Wat kiezen als maatje voor afgespeend veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Wat kiezen als maatje voor afgespeend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:11

Over een tijdje word ons veulen afgespeend.
Nu zijn we opzoek naar een maatje waarmee ze samen in de bak of buiten kan staan.
We hebben 12 mogelijke kandidaten maar ik zou niet weten wat nou het best is om te doen.
Is het een kwestie van proberen?
De merries zijn dominant en tonen geen interesse in het veulen wanneer ze wil snuffelen of langs komt lopen.
De ruinen tonen iets meer interesse, maar zijn doorgaans lomp, speels en af en toe jagerig.

Wie heeft hier ervaring mee, en op basis waarvan kies je een maatje uit? En welk karakter is ideaal volgens jou?

Reacties als: Breng haar naar een opfok is in mijn ogen offtopic en is ook niet een antwoord op mijn vraag.

troi

Re: Wat kiezen als maatje voor afgespeend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:16

Leeftijds en geslachtsgenootje gaat vaak het beste in combinatie met een oudere opvoeder. Dan heb je het beste van beide werelden. Qua karakter zou ik kijken naar het karakter van jouw veulen. De ene is ene stuk speelser dan de andere, een rouwdouwer doe je het meeste plezier met een andere rouwdouwer terwijl je een zacht poppetje vermoedelijk het meeste plezier doet met een wat subtieler vriendje.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:19

Dankjewel! Het is een echte rouwdouwer :). Moeder is helemaal niet zo, waardoor moeder haar volgens mij wel eens zat is.

Wat bedoel je met: leeftijd en geslachtsgenootje

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:09

Pakweg zelfde leeftijd en zelfde geslacht (dat laatste voorkomt natuurlijk ongewenste voortplanting, hengstjes kunnen verrassend vroeg al gaan dekken, de voormalig mijne begon met 11 maand :D ).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:18

Afhankelijk van het karakter van je paard. Een nu al leider kan beter met een iets ouder en sterker paard staan, zodat het manieren krijgt bijgebracht. Een doetje kan opbloeien met een leeftijdsgenootje met lef. Een heel veel ouder paard is meestal niet in om te spelen, en dat hebben ze wel vaak nodig. Een ouder paard dat echter nog wel graag speelt kan juist ook weer een super match zijn.

Kies indien mogelijk voor meer als 1 paard, dat maakt dat ze het ene (bijv spelen) bij het ene paard kunnen vinden, en het andere (rustig gezelschap) bij een ander paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:28

Ideaal is natuurlijjk niet één maatje maar een groep paarden die al jaren samen loopt (dus stabiele sociale verhoudingen) en gevarieerd is wat betreft leeftijd/geslacht, en inclusief één of meer leeftijdsgenoten.
Maar ik zie ook wel in dat dat niet zó gemakkelijk te regelen is...
Wij hebben onze acht aan huis staan, en bij onze zelf gefokte jaarling hebben we een leeftijdsgenootje aangekocht.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:30

ik zou een veulen niet alleen met leeftijdsgenoten doen, puur omdat ze van oudere paarden ook veel leren zoals grenzen :j maar het is wel leuk om in een gemengde kudde te zitten met 1 leeftijdsgenootje zodat ze hetzelfde energielevel delen :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 14:41

We hebben helaas geen leeftijdsgenoten op stal staan.
het is zeker de bedoeling om haar later bij de groep te zetten.
maar ik durf dat niet direct aan, omdat ik bang ben dat ze haar constant opjagen.
dus steeds meer erbij leek mij een beter idee :).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:00

Waarom koop je dan niet een shetveulen, heb je voor paar tientjes en als het klikt kun je ze makkelijk in 1 stal laten staan dus de extra kosten zijn minimaal. Nooit alleen zetten hoor daar krijg je sociaal gestoorde paarden van

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 15:08

We gaan haar ook zeker niet alleen zetten, dat is ook helemaal de bedoeling niet.
We kopen geen shetlander omdat we een manege zijn, daar geen stal voor hebben, we al 14 paarden hebben en er verder ook niets mee kunnen :).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:57

En er is ook geen fokker in de buurt die voor eigen fok een speelkameraadje nodig heeft?

En anders aangezien dit dier minimaal 3 jaar een box bezet gaat houden, enkel geld kost en niks oplevert is het te overwegen om dit dier toch richting opfok te sturen of te verkopen. Denk dat dan toch zowel de manege als het veulen beter af zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:06

zet het veulen lekker bij de ruinen in als dat het beste gaat?.
wij hebben op stal ook een net afgespeend veulen en die staat in een groep met uitsluitend volwssen paarden,maar er is 1 ruin die absoluut zijn grote kameraad is.
ze spelen samen,en de ruin voed hem op als hij te opdringerig word..
kortom helemaal goed dus :D

maar dat gaat om een hengstveulen en over het algemeen spelen die wel heel veel.
merries eigenlijk niet,denk dat je gewoon proberen moet waar ze het beste bij kan

hanna_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:19

Zou ik zou zegen zet er een veulen bij in.
Dat is wel het beste denk ik. Dan kunnen ze samen opgroeien en kunnen ze spelen.
Ik weet niet of je veulend hebt. Ander kan je er een kopen Xd of misschien hebbne vriendin ook veulens en kunnen jullie ze bij elkaar in zetten.