wat kan ik doen met jaarling ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liezaaatje

wat kan ik doen met jaarling ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:36

hallo,
ik heb een jaarling(1jaar 7maand) maar ik weet niet goed wat ik er allemaal mee moet doen ,? dingen zoals leren knielen is niet goed voor de beenderen heb ik gehoort ? een snoepje geven vanvoor tussen de benen kan dat kwaad ?

troi

Re: wat kan ik doen met jaarling ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:11

Ik zou heel erg voorzichtig zijn en het houden bij wat volgoefeningen/schrikoefeningen en eventueel wandelen als hij stabiel genoeg is die geen druk op het skelet leggen. Zoals snoepje tussen de benen al wel doet. Verder vooral veel naar buiten met vrienden!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:25

beste wat je kan doen met een jaarling is in het land gooien met soortgenoten en lekker van zn jeugd laten genieten en zo nu en dan er even uit halen voor borstelen, en dat soort dingen, maar nie teveel oetsen, dan haal je de bescherming van de vacht af

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:28

Zou hem inderdaad veel laten optrekken met soortgenoten maar wel elke dag aandacht aan hem besteden zodat als hij 3 is, hij braaf met je mee wandelt, zo goed als verkeersmak is en halster kent, poetsen, wassen etc. En met ruim 2,5 is wat longeerwerk mocht je daar zin in hebben...

Verder zou ik niet direct beginnen met kunsjes endergelijke, maar dat is mijn mening..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:29

TS, lekker mee bezig zijn meid. Hoe meer geknuffel en gefriemel, des te makkelijker hij wordt. Bouw lekker een band op door veel te gaan wandelen en simpele dingen te oefenen als wachten, netjes voetjes geven. achteruit te gaan. Stil te staan wachten etc. Basis is heel belangrijk en kan nooit te veel geoefend worden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:31

In de opfok gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:35

wat heb ik gedaan met mijn jaarling (die nu ouder is)
-elke dag van smorgens tot savonds in de weide (niet in opfok maar met gemengde kudde)
-snachts in een stal met halve wand, zodat hij nogaltijd contact had
-leren voetjes geven, braaf stilstaan met poetsen
-aan een halster meewandelen
-gewoon gaan wandelen (niet op straat of zo, maar in het 'bos')
-een beetje grondwerk (niet longeren of zo, maar wijken onder druk af en toe)
-schriktraining

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:46

wandelen aan de hand.
Lekker poetsen.
Voetjes oefenen.

Er zijn mensen bij die op 2 jarige leeftijd longeren. Dat raad ik niet aan....
Maar dat is aan jou natuurlijk

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:53

klein beetje aandacht misschien wat schriktraining
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... G_0419.jpg

Ze is ook al mee geweest naar de keuring dus meelopen moet ook goed gaan.
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... 6_DNvy.jpg

maar de meeste tijd staat ze lekker in de wei met grote zus en oompje
Afbeelding

Dus eigenlijk maar weinig. Wel wil ze altijd aandacht en kan ze nu ook op 6 meter afstand van mezelf lopen dus eigenlijk begin longeren. Maar dat doen w 1 a 2 keer per maand 5 minuten. Ze wordt nu al wel 3 dus laat je paard nog lekker een zomer lui doen en pak haar eens per week voor wat arbeid (hoefjes schoonmaken, stukje lopen. ect)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:55

wandelen en de basis dingetjes,vast staan ,voetjes geven wijken voor druk,naar achter,en meer niet.dan had je een 3jr moeten kopen.
vrijheidsdressuur begin je ook pas met 2,5jr mee.
en veel buiten laten lopen met vriendjes

mizzwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:57

Ik ga mee met bovenstaand.

Het is maar net waar je voor kiest opfok of gemengde kudde. Het voordeel van gemengde kudde op een 'normale' stal is dat je paardje dan over het algemeen meer in handen komt. Ga lekker wandelen, af en toe beetje poetsen. Ik weet niet of je jaarling al kan vast staan? Voetje geven? Een beetje de basis dingen. En lekker veel knuffelen!

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:14

Vrijheidsdressuur doen zoals kusje geven, flemen, voetje geven dat heb ik gedaan bij mijn verzorgpony toen ze 1 was en ze vond het helemaal geweldig ik heb die dingen gedaan tot ze 1,5 was ong. En ging toen over op de jambette zulke dingen.

Ik heb haar nou niet meer als verzorgpony want ze is verkocht toen ze 2,5 was en ik weet dat ze in mei 3 wordt ze is in september weg gegaan.

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:48

een band op bouwen, verder niet erg veeld enk.
poetsen, wandelen..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:06

Ik ga 1 a 2x in de week iets doen met mijn bijna jaarling.
Vast staan, voetjes geven, poetsen, wandelen, grazen langs de weg.
En verder staat hij lekker overdag heel de dag op de wei met 2 vriendjes en s'nachts met zijn 3en in een loopstal. Van de zomer gaan ze 24 uur de wei op.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:23

dt vind ik geen goede tip is fysiek erg zwaar voor een veulen,ze raden aanom dit pas met 2,5 te gaan doen
Appaloosa9 schreef:
Vrijheidsdressuur doen zoals kusje geven, flemen, voetje geven dat heb ik gedaan bij mijn verzorgpony toen ze 1 was en ze vond het helemaal geweldig ik heb die dingen gedaan tot ze 1,5 was ong. En ging toen over op de jambette zulke dingen.

Ik heb haar nou niet meer als verzorgpony want ze is verkocht toen ze 2,5 was en ik weet dat ze in mei 3 wordt ze is in september weg gegaan.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:07

keona schreef:
dt vind ik geen goede tip is fysiek erg zwaar voor een veulen,ze raden aanom dit pas met 2,5 te gaan doen
Appaloosa9 schreef:

het is wel heel goed voor de band & samenwerking ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:54

ik zou hem/haar lekker op het land zetten met vriendjes
qua vrijheidsdressuur zou ik alleen de kleine kunstjes doen (flemen, kusje geven, ja en nee schudden) en misschien volgoefeningen in stap en draf?
maar ik raad liever aan om hem/haar naar de opfok te doen, of met andere (leeftijds) genootjes te spelen.

Succes

hanna_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:25

Je kan ook lekker gaan poesten. Kan ie ook gelijk leren steel staan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:29

Niks geen grondwerk etc, poetsen, voetjes geven, meelopen is meer dan genoeg. Het is nog een baby, behandel hem ook zo.

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:33

Sleeper schreef:
Niks geen grondwerk etc, poetsen, voetjes geven, meelopen is meer dan genoeg. Het is nog een baby, behandel hem ook zo.

Precies.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:52

Zo min mogelijk doen en pas vanaf een jaar of 2 er wat mee gaan wandelen. Bij mijn jonge paard heb ik ook gemerkt dat pas vanaf 2,5 jaar hij echt zin kreeg in dingen met mij doen. Daarvoor deed hij het wel gewillig maar ging hij ook snel klieren. De concentratie was dus zeer beperkt.
Vanaf 2,5 jaar wordt dat anders. Hij gaat ondertussen richting de 3,5 en ik kan nu pas zeggen dat je echt lekker met hem aan de slag kunt. Hij kan nu veel meer aan.

Kortom, geduld hebben. :)

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:57

ik heb een jaarling en ik raad juist aan er lekker mee bezig te zijn .
de3 mijne staat nu in de winter maanden op stal en overdag op de wei .
ik haal hem er elke dag uit borstel even ,til de benen op .loop er mee langs de weg .
heb hem al helemaal gewassen .benen afspuiten .
en ik kan werkelijk alles met hem.

Dreamwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:49

je kan hem alvast aan van alles laten wennen, bijv paraplu's en enge dingen. En gewoon veel aanhalen en met hem lopen aan de hand zodat ie vertrouwen in je krijgt

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:56

Waarom wil je met een jaarling iets doen? Zolang hij voetjes kan geven en meewandelen, zou ik hem gewoon in het weiland lekker peuter laten zijn.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:57

waarom? ik doe van alles met me jaarling