Paard breekt paddock af sinds enkele dagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keunneh

Paard breekt paddock af sinds enkele dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:22

Mijn paard en ezel staan samen in de winter op een zandpaddock en een stuk beton, op dit stuk beton staat een hooi rek waarin we dagelijks hooi voederen, de dieren staan hier in de winter op omdat de weide te nat is en ze anders te veel zouden kapot lopen
Het paard is een tinker merrie van 2 jaar oud
Ik heb zelf de paddock aangelegd en deze is opgebouwd uit een worteldoek waarop drainage ligt omgeven met gezeefde gebroken beton (10cm) en daarop ligt dan een zwarte vilt (naam weet ik niet) en daarboven een 10cm westerscheldezand
Het is nu het 2de jaar dat we de paddock gebruiken en zelfs bij hevig regenweer staan er weinig tot geen plassen op
De tinker merrie is sinds het voorjaar bij ons en heeft heel de zomer doorgebracht op de weide, vanaf november zijn ze terug naar huis gekomen en staan ze overdag op de paddock en 's nachts mogen ze binnen in de stal waar ze dan hooi en muesli krijgen
Nu is het probleem dat mijn merrie op 31dec voor de eerste maal een gat had gegraafd in de paddock (door de vilt heen), ik heb dit dan gemaakt en het ging een paar dagen weer goed maar sinds deze week is het elke dag dat er een gat is, maar elke keer gaat ze door de vilt heen, waardoor ze mijn paddock eigenlijk afbreekt
Ik vind het zeer raar daar vorig jaar er ook een andere tinker merrie van 2j hier gelopen heeft op juist dezelfde plaats en kreeg net hetzelfde qua voeder en deze deed het niet?
Verveling kan het volgens mij niet zijn daar ze het voordien ook niet deed en de voeding is nog steeds hetzelfde gebleven
Heeft iemand enig idee wat hier aan te doen is, want de paddock heeft me veel tijd en geld gekost daar ik het helemaal zelf heb gedaan zonder gebruik van machines?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen?
Alvast bedankt voor jullie hulp en/of advies

LecyTinker

Re: Paard breekt paddock af sinds enkele dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:35

dat is nou eenmaal wat veel paarden doen. Kuilen graven! Hoe dieper hoe beter. Mijn paarde vinden het ook heerlijk om in kuilen te liggen. Denk dat je er weinig aan kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:38

Graven wil ook vaak komen door te kort aan voedingsstoffen. Omdat er vaak in zand bepaalde mineralen zitten gaan ze graven om dat op te likken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:38

Is toch een natuurlijk gedrag van een paard hoor.
In de natuur doen ze het als ze op zoek zijn naar voedsel en water.
Wel lastig als daardoor een mooi aangelegde paddock aan gort word geholpen,misschien iets van speelgoed in de paddock leggen,een grote bal bijv. of iets anders waar mee gespeeld kan worden?(is maar een ideetje)

Keunneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:55

Ik zal dan morgen eens een mineralensteen gaan kopen om te proberen of dit helpt en is er een voorkeur voor een speciaal soort van steen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:39

Mijn merrie graaft soms ook echt richting China..Het lijkt wel een Duitser := . Ze heeft echt geen mineralen tekort maar vind het kuilen graven gewoon een leuke hobby.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:45

M'n vorrige pony deed het ook alleen met de winter in de paddock. Ze stond daar overdag met onbeperkt hooi. 'Snachts op stal met ook een hele flinke berg hooi (stond op stro dus genoeg te knabbelen). Op stal hing een goede liksteen.
Maar ze deed alleen maar graven, flinke kuilen. Likken deed ze niet...

Keunneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:19

@kiki1976: je zegt deed? heb je dan een oplossing gevonden om het te stoppen? en bij mij is het ook zo ze krijgen buiten hooi en dat is zeker genoeg denk ik want ze kunnen er nog goed met morsen want er licht altijd nog op de beton als ze binnen komen, en in de stal staat ze op koolzaadstro en krijgt ze als ze binnen komen voederbieten en dan 's avonds nog hooi en muesli en ik denk dat dat zeker allemaal volstaat want ze is zeker niet te mager ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:55

Daisy was ook echt niet mager, dus daar lag het ook niet aan hihi.
Afgelopen zomer is ze verhuist naar een pensionstalling. Eerst daar een tijd op de weide gestaan en toen het weer te slecht werdt naar de paddock gegaan.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat de paddocks anders zijn opgebouwd. Op de pensionstalling was het op ca 60cm kleigrond met drainage en daarover dus ca 60cm zand......
Of ze het nu later weer zou gaan doen weet ik niet want ze is onlangs verkocht.
Maar als ze gewoon op de weide liep en of het nu nat was of niet, dan deed ze het niet. Enkel in de paddock.

Keunneh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:31

Ondertussen heeft ze al bijna een week een mineralensteen (zowel buiten als in haar stal 1) die ze gebruikt, maar het probleem met het graven is nog steeds niet opgelost, is er misschien een manier om dit af te leren? Straffen is nogal moeilijk daar je het ziet op de moment dat ze het doet en als je er een camera bij hangt en dan naar buiten gaat ben je ook al te laat?
Zijn er trucjes om dit gedrag af te leren, want ik dacht dat ze het misschien deed voor te rollen, maar dit is zelfs niet waar, want heb haar een dag geobserveerd via camera

ik hoop echt op een oplossing van iemand van jullie

Alvast bedankt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:34

Aukelizzy schreef:
Mijn merrie graaft soms ook echt richting China..Het lijkt wel een Duitser := . Ze heeft echt geen mineralen tekort maar vind het kuilen graven gewoon een leuke hobby.

De ene van mij is een Duitser en dat is wel te merken ook....
Hoewel de Limburgse Noor (fjord geboren in Limburg) en de Oostenrijker er ook een handje van hebben.
NIets mooiers dan gat graven, worteldoek met je tanden naar boven sleuren.

Bezigheids therapie voor mensen noem ik het altijd, want als ze de paddock weer uit gaan, moet ik alles weer ondergraven.
Ligt gewoon niet genoeg zand op het doek.

Oplossing, geen idee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:33

Toch eens een bloedtestje laten doen...?