Mijn pony bokt op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

Mijn pony bokt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:11

Hallo Bokkers!

Sinds augustus vorig jaar heb ik DE pony gevonden , en ben nog altijd super gelukkig met haar <3
Elk paard heeft natuurlijk wel iets, maar gelukkig heeft Ivy bijna niets negatiefs.

Als de paarden worden gevoerd (kuilgras of brok), en ivy ziet dat (dat het gepakt word) begint ze tegen de stal te bokken en soms te steigeren omdat het denk ik niet snel genoeg gaat volgends haar. Dit komt natuurlijk bij meerdere paarden voor maar ik ben soms wel bang voor blesures.

Ze kan naar andere paarden kijken maar niet aan andere paarden ruiken. Maar als ze een paard in de box achter haar alleen hoort briezen begint ze vol tegen de rand te trappen. Gewoon uit dominantie of nijd.

Kan je hier iets tegen doen?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:15

Mijn schimmel doet dat ook. Het is frustratie om het een of ander. Ze staat duidelijk als laagste in de rang bij mijn paarden dat merk ik met het voeren en vrij lopen in de paddock.

Die van mij doet het wanneer:
- ze op stal niet als eerste eten krijgt
- ze niet als eerste buiten wordt gezet
- als ze op stal moet wachten tot de andere 2 paarden hun halster om hebben (voor buiten zetten)
- er een paard weg gaat en zij staat op stal maar ook buiten flipt ze hem.
- als Carry (een fjord van me) over haar stalwand heen kijkt.

Ze gaat recht omhoog en maakt dan een caprioolsprong naar achter en trapt tegen de wand.

Om dit te voorkomen is zij overal het eerste mee. Maar soms wijken we onbewust iets af van haar routine en dan horen we het wel weer. Klaboem, schraap schraap, klaboem!

_Caitlinnn

Re: Mijn pony bokt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:19

Oke jou paard doet het dus nog vaker dan Ivy, want Ivy doet het echt alleen met het voeren en als ze een ander paard hoort..

Ik probeer haar ook vaak als eerste te voeren, maar voor de rest weet ik het ook niet echt ;)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:20

Wbt voedernijd: als ze zo nijdig doet niet voeren. Pas als ze rustig is gaan voeren, vooral niet als eerste want dan heeft ze wat ze wil. Laat het maar eens een dag duren. En volledig negeren, niet eens gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:18

pieps schreef:
Wbt voedernijd: als ze zo nijdig doet niet voeren. Pas als ze rustig is gaan voeren, vooral niet als eerste want dan heeft ze wat ze wil. Laat het maar eens een dag duren. En volledig negeren, niet eens gaan kijken.

Mijn ervaring is dat het alleen maar erger wordt als je dit doet. Zoals Oh_oh zegt, geef haar als eerste. Zoiets is moeilijk te doorbreken of te corrigeren dus dan maar op een andere manier vermijden.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:12

Joolien schreef:
pieps schreef:

Mijn ervaring is dat het alleen maar erger wordt als je dit doet. Zoals Oh_oh zegt, geef haar als eerste. Zoiets is moeilijk te doorbreken of te corrigeren dus dan maar op een andere manier vermijden.

nee hoor je kunt het wel doorbreken.
gewoon wachten met het voeren en zeker niet als eerste voeren.
ik doe dat bij mij ook op stal en dan is het zeker met een paar weken (of als je pech hebt langer) over.
dit gedrag komt voort uit dat er op veel stallen onafhankelijk van elkaar wordt gevoerd.
als er gevoerd wordt moeten alle paarden gevoerd worden en niet 1 of 2 iets geven en de rest niet.
als er door een vast persoon gevoerd wordt, heb je niet van dit soort problemen.
want anders ontwikkel je juist voernijd.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:15

Ik heb een verzorgpaard gehad met voernijd...ikzelf gaf hem altijd heel snel z'n eten, anders werd ie echt lelijk. Tegen anderen keerde hij regelmatig z'n kont en begon hij nog te bokken ook...of hij viel je aan! Dat was echt heel gevaarlijk. We hebben van alles geprobeerd, maar niets mocht helpen. Geen eten geven...daar werd het alleen maar erger van! Mijn ervaring is dat ie dan juist zo snel mogelijk z'n eten moet krijgen...

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:19

hoe lang heb je het geprobeert.
want je moet natuurlijk wel volhouden he.
je gaat hem nu natuurlijk belonen voor z'n rare gedrag.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:05

Ik sta op een redelijke grote stal met zo'n 40 paarden.
Ze krijgen 6x per dag eten. 3x hooi en 3x kuil. En tussendoor krijgen veel paarden van hun eigenaar ook nog wat meusli, slobber enz.
Hier op stal weten de paarden dondersgoed wanneer ze allemaal eten krijgen (de voerkar).
En als ik mijn eigen 2 paarden ga voeren reageren ook echt alleen die 2 van mezelf. Ze weten precies wanneer ze allemaal eten krijgen of wanneer hun baasje komt met eten.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:27

Mijn pony heeft niet echt 'voernijd' want als ze eten heeft kan ik prima bij haar, haar uit de stal halen, of het van haar afpakken. Het lijkt gewoon of het haar niet snel genoeg gaat en ze is ook altijd opzoek naar eten.

Maar ze bokt dus ook als ze andere paarden hoort..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:32

Geef het paard gewoon onbeperkt ruwvoer...

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:15

doei schreef:
Geef het paard gewoon onbeperkt ruwvoer...

Sorry maar dat word hem niet.
ik heb een haflinger en het liefst eet ze de hele dag.. en dit doet ze dan ook.
De hele dag eten is niet goed en gezond voor haar. Dat is 1 ding wat ik zeker weet ;)

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:27

felicity schreef:
Ik sta op een redelijke grote stal met zo'n 40 paarden.
Ze krijgen 6x per dag eten. 3x hooi en 3x kuil. En tussendoor krijgen veel paarden van hun eigenaar ook nog wat meusli, slobber enz.
Hier op stal weten de paarden dondersgoed wanneer ze allemaal eten krijgen (de voerkar).
En als ik mijn eigen 2 paarden ga voeren reageren ook echt alleen die 2 van mezelf. Ze weten precies wanneer ze allemaal eten krijgen of wanneer hun baasje komt met eten.

ik heb 25 paarden op stal, maar ik ben diegene die voert en niemand anders.
ik voer ze ook 6 x per dag.
ik wil niet dat de paarden buiten mij om worden gevoerd.
en de paarden staan allemaal rustig te wachten op hun voer, maar dit was niet zo toen ze bij mij op stal kwamen,
dus je kan het wel degelijk veranderen.
want de andere stallen waar ik kom en daar wordt gevoerd dan is het net of er een aardbeving
in de schuur aan de gang is.
de 1 vliegt met ze kop tegen het plafond, de andere sloopt ze stal en dat is echt niet normaal meer.
en dan krijgt het paard later de schuld van hij heeft voernijd en hij misdraagt zich op stal tijdens het voeren.
sorry mensen maar de mens maakt het paard zo, een paard wordt niet zo geboren.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:27

Een skippybal ophangen in zijn box. Dan geeft hij wat om tegen aan te slaan.
Ook overdag kan hij zo wat kloten. Mijn paard vond het fantastisch om te doen, en zeker als d bal terug kwam gevlogen was het een kunst om deze weer te raken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:31

@TS
Ik heb 2 haflingers en onbeperkt kan heel goed :j
Onbeperkt houdt niet in zoveel als ze kunnen achter elkaar naar binnen proppen.

Misschien heb je iets aan dit topic:
[VSW] Ervaringen met onbeperkt hooi??

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:42

Helaas kan dit ook niet want de stal eigenaar kan niet voor mij deze uitzondering gaan maken.. ben ik bang.. ;)

maar bedankt!

De skippybal vind ik ook wel een goed idee!