Bokken tijdens zadel opdoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Bokken tijdens zadel opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 00:10

Hoi!

Ik hoop dat dit hier goed staat...

Bij ons op de manege hebben we een halfinger x kwpn pony.
Leuke pony, maar soms heeft ze van die trekjes dat ze tijdens het opdoen van het zadel, dus niet aansingelen, dat ze gaat bokken.
Het heeft niets met haar rug te maken. Die is al Gecontroleert. Niks mis mee.

Wat zou het kunnen zijn? En wat zou Ik in het vervolg kunnen doen?

Groetjes, Biggers

Akhal_Teke

Re: Bokken tijdens zadel opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:11

hoe oud is ze?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:12

Slechtpassend zadel is een goede optie. Niks aan te doen door een lesser helaas. Paardje straffen maakt het dubbel sneu..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 00:15

Ik weet niet precies.12 ofzo.
Ik weet wel dat in het verleden heel veel heeft gebokt vanwege stijve spieren. Maar dat is inmiddels alweer goed.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:26

Hoe weet je zeker dat het niet aan de rug ligt? Is ze door een dierenarts en ostheopaat onderzocht?

Het kan ook zijn dat ze het zadel moet iets niet-leuks associeert. Of dat het zadel er niet goed (te snel, te hard) erop word gedaan. Maar ze kan ook gewoon een gevoelige rug hebben. Is het zadel heel zwaar, de pony hoog en jullie klein; is het moeilijk het zadel er überhaupt op te krijgen? Niet alle kinderen zijn zo voorzichtig....

Wat je wél kan doen, is als je met het zadel doen erg voorzichtig doen, en heel rustig aan. Dat begint al met een rustige ren relaxte poetsbeurt, waarbij je echt kijkt wat ze fijn en niet fijn vindt. Begin dan met het dekje, leg het er niet gelijk op, maar laat het haar zien, raak haar er mee aan op bijv. haar schouder, doe alsof je ermee (voorzichtig!) gaat poetsen, laat haar er aan wennen. Ga door totdat ze zich gaat ontspannen. Leg dan het dekje op de neks, speel een beetje met waar je het neer legt, het is alleen maar om te oefenen. Als ze het dekje overal toe laat, dat je overal mag aanraken en ze nog steeds ontspannen is, leg het dan neer waar je zo het zadel gaat doen. Pak het zadel en kijk hoe ze reageert. Nog steeds ontspannen? Leg het zadel er dan voorzichtig op en zadel haar normaal op. Als ze gespannen raakt van het zadel, laat haar eerst weer rustig worden voor dat je verder gaat. Doe met het zadel wat je ook met het dekje deed, voor zover dat gaat. Zadel daarna gewoon rustig op.

Dit kan je heel vaak oefenen, en op den duur zal ze steeds sneller ontspannen. Bovengenoemd is desensibiliseren a la Monty Roberts. Er zullen hier vast wel wat filmpjes van zijn op Youtube.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:39

Nou, het kan ook gewoon erg fout manegepony gedrag zijn hoor.
Als ze het maar lang genoeg volhoudt, dan hoeft ze niet meer in de les mee te lopen.

Het meelopen in een manegeles is vaak geen pretje voor paardenruggen. Het hoeft dus helemaal niet aan het zadel te liggen. De pony heeft waarschijnlijk gewoon helemaal geen plezier in zijn werk.

Voor de TS is er niets aan te doen. Met slechts 1x per een week een correctie op dit gedrag zal de pony het niet afleren. Ook niet met positieve aandacht. 1x per week is te weinig om iets te kunnen betekenen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:22

@dees,
In de les is die heel lief.
En doet ze ook haar best.
Alleen vind die de andere paarden niet zo leuk.

@cream,
Dat het er te wild opgelegd word zou Nog wel eens kunnen. Ze is iets van 1.55, schofthoogte, en dat kinderen het zadel er niet op kregen.

Ja, ze is helemaal onderzocht omdat zr vroeger heel vaak bokken. Na dat onderzoek bleken de spieren wat stijf te zijn.

Verder doet ze het bokken Nog niet bij mij, maar Ik heb wel gezien dat ze het bij andere deed, dus wil Ik er graag op voor bereid zijn. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:29

Wat JIJ vooral kunt doen is zorgen dat je niet geraakt wordt door de achtervoeten ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:51

Dat is misschien wel slim ja. :P

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:36

Stijven spieren en rug-, zadel-, en andere problemen komen veel voor bij manegepaarden. Paarden houden is duur, dus als je er geld aan wil verdienen (zoals door het geven van manegelessen) mag het allemaal niet te veel kosten. Dat haar rug is nagekeken is daarom ook redelijk bijzonder; de meeste manegeeigenaren stellen dat soort oplossingen vaak uit omdat het niet goedkoop is.

Verder wat je kan doen, als je maar 1x per week les op haar hebt, is gewoon met veel liefde en gedult met haar bezig zijn. Kijk goed naar haar oren en hoofd als je haar poets, en probeer uit te vinden wat ze prettig vind. Als je op die manier met haar bezig bent, en ook met opzadelen, lijkt het mij dat jij van dit probleem geen last hoeft te hebben. Overigens is het natuurlijk nog beter als je dat niet alleen bij haar doet, maar ook bij andere paarden. Als je een paard liefdevol behandeld, krijg je dat altijd terug! Ookal is het maar een manegepaard; alle beetjes helpen. Niet geschoten, altijd mis ;)