onzeker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desi_urly

onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 17:02

hallo , mijn gra fjord is echt heel vervelend als er een ander paard in de bak komt , steigeren , achternagaan , en dan zit er echt geen rem op en het probleem is dat ze ook supersterk is , en ik zelf ben heel onzeker , als ik rij en er komt een ander paard in de bak denk ik al ; ooh gaat dit wel goed , wat zal ze doen , bla bla
ik heb dr vanaf augustus en me moeder wil dr zelfs wegdoen omdat het te gek word,
ik neem binnenkort priveles maar mijn vraag is of er meer onzekere ruiters zijn ? ;(

brighteyes85

Re: onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:03

Ik ben in het begin met mijn paard ook heel erg onzeker geweest. Ik denk dat een goede instructie je een eind op weg kan helpen. Bespreek het dan ook met je instructeur.

Het is vooral niet denken maar doen. Als je gaat nadenken over wat er allemaal kan gebeuren, gebeurt het ook.

Ik zou zeker je paard niet wegdoen, probeer je te ontspannen met muziek of iets anders voordat of tijdens dat je op je paard zit. Met kracht ga je het niet winnen het paard is altijd sterker, dus je moet het van slimmer zijn hebben en dat kun je doen door intuïtie.

Succes!!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:04

natuurlijk zijn er mensen die angst ervaren op het paard er zit nogal wat kracht in! maar het gaat erom hoe ga je met je angst om gaat ,je hebt al een goede stap genomen door naar een goede instructrice te stappen en hou in je achterhoofd je kan de toekomst niet voorspellen (dus hoe je paardje gaat reageren) en ga je er vanuit dat ie moeilijk gaat doen dan straal je waarschijnlijk ook angst/onzekerheid uit en dat voelt je paardje ook en word daar of onzeker door of neemt het eigen heft in handen. wat bij mij echt goed hielp was zingen te paard dit zorgt voor een rustige ademhaling en je denkt meer aan de tekst dan de angst als je het goed doet. zorg wel dat het ten alletijden veilig blijft om verdere schade te voorkomen voor jullie beiden! En ben je het zat dan reageer maar een keer af op je paardje hij mag best weten dat je boos bent en het niet langer pikt dus duidelijk stem en lichaams houding en geef op tijd grenzen aan!!! veel succes!!! p.s grond werk al gedaan?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:27

@boompje1985 dat zingen is idd ook een goede, ik kan zelf heel slecht zingen, dus ik zet altijd mijn muziek aan op mijn telefoon en dat werk idd heel goed voor mij en me paard. Ik heb vaak dingen als Enya opstaan omdat ik er van hou. Andere mensen in de bak vinden het altijd wel gezellig met een muziekje erbij, dus dat heb ik wel in mijn voordeel :)

HappyRiding1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:09

Mijn paard (fries) is ook ingereden en was in september klaar. Sindsdien heb ik priveles van degene die hem heeft ingereden. Mijn paard is ook erg opgewonden als hij al een paard hoort aankomen lopen. Mijn instructrice geeft meteen aanwijzingen om hem af te leiden. Dus ik ga hem meteen aan het werk zetten met kleine voltes en heel snel van hand veranderen etc. Tot nu toe was hij steeds al moe van het rijden, waardoor hij heel snel weer bij de les was bij het afleiden.
Nu gaat degene waar ik les van hem, een aantal weken achter elkaar rijden in een groepsles met mijn paard. Zij is uiteraard niet onzeker en dan kan ik zien dat die reactie van hem wel meevalt waardoor ik ook zekerder ben als er paarden aankomen lopen.

Belin10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:04

Ik ben in het begin ook erg onzeker geweest met mn paard. Zoals brighteyes65 zegt is een goede instructrice een goed begin.
Nu heb ik al een paar maanden dezelfde lesgever en mn onzekerheid word steeds minder..
Als tip kan ik je meegeven dat lekker rustig zitten en nadenken (bij mij dan tenminste) helpt, dan straal je dat ook uit :)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:07

ja ik ken heel veel meisjes het paard doet een stap te snel of fout en ze beginen al te schriwen aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah soms is het bets wel irir

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:54

en als het beter gaat kun je ook gaan beginnen met houding controle begint bij je tenen even wiebelen je hak een keer goed uitdrukken en zo ga je je hele lichaam af tot je pink en vergeet je hoofd niet! helpt ook heel goed bij leren ontspannen op je paard (en je word bewust van je eigen lichaam en houding terwijl je vertrouwd raakt met de bewegingen van je paard) en gaat het nog beter ga met je armen rondjes draaien je benen en voeten veel succes iedereen!

p.s wilde nog even kwijt dat je niet moet vergeten dat het niet erg is als je bang bent (veel schamen zich er ook een beetje voor) iedereen zit anders in elkaar ieder paard ook en we zijn allemaal wel ergens bang voor...(m'n vriend moest laatst op de snelweg de vluchtstrook op want er hing een spin boven m'n schoot ik krijste het uit was zwaar emotioneel en iedereen lachte me uit ik wil maar even zeggen we kennen het moment allemaal wel)

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:48

Ik was ook heel onzeker op het paard het wordt al minder alleen met nieuwe dingen val ik soms terug in mijn oude gedrag. Gelukkig kan ik dan wel sneller overschakelen omdat ik het herken en weet wat ik moet doen om rust uit te stralen.

Als je weet dat er een ander paard aankomt zet muziek op ga veel figuren en overgangen rijden en veel van hand veranderen door achtjes te rijden op een volte bijvoorbeeld bij A of C. En grotere ophoudingen maken? Een liedje neuriën of zingen en goed op je kont blijven zitten en schouders niet op slot zetten. Je hoofd mag dan wel ergens anders zijn maar lichamelijk moet je echt goed rust uitstralen. En doen alsof er niks aan de hand is. Als je paard wegspringt / of 'm peert. Omzetten en gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is en weer een liedje zingen / neuriën en de rust weer in je lijf :)

Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, bij mij hielp dit heel erg goed omdat als ik zo reageerde mijn paard ook ging reageren alsof er niks aan de hand was en het gedrag steeds minder voorkwam en ook werd ik minder onzeker en dat straalde ik uit waardoor mijn pony dat ook uitstraalde :)