paard alleen staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

paard alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:32

Ik heb momenteel 3 paarden, 1 rijpaard en 2 paarden waar ik niks mee doe.
Mijn bedoeling was om 2 paarden te houden (dus 1 rijpaard en 1 voor gezelschap) maar nadat de 2de was gekomen bleek ze drachtig te zijn en was nummer 3 er dus ook al snel bij.

Nu krijg ik het financieel wat krapper gezien hoge dierenarts kosten van mijn hond en moet er gekort worden om deze te kunnen blijven betalen (het is chronisch en dus veel kosten aan medicijnen de rest van zijn leven) En dan kijk je als eerste naar de paarden.

Nu heb ik mijn rijpaard bijna 3 jaar en ze heeft bij mij ook een aantal maanden alleen gestaan toen haar andere maatje overleden was en het even duurde om een nieuw paard te vinden. Maar na mijn mening lijkt haar gedrag niks anders dan als ze samen met een ander paard is. Ik kan misschien zelfs zeggen dat ze gelukkiger was.
Ze is niet bepaald sociaal tegen de andere 2 en ze word ook steeds weeg weggedreven van hun vandaan. Ik zie haar nooit bij die 2 kroelen of gewoon staan, ze staat altijd apart in een hoekje.

Dus vroeg ik me af of ze net zo goed alleen kan staan, ik weet dat normaal paarden kudde dieren zijn maar er zijn uitzonderingen. (ken er zelf 1 die alle paarden weer uit haar weide trapt, 1 keer zelfs zo erg dat het andere paard ingeslapen moest worden)

Anoniem

Re: paard alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:34

Als het even kan zou ik er een paard bij laten staan. Je kunt ook kiezen voor een shetlander oid, maar ik zou haar zeker niet alleen zetten omdat ze het niet gewend is.

tamary

Re: paard alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:48

Lastig dat je zover weg woont, want er zijn een aantal mensen die pony's in bruikleen aanbieden op bokt nu. Dan zou je een maatje hebben die alleen voer kost, DA, etc. is voor eigenaar.

Of je paard echt happy is met alleen staan is de vraag, kan best dat ze niet past bij je andere 2, maar dat betekent nog niet dat ze geen paarden in de buurt wil hebben. Kennelijk heeft ze ook naar andere paarden toe een grotere persoonlijke ruimte dan de rest van je groep.