voer agressie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suziedapp

voer agressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:16

Hey hallo,

Ik heb een 3,5jr hengst die erg braaf is in de omgang. De enige slechte gewoonte die die heeft is dat ie erg op voer is gericht. Als hij eten krijgt op stal word ie erg agressief ook naar de gene die hem voert. als je in de wei wil voeren moet je goed voor hem oppassen omdat ie mensen echt probeert te verjagen door zijn kont naar je te draaien en te dreigen naar je.
Ik kan hem aardig op afstand houden maar ik durf niet zomaar iemand met eten de wei in te laten lopen. Als ik hem op stal voer loop ik de stal in en moet hij wachten totdat ik weg ben bij de voerbak. Hij moet bij mij gepaste afstand houden. hij probeert mij soms ook nog uit door mij proberen te verjagen uit de stal. Als hij dit doet (nog maar 2x gebeurt) stuur ik hem naar achter in de stal als dit niet helpt haal ik hem uit stal en moet ie eerst rustig wachten totdat wij samen weer rustig de stal in gaan. Hij mag dan pas naar de voerbak als ik weer bij de voerbak weg ben. Dit lijkt wel redelijk te helpen maar weet nog niet hoe ik dit verder moet aanpakken zeker niet in de wei.
Heeft een van jullie hier ook ervaringen mee en zo ja hoe heb je het verholpen?
Ik hoor graag jullie iedeen

groetjes
Susan

Anoniem

Re: voer agressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:36

Hoeveel voer krijgt ie? Gewoon een pluk of onbeperkt?

Ik heb namelijk een pony die tot voor kort ook heel erg op voer gericht was. Ik had daar weinig last van, de pensioneigenaresse iets meer (maar het viel nog mee) maar de nieuwe pony die heeft het toch geweten := Zodra ik in beeld kwam (wat vaak voertijd betekende) dan moest de andere pony het ontgelden, hij wilde dan zo graag dat voer dat alles en iedereen moest wijken (en aangezien hij dat bij mij niet durft doen richtte hij dat op de pony...).

De oplossing tot nu toe? Onbeperkt voeren.
Sinds ik dat doe heb ik eigenlijk geen problemen meer gehad, hij gaat nog wel eens achter de andere pony aan maar elk paard heeft wel eens een slechte dag, de hele energie die in de weide hangt is een hééél stuk rustiger als ervoor en of ik nu 's middags kom of 's avonds rond voertijd, het maakt geen verschil meer ... (op dit moment nog een heel klein beetje omdat ik nog 'krachtvoer' geef, maar dit is niet meer van die aard dat hij er echt op afvliegt zoals eerst, en dit gaat binnenkort ook verdwijnen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:45

meer voeren.
een paard wat volgegeten is zal zich veel minder druk maken om het feit dat een ander wel of niet bij zijn eten komt.
zorg er dus voor dat hij zijn eten niet meer hoeft te verdigen,dan neemt het gedrag ook wel af

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:53

Mijn paard had ook voernijd toen ik hem net had
(was ook erg verwaarloosd bij de vorige eigenaar ,vroeg me af of hij uberhaupt wel te eten kreeg daar maar goed)

De voernijd was dan wel niet tegen mensen,maar tegen paarden gericht ,hij stijgerde tegen de tralies op ,trapte zijn waterbak standaard eraf enzo.

Hij kreeg van mij onbeperkt hooi in zijn stal en zijn voernijd is snel weggegaan .
Hij viel altijd heel gretig aan op zijn biks en schrokte het echt naar binnen,maar sinds hij lekker was bijgetrokken en doorhad dat hij echt wel te eten kreeg,liet hij zelfs zijn biks deels staan ,om het later pas op te eten als hij er trek in had

Nog wat later kon hij zelfs rustig op de wei gevoerd worden en deelde zijn biks met zijn weidemaatje :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:35

Dit paard pas voeren als hij weer rustig is (en tot die tijd negeren). Gaat hij zich weer zo gedragen, weglopen en niet voeren. Ze leggen de link uiteindelijk wel. En vooral niet tussendoor uit de hand voeren, maar echt alleen in zijn voerbak. En wat ook is gezegd door een voorganger: voldoende ruwvoer over de dag, zodat hij eigenlijk altijd "vol" zit.

suziedapp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:38

Hoi hoi,
bedankt voor jullie reactie's. Mijn paard staat dag en nacht in de wei met andere pony's. Ze hebben onbeperkt hooi uit een overdekte hooi ruif waar een hele grote baal per keer in gaat. Verder krijgt hij per dag 1,5-2kg bix omdat hij wat moest aankomen volgens de dierenarts. In de wei heeft ie wel respeckt voor de andere paarden hij probeert meer bazig te zijn tegen mensen. En als ie even op stal staat om te eten dan bokt en bijt ie naar de tralies als er een paard naast hem staat. Zelf moet je dan ook voor hem oppassen als je de box in gaat als ie eet. Ik heb redelijk respeckt van hem maar vooral andere mensen hebben last van hem. Uit de hand voeren gaat goed 1 op 1 maar als iemand hem poetst en hij krijgt dan wat te eten moet je weer oppassen. Als ik hem voer als ie op stal is. Mag hij pas uit de voerbak eten als ik mijn hand of zelf daar weg ben. Maar laatst vond ie het wat te lang duren en begon ie tegen me aan te huppen. Toen ik daar wat van zei draaide hij direckt zijn kont naar me. Heb hem toen uit stal gehaald en hem even buiten de stal laten wachten. Toen ie rustig was weer de stal in gelaten en ik ben bij de voerbak gaan staan. hij mocht pas gaan eten toen ik weg ging. Sinds dien gaat het weer goed. Maar ik vertrouw hem nog niet als andere mensen hem voeren. Of als mensen met eten de wei in lopen weet ik niet wat ie gaat doen. Zal ik dit trainen door samen met mensen in de wei te voeren en dan zorgen dat hij afstand houd? Of juist niet teveel oprichten anders word ie te gefrustreerd en dan juist agressief?

suziedapp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:44

Ohja heb zijn oude eigenaar nog gemaild met de vraag of ie daar ook voernijd had maar heb nog geen reactie gehad. Hij was daar redelijk dun. Toen ik hem kocht is ie de hengsten opfok ingegaan voor 5maanden. Eerst is ie nog wat afgevallen maar daarna kwam ie goed aan. Sinds okt is ie bij mij op stal/wei en hij is nu weer goed op gewicht. Alleen is dat bij hem lastig te zien omdat ie soms een opgeblazen buik heeft. (hij is goed ontwormd) Ben nog met de dierenarts bezig om te achterhalen waar die opgeblazen buik vandaan komt. Hij voelt zich goed, eet goed ontlasting is goed dus misschien heeft het met de leeftijd te maken en dat ie vroeger niet genoeg en of juiste voer heeft gehad en dat ie nu aan het herstellen is van binnen.

Claaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:52

Hij heeft waarschijnlijk in het verleden moeten 'vechten' voor zijn voer, dat betekent dat hij zijn voer in de wei kreeg of dat hij zijn voerbak moest delen met meerdere paarden.
Hij is dus (waarschijnlijk) bang dat jij of iemand anders zijn voer van hem afpakt. Wij hebben ook een pony met voernijd, dat is nooit weggegaan, dus onbeperkt voeren heeft dus niet altijd zin.
Maar het valt te proberen