Ik heb mijn paard geleerd te wijken voor druk. Dat doet ze ook super goed! Ik hoef haar maar op haar borst aan te raken en ze stapt naar achter, ik hoef maar mijn hand op haar kont te leggen en ze schikt.
...
Ook als ik haar aai. Ik hoef maar met mijn hand naar haar borst te gaan haar heel zacht te aaien (of hard) en ze stapt naar achter. Dit is ook zo als ik met mijn tong klak. Ik heb haar namelijk geleerd dat dat schikken betekent. Ik hoef maar van 10 meter afstand met mij tong te klakken en ze schikt. Dat doet ze dus ook als ze lekker in de paddock staat en iemand rijdt en is steeds met haar tong aan het klakken. Mijn paardje wordt daar redelijk gek van, en ik wil natuurlijk niet dat ze daar een nare ervaring mee heeft.
Hoe kan ik dus het verschil duidelijk maken tussen aaien en wijken voor druk? Zonder haar te straffen natuurlijk.
Door haar steeds een beetje naar achteren te drukken met mijn hand. Dat had ze eigenlijk al in een kwartiertje door dus echt aangeleerd heb ik het denk ik niet. Ik denk dat ze het al redelijk kende of gewoon heel slim is.
Caira
Geplaatst: 01-01-12 20:56
normaal maak je dat verschil met je houding, hoe heb jij het aangeleerd met welk houding?
Dan heb je of een te zachte energie gehad bij het aanleren, dat ze niet meer reageert op je energie maar alleen op je aanraking, of je hebt bij het gewoon aaien juist een te grote energie, dat kan ook. Let je daar wel eens op?
Daar let ik eigenlijk niet echt op nee... Maar ook bijvoorbeeld als ik achter haar langs loop en ik mijn hand op haar rechter kont leg schikt ze al. Terwijl ik dan toch gewoon lekker ontspannen aan het poetsen ben en ik er eigenlijk totaal niet bij nadenk
Geplaatst: 02-01-12 00:20
Tjaaa dus nog heel veel werk aan de winkel hé. het wijken voor druk is niet gelijk aan schrikken en wegvluchten, ook al is dat maar een stapje, nee wijken voor druk is gecontroleerd en enkel na een duidelijke vraag en dus nooit zomaar op eigen initiatief of uit onrust of uit ........ nooit dit dus. sensibiliseren en desensibiliseren is hier dus heel dringend aan de orde. en weer beginnen met het wijken voor druk, maar alleen na een duidelijke vraag, en ook enkel net zoveel als je vraagt, je moet dus controle krijgen over hoe en waar het paard zijn voeten zet, en dit exact en niet anders.
Met je tong klikken is geen handig geluid omdat iedereen dat doet. En als je zoals jij een slim paard hebt zit je met de gebakken peren. Het is net zo iets als per ongeluk je hond leren hoe de koelkast open gaat. Begin opnieuw, nooit meer klikken met je tong maar bijvoorbeeld het commando 'om'. J kunt het haar niet afleren, maar met een beetje geluk en geduld neemt ze je nieuwe commando over en reageert ze na verloop van tijd niet meer op het oude. Denk voor je je paard een commando leert heel goed na over het gebaar, geluid, woord wat je wilt gaan gebruiken naders kom je vaker voor deze grappen te staan. Gebaren zijn ook makkelijk, meestal storen die niemand anders en ze werken bij een slim paard net zo goed.
Gebaren gebruik ik inderdaad ook Met het schikken probeer ik nu vooral met mijn vingers te knippen (wat geen geluid maakt want dat kan ik niet ) daar reageert ze al heel goed op maar toch blijft ze op het tong klakken reageren als andere mensen het doen... Bedankt voor jullie tips
Met wijken voor druk aanleren, is het belangrijk dat je aait op het moment dat je wil dat ze stopt. Dus jij wil 1 stapje achteruit, je geeft lichte druk en zij gaat naar achter, op dat moment ga je aaien. Zo leert zij het verschillen tussen aaien en wijken voor druk.
Zij doet het met een stick maar dat maakt niet uit.
tdw
Geplaatst: 03-01-12 19:11
misschien is dit paard wel te onzeker voor deze dingen dat zij het verkeert opvat. want sommige zijn erg gevoelig als je ze wat leert. en is er niks gebeurd met je paard waarom zij zo schrikkerig is?
Bedankt voor het filmpje Erg schrikkerig is ze niet hoor. Maar als ik een beetje druk geeft gaat ze achteruit in bijna een draf tempo zo snel. Absoluut niet als bang ik denk dat ze alles gewoon een graag een beetje té goed wil doen Ik ga er zeker heel hard mee aan de slag