Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kellylero schreef:hoii,
ik vraag om raad wat ik weet het eigenlijk niet meer wat ik moet doen.
lero was eerst soms dominant alleen als ik hem los gooide, maar sinds oktober 2011 is meneer zeer dominant geworden tegen mij en ook andere mensen die hij leert kennen(in de paddock en bak, in stal is het een zeer lief paard). de dagen verschillen nogal bij hem de ene dag is hij heel erg braaf zoals gister en durfde ik gewoon te rijden, maar vandaag wilde ik hem gewoon uit de paddock halen(eerst ging ik gat dicht schoppen en dan wilt meneer al spelen met mij. toen wilde ik hem pakken toen wilde hij het touw al vast pakken en toen liet ik hem zien van dat mag niet en toen deed hij vandaag voor het eerst gewoon naar mij toe stijgeren en achteruit lopen. toen was ik hem eerst maar los gaan gooien in de bak en zelf toen kwam meneer weer zo dichtbij en probeert hij op me af te rennen dat ik vandaag voor het eerst maar ff de bak uit ging en hem zelf ff liet af koelen daarna ging het wel weer. lero gaat ook sinds kort recht voor me staan, als ik om hem heen wil lopen draait hij mee zodat de voorkant naar mij gericht blijft.
lero is trouwens 5,5.
tuurlijk hoort rennen en spelen bij zijn jongheid maar zo dominant doen tegenover mij niet. ik weet ook dat een paard het gedrag van een mens kopieert maar ik ben zelf totaal niet dominant, tuurlijk kan ik wel eens eigenwijs zijn of heb ik mijn dag wel is niet maar over het algemeen kom ik altijd vrolijk bij lero aan.
ik ben eigelijk ten einde raad, ik weet niet wat ik moet doen.
Groetjes Kelly
tamary schreef:Wat je beschrijft klopt niet helemaal met dominant, met je meelopen en met 2 ogen aankijken is nl respect. Omhoog komen is gevaarlijk, maar als hij tegelijk achteruit loopt lijkt het me niet dat hij je wil verwonden. Ik vraag me af of hij niet simpelweg te lomp aan het spelen is met mensen. Kan hij met een ander paard spelen? En is er ander speelgoed in de paddock waar hij zichzelf mee kan vermaken?
Wel zou ik als hij zo enthousiast is mijn eigen ruimte afschermen, zodat het veilig blijft, neem dus zweep of lang touw mee als je met hem bezog gaat.
kellylero schreef:ik ben eigelijk ten einde raad, ik weet niet wat ik moet doen.
Groetjes Kelly
44Myrthe44 schreef:Hij komt op je afrennen en jij loopt weg!!???
Dan heb je hem nu bewezen dat hij de baas is; hij kan jou laten wijken.
Je moet dit NIET toestaan, het zal alleen maar erger worden, en op een gegeven moment zelfs gevaarlijk en zal hij je echt een keer raken. Een paard is niet alleen maar 'lief' en 'leuk', net zoals kinderen dat niet zijn. Je moet je paard wel opvoeden, en streng. Niet weglopen, niet alleen 'laten zien van dat mag niet'. Maar echt straffen.
Anda123 schreef:Dat zeer dominant zal wel meevallen, maar jij ervaart het zo.
<knip>
Je kan je verdiepen in het grondwerk, waarbij je leert om de leider van je paard te worden. Het is heel leuk om de doen, schakel desnoods een deskundige in en begin daarmee op een braaf moment, bijv. vanuit de stal, als hij rustig is.
Heb je eenmaal die basis onder de knie, dan kan je zeker spelen met je paard.
Ik denk dat jij een hele intelligente jongen hebt. Maak daar op een rustige, goede manier gebruik van en je krijgt een vriend voor het leven.
Suc6 !