paard dreigt plotseling en lijkt boos tijdens grondwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hidde109

paard dreigt plotseling en lijkt boos tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:56

Een van mijn paarden heeft een slecht verleden en toen hij bij mij kwam was hij slecht te benaderen en was alles eng en moeilijk voor hem. Hij is vooral bij grondwerk en longeren een aantal keer erg agressief uit de hoek gekomen. Vaak had dit met onzekerheid te maken. Na vijf jaar hem bij mij te hebben met les, hulp en en heleboel geduld gaat het nu echt super. We kunnen eigenlijk alles met elkaar en hij is mijn grote vriend geworden. Nog wel erg eenkennig, maar ook dat wordt heel langzamerhand beter.

De paarden staan normaal gesproken overdag op de wei en in de avond en nacht in een grote bak met zo goed als onbeperkt hooi. Nu het weer zo slecht is is de wei geen mogelijkheid meer en staan ze (met fijne schuilstal) 24/7 samen in de bak. De regen zegt hem niet veel, maar hij lijkt de laatste tijd wel wat nors.

Omdat het weer er ook voor zorgt dat wandelen en rijden op een erg laag pitje staat, dacht ik gister wat grondwerk met hem te doen. Dit maakt hem altijd wel wat opstandig, maar gister werd hij in een keer heel erg boos. Oren plat en dreigen met zijn voorbeen. Ik moet zeggen dat ik wat geschrokken was door zijn heftig reactie. Nu vraag ik me af waar dit in een keer weer vandaan komt. Dit gedrag heeft hij de laatste drie jaar niet meer laten zien en bracht me in een keer terug naar de begin peridoe (waarvan ik dacht dat we dit toch echt voorbij waren).

Nu vraag ik mij af of dit gedrag kan worden veroorzaakt door de verandering van de weersomstandigheden (weinig doen en niet op de wei) of kan ik met een enkel gebaar tijdens het grondwerken hem dusdanig heben geirriteerd dat hij zich genoodzaakt voelde zo te reageren. Van afstand natuurlijk moelijk te zien, maar ik heb me erg verbaasd over de heftigheid en het plotselinge ervan.

Groeten Hidde

Sammie12

Re: paard dreigt plotseling en lijkt boos tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:25

Doet je paard dit anders niet als je wat grondwerk met hem doet?
Het weer kan invloed erop hebben natuurlijk. Zou het misschien ook kunnen dat hij door het misschien mindere bewegen meer energie heeft en dat hij dat op deze maniere uit?
Als ik het zo lees denk ik namelijk niet dat je paard geen respect voor je heeft:)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:23

ik zou eerst spelen en vertrouwen winnen, aaien met een stokje als of je hem er mee wil borstelen, dat hij leert dat het leuk is om met mensen om te gaan.
Als ik het goed begrijpt is dit paard in zijn jongere jaren slecht behandeld/mishandeld, hou je veel werk aan, na iedere rust periode, kan hij dit weer gaan zien als een aanval naar mishandeling van de mens, wees zeker van je zelf, begin aan grond werk wat je aandurft, zeker van ben en mee door kan en durf te gaan, maak dat af tot het voor jou en je paard duidelijk is dat hij snapt en doet wat jij wil, niet van o dat wil hij niet, dan maar wat anders nee maak je beslissing die jij nam af werk daar ook mee door, jij moet hem verplaatsen aanraken hoe en wanneer jij dat wil, wees daar duidelijk in. sterkte met wat je gaat doen, vertrouw op je zelf.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:44

Het kan beiden. Alleen denk ik dat het sowieso wel met een dominantieprobleem(pje) te maken heeft. Mijn merrie heeft ook wel meer energie en is drukker, probeert ook wel iets de grenzen uit, maar blijft respectvol. (En zij gaat ipv 24/7 buiten in de zomer, 's avonds voor het donker op stal)

En wat me opvalt is dat je zegt dat ie opstandig wordt van grondwerk, dat lijkt me niet de bedoeling? Weet je ook waarom hij opstandig wordt?
Wat voor oefeningen doe je, hoe voer je ze uit (waar let je op), ben je daarin zelf misschien een beetje nors?

Love_EMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:00

weet je wat over zijn verleden ??
hij kan bang zijn, en je kan hem met grondwerk op de een of andere manier eraan herinneren, het kan ook met het weer te maken hebben
ben je zelf 'agressief' ? of een beetje ongeduldig?

als ie weer een tijd goed rustig is, probeer dan is the 7 games, gewoon part 1, een beetje proberen ;)
maar ik zou niet te haastig doen daarmee, want dat is eiglijk ook grondwerk ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:02

Dominantieprobleem. Grondwerken moet wel goed gebeuren, anders heb je binnen de kortste keren een paard dat boven het baasje in rangorde staat.

sofietje0802

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:56

Combinatie van...?
Heb hetzelfde probleem!
Hij kan last hebben van het weer en weinig kunnen werken, maar dat afreageren op jou is een dominatieprobleempje. Hoor wel meer dat paarden met dit weer (en dus niet lekker kunnen werken) wat chagerijniger zijn...

Hidde109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 13:42

Bedankt voor de reactie dusverre!

Het bijzondere is nou juist dat ik niet goed weet wat de reden is dat hij geeergerd kan reageren tijdens grondwerk. Ik ben zelf rustig en werk zonder haast, ook omdat ik weet hoe hij kan reageren. Ook heb ik hier begeleiding in gekregen en meestal gaat het met wat norsigheid gepaard, maar komen we er samen wel uit. Ook longeren was een drama. Hier heb ik les voor gekregen van mijn instructrice en dat gaat het laatste half jaar super. Verder wil je niet weten wat voor gekke dingen ik met hem uithaal waar hij niks om geeft. Dit had ik overigens een twee jaar geleden niet hoeven doen. Juist daarom verbaasde het me zo dat hij nu in een keer weer zo'n boze reactie gaf, terwijl we die fase toch inmiddels al heel lang voor bij zijn. Zo komt hij altijd vrolijk bij me en als hij bang is zoekt hij steun bij me. Hij is van nature wel van het dominante type. Zo is hij de baas in de kudde en duldt daarin ook geen tegenspraak. Aan de andere kant vinden de andere paarden het heel fijn als hij er is en staan ook regelmatig met hem te kroelen. Hij lijkt een strenge leider en aan de andere kant een dikke knuffel. Dit maakt hem soms wat lastig te peilen. Zowel voor mij als voor de andere paarden. Ook kan hij juist door onzekerheid in de verdediging schieten.

Bij de situatie zoals omschreven had ik echt het idee dat ik hem beledigd had en hij mij wilde laten weten, ik vind alles best, maar dit accepteer ik dan net weer niet van je. Daarna was hij ook even afstandelijk om me daarna weer schoorvoetend op te zoeken.

Groeten Hidde

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:49

Wat vroeg je dan van je paard op het moment dat hij zo reageerde?
Wat heb je vooraf gedaan?
Misschien was het gevraagde op dat moment net iets te veel,heeft hij idd frustraties door "het stil staan" en weet even niet hoe hij zn ei kwijt moet.
Doe gewoon de dingen eerst weer een tijdje waar hij niet boos om word en bouw het langzaam weer op.
Ik denk dat het gewoon een communicatie foutje is geweest.Hij moet weer even leren dat jij degene bent die zegt hoe iets gedaan word en niet hij.
En staat zijn kudde dan in de buurt als je met hem bezig bent?

Hidde109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:07

Ik vroeg hem achteruit te gaan. Normaal gesproken hoef ik mijn hand maar op zijn borst te leggen en hij stapt achteruit . Ook voor zijn voorhand en achterhand geldt hetzelfde voor en als ik normaal gesproken aan kom lopen en hij staat in de weg, gaat hij een pasje opzij. Nu vroeg ik hem echter van afstand achteruit te gaan door een zwiepje met het touw boven zijn hoofd. (of het er wat mee te maken heeft weet ik niet, maar toen hij bij mij kwam was erg kopschuw waarschijnlijk, zo heb ik begrepen, door praam gebruik op zijn oor) Voorheen was hij dan ook bang voor alles aan en op zijn hoofd. Maar tegenwoordig kan ik gewoon zijn oortjes vastpakken en zijn voorpluk kammen.

Ik had een paar balkjes neergelegd als een soort doolhofje en navigeerde hem eerst vooruit en later een stukje achteruit door dit doolhof. De eerste twee keer een stukje achteruit ging prima, de derde keer echter niet. Uiteindelijk met een duw op de borst deed hij het wel. Alles daarna was hij boos over zo'n beetje alles. Hij liet zich bijvoorbeeld niet meer weg sturen, toen ik dacht dan maar een stukje te longeren. Net als ik een grens over was gegaan waar hij even over na moest denken. Zoals gezegd nam hij ook even afstand van me terwijl hij normaal zo'n beetje het liefst in mijn broekzak zit. Pas na een kwartier kwam hij weer bij me staan. Zo van nu is 't weer oké wat mij betreft.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:14

Nou ik denk dat het gewoon echt mis-communicatie was. :(:)
Ik denk dat het allemaal wat snel is geweest,dat hij misschien liever eerst werd aangehaald o.i.d.
Maar in plaats daarvan kreeg hij een order en dat schoot hem in zn verkeerde keelgat.
Dit is een paard wat je altijd met respect zult moeten benaderen gezien zn achtergrond,als je dat respect weer hebt dan zal hij alles voor je doen.Dit is geen paard wat zich laat dwingen,het is geen sulletje.

Het is geen dier waar je zomaar op af loopt en huppa hij doet wat je vraagt,dit is een paard wat graag wil dat je hem vraagt en niet dwingt.
Zet alles op een lager pitje,laat hem eerst naar jou toe komen en vraag niet meteen iets om te doen zoals achterwaarts,dit kan voor zo'n paard als een afwijzing overkomen.Eerst voorwaarts gaan letterlijk en figuurlijk dan komt de rest vanzelf.
Kijk naar je dier,die vertelt nml heel goed wat er gaande is. :)

Hidde109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:20

funnyhorses: Je hebt het prachtig beschreven en ik herken mijn paard daar volledig in. Ik heb ook veel respect voor hem en we doen veel op zijn tempo en op gevoel, waardoor we ook nu zover zijn gekomen. Ik denk inderdaad dat ik hem iets gevraagd heb wat niet goed viel en dat is niet erg want dat maakt mij weer even wakker, maar ik denk dat ik wat teleurgesteld was. Bedankt voor de reactie!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:58

Nou Hidde109 je doet het prima en het feit dat je je vraag durft te stellen geeft duidelijk aan dat je heel begaan bent met je paard!
En we hebben het allemaal wel eens als paardeneigenaar dat we eens stevig met onze neus op de feiten worden gedrukt.Is alleen maar leerzaam,allemaal een kwestie van ervoor open (durven) staan.

Ik wens je heel veel succes met je paard,beestje mag blij zijn met een baasje zoals jij!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:52

Oh nou, moet je mijn paard eens 3x achteruit door een doolhof laten gaan, dat zal ze je ook zeker niet in dank afnemen! Dat behoor je volgens haar 1x te vragen en als je dan een dansje doet, misschien zelfs een 2e x, maar daarna is het toch echt niet leuk meer.

Dominante paarden gaan niet graag achteruit, dus ik denk dat hij 3x een parcours achterwaarts toch echt teveel gevraagd vond!