat ze weg kan rennen.

Ik zou haar liefst even apart zetten en dan een commando aanleren voor als ze naar je toe moet komen. Probeer haar in elk geval niet in een hoek te drijven, dat is alleen maar gevaarlijk en lost niets op. Ze moet zelf naar je toe komen en dat moet je dan belonen.

Zet haar buiten, liefst ergens waar geen gras staat en geen andere paarden zodat ze zich goed verveelt. Als ze het snel beu is ga je na een uur met haar werken, als ze het nog lang niet beu is dan ga je pas aan het einde van de dag naar haar toe. Dan ga je de paddock in en je roept haar en je gebruikt een commanco, bijvoorbeeld KOM. Als ze komt dan beloon je haar uitgebreid, geef haar iets lekkers, aai haar even en dan stuur je haar weer van je weg. Dan geef je opnieuw het commando. Als het goed gaat, dan mag ze mee naar binnen. Dat hou je een week of 2 weken vol, afhankelijk van hoe goed ze naar je commando luistert. Je kunt in die tijd ook proberen om steeds een beetje eerder te komen, als het nog geen tijd is om naar binnen te gaan. Dan pak je haar, poets je haar even en zet je haar weer terug.
Bouw dat wel geleidelijk uit, dus niet de tweede dag opeens na een uur al gaan proberen om haar te vangen omdat je wil rijden ofzo. Je moet zorgen dat je zoveel mogelijk positieve ervaringen creëert. Het moet je elke keer lukken om haar te pakken.

Als dat goed gaat kun je het proberen met 1 ander paard erbij als afleiding, of op een klein stukje gras zodat ze daardoor afgeleid wordt. En dan weer oefenen oefenen oefenen. Let vooral op je commando. Dat kun je ook oefenen als je wil dat ze op stal naar je toe komt, of wanneer je dan ook wil dat ze komt, maar zeker de eerste tijd alleen in situaties waarvan jij weet dat je het onder controle hebt.

Je kunt dan langzaam steeds meer afleiding en grotere ruimtes gaan toevoegen en je hoeft dan ook niet meer elke keer uitgebreid te belonen met voer. Als het goed gaat, laat het voer dan af en toe een keer weg, beloon haar met je stem of met een klopje als ze naar je toe komt.