Paard steigerd aan de hand,jolig of dominant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

am_vanes

Paard steigerd aan de hand,jolig of dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:42

Hoi,

Ik zit met een vraag.
Mijn 5 jarige ruin moet vanwege een blessure stappen aan de hand. Nu is hij natuurlijk erg fris... Hij is dagen lang braaf,om vervolgens vanuit het niets te ontploffen.

Wat doet hij dan: hij "schrikt " , springt weg en komt omhoog. Vervolgens gaat hij staan maaien. Als ik boos wordt en aan het touw ruk,trekt hij zich gewoon los! dus nu loop ik met een longeerlijn,zodat hij in ieder geval niet los komt.
Ik zit niet echt te wachten op een schedel basis fractuur,dus hoe los ik dit op?
Het lijkt alsof hij erg bang wordt als ik boos wordt,maar kan ook opwinding zijn want hij snurkt dan wat af!
Hij mag best schrikken,maar hoe leer ik dat steigeren af?

Anoniem

Re: Paard steigerd aan de hand,jolig of dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:44

Het is gewoon de spanning die eruit komt. Wat je kunt doen is een longeersingel erom doen, en dan de longeerlijn door het bit naar de singel toe. Dan kun je m aantrekken als ie te gek wordt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:29

Het is heel goed verklaarbaar gedrag maar niet acceptabel. Het 'schrikken' zou ik ook maar met een korreltje zout nemen, het is echt een manier om zijn energie en spanning los te laten. Hoe lang moet hij nog rust houden?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:35

Misschien is een concord leader wel iets?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 22:34

De concord leader heb ik ook, dat helpt wel. Wat mij dwarszit is dat hij omhoog komt, is dit dominantie? Of toch jolig zijn?
Ik moet nog een week of 4, daarna gaan we hem weer rustig op op opbouwen..

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:18

Ik weet niet of je zijn voer al hebt aangepast?

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:20

Je kunt in elk geval bij het wandelen een helm dragen en handschoenen uit voorzorg.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:24

Mijne moet ook stappen aan de hand en heeft ook van dit soort uitspattingen. Maar kan de mijne niks kwalijk nemen die komt maar 4x per dag uit haar stal en mag enkel stappen, heeft al bijna 10 weken stalrust erop zitten....
Wat ik doe is gewoon rustig blijven, goed vasthouden en verder enkel corrigeren als ze te dichtbij stuitert, maar dat doet ze gelukkig niet.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:16

Ik vermoed dat dit gedrag een uiting is van het feit dat er iets fout zit met de rangorde tussen jullie, jou paard ziet jou niet als zijn kudde leider dit is dus een uiting van dominantie.
Bijkomende factor is zijn leeftijd, jonge paarden kunnen nogal eens de neiging krijgen om te "puberen" zoals jongeren, ze stellen dat alles in vraag en denken dat ze het beter weten.
Om dit structureel en blijvend op te lossen zal je je paard moeten gaan opvoeden zodat hij jou als zijn leider ziet en dan zal hij zulk gedrag niet meer vertonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:21

Ik denk ook gwoon joligheid, hij zal zijn energie toch moeten uiten, als het niet voorwaarts mag, dan maar omhoog.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:28

Voer is aangepast, ik stap al 7 maanden met hem. over het algemeen is hij braaf,maar bij zijn zogenaamde schrikreactie komt hij dus omhoog.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:44

Ben het met Joolien eens, wij hebben op stal waar ik stageloop ook iedere week paarden die je moet stappen vanwege blessures, dan zijn er ook af en toe paarden die omhoog kome, bokkesprokken op de plek maken, stuiterend naast je lopen, etc etc. Het is gewoon het feit dat het nu vooral wat kouder word, het waaid heel hard. Alles bij elkaar kan hij ook niet even lekker uit zijn plaat gaan. Ben er heilig van overtuigd dat het dus gewoon joligheid is. Afstraffen zou ik zeker wel doen, doe ik ook al ze naast me omhoog komen, zeker als ze beginnen te maaien.

Had laatst trouwens ook een haffie die ik moest stappen, en die hoorde een blaadje ritselen en ze schoot naar voren, dat zon 10x in 10 minuten. Dus je begrijpt het wel ;-) Komt wel goed!
Succes.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:03

Bedankt, ik heb besloten om niet meer met alleen een halster of hoofdstel te stappen.... Ik ga mijn concord leader maar weer pakken,lijkt me voor het paard om wat meer ontspannen.