Ik zit met een paardengedrag-vraag waarbij ik hoop dat iemand hem kan beantwoorden voor me.
Het zit zo, ik heb sinds kort een grote 14 jarige Elcaro ruin, die zeker het afgelopen jaar weinig en vooral niet consequent gereden is. Hij is heel braaf en absoluut geen kwaad dier. Hij luistert goed maar wil nog wel eens plagen.
Op zijn vorige stal kreeg hij slecht voer (kuil van erg slechte kwaliteit) en wel 3 kilo krachtvoer, veel te veel! De hele dag stonden de paarden op een dor stukje wei en s'avonds en s'ochtends kregen ze ruwvoer.
Afijn, toen ik kennis met hem maakte begreep ik wel dat hij erg blij was als hij te eten had en deed hij wel eens lastig met opzadelen (hard aan halstertouw trekken om te kunnen eten) Ook als ik met het zadel aankwam deed hij heel ongeduldig en blies zijn buik erg op.
Het zadel mocht ik overnemen, maar daar heb ik voor bedankt. Het zadel was voor mij te klein en ik zag eigenlijk direct wel dat hij niet goed (meer lag) het paard is namelijk behoorlijk in bespiering gedaald en er is ook te zien dat al heel lang het zadel niet paste.
Op de nieuwe stal gaat het erg goed, met de andere paarden en ik heb inmiddels een nieuw zadel én 2 bitjes die wél zijn maat zijn (bit was veeeel te klein)
Het is een Bates Caprili geworden en op maat gemaakt. Ook heb ik een enkel gebroken bit en dubbelgebroken.
Bij de kennismaking werd al verteld dat hij chagrijnig kon doen op stal, maar verder geen gekke dingen.
Sinds afgelopen week gaat dit nijdige gedrag steeds verder en dreigt paardlief om me te bijten en legt zijn oren plat in zijn nek. Hij duwt me gerust omver om helemaal bij de deur te staan zodat hij zo ver mogelijk naar buiten kan kijken. Hij bijt en slaat niet, maar hij spert zijn mond wel open. (eigenlijk ziet het er stom uit
) Ik begrijp hieruit dat ik hem nog een beetje op moet voeden en dat hij respect voor mij moet hebben. Overigens verhef ik mijn stem als hij dreigt of tik ik hem op de hals of in een enkel geval een vinger over zijn neus.
Hij is erg gefocusd op voer en eet dan ook zijn stro op, dat terwijl hij goede kwaliteit ruwvoer krijgt, in ruime porties verdeeld over de dag. Ook staat hij zoveel en lang mogelijk buiten.
Misschien moet dit nog even wennen? (omdat hij in het verleden te weinig kreeg?)
Het paard ziet er verder goed uit, is niet te dik of te dun en zijn vacht glanst. Hij krijgt nu 1 kilo brokken en onbeperkt water.
Sinds deze week is hij chagrijniger dan ooit en gisteren was het het ergst. Ik had hem vaker gezien met oren in de nek maar hij hapt nu dus, als waarschuwing. Toen ik het zadel pakte deed hij erg onrustig, maar ik zag ook dat hij zijn tanden zette op de voerbak en later op de rand in de stal.. alsof hij wilde gaan luchtzuigen maar deed dit niet.
Vanaf het moment dat ik hem (met moeite!) aangesingeld heb en uit de stal loop is het over, dan is hij braaf en vertoont geen spanning. Ook niet met opstappen.
Wel vertoonde hij 2 keer deze week spanning tijdens het rijden, met beide bitten en gisteren dus ook weer heel erg. Hij loopt dan niet ontspannen en loopt erg met zijn hoofd omhoog. Ook wil hij telkens harder.
Hij bokt niet en kauwt sommige stukken wel ietsje op het bit.
Ook een hinderlijke "gewoonte" is zodra hij het hoofdstel om heeft, zijn hoofd schuurt aan mij. Dit mocht hij van zijn vorige eigenaresse niet doen maar bij mij doet hij het wel. Hij schuurt ook aan zijn benen en aan de omheining. Niet met het halster om.
Wel neemt hij het hoofdstel netjes aan.
Buiten de stal luistert hij goed naar me, staat netjes stil en ik kan zonder halstertouw met hem lopen. Hij volgt.
Wat kan dit zijn? Wil hij mij iets duidelijk maken? Zou hij buikpijn hebben omdat hij ook nijdig reageert op het borstelen van zijn buik, het aansingelen en omdat hij zijn tanden op de voerbak zet? (stress)
Wat ik zelf ga doen is de tandarts laten komen en de zadelmaker nog een keer. Het is een lichtgewicht zadel met CAIR maar nadat ik hem op maat terug kreeg, zat er ruimte tussen de kussens. Wat ik weet is dat in het zadel 4 luchtzakken zitten; 2 voor, 2 achter en op de helft zit een beetje ruimte. De zadelmaker vertelde mij dat je het nooit meer tegen elkaar aan kreeg.
Echter, mijn stalgenootje heeft een Wintec en ook met CAIR en die sloten wél goed aan.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben het liefst zo duidelijk mogelijk
Als toevoeging heb ik dat zijn eigenaresse vandaag bij hem is geweest en van deze streken niets te merken was en hij was enkel wat chagrijnig in het begin maar niet met aansingelen en ook rustig met rijden.