paard is zeer dominant geworden tegenover mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellylero

paard is zeer dominant geworden tegenover mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 17:52

hoii,
ik vraag om raad wat ik weet het eigenlijk niet meer wat ik moet doen.
lero was eerst soms dominant alleen als ik hem los gooide, maar sinds oktober 2011 is meneer zeer dominant geworden tegen mij en ook andere mensen die hij leert kennen(in de paddock en bak, in stal is het een zeer lief paard). de dagen verschillen nogal bij hem de ene dag is hij heel erg braaf zoals gister en durfde ik gewoon te rijden, maar vandaag wilde ik hem gewoon uit de paddock halen(eerst ging ik gat dicht schoppen en dan wilt meneer al spelen met mij. toen wilde ik hem pakken toen wilde hij het touw al vast pakken en toen liet ik hem zien van dat mag niet en toen deed hij vandaag voor het eerst gewoon naar mij toe stijgeren en achteruit lopen. toen was ik hem eerst maar los gaan gooien in de bak en zelf toen kwam meneer weer zo dichtbij en probeert hij op me af te rennen dat ik vandaag voor het eerst maar ff de bak uit ging en hem zelf ff liet af koelen daarna ging het wel weer. lero gaat ook sinds kort recht voor me staan, als ik om hem heen wil lopen draait hij mee zodat de voorkant naar mij gericht blijft.

lero is trouwens 5,5.
tuurlijk hoort rennen en spelen bij zijn jongheid maar zo dominant doen tegenover mij niet. ik weet ook dat een paard het gedrag van een mens kopieert maar ik ben zelf totaal niet dominant, tuurlijk kan ik wel eens eigenwijs zijn of heb ik mijn dag wel is niet maar over het algemeen kom ik altijd vrolijk bij lero aan.

ik ben eigelijk ten einde raad, ik weet niet wat ik moet doen.

Groetjes Kelly

tamary

Re: paard is zeer dominant geworden tegenover mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:04

Wat je beschrijft klopt niet helemaal met dominant, met je meelopen en met 2 ogen aankijken is nl respect. Omhoog komen is gevaarlijk, maar als hij tegelijk achteruit loopt lijkt het me niet dat hij je wil verwonden. Ik vraag me af of hij niet simpelweg te lomp aan het spelen is met mensen. Kan hij met een ander paard spelen? En is er ander speelgoed in de paddock waar hij zichzelf mee kan vermaken?

Wel zou ik als hij zo enthousiast is mijn eigen ruimte afschermen, zodat het veilig blijft, neem dus zweep of lang touw mee als je met hem bezog gaat.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:47

Dat zeer dominant zal wel meevallen, maar jij ervaart het zo.
Een goede band met je paard heb je niet een, twee, drie opgebouwd. Daar moet je aan gaan werken. Als ik het zo lees komt het over als zijnde puberaal speelgedrag. Hij moet daarnaast ook uitvinden of hij de baas kan spelen en volgens mij krijgt hij daar kansen voor.
Als hij je écht wat aan zou willen doen, had hij daar allang de kans voor gehad, maar geen enkel paard wordt vals of gemeen geboren.

Het is heel belangrijk wát je doet met je paard als jullie samen zijn. Is het altijd rijden? Longeer je ook? Of ga je wel eens een stukje wandelen, voor zover dat dan kan?

Je paard draait met je mee. Dat is heel goed: heel zijn aandacht is gericht op jou, zo van: "en..... wat gaan we doen? Nou, ik ben benieuwd! "

Een paard kopieert het gedrag van een mens niet, een paard houdt je een spiegel voor.

Ieder paard heeft afwisseling nodig en uitdaging. Niet altijd die druk erop.

Je kan je verdiepen in het grondwerk, waarbij je leert om de leider van je paard te worden. Het is heel leuk om de doen, schakel desnoods een deskundige in en begin daarmee op een braaf moment, bijv. vanuit de stal, als hij rustig is.
Heb je eenmaal die basis onder de knie, dan kan je zeker spelen met je paard.

Ik denk dat jij een hele intelligente jongen hebt. Maak daar op een rustige, goede manier gebruik van en je krijgt een vriend voor het leven.

Suc6 !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:01

kellylero schreef:
hoii,
ik vraag om raad wat ik weet het eigenlijk niet meer wat ik moet doen.
lero was eerst soms dominant alleen als ik hem los gooide, maar sinds oktober 2011 is meneer zeer dominant geworden tegen mij en ook andere mensen die hij leert kennen(in de paddock en bak, in stal is het een zeer lief paard). de dagen verschillen nogal bij hem de ene dag is hij heel erg braaf zoals gister en durfde ik gewoon te rijden, maar vandaag wilde ik hem gewoon uit de paddock halen(eerst ging ik gat dicht schoppen en dan wilt meneer al spelen met mij. toen wilde ik hem pakken toen wilde hij het touw al vast pakken en toen liet ik hem zien van dat mag niet en toen deed hij vandaag voor het eerst gewoon naar mij toe stijgeren en achteruit lopen. toen was ik hem eerst maar los gaan gooien in de bak en zelf toen kwam meneer weer zo dichtbij en probeert hij op me af te rennen dat ik vandaag voor het eerst maar ff de bak uit ging en hem zelf ff liet af koelen daarna ging het wel weer. lero gaat ook sinds kort recht voor me staan, als ik om hem heen wil lopen draait hij mee zodat de voorkant naar mij gericht blijft.

lero is trouwens 5,5.
tuurlijk hoort rennen en spelen bij zijn jongheid maar zo dominant doen tegenover mij niet. ik weet ook dat een paard het gedrag van een mens kopieert maar ik ben zelf totaal niet dominant, tuurlijk kan ik wel eens eigenwijs zijn of heb ik mijn dag wel is niet maar over het algemeen kom ik altijd vrolijk bij lero aan.

Groetjes Kelly

Het lijkt mij dat je paard een loopje met met je neemt, omdat hij je niet ziet als 'baasje', maar als een speelkameraadje.
Uit je tekst blijkt dat je je paard te voorzichtig benaderd. Dit is verwarrend voor je paard.
'Spelen' met een paard kan alleen als de verhoudingen en afspraken duidelijk zijn. Zo lang dat niet het geval is, doet hij dat maar met z'n vriendjes... niet met mensen.

Grondwerk kan helpen, alléén als je het consequent aanpakt en duidelijk bent voor je paard.
Hier heb je begeleiding bij nodig door een ervaren iemand. Anders is de kans groot dat het een teleurstellende ervaring wordt, en je paard nog meer vrijheid neemt.
Succes!

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:04

ik herken mezelf een beetje in het verhaal die van mij is nu 4 en ik was ook vrolijk enz maar dat was soms mijn probleem soms was ik op zo'n moment niet dominant genoeg en ging hij idd proberen wie er de baas was en waar hij mischien net iets meer in te brengen had ik heb het kunnen oplossen door grondwerk en laten zien dat ik de baas was moest wel erg op mijn houding letten op het begin maar het heeft wel zijn vruchten afgeworpen.

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 20:54

ok bedankt voor jullie reacties ik zal eens kijken wat ik er aan kan doen

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:10

succes en als je vragen hebt je kunt altijd berichtje sturen

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:59

Heb je wel duidelijk aangegeven dat jij de baas bent? Klinkt alsof hij je aan het testen is.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:03

Hij komt op je afrennen en jij loopt weg!!???
Dan heb je hem nu bewezen dat hij de baas is; hij kan jou laten wijken.
Je moet dit NIET toestaan, het zal alleen maar erger worden, en op een gegeven moment zelfs gevaarlijk en zal hij je echt een keer raken. Een paard is niet alleen maar 'lief' en 'leuk', net zoals kinderen dat niet zijn. Je moet je paard wel opvoeden, en streng. Niet weglopen, niet alleen 'laten zien van dat mag niet'. Maar echt straffen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:04

tamary schreef:
Wat je beschrijft klopt niet helemaal met dominant, met je meelopen en met 2 ogen aankijken is nl respect. Omhoog komen is gevaarlijk, maar als hij tegelijk achteruit loopt lijkt het me niet dat hij je wil verwonden. Ik vraag me af of hij niet simpelweg te lomp aan het spelen is met mensen. Kan hij met een ander paard spelen? En is er ander speelgoed in de paddock waar hij zichzelf mee kan vermaken?

Wel zou ik als hij zo enthousiast is mijn eigen ruimte afschermen, zodat het veilig blijft, neem dus zweep of lang touw mee als je met hem bezog gaat.

Ik sluit mij hierbij aan.... Hij is nog jong, in hoeverre kan hij overdag spelen met andere ruinen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:42

kellylero schreef:

Groetjes Kelly

Dan begint het hoog tijd te worden om eens les te nemen van iemand die SNAPT wat er gaande is.
JIJ hebt niks te melden aan je paard, blijkbaar, waardoor zijn jonge-knollen-gedrag de kans krijgt de overhand te nemen, omdat jij blijkbaar niet in staat bent om dat in goede banen te leiden.
Het is geen schande om dat niet te kunnen, maar het is wel een stupiditeit om geen goede hulp te gaan zoeken.

44Myrthe44 schreef:
Hij komt op je afrennen en jij loopt weg!!???
Dan heb je hem nu bewezen dat hij de baas is; hij kan jou laten wijken.
Je moet dit NIET toestaan, het zal alleen maar erger worden, en op een gegeven moment zelfs gevaarlijk en zal hij je echt een keer raken. Een paard is niet alleen maar 'lief' en 'leuk', net zoals kinderen dat niet zijn. Je moet je paard wel opvoeden, en streng. Niet weglopen, niet alleen 'laten zien van dat mag niet'. Maar echt straffen.

Joh, soms is het veiliger om wel weg te lopen. Dat staat namelijk geheel los van het wel of niet opvoeden van paarden en heeft in principe niks te maken met wel of geen baas zijn.
Wij zijn nooit sterker dan een paard, maar we zijn nog altijd veel slimmer. Punt is dat je moet leren om dat op de juiste wijze toe te passen. Les nemen dus!!

Anda123 schreef:
Dat zeer dominant zal wel meevallen, maar jij ervaart het zo.
<knip>
Je kan je verdiepen in het grondwerk, waarbij je leert om de leider van je paard te worden. Het is heel leuk om de doen, schakel desnoods een deskundige in en begin daarmee op een braaf moment, bijv. vanuit de stal, als hij rustig is.
Heb je eenmaal die basis onder de knie, dan kan je zeker spelen met je paard.

Ik denk dat jij een hele intelligente jongen hebt. Maak daar op een rustige, goede manier gebruik van en je krijgt een vriend voor het leven.

Suc6 !

Leiderschap kun je niet leren, dat heb je. Dat hebben van leiderschap kun je dan wel weer leren, alleen niet met het paard in kwestie als tegenspeler, want die heeft allang door dat het allemaal fake is.
Is ie weer: les nemen dus.

Mocht je tips willen hebben voor mensen die je ECHT iets inhoudelijks kunnen leren, dus geen aap-kunstje-leren, maar inhoudelijk groeien? PB even.