dromen paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superhorse99

dromen paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 18:46

dromen paarden? en zo ja, hetzelfde als mensen?
ik ben dan wel benieuwd wat ze dromen. :o

Bart_Max

Re: dromen paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:47

Who knows... Ik denk niet echt, paarden slapen wel maar ik denk zelf dat ze daar niet tot toe in staat zijn!

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:49

Volgens mij dromen paarden wel, wij dromen immers in de REMslaap en die hebben paarden ook, toch?
Hun dromen zullen dan natuurlijk niet hetzelfde zijn als die van ons, wij dromen dingen zoals we die in het echt ook waarnemen, en dat waarnemen gaat bij paarden vast ook anders.

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:50

Caaroo schreef:
Volgens mij dromen paarden wel, wij dromen immers in de REMslaap en die hebben paarden ook, toch?
Hun dromen zullen dan natuurlijk niet hetzelfde zijn als die van ons, wij dromen dingen zoals we die in het echt ook waarnemen, en dat waarnemen gaat bij paarden vast ook anders.

Ja zou idd kunnen. Honden dromen immers ook, dat kan je duidelijk zien als ze bewegen, wat die van mij best vaak doet! (met poten zwaaien)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:54

Ik heb dat eens gezien bij mijn paard. Die lag te grommen en te trappen in de wei, terwijl zijn ogen onder het ooglid bewogen. Ik schrok me rot en dacht dat hij dood ging. Vooral toen hij niet reageerde toen ik hem over zijn hoofd aaide, toen werd ik helemaal niet goed. Vervolgens ben ik om hem heen gelopen en heb ik hem op zijn 'heup' geaaid en toen sprong hij op alsof hij door een wesp werd gestoken. Hij heeft nog nooit zo vuil me me gekeken! Dus ja, paarden dromen en het ziet er idd net zo uit als bij honden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:56

Maar paarden slapen wel op een andere manier dan mensen en honden toch? Aangezien het vluchtdieren zijn? In plaats van een lange slaap slapen paarden heel kort zo dat ze altijd alert blijven? Heeft dat nog invloed denken jullie?

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:57

Krips schreef:
Maar paarden slapen wel op een andere manier dan mensen en honden toch? Aangezien het vluchtdieren zijn? In plaats van een lange slaap slapen paarden heel kort zo dat ze altijd alert blijven? Heeft dat nog invloed denken jullie?

Ze slapen kort ja, daarom twijfel ik of ze dromen... Ze zijn zo weer wakker..

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:58

Paarden slapen volgens mij ook met beide hersendelen apart. Dus eerst links en dan rechts. Zal er vast mee te maken hebben.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:59

EllenB: Ja als hun ogen bewegen denk ik inderdaad dat ze echt dromen want dat gebeurt bij ons ook...

Krips: Geen idee eigenlijk! Ik heb mijn paard ook nog nooit zo diep in slaap gezien, denk dat paarden het ook veel minder vaak doen dan wij.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:00

Voor zover ik geloof dromen dieren.
Hoe verklaar je anders het gegrom, geblaf en de beweging van mijn hond in zijn slaap? En zo denk ik ook dat het bij paarden is. En voor dromen hoef je niet lang te slapen :n

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:06

Interessant: http://www.bokt.nl/wiki/Slapen

Ik denk zelf inderdaad dat paarden wel dromen, maar maar heel af en toe alleen als ze dus ook in een soort REM-slaap komen.. Wat volgens het artikel niet vaak gebeurd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:22

Krips schreef:

Dan is mijn fjord geen vluchtdier. Die kan echt heel lang slapen en ook diep. Zo erg dat menig mens al gedacht heeft dat ie dood was :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:27

EllenB schreef:
Ik heb dat eens gezien bij mijn paard. Die lag te grommen en te trappen in de wei, terwijl zijn ogen onder het ooglid bewogen. Ik schrok me rot en dacht dat hij dood ging. Vooral toen hij niet reageerde toen ik hem over zijn hoofd aaide, toen werd ik helemaal niet goed. Vervolgens ben ik om hem heen gelopen en heb ik hem op zijn 'heup' geaaid en toen sprong hij op alsof hij door een wesp werd gestoken. Hij heeft nog nooit zo vuil me me gekeken! Dus ja, paarden dromen en het ziet er idd net zo uit als bij honden.

_O- _O- _O-

Ik zie het voor me....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:27

Ik heb een van mijn paarden ook wel zien dromen. Die " galoppeerde" tegen de wand met haar hoeven en maakte een soort hinnik geluidjes. Droomde zeker dat ze ergens op de prairie aan het rennen was :')

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:19

Ik denk dat paarden wel kunnen dromen en dat ze de rem-slaap kunnen bereiken.

Alleen lijkt het mij voor paarden gevaarlijk om in een diepe slaap terecht te komen,
op internet kwam ik dit tegen:

Je ademhaling is heel regelmatig, je hartslag is op zijn traagst, de spieren zijn volkomen ontspannen. Het is erg moeilijk om je nu nog wakker te krijgen. Als dat toch gebeurt, ben je gedesoriënteerd en suf. Deze fase duurt niet zo lang maar is belangrijk voor de geestelijke en lichamelijke verwerking.

Fases 1 tot 4 heten ook wel de NREM-slaap.

Neem aan dat het hetzelfde is voor paarden, en die kunnen het zich als wilde dieren niet veroorloven om suf en gedesoriënteerd te zijn..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:57

Echt dromen heb ik nog nooit gezien, maar diep slapen kan mijn merrie zeker. :))
Helemaal plat (buren hebben wel eens bezorgd opgebelt of tie niet dood was :') ) en met een zwaardere ademhaling als normaal. En dat houd ze best lang vol.