Paard nijdig in de stal en met aansingelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paard nijdig in de stal en met aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 14:27

Hallo daar :)

Ik zit met een paardengedrag-vraag waarbij ik hoop dat iemand hem kan beantwoorden voor me.

Het zit zo, ik heb sinds kort een grote 14 jarige Elcaro ruin, die zeker het afgelopen jaar weinig en vooral niet consequent gereden is. Hij is heel braaf en absoluut geen kwaad dier. Hij luistert goed maar wil nog wel eens plagen.
Op zijn vorige stal kreeg hij slecht voer (kuil van erg slechte kwaliteit) en wel 3 kilo krachtvoer, veel te veel! De hele dag stonden de paarden op een dor stukje wei en s'avonds en s'ochtends kregen ze ruwvoer.
Afijn, toen ik kennis met hem maakte begreep ik wel dat hij erg blij was als hij te eten had en deed hij wel eens lastig met opzadelen (hard aan halstertouw trekken om te kunnen eten) Ook als ik met het zadel aankwam deed hij heel ongeduldig en blies zijn buik erg op.
Het zadel mocht ik overnemen, maar daar heb ik voor bedankt. Het zadel was voor mij te klein en ik zag eigenlijk direct wel dat hij niet goed (meer lag) het paard is namelijk behoorlijk in bespiering gedaald en er is ook te zien dat al heel lang het zadel niet paste.

Op de nieuwe stal gaat het erg goed, met de andere paarden en ik heb inmiddels een nieuw zadel én 2 bitjes die wél zijn maat zijn (bit was veeeel te klein)
Het is een Bates Caprili geworden en op maat gemaakt. Ook heb ik een enkel gebroken bit en dubbelgebroken.
Bij de kennismaking werd al verteld dat hij chagrijnig kon doen op stal, maar verder geen gekke dingen.
Sinds afgelopen week gaat dit nijdige gedrag steeds verder en dreigt paardlief om me te bijten en legt zijn oren plat in zijn nek. Hij duwt me gerust omver om helemaal bij de deur te staan zodat hij zo ver mogelijk naar buiten kan kijken. Hij bijt en slaat niet, maar hij spert zijn mond wel open. (eigenlijk ziet het er stom uit :+ )
Ik begrijp hieruit dat ik hem nog een beetje op moet voeden en dat hij respect voor mij moet hebben. Overigens verhef ik mijn stem als hij dreigt of tik ik hem op de hals of in een enkel geval een vinger over zijn neus.

Hij is erg gefocusd op voer en eet dan ook zijn stro op, dat terwijl hij goede kwaliteit ruwvoer krijgt, in ruime porties verdeeld over de dag. Ook staat hij zoveel en lang mogelijk buiten.
Misschien moet dit nog even wennen? (omdat hij in het verleden te weinig kreeg?)
Het paard ziet er verder goed uit, is niet te dik of te dun en zijn vacht glanst. Hij krijgt nu 1 kilo brokken en onbeperkt water.

Sinds deze week is hij chagrijniger dan ooit en gisteren was het het ergst. Ik had hem vaker gezien met oren in de nek maar hij hapt nu dus, als waarschuwing. Toen ik het zadel pakte deed hij erg onrustig, maar ik zag ook dat hij zijn tanden zette op de voerbak en later op de rand in de stal.. alsof hij wilde gaan luchtzuigen maar deed dit niet.
Vanaf het moment dat ik hem (met moeite!) aangesingeld heb en uit de stal loop is het over, dan is hij braaf en vertoont geen spanning. Ook niet met opstappen.
Wel vertoonde hij 2 keer deze week spanning tijdens het rijden, met beide bitten en gisteren dus ook weer heel erg. Hij loopt dan niet ontspannen en loopt erg met zijn hoofd omhoog. Ook wil hij telkens harder.
Hij bokt niet en kauwt sommige stukken wel ietsje op het bit.

Ook een hinderlijke "gewoonte" is zodra hij het hoofdstel om heeft, zijn hoofd schuurt aan mij. Dit mocht hij van zijn vorige eigenaresse niet doen maar bij mij doet hij het wel. Hij schuurt ook aan zijn benen en aan de omheining. Niet met het halster om.
Wel neemt hij het hoofdstel netjes aan.

Buiten de stal luistert hij goed naar me, staat netjes stil en ik kan zonder halstertouw met hem lopen. Hij volgt.

Wat kan dit zijn? Wil hij mij iets duidelijk maken? Zou hij buikpijn hebben omdat hij ook nijdig reageert op het borstelen van zijn buik, het aansingelen en omdat hij zijn tanden op de voerbak zet? (stress)

Wat ik zelf ga doen is de tandarts laten komen en de zadelmaker nog een keer. Het is een lichtgewicht zadel met CAIR maar nadat ik hem op maat terug kreeg, zat er ruimte tussen de kussens. Wat ik weet is dat in het zadel 4 luchtzakken zitten; 2 voor, 2 achter en op de helft zit een beetje ruimte. De zadelmaker vertelde mij dat je het nooit meer tegen elkaar aan kreeg.
Echter, mijn stalgenootje heeft een Wintec en ook met CAIR en die sloten wél goed aan.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben het liefst zo duidelijk mogelijk :o

Als toevoeging heb ik dat zijn eigenaresse vandaag bij hem is geweest en van deze streken niets te merken was en hij was enkel wat chagrijnig in het begin maar niet met aansingelen en ook rustig met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:36

Over het gedrag in de stal, dat is territoriumdrang, zijn stal is van hem en dat laat hij weten. Echter moet je dit in bepaalde mate toestaan maar als hij te ver gaat moet je dit duidelijk maken. Wat sowieso helpt is het hooi uit zijn stal halen wanneer jij de stal in wilt zodat hij dat ook niet beschermt, dat is natuurlijk gedrag en dat gaan bestraffen is best link want nu dreigt hij nog maar je wilt niet dat hij ineens uithaalt.
Straffen met stem zou ik vervangen door het vingertje, prik hem op gevoelige plekken zoals in de oksel of de buik, of als hij zich aan je opdringt vinger in de borst. Maar je kunt ook grondwerkoefeningen doen om hem daarin te trainen. Je zult nooit helemaal dit weg krijgen maar wederzijds respect is belangrijk.

Verder denk ik dat er een medisch probleem is. Het zadelnijd kan voorkomen uit gevoelige rugspieren omdat hij nu een heel ander zadel heeft, maar kan ook van diepere aard liggen.
Verder het hoofdschuren, dat moet je zien af te leren, maar het kan idd zo zijn dat hij last van zijn mond heeft, er zit hem duidelijk iets dwars.

Mijn advies, idd paardentandarts laten komen en dierenarts die naar zijn rug en nek kijkt en vaststelt waar het probleem ligt.
Blijkbaar wordt het alleen maar erger dus ik zou niet teveel afwachten.

Jade

Re: Paard nijdig in de stal en met aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:43

je verhaal omschrijft inderdaad oplossingen gericht op tuigage en opvoeding, maar je vertelt niets over of het paard is (goed)gekeurd, of je al een fysio of chiropractor hebt overwogen of andere medische ongemakken hebt uitgesloten. Als je tuig enkel beter passend is geworden sinds je het paard hebt en het gedrag verslechterd enkel is het misschien verstandig om medische problemen uit te sluiten :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:54

Singel niet accpteren, borstelen op de buik niet fijn vinden... Vaak komt dat door ruw aansingelen waardoor het paard slechte ervaring heeft met aanrakingen van de buik. Begin eens met rustig met een zachte borstel om het paard te leren dat het helemaal niet zo erg is en daarna pas met het zadel aan de gang gaan. Laat hem eens goed bekijken door een fysio voordat je er op stapt.

Dat gedrag zou ik toch wel afstraffen hoor! Tuurlijk is het zijn stal, zijn eigen plekje waar hij zich fijn voelt maar bijten mag nooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 15:08

Ik wilde eerst een tandarts en zadelmaker langs laten komen, daarna de DA.
Hij vertoont namelijk niet altijd dit gedrag, wat het zadel betreft.
Ik dacht zelf omdat hij lang met een slecht zittend zadel gereden is, (Hulsebos zadel dat ooit op zijn maat gemaakt is, maar toen hij stil kwam te staan is er niet meer naar gekeken) dat hij dat nog als vervelend ervaart.

Overigens is hij rontgenologisch en klinisch goedgekeurd. Hij is ook niet overdreven scheef en het is enkel licht te merken dat hij rechts iets vasthoudt en iets stijver is.

Wat voor grondwerk kan ik met hem doen? Toen ik geen zadel had ging ik met hem spelen in de bak, een beetje longeren en zorgen dat hij stopte op mijn stem, mij volgde etc.

Overigens bijt hij niet echt, hij dreigt of spert zijn mond dus open.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:12

Inderdaad veel afwisselen met longeren, het is misschien een goed idee om de spiermassa in zijn rug weer op te bouwen dmv longeren met een laag bijzetje. Inderdaad jou volgen, stilstaan, wegsturen op commando. Of balkjes laten lopen tijdens het longeren, voetballen (leuk als je zo'n grote paardenvoetbal of een skippybal hebt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 15:13

Het andere medische heb ik dus nog NIET uitgesloten, hij is verder gezond, ziet er gezond uit, toont op zijn gemak en is enkel in de stal 'vervelend'. En soms wat druk met rijden.
Overigens heb ik hem nog maar 4 weken, waarvan ik nu 2 rijd.

Iemand ervaring met opgevulde/ op maat gemaakte CAIR zadels? Ik ben erg tevreden over het zadel, hij zit goed, schuift niet.. alleen die 2 kuiltjes in de kussens vind ik raar en als ik hem longeer zie ik dat de achterkant niet helemaal sluit op de rug maar er zit een centimeter ong. ruimte tussen.
Als ik er op zit is de schoft en schouder vrij, schuift niet en sluit goed aan.

De tandarts is 2 jaar geleden, dat moet even nageken worden. Overigens heeft hij nog nooit luchtgezogen. Hij doet het nu ook niet maar het leek er op omdat hij zijn tanden in de stalwand of voerbak zet. (in de bak en ik laat hem even alleen staan zet hij zijn tanden in het hout, daar knabbelt hij op, dat overigens niet mag hoor maar hij is soms net even te snel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:16

Grondwerk is niet alleen spelen, grondwerk is regels maken, tenminste dat is mijn manier van grondwerk. Laat zien dat jij dominant kunt zijn, recht tegenover hem gaan staan en daarbij dominant zijn, dan zelf achteruit lopen en het paard op de plek laten staan, pas als je stil staat en je schouder naar hem toe draait en je hoofd omlaag doet mag hij komen.
Dat soort dingen, dit kun je uitbouwen naar wijken voor druk, achterwaarts gaan op druk etc.
Maar het is verstandig om eens iemand te vragen in je omgeving die hier verstand van heeft want het luistert best nauw om de juiste lichaamstaal te gebruiken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:34

Joolien schreef:
Grondwerk is niet alleen spelen, grondwerk is regels maken, tenminste dat is mijn manier van grondwerk. Laat zien dat jij dominant kunt zijn, recht tegenover hem gaan staan en daarbij dominant zijn, dan zelf achteruit lopen en het paard op de plek laten staan, pas als je stil staat en je schouder naar hem toe draait en je hoofd omlaag doet mag hij komen.
Dat soort dingen, dit kun je uitbouwen naar wijken voor druk, achterwaarts gaan op druk etc.
Maar het is verstandig om eens iemand te vragen in je omgeving die hier verstand van heeft want het luistert best nauw om de juiste lichaamstaal te gebruiken.

Ik zei dat ik met hem speelde én een beetje grondwerk deed. Ik moet eerlijk zeggen dat hier op Bokt veel wordt gesproken over grondwerk en de interpretatie is dan ook verschillend. Zijn er misschien ook andere oefeningen die ik met hem kan doen? Zijn daar artikelen over met duidelijke uitleg zodat ik deze kan gebruiken?
Ik had er al over nagedacht om iemand te vragen die hier bedreven in is, tot op heden ken ik niemand.

Wel een goede tip van dat hooi wegleggen als ik de stal in kom maar hij doet ook zo nijdig/drammerig als er weinig tot geen hooi ligt en als er geen hooi ligt dan eet hij schoon stro. Hij stond hiervoor op vlas maar hij moet prima op stro kunnen staan, dat ging daarvoor ook altijd goed.
Persoonlijk vind ik het niet zo erg als paarden een beetje stro eten, maar teveel lijkt me ook niet goed!

En hoe leer ik dat schuren het beste af? Ik verhef mijn stem tot op heden en duw hem weg. Hij moet het commando 'nee' wel kennen. Plus als hij het hoofdstel schuurt aan zijn benen of het hek, vind ik ook niet zo'n succes want straks is het hoofdstel stuk!
Het hoofdstel zit overigens nergens te strak of iets, het lijkt eerder aangewend gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:49

Op zich is het niet erg als ze op stro knabbelen, als ze zich maar niet helemaal volvreten.

Het schuren afleren kun je doen door een simpele tik op t hoofd, en dan niet bang zijn dat het paard kopschuw wordt, je moet m ook niet keihard slaan. Je kunt m NEE aanleren maar dat werkt niet altijd.

Ik zal eens voor je zoeken op youtube naar wat filmpjes waarin iets duidelijk wordt uitgelegd.
Hier kun je zien hoe iemand te werk gaat. Hij gebruikt hier een stick maar je kunt hiervoor ook het uiteinde van de longeerlijn gebruiken, zeker geen zweep. Hier zie je hoe hij zijn lichaamstaal gebruikt om het paard te laten wijken voor druk.
http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

Hier iets meer uitleg en basis:
http://www.youtube.com/watch?v=4Avhp7Offuo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:49

Super bedankt Joolien! Ik ga met de tips aan de slag morgen.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:19

Hoi hoi,
Ik ben niet bekend hier (lees wel af en toe anoniem mee) maar ik wilde toch even op je berichtje reageren.

Ik herken namelijk je verhaal enigzins. Ik heb sinds vier jaar een ruin van 16 jaar, heel lief en goudeerlijk. Zal je nooit geen kwaad doen. Maar hij is ook happerig. Met deken omdoen, aansingelen etc. Als het kan bijt hij de omheining of staldeur. Alles al geprobeerd, nieuw zadel/goed na laten kijken, tandarts, chiropractor (elk half jaar), dierenarts, noem maar op.
Hij heeft ook het een en ander meegemaakt, is door vele mensen gereden (beginners) voordat ik hem kreeg. Nu rijd alleen ik hem, doe alles rustig, grondwerk, etc, maar hij blijft het doen. Ik heb het geaccepteerd en waarschuw hem als hij te ver gaat (daar luistert hij maar al te goed naar), maar verder laat ik het zo. Hij vertrouwt me, doet nooit iets geks en ik heb verder een hele goede band met hem. Het is gewoon een aanwensel denk ik.

Nu zeg ik niet dat jij het maar zo moet laten, want je hebt hem pas. Dus ik zou inderdaad goed proberen erachter te komen wat het is (heb ik ook gedaan). Maar wilde je alleen laten weten dat het kan zijn dat er restverschijnselen van het verleden kunnen blijven hangen. Ik heb me hier heel lang druk om gemaakt, maar het is zoals het is :)

Heel veel succes en plezier met je nieuwe paardje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 14:16

Bedankt voor jullie tips en trucs.

Gisteren is de tandarts geweest en hij had veel haken, de tandarts is wel 40min. bezig geweest. Hij was erg braaf tijdens de behandeling en ik denk dat hij blij was dat hij er van verlost is!

Gisteravond was ik nog even langs gegaan en hij deed nog steeds boos in zijn stal, maar wel minder. Het is denk ik territoriaal gedrag.
Zijn buik en oksels (hebben paarden eigenlijk oksels?) zijn altijd heel erg vies omdat hij overdag lekker in de modder staat te stampen, maar hij vindt borstelen op die plekken niet zo fijn. Hij "hapt" dan ook naar me, maar ik ben al een paar keer boos geworden en het wordt wel minder. Wel is het schuren van zijn hoofd aan mij minder geworden.
Zijn vorige baasje vertelde dat hij altijd al 'boos' is in de stal maar hij gedoogt je in zijn stal en eenmaal buiten is hij een heel ander paard.

Tijdens het rijden is hij in stap heel ontspannen maar eenmaal overgang naar draf doet hij zijn hoofd iets omhoog en gaat hij door de aanleuning heen en wil het liefst alleen galopperen.
Uiteindelijk zijn er ontspannen stukjes maar hij laat voornamelijk spanning zien.
Toch als ik goed naar hem kijk, is hij niet heel scheef en is zijn rug niet overgevoelig.
Het zadel ligt goed, maar goed.. dat hoeft niet zo te zijn.

We moeten wel werken aan de verhoudingen, ik ga met hem aan de slag met grondwerk. Denk dat ik maar even een advertentie ga plaatsen voor iemand in de buurt.