Merrie bang voor paarden andere geslacht, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wyoming

Merrie bang voor paarden andere geslacht, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 14:55

Mijn paard stond vroeger in een gemengde groep, merries en ruinen samen, ieder voorjaar was mijn paard de pineut door opdringerige ruinen waar mijn merrie dus niet van gediend was. Gevolg zij ging rennen en de ruinen beten haar open. De rest van het jaar ging het gewoon goed en had zij ook gewoon ruinen vriendjes.

Op een gegeven moment is onze stal uitgebreidt en mocht je dus kiezen als merrie eigenaar in welke groep je je paard wilde hebben. Voor mij dus heel snel duidelijk dat zij in de merriegroep ging. En dat gaat nu ook gewoon super, paard heeft eigenlijk nooit geen wondjes meer en voelt zich thuis in haar groep.
Vanaf dat zij gescheiden zijn is zij steeds lelijker gaan doen tegen ruinen, als zij vast staat aan het hek en een ruin kijkt naar haar tilt zij zonder pardon haar kont op. Zolang ik erbij staat voelt zij zich veilig en doet zij niks maar weglopen is dus geen strak plan. Met rijden heb ik ook nergens last van en kan zij gewoon naast een ruin lopen.

Maar nu mijn probleem, ze heeft ook al die jaren naast een merrie gestaan in de stal, (ze heeft een hoekstal), die merrie is helaas verkocht en er kwam gelukkig een nieuwe merrie in de stal maar sinds gisteren is die merrie ook weg en heeft de staleigenaar zijn eigen jonge hengst van 2 jaar ernaast gezet, beestje doet niks verkeerd en weet nog niet eens dat hij mannelijk is maar mijn paard is het er dus totaal niet mee eens, ze vliegt hem aan, hangt constant in het gaas, draait alleen maar rondjes (stal was dus een bende), bokt in de stal, zwiept met haar staart en heeft geen moment rust meer. Ze heeft zelfs niet gelegen in haar stal vannacht terwijl ze ieder nacht ligt.

De staleigenaar heeft ook al gezien dat mijn paard het er totaal niet mee eens is maar die heeft zoiets van ze went er maar aan. Maar nu weet ik dus niet zo goed wat te doen, aan de ene kant staat hij er net en went ze misschien ook wel aan hem, aan de andere kant vind ik gewoon dat mijn paard zich gewoon goed moet voelen in haar stal. Wat vinden jullie?

Lanou

Re: Merrie bang voor paarden andere geslacht, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:57

Michien moet je het nog ff aankijken. Als het na een tijdje nog niet goed gaat dan kan je altijd nog maatregelen nemen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 15:07

Naja ik vind het ook gewoon sneu voor haar, ik sluit haar toch zo'n 16 uur op, op een plek waar zij zich op dit moment niet veilig voelt. Dus zou graag een tip horen hoe ik haar wel veilig kan laten voelen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:09

Misschien kan een deel van de tralies even afgedekt worden?

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 15:13

Ik weet uit ervaring dat dat niet helpt, ze weet gewoon dat hij er is. Ben van de zomer op vakantie geweest met haar en daar stonden ze in dichtte stallen, alleen tralies aan de voorkant en toen er daar 1 nachtje een ruin naast stond vloog ze ook de muur op. Het is op dat punt echt gewoon een muts.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:19

Je weet natuurlijk niet wat er zou gebeuren als het wat langer zo was geweest, aangezien hij er maar 1 nachtje naast stond...
Lastig hoor, snap je dilemma....

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:52

Ik heb vanavond even een filmpje gemaakt hoe ze zich op dit moment op stal gedraagt. Ik heb mijn telefoon gewoon even op de stal aan de overkant gezet en ben een ander paard gaan doen.
http://youtu.be/2ZvvrUv6yLI

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:59

hoi nou bang is ze niet eerder gewoon pist ik denk dat als je dit negeert een week en als ze echt lelijk doet eens een paar keer hee roepen, dat ze dan misschien doorkrijgt dat het haar niet helpt, misschien moet ze er even doorheen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:02

Nou bij merries doet ze dit dus gewoon niet, dan is het 1x gillen naar elkaar en klaar. Als ik haar met een ruin in het land zet rent ze van hem af, alleen in de stal gaat dat dus niet en gaat ze zich verdedigen. Zodra ik de stal open doet wil ze er echt meteen uit, het is dat ze weet dat ze niet door mij heen hoeft te lopen maar een ander durf ik nu niet meer de stal open te laten doen. Ze wilde eigenlijk de stal niet eens meer in vanavond, terwijl ze normaal niet weet hoe snel ze de voerbak in moet komen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:05

Normaal gesproken zou ik een nieuwe jonge hengst nooit naast een merrie neerzetten.
Hij komt bij mij te staan naast een volwassen hengst of ruin.

Ook de staleigenaar is verantwoordelijk voor de rust onderling tussen de paarden.
Misschien dat de staleigenaar weinig ervaring heeft met hengsten ??

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:07

Hij heeft ervaring genoeg, zit zelf al jaren in het vak en heeft deze zelf gefokt (zoals wel meer hengsten) maar het is wel een ras echte boer die dus vind dat het maar gewoon moet kunnen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:09

ik zou het nog een paar dagen aankijken, als het dan nog niet verminderd is moet er weer een merrie naast. De box is de plek waar ze rust moet kunnen vinden, en die ruin staat er al die tijd naast..

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:11

Het is een hengst. En opzich wil ik het best even aankijken maar tot nu toe wordt het alleen maar erger en vind ik inderdaad dat zij daar gewoon rustig moet kunnen staan en dat doet ze nu niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:11

Hoe jaag je de pension klanten weg.
Ik ben dan ook wel een boertje geworden met veel hengsten op stal.
Maar dit soort ongein tussen een merrie en hengst wil ik niet hebben.
Nog even en je merrie trapt het tussenschot in elkaar of verwondt zich zelf.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:14

Naja bij mij is het een boer die begonnen is met koeien en zo'n 20 stallen, dat is uitgebreidt naar een boer zonder koeien en 43 stallen. Ik sta er ook gewoon al 15 jaar en heb het altijd naar mijn zin gehad maar dit vind ik niet leuk en zeker ook niet omdat hij er zo nonchalant over doet onder het mom ze went er wel aan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:43

Dus het is een boer die overgegaan is op paarden stalling.
Dan heeft die boer vroeger nooit een stier op stal gehad.
Doet mij gelijk denken aan die twee mannen, van afgelopen week, die door een ontsnapte stier dood getrapt zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:50

Zien alle 43 stallen er zo uit, wat een giga onveilige bende, sorry hoor. Kan een aardige man zijn, stalling zal ook niet al te veel kosten, denk ik. Maar die openingen en spijlen, ik snap niet dat mensen hun paarden hier aan wagen, dit is geen kritiek op jou, aangezien je hier waarschijnlijk niets aan kunt veranderen maar als mijn paard 16 uur in een, zo op het oog ook nog krappe stal, stond, dan zou ik de veiligheid helemaal meer prioriteit geven.

wyoming schreef:
Naja bij mij is het een boer die begonnen is met koeien en zo'n 20 stallen, dat is uitgebreidt naar een boer zonder koeien en 43 stallen. Ik sta er ook gewoon al 15 jaar en heb het altijd naar mijn zin gehad maar dit vind ik niet leuk en zeker ook niet omdat hij er zo nonchalant over doet onder het mom ze went er wel aan.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 21:01

Nee dit is de oude schuur, andere stallen zijn gewone stallen met kunststof planken. Stal is trouwens ruim 3 bij 3 meter dus klein is hij zeker niet. Voordeel van deze stal is zomers koel is, er maar 7 stallen zijn, ze het hele erf over kan kijken en normaal gesproken dus lekker rustig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:11

Ik heb geen commentaar op de stallen constructie.
Heb wel slechtere stallen gezien.
Maar nu komen we op de vraag:
Hoe overtuig je de boer dat hij het hengstje weghaalt en een merrie als buurvrouw neerzet.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 21:15

Vanmiddag stond hij daar totaal niet voor open, dus tips op dat gebiedt zijn welkom.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:36

Je zegt het eigenlijk al in je onder tekst.

Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

En nu er verder tegen in gaan, geeft alleen maar verhitte en ruzie achtige gesprekken.
Loopt er op stal iemand die wat ouder is en met het boertje vriendschappelijk omgaat ?

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 21:41

Nee we gaan eigenlijk allemaal even vriendschappelijk met hem om, hij is verder ook echt een goede man, daar is niks op aan te merken. Alleen ziet hij nu niet mijn probleem en dat het niet gaat, hij wilde het nog even aankijken. Morgen is het zondag dus dan wordt er niks ondernomen, als het maandag nog zo gaat kan ik hem er pas weer op aan spreken en zeggen dat het echt niet gaat.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:01

Ik zou het nog even een paar dagen geven. Je schrijft zelf dat het vroeger in de groep ook rustiger werd na een tijdje en dat ze zelfs ruinen als vriendjes had. Werkt het volgend weekend nog niet dan kun je dat naar de boer als argument aanvoeren dat je het een week hebt gegeven. In de tussentijd zou ik wel extra op wondjes ect controleren. Het is echt jouw merrie die zich opwind niet de hengst die het uitdaagt. Je kan dit gedrag ( twijfel of het echt angst is) ook aansporen als je telkens handeld.
Hoe staat jou merrie in de groep buiten? Wij hebben een merrie gehad die dominant was in de groep buiten en dus in de box ook even aan de buren liet zien wie de baas was.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:08

Mijn merrie is juist erg onderdanig en gaat alleen de confrontatie aan als het echt moet, bijvoorbeeld als ze vast staat of in een hoek gedreven wordt. Als er een nieuw paard in het land komt kijkt ze er alleen maar even na op afstand en gaat dan bij haar vriendinnetjes staan. De laatste keer dat ze met een ruin heeft gestaan in het land was ze ook erg onrustig en heeft ze de hele dag voor het hek heen en weer lopen rennen. Ruin stond overigens gewoon midden in het land en schonk geeneens aandacht aan haar die vond het gras belangrijker. Vanochtend stond ze in de uiterste hoek van haar stal en hij ook, zodra hij gaat bewegen begint zij weer met "jagen". Stal was wederom een bende en ze heeft vannacht weer niet gelegen. Toen ik de deur open deed kreeg ik amper de kans om haar halster om te doen, ze wilde erg graag haar stal uit terwijl ze normaal altijd probeert de laatste hooisprietjes van de grond af te halen.

Ze werd trouwens niet rustiger in de groep, ze is zich pas zo gaan gedragen nadat de groepen gespiltst zijn en het gedrag is gewoon steeds erger geworden. (groepen zijn al 10 jaar geleden gesplitst) En ik denk dat het angst is omdat als ze weg zou kunnen, ze ook zeker weg zou gaan. (alleen in een stal kan ze niet weg)

En aan de ene kant heb ik zoiets van stel je niet aan, hij kan niet bij je komen en misschien went het wel. Aan de andere kant betaal ik stal huur en mag ik toch ook wel verwachten dat mijn paard daar rustig voor kan staan en kost dit grapje mij nu nog meer doordat haar stal nu echt een bende is en ik vind het ook moeilijk om haar zo te zien. Ik heb zelf al 2 nachten slecht geslapen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:33

Hmm, ik denk dat het wel degelijk angst kan zijn, dit gedrag komt me wel bekend voor van mijn inmiddels overleden haflingermerrie. Zij had dit ook bij bepaalde paarden, niet specifiek ruinen (kwam wel vaker voor dan bij merries), wel vaak jonge paarden. Hengsten waren een drama, naast haar uitloop stond een shetlanderhengstje dat niks meer deed dan naar haar hinniken, maar mijn haf ging haar stal niet meer uit als hij er stond. Bij haar weet ik voor 99% zeker dat het met angst te maken had, zette je haar los met betreffend paard dan stond ze met het wit in haar ogen in een hoekje van de bak bij de uitgang, bijna in staat om over de omheining te springen. Op stal toch soortgelijk gedrag als in het filmpje, verdediging denk ik, ze kan niet vluchten.. dan maar in de aanval.
Mijn merrie was ook erg onderdanig, stond in de kudde onderaan in rang. Er waren ook veel paarden waar ze wel prima naast kon staan, het was van te voren ook nooit echt te voorspellen, maar met oudere merries ging het altijd goed. Jonge en opdringerige paarden ging vaak niet.
Als je stalhouder niet mee wil werken zou ik de bovenkant deels dicht maken, een klein spleetje over laten waar ze contact kan zoeken als ze zou willen, maar zodat ze verder wel haar rust kan opzoeken. Het is niet ideaal, mooier zou zijn om haar gewoon naast een merrie te hebben waar ze contact mee kan hebben, maar soms kan het niet anders weet ik uit ervaring..
Wordt het hengstje gecastreerd? Dikke kans dat van de lente zijn hormonen gaan spelen, dan zal je stalhouder hem vast wel weg halen, voor zijn eigen veiligheid ook.

Mijn huidige merrie staat overigens ook liever naast en met merries dan ruinen :) Maar ze wordt er niet echt onrustig van. Dit paard is op een fokkerij opgegroeid en heeft altijd met vrijwel alleen maar merries en veulens geleefd. Ze is ook natuurlijk gedekt, iemand vertelde mij dat merries dan ook wat nukkiger op ruinen kunnen gaan reageren (weet niet of dat waar is). Ze staat nu naast een ruin waar ze wel dikke maatjes mee is :)