ik wil het niet echt over een 'probleem' hebben, maar begrijpen hoe dit komt..
De plaats waar ik rij staat er een arabiertje, 18jr oud, een ruin.
Ik ken de eigenaars, ze hebben het paardje al ongeveer 9 maand denk ik, en het is/was een rustig paardje, makkelijk te stoppen, draaien, reageerde goed op benen, .. Ik heb er in de week juli een hele week op gereden, voor een springstage.
Was enorm rustig, sprong op zijn gemak (was toen maar 40cm, het waren echt de beginselen). Hij schrok sneller dan de andere paarden, maar je kon zeker op hem vertrouwen. In augustus deed ik ook een stage; ik reed toen niet op hem maar hij sprong heel rustig 80cm.
Gisteren reed ik voor het eerst opnieuw op hem. Het is precies een ander paardje! Ik klink negatief, maar voor mij is het dat zeker niet, voor zijn eigenaars misschien wel.. Hij is veel energieker en krachtiger, loopt enorm verzameld, nek mooi gebogen, kan in een heel klein springerig drafje, .. Hij is nog steeds zoals vroeger (braaf, reageert goed op hulpen, goed te stoppen..)
maar is een energiebom geworden!
Hij galoppeert heel makkelijk, en toen ik wat ging hangen aan de teugels (ik heb spijtiggenoeg alles slecht aangeleerd) schoot hij er vandoor.
Pas op, ik noem hem zeker niet onbetrouwbaar! Hij reageert gewoon veel feller dan vroeger. Hij schrok ook veel makkelijker. Het was geen blinde paniek, maar hij maakte veel sneller een schriksprongetje. Vandaar dat ik hem echt niet onbetrouwbaar wil noemen, hij was heel makkelijk in toom te houden en het was na 10min over.
De grootste verandering was zeker het springen: ik kon hem voor de sprong zeker goed tegenhouden, maar eenmaal erover moest ik hem zeer snel inhouden, anders schoot hij er vandoor. Dit over 40cm..
De eigenaren zeggen dat hij enorm verandert is toen de eigenaren vh andere paard op zijn wei hem enorm opgejaagd hebben en hem sloegen om hem weg te jagen (weet hier echt niet de aanleiding van). Andere gevolgen hiervan waren dat hij zijn oren naar achter doet als je op hem afloopt, en ze kunnen hem ook niet meer zo makkelijk vangen in de wei..
Mijn lesgever zegt dat hij de laatste tijd ook minder bereden wordt, 1 à 2x per week. Maar zou dit zo een verandering teweegbrengen ?
De vorige eigenaars vh arabiertje hebben hem niet zo goed behandeld, en ook deden ze hem vreselijk strakke bijzetteugels aan, hij liep met zijn neus zowat op zijn borst (maar dit is helemaal over, nu loopt hij met een mooi natuurlijk gebogen hoofdje).
Ik denk niet echt dat dit er iets mee te maken heeft, aangezien hij de +/- eerste 6 maanden enorm rustig is geweest.
Hij is zeker geen probleempaardje, ik vind hem zelfs nog geweldiger dan ervoor,
maar ik wil gewoon de 'psychologie' hierachter begrijpen
als er nog iets mist, vraag maar. Ik hoop dat het hier goed staat