Verlatingsangst trailer tijdens wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

reneetj1

Verlatingsangst trailer tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 23:55

Hallo!
Ik heb een vraag/probleem. ik heb 2 paarden (een merrie en een ruin), waar ik springwedstrijden mee rij. Tegenwoordig moeten we ze allebei tegelijk meenemen op de camion omdat ik ze kort na elkaar moet rijden. Het laden en het vervoeren gaat allemaal perfect, het probleem is juist als ik mijn ruin moet gaan rijden, kan ik mijn merrie niet alleen op de vrachtwagen laten!
Ze breekt gewoon alles af en heeft precies verlatingsangst.
We hebben al alles geprobeerd, hooi geven,.. Nu moet er altijd iemand bij blijven, anders gebeuren er ongelukken (wat al eens gebeurd is!). Op de trailer is ze vroeger zelfs door het voorste deurtje gekropen, gelukkig zonder iets ergs..
Het gekke is, ze heeft dit niet als we bvb thuis de ruin eraf halen, dan blijft ze wel wat rustiger!
Ik weet echt niet meer hoe ik dit kan aanpakken, hoe op te lossen,.. of is dit niet meer af te leren?

alvast bedankt! :)

Farah_

Re: Verlatingsangst trailer tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:49

Dit soort problemen zijn inderdaad ontzettend moeilijk weer op te lossen, vooral ook omdat het heel gevaarlijke situaties op kan leveren als het mis gaat.
Op wedstrijd zou ik er zeker voor kiezen om deze situatie dus ook gewoon niet op te zoeken, kans dat het mis gaat is te groot. Is het eventueel nog een mogelijkheid om nog een derde paard mee te nemen als je toch met de vrachtwagen bent? dan blijft het laatste paard nooit alleen achter.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:56

als er toch iemand bij moet blijven, misschien voor de veiligheid niet op de trailer laten staan maar ermee aan de hand lopen?
Qua oplossingen;
Een paar keer met een ander paard op pad, dus niet haar vriendje maar een andere?

Wordt de ruin eerst gereden of de merrie, en zit er dan nog verschil in haar gedrag (als ze al heeft gereden of nog moet rijden) ?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:22

reneetj1 schreef:
Hallo!
Ik heb een vraag/probleem.
Het gekke is, ze heeft dit niet als we bvb thuis de ruin eraf halen, dan blijft ze wel wat rustiger!
Ik weet echt niet meer hoe ik dit kan aanpakken, hoe op te lossen,.. of is dit niet meer af te leren?

alvast bedankt! :)

is hij ook rustig als je hem op de trailer laat staan als je thuis komt en dan gaat rijden met je ruin, kan je hem zo leren dat er niets gebeurd.
Er af halen is weer anders als gaan rijden van de ruin, er af halen en weg lopen als op een wedstrijd.

reneetj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:49

bedankt voor jullie reacties!
het is een b rijbewijs vrachtwagen voor 2 paarden, dus er is geen mogelijkheid om een derde mee te nemen!
de merrie wordt eerst gereden, dan de ruin en dan weer opnieuw zij.. maar het is niet dat ze dan vermoeid is en rustig blijft staan! het is altijd hetzelfde probleem. en ze reageert er ook altijd even heftig op..
Dat ga ik zeker eens proberen om thuis er af te halen en te gaan rijden, ik denk dat het heel veel oefening vergt en dat ik deze 'gewoonte' er niet zomaar uitkrijg!

Assenderp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:37

mijn merrie heeft hetzelfde terwijl zij altijd alleen vervoerd wordt.. we halen haar altijd direct van de trailer af zodat ze trailer niet kapot geslagen wordt. dit doen we al 2 jaar lang zo.. we hebben het thuis ook geoefend een jaar lang met weinig resultaat.. ik zou ook niet weten wat een juiste oplossing zou zijn. ben benieuwd of hier nog meer reactie op komen!

reneetj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 18:53

Assenderp schreef:
mijn merrie heeft hetzelfde terwijl zij altijd alleen vervoerd wordt.. we halen haar altijd direct van de trailer af zodat ze trailer niet kapot geslagen wordt. dit doen we al 2 jaar lang zo.. we hebben het thuis ook geoefend een jaar lang met weinig resultaat.. ik zou ook niet weten wat een juiste oplossing zou zijn. ben benieuwd of hier nog meer reactie op komen!

Ik ken het gevoel! het zou alles veel gemakkelijker en leuker maken als je dit afgeleerd krijgt! :)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:05

Denk dat je moet kijken wat de oorzaak van het gedrag is. Als dit verveling is kan je het makkelijk oplossen door een radio en een net met hooi bijvoorbeeld. (Radio doet wonderen!). Is het verlatingsangst zoals de TS zegt dan moet ze het ook thuis hebben... Of staat ze daar niet alleen maar misschien met nog meer paarden?

Zoek de oorzaak op, dan pas kan je het probleem verhelpen.
Succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:07

Er zit waarschijnlijk niets anders op dan altijd iemand bij haar te laten blijven als ze in de trailer staat. Of wellicht uit de trailer halen zodat iemand wat met haar kan stappen :-)