past mijn paard niet bij mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feminin

past mijn paard niet bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:18

Hallo allemaal.

ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik met een probleem kamp. en ik weet niet wat ik eraan moet doen..

ik heb een jaar geleden een paard gekocht. een geweldige vosruin can 1.67. een temperamentvol krachtige tuiger.
met dit paard kon ik niet meteen door een deur heen. hij heeft me intzettend uitgeprobeerd wat me erg zwaar viel. maar na een begin van grondwerk zijn we daar helemaal doorheen.

ik kan met hem lezen en schrijven. ik vind het heerlijk met hem bezig te zijn. en ij merk aan hem dat hij van mijn aandacht geniet.

echter het rijden.. zitten we totaal niet op een lijn.. in de bak gaat alles prima. dan is hij wel heet maar niks aan de hand.
met buitenrijden waar ik hem eigenlijk voor gekocht heb gaat het totaal niet. zoalang ik ernaast loop is er niks aan de hand. maar zodra ik erop ga is hij een blok spanning.
dit heeft mij nooit uitgemaakt ik hield hem wel en het kwam allemaal wel.
nu ben ik er een tweetal maal afgevallen. (eenmaal in de bak toen knapte de beugelriem. kan hij niks aan doen uiteraard. maar ook eenmaal in het bos door een loslopende agresieve rotweiler (die ik het liefst nog eens zou tegenkomen zonder paard :( ). en sindsdien os het mos..
op het moment dat hij op buitenrit erge spanning krijgt ben ik bang om te vallen..
en we kunnen niet meet fijn buitenrijden nu.. door zijn spanning krijg ik spanning omdat ik bang ben weer te vallen..

EarthFocus

Re: past mijn paard niet bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:21

En wat is hierbij je vraag?

_cynthia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:23

Heb je al geprobeerd met een ander paard mee te gaan en is het dan minder?
Helpt het eventueel om korte stukjes te rijden en tussendoor spanning weg te laten vloeien door even ernaast te wandelen?

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:25

Met mijn andere paard (verzorg) heb ik nergens problemen mee. (moet daarbij zeggen dat ik deze al acht jaar ken en bomproof is).

Als ik spanning opbouw stap ik af. dan geef ik paardje een knuffel en een koekje dat ie braaf is. hebben er beide nijs aan als ik zit te stressen op zijn rug.

_cynthia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:32

Ik bedoelde niet als jij op een ander paard zit maar een ander persoon met een ander paard erbij, zodat jou paard steun heeft van het andere paard.

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:34

Dat maakt helaas geen verschil. ik ga namelijk al altijd met iemand mee op buitenrit. (meisje dat mijn vzpaard nu verzorgt).

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:41

Ja dat is heel lastig. Ik zou ieder geval zolang je die angst hebt niet naar buiten gaan met hem. Ik zou het te gevaarlijk vinden. Je zoekt het dan steeds op en het wordt bevestigd voor je paard. Daardoor blijft het in stand.Als je afstapt en hem een koekje geeft dan beloon je hem inprincipe voor zijn gedrag( ookal snap ik het wel hoor).
Eerst rijden in de bak en dan samen met een ander paard alleen even het erf af bv 100 meter en dan weer terug.
Is er iemand anders die hem een tijdje kan rijden samen met jou. Anders zou ik zeggen toch professionele begeleiding erbij halen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:43

Heb je al eens gedacht aan hulp vragen?
Van bijv. een trainer of instructeur die jou kan begeleiden tijdena het buitenrijden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:42

Klinkt alsof je in een neerwaartse spiraal zit met buitenrijden. Hier heb je gewoon echte hulp bij nodig en niet een paar adviezen vanachter de pc.
In welke regio zit je? Je hebt hierbij iemand nodig die precies kan zien wat er gebeurt tussen jullie en waar je die opbouw van spanning zou kunnen doorbreken.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:42

Je paard voelt aan dat jij bang bent.
Wanneer je met hem in het bos gaat rijden, omdat je zelf bang bent ,om van je paard af te gaan vallen.
Probeer dan je eigen emoties op zij te gaan zetten, je paard voelt jou spanning aan van. oe er zal hier wel iets zijn wat eng is,
Daar door ga je verkrampt zitten op je paard,
Omdat jou lichaamstaal aangeeft dat je bang bent. en dan gaat je paard dat van je over nemen,
probeer zo veel mogelijk tegen hem te gaan praten, en te gaan aaien op zijn hals, zo stel je hem gerust met je stem en je hand,