Hoe intelligent is een paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AxS136

Hoe intelligent is een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 19:41

Hallo Bokker's.

Ik had net weer eens zo'n helder moment, en vroeg ik me af hoe intelligent zijn paarden eigenlijk?

Dat paarden trauma's kunnen overhouden gebeurtenissen is duidelijk.Dat ze hun baas kunnen herkennen is duidelijk , dat ze blij kunnen zijn ons te zien is duidelijk, dat ze bang kunnen zijn is duidelijk dat ze boos kunnen zijn is duidelijk . En dat ze ongelukkig kunnen zijn is duidelijk.

Maar weten ze van een volwassen veulen van hun dat het hun veulen is? En hebben ze hier ook een andere band mee? Kunnen ze andere paarden missen na overlijden? Kunnen ze echt verlieft worden? En trouw zijn aan hun partner?

Hebben ze besef van tijd en plaats?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:52

Paarden zijn overlevingsdieren. Als een veulen geboren wordt hebben ze daar direct een band mee en herkennen elkaar aan geur. In het wild speent een veulen pas na (ik meen) een jaar af als er weer een nieuw veulen komt. Maar er blijft wel altijd een band ontstaan, mits de paarden bij elkaar blijven.

Verder zijn paarden meegaande dieren, ze kunnen niet denken als een mens. Vaak wordt gezegd 'mijn paard had zin om stout te doen vandaag', zo kunnen ze niet denken, paarden bedenken niet om stout te doen of een ruiter te treiteren, paarden geven een reactie op iets wanneer ze iets niet kunnen, niet willen of niet begrijpen. Paarden staken omdat ze iets niet kunnen en/of pijn hebben of de ruiter niet begrijpen of dominant zijn aan de ruiter(iets wat het minst voorkomt).
Wel kunnen paarden onder het werk uit komen als ze merken dat ze dit kunnen maken, zoals manegeponies. Maar ook heeft dat vaak een reden, manegepony wilt niet galopperen, gaat stilstaan in de hoek. Maar waarom? Waarschijnlijk omdat hij al zoveel bonkende en teugeltrekkende ponyruiters op zn rug heeft gehad dat hij liever niet galoppeerd.

Dus een paard zal met zijn acties altijd iets duidelijk willen maken.

Chaos

Re: Hoe intelligent is een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:55

Paarden zijn nogal dom. Ze hebben een slecht korte termijn geheugen. Ze hebben fotografische herinneringen (zeg je dat zo) en leren door herhaling en gewoonte. Tis dat ze zo lief zijn..... :))

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:27

RT-D >> OPG

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:24

Intelligentie is enorm moeilijk te defineren. Want wanneer is een dier slim, en wanneer niet? Volgens mij zijn daar meerdere documentaires over geweest...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:32

"Intelligentie" is wel een heel breed begrip. De vaardigheid om overeenkomsten en verschillen op te merken, zich in de ruimte te kunnen oriënteren, te redeneren, te plannen, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen, te leren van ervaringen. :)

In elk geval ligt "theory of mind" zeer waarschijnlijk buiten het cognitieve vermogen van een paard. Een paard kan dus niet de redenering maken: "als ik nou dit doe, dan denkt mijn baasje X, dus dan hoef ik niet die moeilijke oefening te doen."

Ik 'spaar' graag linkjes over dit soort onderzoeken, de meeste komen van op http://www.ingeteblick.be/ onder het kopje 'blog'. Voor wat het vermogen om te leren betreft, is het kopje 'leertheorie' op de site erg interessant trouwens.

Paarden denken zeer waarschijnlijk niet dat wij ook paarden zijn: http://mr.caltech.edu/press_releases/13449 Dit artikel laat zien dat een onderzoek een deel in onze amygdala heeft gevonden (een kleine, heel oude hersenstructuur die ook belangrijk is voor leren) dat zich alleen bezighoudt met het pure herkennen van dieren - zonder dat er emotionele informatie meekomt. Omdat de amygdala zo oud is, is het waarschijnlijk dat ook de amygdala bij niet-menselijke dieren iets gelijkaardigs doet. We zijn geen raar soort hond voor onze honden. En paarden wéten dus ook dat wij geen paarden zijn. Dat betekent dus meteen dat wij geen woordenschat als "paardentaal leren" moeten gebruiken - paarden zien het zelf ook niet zo.

Paarden kunnen wél "hun" mensen herkennen. Meer nog: ze hebben ook een bepaald verwachtingspatroon over hoe die persoon zich zal gedragen. Dat lijkt evident, maar is het niet. Cognitief is het wel belangrijk: het betekent namelijk dat je ook voortbestaat in hun beleving als je er niet bij bent. Er bestaat wel degelijk een wederzijdse "relatie". http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0018331?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+plosone%2FPLoSONE+%28PLoS+ONE+Alerts%3A+New+Articles%29#abstract0

"Eén van de moeilijkste dingen om te weten of dieren zelfbewustzijn hebben, is dat we het niet kunnen vragen. Dus verzinnen we allerlei proeven, zoals spiegeltests en symbolen herkennen, in de hoop dat we zo kunnen uitvissen hoe het er daarbinnen aan toe gaat. Er zijn heel wat wetenschappers (jawel, nu op dit moment) die vinden dat het qua zelfbewustzijn gewoon op "uit" staat bij dieren. Een soort veredelde organische machines dus, met (misschien) primaire emoties maar zéker geen dingen als poezie. Maar het is natuurlijk zo dat bij sommige aandoeningen (autisme, dementie, beroertes) ook ménsen niet slagen in zo'n proeven - en dan wordt er geméten in de hersenen hoe het zit, door neurologen. Als we nu dezelfde hersenactiviteiten meten bij dieren, kunnen we dan besluiten dat het omgekeerde ook waar is? Er zijn recente onderzoeken die hersencircuits hebben gemeten bij apen, maar ook bij ratten - hersencircuits voor zelfreflectie: http://www.newscientist.com/article/mg21128333.700-zonedout-rats-may-give-clue-to-consciousness.html. Nadenken over jezelf, dus - en dat impliceert per definitie zelfbewustzijn.

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:50

Ik ben het 100% met Chaos eens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:08

Interessant Elanor!

Tja wat is dom, wat is slim?
Een paard handelt vanuit zijn instinct, belangrijk is: Eten, drinken, kudde, voortplanting, overleven etc.
Om die dingen te bereiken kan een paard vrij "slimme" dingen doen.
Met eten/leider als motivatie kun je bv verbluffende kunstjes aan een paard leren. :)
Of dat echt slim is? Het paard krijgt er eten en bescherming voor terug, dus in dat opzicht is het slim.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:14

Ik denk dat ze slimmer zijn dan dat wij mensen in de gaten hebben :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:26

Er zit een aardig verschil in verstandelijke vermogens tussen verschillende paarden. Het ene paard is in staat om probleemoplossend te handelen, een ander stort gewoon vol het "probleem" in. Sommige paarden zijn behoorlijk dom, sommige paarden zijn behoorlijk slim, de meesten zitten daar tussenin.

Ja, er zijn paarden die "verliefd" worden, speciale relaties hebben met bepaalde andere paarden (of mensen). Mijn merrie heeft jaren een vaste vrijer gehad die ze vooral op weekendjes weg ontmoette. Die twee waren echt een setje, dat heeft ze met andere paarden nooit zo vertoond. Ze heeft ook echt gerouwd toen hij er niet meer was, heel triest. Ja, ze is er overheen, ja, ze gaat bij hengstigheid best om met andere ruinen, maar nooit meer meegemaakt dat ze buiten de hengstigheid om klef was met een ruin.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:31

Ik las gister in een tijdschrift, waarin iemand de vraag stelde of een paard puur uit instinct handeld of dat er meer achter zit. En op zich was het antwoord wel logisch, omdat een paard een goed vermogen heeft om te leren is het niet mogelijk dat hij alleen uit instinct handeld omdat dit vaak redelijk aan een 'vaste' situatie is en paarden trekdieren zijn. Dus de basis instinct zit erin, maar verder handeld het ook uit iets anders, dan alleen de instinct. De left en right brain zoals ze dat bij Parelli zeggen denk ik :) De ene kant is instinct, de andere kant is de ´denk´ kant.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:50

Een paard hoeft helemaal niet slim te zijn. Dat is iets voor roofdieren die jachtstrategien moeten uitvoeren enzo
Paarden hebben prachtige lange benen om te vluchten, nadenken is hierbij niet nodig :+

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:54

Paarden net als mensen. Slimme en domme dieren. Mijn paard at niet toen zijn vriendje ergens anders stond. Nu staan ze samen en alles gaat goed. En ze zijn zeker verlieft of hele dikke maatjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:00

Puagaus12 schreef:
Paarden net als mensen. Slimme en domme dieren. Mijn paard at niet toen zijn vriendje ergens anders stond. Nu staan ze samen en alles gaat goed. En ze zijn zeker verlieft of hele dikke maatjes.

Paarden zijn juist niet net als mensen, paarden zijn gewoontedieren en totaal niet vergelijkbaar met de mens :n

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:45

Interessant onderwerp hoor.
Het is idd moeilijk te zeggen wat intelligentie nou precies is. Wij mensen vinden daar iets van, naar ONZE maatstaven (best arrogant), maar hoe zouden bijv. buitenaardsen met een verdergevorderde "intelligentie" naar ons kijken? Net zo als wij naar bijv. paarden?
Ikzelf denk dat paarden (en veel andere zoogdieren) wel een zeker probleemoplossend vermogen hebben. Maar dit eigenlijk altijd vanuit de drang naar bevrediging van hun basisbehoeften (eten/drinken/voortplanting etc.). En ze kunnen tot op zekere hoogte best wel oorzaak en gevolg onderscheiden denk ik.
Voorbeeldje: sommige paarden (waaronder de mijne :( ) hebben op de één of ander manier geleerd om grendels van een staldeur te openen. Mijn tinker probeert dat alleen als ze weet dat de onderste niet (goed) dicht is. Dan kan ze eruit en naar het voer (of naar het land) en dus basisbehoefte eten of beweging bevredigen.
Wat mij opviel, was dat toen ik in haar vorige stal een varkensgrendel monteerde, ze heel geinteresseerd was wat ik deed. En ja hoor, de volgende dagen zaten er sporen op de nieuwe grendel, waaruit bleek dat ze dus geprobeerd had 'm te openen..... Toen ze wist dat die grendel niet echt open kon, probeerde ze het niet eens meer als ze hoorde dat ik 'm dicht deed.
Toen verhuisden we onlangs naar een nieuwe stal. Varkensgrendel moe(s)t nog overgezet worden. Tijdens het stro halen had ik alleen de bovenste grendel van de deur erop gedaan (dacht: ze heeft het toch niet door, nieuwe stal), maar mevrouw had de deur dus open toen ik even later terugkwam! En nu ik ook weer de onderste grendel consequent vastzet, probeert ze het niet eens meer.
Ik moet hier toch uit concluderen dat ze tenminste begrijpt waar een grendel voor is. En dat je die kunt verschuiven en als dat lukt dat je dan naar het voer kunt. Oorzaak en gevolg en probleemoplossend vermogen.... Maar ze doen idd nooit maar iets "zomaar". Er is altijd een drijfveer die iets nuttigs voor ze moet betekenen.
En....het ene paard zal ook wel slimmer zijn dan het andere denk ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:02

Joolien schreef:
Puagaus12 schreef:

Paarden zijn juist niet net als mensen, paarden zijn gewoontedieren en totaal niet vergelijkbaar met de mens :n

Mwaoh, de meeste mensen zijn ook gewoontedieren, hoor, best vergelijkbaar. Alleen denken mensen ver boven alle andere dieren verheven te zijn, die arrogantie zie je bij andere dieren toch een stuk minder }>

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:25

god, mensen zien echt van alles is een stukje tekst zo als het juist niet bedoelt was.

je hebt domme en slimme mensen.....

en inderdaad mensen voelen zich vaak verheven boven andere, dat zie je bij paarden meestal niet :o

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:01

zoals hierboven al wordt vermeld. Een paard leerd door vaak te zien, te krijgen en begrepen te worden.

Een paard is niet slim als hij zich kan bevrijden uit een paddock, nee een paard ziet hoe jij elke dag een paddock opend en heeft op een gegeven moment door dat als hij daar bij dat draad of hek staat het op een één of andere manier open kan.

Een paard begrijpt niet dat wij alles bewaren in tonnen (wat is een ton). Maar ze leggen wel de link dat als jij die ton pakt dat het paard dan eten krijgt.

haha een paar voorbeeldjes en ik ga zeker mee met sommige hierboven

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:05

Kathleen09 schreef:
Ik ben het 100% met Chaos eens.

Ik ook....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:33

Elanor schreef:
Ik 'spaar' graag linkjes over dit soort onderzoeken

Door dit topic herinnerde ik mij een documentaire ide ik jaaaren geleden zag over experimenten waarbij onderzocht werd of paarden in staat zijn een verband te leggen tussen een 2D tekening en een 3D object (bijvoorbeeld een getekende cirkel en een echte bal). Dat bleek in elk geval een aantal paarden te kunnen. Daarom even gegoogled en ik kwam dit

http://www.equineresearch.org/

tegen. Ik weet niet of hier ook het 2D-3D onderzoek tussen zit, maar wellicht een interessant voor jouw linkjes (mocht je 'm nog niet kennen).

Chaos schreef:
Paarden zijn nogal dom. Ze hebben een slecht korte termijn geheugen. Ze hebben fotografische herinneringen (zeg je dat zo) en leren door herhaling en gewoonte. Tis dat ze zo lief zijn..... :))

Ik heb even gezocht op onderzoek naar het korte termijn geheugen van paarden en kwam opnieuw Hanggi tegen:
http://www.paardenkennisbank.nl/?p=138
Bij de 'voertest' lijkt het mij goed om je te realiseren dat paarden scherper horen dan wij, maar veel minder precies de bron van geluid kunnen lokaliseren. Daarnaast denk ik dat rekening moet worden gehouden met het verschil in zicht tussen mens en paard. Overigens moet het korte termijn geheugen van paarden in elk geval iets doen, anders zouden ze niet kunnen leren met clickertraining. Los daarvan weet ik niet of een slecht korte termijn geheugen betekent dat je dom bent? Er zijn bijvoorbeeld best geniale wetenschappers die zich absoluut niet kunnen herinneren wat ze kortgeleden gegeten hebben en continu hun sleutels, portemonnee of bril kwijt zijn. Zijn die dan dom?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:42

Paarden leren door herhaling. Herhaling maakt gewoonte. Door het fotografisch geheugen zijn ze wel in staat sommige situaties oid te herinneren.

En een paard kun je niet vergelijken met een wetenschapper, dus ja. Paarden zijn dom.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:45

Dat onderzoek in die link ken ik ook. Iets anders opgezet en de paarden konden na 10 seconden geen van allen naar de juiste emmer lopen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:49

Jonge paarden leren uiterst snel, oudere paarden kun je daar bijna dom in noemen. (ze leren wel, maar je hebt niet met 5 minuten een nieuw 'kunstje' geleerd zeg maar).
Maarrrr oudere paarden hebben ervaring die het weer goed maakt. En dan bedoel ik dat het rijden een soort natuur voor ze is geworden. Daarom zijn oude paarden zo fijn voor beginners, ze kunnen jou meenemen ipv. jij hen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:23

Chaos schreef:
En een paard kun je niet vergelijken met een wetenschapper, dus ja. Paarden zijn dom.

Even beter lezen. Ik vergelijk paarden niet met wetenschappers, ik geef aan dat je niet op basis van 'een slecht korte termijn geheugen' kunt concluderen dat paarden dom zijn. Overigens beweer ik niet dat paarden intelligent zijn, of dat jij niet mag vinden dat ze dom zijn. Het gaat mij er enkel om duidelijk te maken dat jouw argumentatie niet klopt.

Chaos schreef:
Dat onderzoek in die link ken ik ook. Iets anders opgezet en de paarden konden na 10 seconden geen van allen naar de juiste emmer lopen.

Daaruit kan ik nog steeds niet concluderen of paarden wel of geen goed korte termijn geheugen hebben. En al helemaal niet of ze dom zijn. Misschien wel als je kunt aangeven hoe dat 'iets anders' in elkaar stak? Want of paarden wel of niet intelligent zijn mag dan lastig te bepalen zijn, het is wél bekend dat ze over zeer scherpe zintuigen beschikken. De uitkomst van een'voertest kan al worden beïnvloed door de aanwzigheid van de onderzoeker zelf (weten we dankzij 'kluger Hans').

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:29

Het korte termijn geheugen is voor mij niet de enige reden om te concluderen dat paarden niet zo slim zijn. ;)