Weaven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maloou3

Weaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:13

Hallo,
Ik zit met een probleem bij mijn 8 jarige Arabieren merrie, en ik wil hier graag jullie mening over horen. Het gaat om het volgende:
Ze heeft altijd met onze tweede pony op een paddock gestaan wat altijd erg goed ging. Sinds 3 weken hebben we ze beide naar huis gehaald vanwege een verhuizing naar een groter huis met paddock aan huis. Ze hebben daar alles wat ze nodig hebben, overkapping om te schuilen, voldoende hooi, genoeg ruimte en ga zo maar door. Nu staat die merrie 24/7 te schudden met haar hoofd. Totaal in de stress en heel haar lichaam aan het trillen, schoppen tegen het hek en op de grond. Hebben mensen hier ervaring mee? Help mij alsjeblieft!!
Met vriendelijke groet,
Malou
Laatst bijgewerkt door Martine op 15-01-12 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte tekst verwijderd

Jessix

Re: Weaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:42

Tja.. je paard mist haar maatjes gewoon. Staat ze nu alleen? Het kan zijn dat het wel iets went, al is alleen staan natuurlijk nooit aan te bevelen... Maar het kan ook zo blijven tot er weer nieuwe maatjes in haar leven komen.

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:44

Jessix schreef:
Tja.. je paard mist haar maatjes gewoon. Staat ze nu alleen? Het kan zijn dat het wel iets went, al is alleen staan natuurlijk nooit aan te bevelen... Maar het kan ook zo blijven tot er weer nieuwe maatjes in haar leven komen.

Ze staat niet alleen, ze heeft ze BEIDE naar een groter huis gehaald door meer ruimte

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:52

Hoe is ze als je met haar aan 't werk bent? Kan best een kwestie van wennen zijn hoor. Weet niet hoe lang je op de andere plek heb gestaan? Gewoon lekker afleiden en je er niet te druk om maken. Hoe is de andere pony?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:56

Bart_Max schreef:
Jessix schreef:

Ze staat niet alleen, ze heeft ze BEIDE naar een groter huis gehaald door meer ruimte

In dat geval mist ze haar oude stek gewoon. Geef het wat tijd, zorg voor een goed dagelijks ritme.

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:57

Ja dacht ik ook al, vooral door de stress. Moet gewoon goed wennen, dus elke dag geruime tijd iets met ze doen... Dan zijn ze bezig.

AliceMellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:39

Misschien heeft ze gewoon een beetje last van de stress die zo'n verhuizing met zich meebrengt.
Geef haar gewoon even de tijd om te wennen aan haar nieuwe plekje.

Maloou3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 11:39

Ik was zelf ookal op dit idee gekomen. Het is een heftige ervaring 7 jaar op een bekend terrein staat, en nu ineens een hele andere omgeving.
Maar het is echt heel erg.. Ze staat totaal in het zweet, heel haar lichaam beweegt, een voet trekt ze helemaal op, eet niet (veel afgevallen) en is nu nauwlijks te rijden of mee te wandelen omdat ze stijf is, en dus heel erg moeilijk loopt.. Wij zijn in staat om haar weer terug te brengen naar haar vorige stal, maar het liefst willen we haar natuurlijk aan huis...

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:59

Dat klinkt wel heel extreem. Dan zou ik de dierenarts er maar eens bij halen of er niet iets anders aan de hand is. Sterkte in ieder geval

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:24

Als je er van uit gaat dat een paard volgens een aantal onderzoeken blijkbaar zo'n 9 maanden nodig heeft om echt te wennen op een nieuwe plek, zou ik denken dat het gewoon stress is.
Arabieren zijn over het algemeen ook niet de meest rustige paarden in mijn ervaring, op mijn werk hebben er genoeg gestaan en stuk voor stuk duurde het wel even voor die rustig waren op hun nieuwe plekje. De quarters leken zich veel sneller aan te passen op de een of andere manier.
Na 3 weken zou het naar mijn mening toch niet zo erg meer moeten zijn als jij beschrijft. Zeker niet als ze met haar maatje is verhuisd. Hoe doet die het op de nieuwe plek? Is die wel rustig?

Maloou3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:52

Ja die andere pony is over het algemeen wel rustig. Bedankt voor het reageren, en ik hoop dat ze over een tijdje gewend is.

laurina1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:34

Weet precies wat je bedoeld!
Vorig jaar kocht ik een oudere merrie.
Lief dier, bomproof, maar mijn hemel wat kan ze vreselijk zijn op stal en in situaties die ze niet ziet zitten.
Zij liep ook voortdurend heen en weer (putten van wel een halve meter diep)
steeds met haar hoofd knikken en ind met haar been.
Maatje was er ook gwn bij en die werd gek van haar gedrag hahah
Zet ik haar in een compleet andere omgeving dan heeft ze het niet .totaal niet te snappen

Ik heb wel het idee dat het helpt dat er een rustige alpha leider in de buurt is.

Omdat ik geen wei van mezelf heb maar huur heb ik er al flinke problemen mee gehad.
Boeren zijn niet blij als een pony de hele wei kapot loopt.
weet me er soms ook echt geen raad mee

Achteraf begreep ik pas dat het een probleem is wat deze merrie al vaak had..
jammer dat het er dan niet bij gezegd wordt want ik moet er niet aan denken dat ik straks geen weilanden meer heb om op te huren ;(
ze doet het niet alleen op vreemder terrein
als je de wei in 2 deelt en ze heeft het ene stuk kaal dan blijft ze neuroten langs de afrastering omdat ze naar het "verse" stuk wilt
weet niet of het altijd wel angst is..het kan ook gwn zo zijn dat ze het totaal niet zien zitten en iets anders in hun hoofd hebben
denk ik...

sterkte ermee!!

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:55

Pilonnen of ander speelgoed in de paddock kan ook schelen