Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zilfstar schreef:Waarom een join-up? Wel eens gelezen waar dat voor is? In elk geval bij mijn weten niet voor baby-paarden die mensenhaden eng vinden. Hoe "volwassen" hij ook doet in jouw ogen. Het is een paard, een baby-paard nog. Dus waarom dan straffen voor het feit dat hij aanraken eng vind?
Ik zou zeggen: veel geduld, veel liefde en rust gevehn en langzaam opbouwen. Niets forceren.
_Esther_87_ schreef:Probeer eens te zorgen dat het leuk is voor hem als je hem aanraakt...Nu moet hij het maar accepteren omdat hij anders geen eten krijgt, lekker is dat...Zoek een plekje waar hij het lekker vind om gekriebeld te worden, geef hem wat extra lekkers (appeltje ofzo) als hij zich aan laat halen. En gebruik het gewone voer nooit om te trainen...En houd het kort. Niets zo irritant voor een veulen dan moeten blijven staan als hij met zijn aandacht allang weer ergens anders is.
En al helemaal geen join-up doen
clairew schreef:Zilfstar schreef:Waarom een join-up? Wel eens gelezen waar dat voor is? In elk geval bij mijn weten niet voor baby-paarden die mensenhaden eng vinden. Hoe "volwassen" hij ook doet in jouw ogen. Het is een paard, een baby-paard nog. Dus waarom dan straffen voor het feit dat hij aanraken eng vind?
Ik zou zeggen: veel geduld, veel liefde en rust gevehn en langzaam opbouwen. Niets forceren.
Hij doet nu maar zn zin en met een join-up hoop ik te bereiken dat hij doorheeft dat hij moet blijven staan als ik hem aanraak. Een join-up is toch ook geen straf?
En ik wil hem gerust de tijd geven, maar onlangs moest hij gechipt worden en de dierenarts heeft het gewoon NIET gedaan. Dat chippen is nu geen ramp, maar wat als zn hoeven dringend gekapt moeten worden of hij geent moet worden (is nu ook al overtijd omdat hij niet aan te halen is). Voor mijn part mag hij nog een jaar de tijd nemen, maar dat is nu eenmaal niet zo praktisch.
Als je dat doet, ben jij namelijk degene die bepaalt wanneer het samenzijn afloopt. Dus je geeft hem wat lekkers, kriebelt tegelijkertijd even over zijn schoft, en houdt op voordat hij het zat is en wegloopt - ook al ben je dan in het begin maar 10 seconden bij hem. Zo zorg je dat bij jou blijven niet iets vervelends wordt wat hij maar moet ondergaan. Je kunt dat heel rustig uitbouwen naar éérst de kriebel over zijn schoft en dan wat lekkers, en zo steeds verder. Een join-up is geen oplossing voor je probleem, voor zover je al een probleem hebt. 
Ik zou wel door gaan met het veulen om zoiezo zijn vertrouwen te winnen, maar forceer het niet te veel. In loop van de tijd zal hij toch best gaan veranderen verwacht ik.