Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Amable schreef:Die eerste periode is het ook allemaal nog wel wat nieuw voor hem. Wat doe je verder met hem? Haal je hem af en toe wel uit de groep? Werk je met hem? Het kan zijn dat hij het getuttel niet zo geweldig vindt en liever echt iets gaat doen en nu merkt dat je, als hij komt, hem toch niet mee neemt.
MarcR schreef:In de denkwereld van jouw pony vormen hij, zijn maatje en jij een "kudde" en voor hem moet in deze kudde een rangorde zijn.
Aanvankelijk wachte hij af hoe deze rangorde zou uitdraaien en heeft hij jou uitgetest om te zie of jij de leider kon zijn en hij heeft ondertussen beslist dat jij niet de leider bent en dat hij zijn zin kan doen.
Dit is wat er achter het de gedragsverandering van je pony zit en dit is een heel natuurlijk proces voor paarden.
Wat jij nu moet doen is je verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en van daaruit je pony en zijn vriendje gaan opvoeden zodat ze jou als de leider van de "kudde" zien.
Dan zal zijn gedrag terug veranderen en zal hij naar jou luisteren zoals hij naar een kudde leider moet luisteren.
Paarden zijn kudde dieren en binnen een kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikte op verschillende niveaus.
Omdat jij regelmatig bij jouw paard komt beschouwd hij jou als deel van zijn kudde en door zijn gedrag maakt hij duidelijk dat hij zichzelf als leider van deze kudde ziet.
Als jij nu leert om hem te overtuigen dat jij de leider bent van deze kudde zal zijn gedrag veranderen en dit kan je alleen bereiken doordat jijzelf je als leider gaat gedragen.
Een paard vertrouwd zijn leider en zal hem volgen omdat hij weet dat de leider het beste voor hem zal zorgen en het altijd het best weet.
Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga dit dan toepassen in de omgang met hem, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, zij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
Grondwerk is een goed hulpmiddel om de rangorde terug in orde te berengen.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.
MarcR schreef:"Aanvankelijk wachte hij af hoe deze rangorde zou uitdraaien en heeft hij jou uitgetest om te zie of jij de leider kon zijn en hij heeft ondertussen beslist dat jij niet de leider bent en dat hij zijn zin kan doen".
Zoals deze zin snap ik niet zo goed, hij staat los in de wei en kan dus zelf beslissen of hij zin heeft in een aaitje of borstelbeurtje van mij of dat hij dus gewoon inderdaad zijn eigen ding blijft doen, dus is het toch logisch dat hij gewoon zijn zin doet? Hoezo ben ik dan niet de leider?
In je tekst zeg je : "in begin kwam hij altijd lekker bij me tutten en knuffelen en liet hij zich lekker poetsen......Eerst als ik altijd aankwam liep kwam hij meteen naar me toe. De ene keer had hij natuurlijk wat meer zin in al die aandacht en gefrut dan de andere keer. Maar de laatste week, komt hij niet meer naar me toe als ik aankom, hij blijft gewoon staan kijken".
In het begin kwam hij naar je toe omdat hij je wou testen of jij je zou gedragen als een hogere of een lagere in de rangorde. Schijnbaar heb je, onbewust, hem signalen gegeven waaruit hij besloot dat jij niet zijn leider was en dat hij zich boven jou kon plaatsen in de rangorde. Dit blijkt uit zijn veranderd gedrag : hij komt niet meer naar jou, blijft niet stil staan, enz. Als je niet gaat ingrijpen zal zijn gedrag verder escaleren naar je duwen, omver lopen, bijten, enz.
Als jij bij je pony's komt dan moet hun aandacht bij jou zijn en als jij door je houding hun duidelijk maakt dat je iets met hen wil doen moeten ze rustig met je meekomen en doen wat jij wil.
Ook bij de volgende zin:
"Dan zal zijn gedrag terug veranderen en zal hij naar jou luisteren zoals hij naar een kudde leider moet luisteren".
Mijn verzorgpony kan zelf kiezen of hij aandacht wil want nogmaals hij loopt gewoon los door de wei, waarnaar van zijn leider zou hij dan moeten luisteren? Ik verplicht hem niet om bij me te komen staan zodat ik hem kan knuffelen, maar ik vin het gewoon raar dat hij daar eerst altijd van genoot en nu niet meer.
Als jij niet op de weide bent is jou pony zijn eigen baas maar als jij op de weide rondloop zonder speciaal met hem bezig te zijn moet hij jou in het oog houden omdat hij steeds klaar moet zijn als de leider een beslissing neemt. Ga je nu met hem werken dan moet zijn volle aandacht bij jou zijn en moet hij steeds naar jou luisteren.
Door eerst je toe te laten om hem te knuffelen wou hij je evalueren : gedraag jij je als leider of niet en toen hij zeker was dat jij niet de leider was gedroeg hij zich als de leider en mocht jij hem niet knuffelen : door zich te laten knuffelen stelde hij zich onderdanig op.
.
. Zolang ik zie dat hij lekker in zijn velletje zit en niet afvalt etc gewoon lekker laten gaan, maar na de post van MarcR begin ik echt te twijfelen of het inderdaad een leider probleem is... Dan moet ik dat natuurlijk gaan aanpakken.Amable schreef:Ik deel Marc z'n mening ook niet. Maar ik geloof sowieso niet zo in het "je moet als een paard in de kudde zijn" een paard weet dondersgoed dat wij geen paard maar een mens zijn. Je moet zeker wel leider zijn, maar dat kan je ook zijn terwijl je je paard in z'n waarde laat. Ik neem aan dat als je gewoon wat van hem wilt dat je je paard kan pakken en er iets mee kan doen. Het gaat je, als ik je post goed interpeteer, nu om waarom hij eerst wel kwam en nu niet meer. En ik denk dat hij in het begin "iets" verwachte en ondertussen heeft bedacht dat dat niet komen gaat.
Amable schreef:Ik deel Marc z'n mening ook niet. Maar ik geloof sowieso niet zo in het "je moet als een paard in de kudde zijn" een paard weet dondersgoed dat wij geen paard maar een mens zijn. Je moet zeker wel leider zijn, maar dat kan je ook zijn terwijl je je paard in z'n waarde laat. Ik neem aan dat als je gewoon wat van hem wilt dat je je paard kan pakken en er iets mee kan doen. Het gaat je, als ik je post goed interpeteer, nu om waarom hij eerst wel kwam en nu niet meer. En ik denk dat hij in het begin "iets" verwachte en ondertussen heeft bedacht dat dat niet komen gaat.
MarcR schreef:Amable schreef:Ik deel Marc z'n mening ook niet. Maar ik geloof sowieso niet zo in het "je moet als een paard in de kudde zijn" een paard weet dondersgoed dat wij geen paard maar een mens zijn. Je moet zeker wel leider zijn, maar dat kan je ook zijn terwijl je je paard in z'n waarde laat. Ik neem aan dat als je gewoon wat van hem wilt dat je je paard kan pakken en er iets mee kan doen. Het gaat je, als ik je post goed interpeteer, nu om waarom hij eerst wel kwam en nu niet meer. En ik denk dat hij in het begin "iets" verwachte en ondertussen heeft bedacht dat dat niet komen gaat.
Paarden kennen maar twee soorten dieren : prooidieren en roofdieren en het onderscheid maken ze instinctief op uiterlijke en gedrag.
Door ons uiterlijke = twee ogen vooraan in ons gezicht waardoor wij een afstand kunnen schatten, zijn wij voor hen een roofdier, tenzij wij ons gedrag zo aanpassen dat wij ons als prooidier voordoen.
Amable schreef:MarcR schreef:
Paarden kennen maar twee soorten dieren : prooidieren en roofdieren en het onderscheid maken ze instinctief op uiterlijke en gedrag.
Door ons uiterlijke = twee ogen vooraan in ons gezicht waardoor wij een afstand kunnen schatten, zijn wij voor hen een roofdier, tenzij wij ons gedrag zo aanpassen dat wij ons als prooidier voordoen.
We kunnen ons niet als prooidier voordoen, we zijn en blijven roofdieren. Een paard kan je niet voor de gek houden, je kan hem wel uitleggen dat ondanks dat wij eruit zien en ruiken als een roofdier we geen kwaad in de zin hebben en dat het prettig is om met ons samen te werken. Door op een voor het paard begrijpelijke wijze te communiceren.