Paard dendert met achterhand door je heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Paard dendert met achterhand door je heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:59

1 van mijn merries is nogal een doordouwer en misbruikt hiervoor haar kracht. Op het moment dat ik haar vastzet blijft ze regelmatig draaien en dendert hierbij dwars door je heen. Het gaat echt met flinke kracht en ook een aardige snelheid en ik begin het goed zat te worden. Te meer omdat madam rustig gaat staan wachten zodra je uit zicht bent. Het kan dus best wel.
Ik heb eigenlijk nooit eerder dit probleem in deze mate gezien dus ben een beetje door mijn oplossingen heen. De andere paarden hier hebben meestal voldoende aan een strenge stem en als mogelijk vervolg een botsing met mijn schouder of een tik op de kont. Zij drukken niet door zoals bovenstaande merrie wel doet. Wat het voor mij lastiger maakt is dat ze zich hierbij behoorlijk imponerend gedraagt en ik haar achterbenen voor circa 85% vertrouw. Ik ben ook zuinig op mijn eigen hachje en dat maakt me misschien wel te voorzichtig?

Hebben jullie nog tips om dit op te lossen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:07

Een beste schop tegen die achterhand (of knietje).. Wat denkt deze madam wel. Is puur dominantie.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:11

troi schreef:
Een beste schop tegen die achterhand (of knietje).. Wat denkt deze madam wel. Is puur dominantie.

Daar heb ik wel aan gedacht natuurlijk, maar wat mij daarin tegen houdt zijn haar achterbenen. Ik ben er niet zeker van of zij niet zo'n zelfde reactie weer zou geven.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:12

Ik steek altijd mijn elleboog uit als een paard wat vlotter zijn kont wil draaien.

Dit paard heeft niet zo veel respect voor jou, wat ook niet hoeft, aangezien je zelf al aangeeft hem niet 100% te vertrouwen. Daar moet je eerst aan werken denk ik.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:13

ik kijk / luister even mee.

Heb op stal ook zo'n merrie die misbruik maakt van haar kracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:28

fjordnina schreef:
troi schreef:

Daar heb ik wel aan gedacht natuurlijk, maar wat mij daarin tegen houdt zijn haar achterbenen. Ik ben er niet zeker van of zij niet zo'n zelfde reactie weer zou geven.

Daar ben ik heel gauw klaar mee, schoppen -> terugschoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:30

fjordnina schreef:
troi schreef:

Dan een gigantische schop dat ze de week erop nog pijn voelt als ze er aan terug denkt. Door je heen denderen = not done, naar je schoppen = ...

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:31

Mijn merrie doet dat ook vaker, van mij krijgt ze gewoon een flinke mep met de elleboog tegen dr kont, en als ze daar niet op reageerd, tja sorry paard maar dan komt mijn zweepje toch even in de buurt, ze hoeft me echt niet te gaan pletten ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:31

Yamcha schreef:
fjordnina schreef:
troi schreef:

Daar ben ik heel gauw klaar mee, schoppen -> terugschoppen.

Maar dan kan het uitdraaien op een wedstrijdje schoppen, en dat lijkt mij geen handige manier om dit op te lossen...

Hoe wijkt ze normaal voor druk? Dit ze dit ook op andere momenten, of soortgelijk gedrag?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:32

kleinvosje schreef:
Ik steek altijd mijn elleboog uit als een paard wat vlotter zijn kont wil draaien.

Dit paard heeft niet zo veel respect voor jou, wat ook niet hoeft, aangezien je zelf al aangeeft hem niet 100% te vertrouwen. Daar moet je eerst aan werken denk ik.

zo doe ik het ook, vaak de eerste keer 3 tot 4 keer snel achter elkaar, er wel naast blijven staan, net achter de voorbenen.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:09

Zelf denk ik dat je eerst dat dominantieprobleem op moet lossen, en daarna kun je dit gedrag pas corrigeren. Immers, ze drukt dwars door je heen. Ze denkt echt dat jij ruimte voor haar moet maken, dus het is m.i. belangrijk dat je haar leert dat het andersom werkt. Zij moet ruimte voor jou maken!

Wat je kunt doen is ergens een (niet al te grote) ruimte afzetten, en haar daarin loslaten. Op een bepaald moment zal ze ergens gaan staan. Dan loop je naar haar toe, neem een lang touw mee, en maak je groot. Gaat ze niet voor je opzij, dan laat je vanaf een veilige afstand het uiteinde van het touw achter haar neerkomen. Reageert ze er niet op, dan doe je in plaats daarvan met dat uiteinde een tik op haar achterste. Net zo lang tot ze gaat. Jij geeft hiermee aan dat zij ruimte voor jou moet maken, jij bent de ranghogere. Als ze te dicht bij je komt, dan stuur je haar weg. Jij bepaalt of ze bij je mag komen. Als ze ergens anders stil gaat staan, dan wacht je even, en ga je op dezelfde manier weer op haar plaats staan. Dit herhaal je een aantal keer, tot ze het door krijgt.

De bedoeling is, dat je steeds minder hulpen nodig hebt om haar te laten bewegen. Net zolang tot je alleen maar met je touw hoeft te wiebelen, of nog beter, je alleen maar energiek op haar af hoeft te lopen. Ben je zover, dan kun je naar de volgende stap. Wijken voor druk. Hiermee kun je haar leren haar achterhand (of voorhand) weg te draaien op een kleine en lichte hulp. Dat is extra praktisch, want dan heb je een extra hulpmiddel geïnstalleerd voor als ze weer met haar kont naar je toe draait.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:15

fjordnina schreef:
Wat het voor mij lastiger maakt is dat ze zich hierbij behoorlijk imponerend gedraagt en ik haar achterbenen voor circa 85% vertrouw. Ik ben ook zuinig op mijn eigen hachje en dat maakt me misschien wel te voorzichtig?

Hebben jullie nog tips om dit op te lossen?

Bekend met de 7 games van Parelli? Dat is een opbouw van grondwerkoefeningen waarin je alle games op chronologische volgorde af moet gaan, lukt Game 1 niet, dan 2 t/m 7 ook niet. Als je deze games goed hebt afgerond, zou je in principe alles met je paard aan de hand moeten kunnen.
Game 1 is de Friendly Game.
Hierin draait het vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, vertrouwen in je paard en het paard moet ook vertrouwen in zichzelf en jou hebben. Je moet het paard overal aan durven raken en omgekeerd moet het paard dat ook fijn/prima vinden.
Hoe meer vertrouwen je in jezelf hebt, hoe minder 'goed gedrag' je hoeft te zien om een paard te vertrouwen. (Omdat je dan toch overtuigd bent dat jij het wel aan kan)
Game 7 is de Squeeze Game. Dan ga je dus pas plaatsen opzoeken die krap zijn. (Zoals bijv. een trailer of poetsplaats) Niet zo gek dus dat dat nog niet zo goed gaat, aangezien het bij Game 1 al fout gaat ;)

Als je dus geen vertrouwen in jezelf (in deze situatie ben je dat kwijt) en niet in je paard hebt, dan zou ik geen tikken uit gaan delen! Dan kun je namelijk dezelfde wantrouwende reactie terug verwachten. Een tik hoor je alleen te geven met een doortastende en rustige "energie".

fjordnina schreef:
1 van mijn merries is nogal een doordouwer en misbruikt hiervoor haar kracht. Op het moment dat ik haar vastzet blijft ze regelmatig draaien en dendert hierbij dwars door je heen.

Dat doordouwen zou in eerste instantie al niet mogen.
In de paardenwereld sta je hoger in rang als je de voeten van de ander kan verplaatsen. Let maar eens op, hoe vaak jij aan de kant gaat voor haar. Elke keer dat je dat doet, zeg je ongeveer: "oké, misschien ben jij een betere ranghogere." Dus zal je paard blijven testen of zij inderdaad een betere ranghogere is.

Mijn tip? Begin met het vertrouwen in een fijne ruimtelijke bak. Met een touw/zweep in je handen om mee te corrigeren én te belonen. Doe alleen dingen waarvan jij weet dat jij ervoor kan zorgen dat die lukken en oefen met die achterhand. Durf je bijvoorbeeld wel gewoon hoeven uit te krabben in de bak? Heb je normaal gesproken geen angst bij de achterhand, of durf je als ze ontspannen is er ook niet achter te staan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:18

Grondwerkstokje en tik geven. Sta je zelf buiten schopafstand.
Sowieso heb ik de indruk dat je paard niet heeft geleerd om te wijken voor druk. Je met de achterhand pletten is en big no-go. Maar een paard gaat van nature tegen druk in dus als er iets aan de basisopvoeding van je paard schort, moet je hem niet gaan straffen maar wat aan die opvoeding doen. Hierboven is Parelli al genoemd. Zou ik ook adviseren....

Anoniem

Re: Paard dendert met achterhand door je heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:27

Ik heb het ze zonder parelli geleerd. Een stokje en snoep werkt goed :j duw met je hand tegen de schouder bv (of welk deel dan ook) en snoepje erin als ze opzij gaat.
Een paard dat jou als ranghogere ziet, zal sowieso voor je opzij gaan, en dat kun je redelijk simpel uitbouwen en shapen.

Wijken voor druk kun je best speels aanleren. Is niet moeilijk als de verhoudingen duidelijk zijn, en anders eerst daarin duidelijkheid scheppen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 16:39

Ik heb even niet gereageerd omdat ik voor mezelf wat dingen in elkaar aan het passen was icm diverse situaties en de adviezen hier. Conclusie is inderdaad dat ik eerst de bak weer induik voor het loswerken. Ik werk zelf volgens Voest en had de reacties op het loswerken niet gekoppeld aan de reactie van de achterhand.

@ Sassol: wat jij zegt over het verplaatsen van voeten geld bij haar dubbel en dwars. Eigenlijk doe je het onbewust, maar ze is vanaf het begin op je voeten gaan staan. Om dat te voorkomen wijk je zelf inderdaad achteruit.

Mijn instructrice heeft deze maand toevallig een dagtraining loswerken, dus ik denk dat ik maar eens ga informeren of ze nog een plekje vrij heeft. Met een beetje geluk tackel ik daardoor al een hoop zijdelingse problemen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:53

Daar zou ik inderdaad even langsgaan!

Tot die tijd kun je al beginnen door te proberen NIET meer aan de kant te gaan. Dat betekent dat jij je paard moet gaan verplaatsen.
Als jouw paard naar voren wilt, moet je al zeggen: dát zou ik niet doen! Doen ze het daarna dan namelijk wel, heb je nog tijd om te corrigeren. Zeg je het pas als ze al een stap gezet hebben, ben je vaak al te laat en moet je wel aan de kant.
Oefen de basics. Meelopen, stilstaan en achteruit. Een beetje dominant paard zal ook niet graag achteruit gaan, dus let wel op dat ze bijv. niet probeert alsnog naar voren te springen! En vraag dan dus ook geen 10 stappen achteruit. Dit kun je bijv. weer wel doen als ze door probeerde te douwen. (Jij douwt 3 passen door naar voren? Dan zet ik je 10 passen terug naar achteren.)

Hoop dat je instructrice nuttige tips heeft!

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:36

Ik ben het helemaal met Yamcha eens