merrie gedrag wanneer hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vke

merrie gedrag wanneer hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 11:01

Hallo....

Wie van jullie kan me vertellen of het gedrag van een merrie totaal verandert als ze hengstig is of eigenlijk niet?
Hoe vaak is een merrie eigenlijk hengstig?

Gisteren eens gaan kijken naar een merrietje...maar toen ik over haar buik begon te wrijven (en ook waar de singel normaal gezien zit) begon ze te trappen....
Eigenares zei dat dit kwam omdat ze hengstig was. Ik vraag me dus af of dit idd het verschil zou kunnen uitmaken in gedrag of niet..?
Aangezien de pony voor m'n dochtertje zou zijn en ik een beetje bang ben dat ze haar dus niet zou kunnen verzorgen en zadelen enz...

thx voor de info.

Sim

Re: merrie gedrag wanneer hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:02

Merries kunnen wel degelijk anders reageren als ze hengstig zijn. Dat kan varieren van wat gevoelig zijn bij aanraking of totaal niet te genieten tijdens de hengstigheid.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:09

Ik heb altijd geleerd dat merries regelmatig hengstig zijn, "zeg maar net als een vrouw". Bij paarden zou het zo 1 keer in de 3 á 4 weken zijn. Vooral in de maanden van lente en zomer is dat het heftigste.

Als de pony zo heftig hengstig is ( in een wintermaand) dan is het misschien een goed idee om het nog eens serieus te overwegen. Omdat het toch een kind is dat de pony gaat verzorgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:19

Mijn merrie wordt juist heel knuffelig als ze hengstig is, denk dat je beter zo'n merrie voor je dochtertje kan zoeken.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:06

Ja dat is ook een beetje m'n grote zorg...gezien ze zegt dat ze altijd wel zo gevoelig is als ze hengstig is.
hoelang duurt dat ong dat ze hengstig zijn? aangezien ik haar enkele weekjes op proef mag eventueel...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:11

Merries zijn normaal gesproken 1 week hengstig, dan 2 week niet en dan weer hengstig.
Dus als dit hengstigheid zou zijn, zou ze dus elke 3 week een week niet erg lief zijn.
Al vind ik januari wel wat vroeg om hengstig te zijn, kan wel hoor, maar normaal gesproken begint het weer in maart ong.
Dus het kan ook gewoon een wat zure pony zijn.
Ik zou verder zoeken in ieder geval, zijn zat leuke pony's, al moet je ze wel goed zoeken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:14

zoek maar eens op pismerrie.
je komt er genoeg over tegen en is er in verschillende mate.
bij de een is bloody mare van de paardendrogist voldoende om geen last te hebben,bij een ander werkt niets.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:31

Dakotah schreef:
Merries zijn normaal gesproken 1 week hengstig, dan 2 week niet en dan weer hengstig.
Dus als dit hengstigheid zou zijn, zou ze dus elke 3 week een week niet erg lief zijn.
Al vind ik januari wel wat vroeg om hengstig te zijn, kan wel hoor, maar normaal gesproken begint het weer in maart ong.
Dus het kan ook gewoon een wat zure pony zijn.
Ik zou verder zoeken in ieder geval, zijn zat leuke pony's, al moet je ze wel goed zoeken.

oei...merrie in kwestie is naar het schijnt al enkele keren hengstig geweest deze winter. :-s

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:38

Het kan wel, maar dan is het een echte pismerrie, die om het minste hengstig wordt.
Wij hebben zelf ook een merrie, die al hengstig wordt als je haar mee naar de manege neemt en ze andere pony's ziet. (ongeacht of het een merrie of hengst is).
Maar die blijft verder wel lief, ze loopt zelfs vaak wat mooier.
Ook als ze net hengstig is geweest, bijv. een week ervoor, wordt ze spontaan bij vreemde pony's weer hengstig, vaak is dit wel weer eerder afgelopen dan de gewone hengstigheid.
Verder heb ik wel vaker gehoord van schoppen als je aan de buik zit, maar nooit op de plek van de singel. (maar misschien zijn ze er wel hoor)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:48

Het kan maar als deze merrie zo gevoelig is als ze hengstig is zou ik verder kijken, lijkt me echt geen leuke kinderpony het komt regelmatig terug. De mijne wordt ook spontaan hengstig als ze een nieuw paard ontmoet maar daar merk je in de omgang helemaal niets van, het is dat ik het in de wei zie maar anders zou ik denken dat ze nooit hengstig is. Net zo als bij vrouwen de ene heeft nergens last van en de andere wordt bitchie.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:56

Bedankt voor jullie hulp. dus miss niet direct aan te raden voor ons en m'n dochtertje....nuja, geen idee of het echt een pismerrie is....maar kdurf het niet dadelijk goed riskeren met m'n dochtertje....voor hetzelfde geld trapt ze haar een ongeluk als ze de hoeven wil zuiver maken ofzo. Maar toch sta ik nog open voor reacties/ervaringen en meningen. :-)

mizzwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:47

Dit ligt heel erg aan het paard. Het is niet aan elke merrie te merken qua gedrag..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:25

mariska32 schreef:
zoek maar eens op pismerrie.
je komt er genoeg over tegen en is er in verschillende mate.
bij de een is bloody mare van de paardendrogist voldoende om geen last te hebben,bij een ander werkt niets.

Ik denk dat je beter "moody mare" kunt kopen, dat geeft minder vlekken }>

TS zoveel merries, zoveel verschillende uitingen bij hengstigheid. Als je een kinderpony zoekt, zoek er dan eentje die niet zo gevoelig reageert tijdens de hengstigheid.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:30

wij hebben inderdaad een zogenaamde pismerrie gehad, die was ontzettend vervelend en altijd hengstig. Op dit moment hebben wij 2 merries in ons bezit. Door jouw vraag, denk ik, gut nog nooit gemerkt dat 1 van deze hengstig was. De pony hebben we 1.5 jaar en het paard 1 jaar.
Ik zou zeker voor een kind, geen pismerrie aanschaffen. maar niet elke merrie die haar hengstigheid toont is weer een pismerrie natuurlijk. Maar in de wintermaanden tonen toch de meeste merries geen hengstigheid...

succes met beslissen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:33

ja,ik had er wel wat moois van gemaakt zie ik. :o