toekomstige paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annetjee19

toekomstige paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 14:19

Hallo allemaal,

Ik ben van de week wezen kijken bij een paardje. Deze wil ik graag kopen en kan haar voor een aantal weken eerst op proef krijgen.
In die proeftijd laat ik haar klinisch keuren door mijn eigen dierenarts.

Heb haar bereden met bit en ze had een te groot zadel op. Tijdens het aansporen legde ze haar oren in haar nek, dit was alleen tijdens het aansporen. Als ze eenmaal in de gang zat ging het goed en hield ze haar oren weer normaal. Kan dit duiden op buikpijn? Of het te grote zadel?
Ze krijgt ook 2 kg biks per dag over 2 porties verdeeld en ze doet helemaal niets. Af en toe een binnenbak ritje, eens in de 2 weken. Staat overdag op de wei, savonds en snachts op de stal.

Ik heb de filmpjes nog even teruggekeken toen ik erop zat en het is echt alleen met aansporen. Ze had haar bit ook telkens vast maar was wel heel licht in de teugelhulpen. heel raar dus.

Ben sowieso van plan bit en boomloos te gaan rijden, maar vraag me af of dit het oplost. Ook ga ik haar veeeell minder voeren, want 2 kg is niet normaal. Hier kom ik dus in de proefperiode achter, of het werkt ja of nee. Maar weten jullie ook misschien wat het zou kunnen zijn?

Groetjes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:26

sorry maar uit je post maak ik op dat je niet veel verstand v paarden hebt.
een paard die in tot 2 kg per dag brok krijgt is niks mis mee; standaard voerregel is 1/2kg tot 1kg per 100 kg lichaamsgewicht v een paard wat regelmatig gereden word.
paard wat minder gereden word heeft genoeg aan de hoeveelheid v 2 kg .
en bitloss en boomloos wil niet zeggen dat dat zoveel beter is; bitloze hoofdstellen zijn regelmatig hoofdstellen die alleen geschikt zijn v d ervaren ruiter aangezien dergelijke hoofdstellen wel veel druk op de neus en kopstuk uitoefenen en daarom zeer pijnlijk vh paard kunnen zijn bij verkeerd gebruik.
verder is het niks meer dan normaal dat je een paard eerst laat keuren en als ze dan goedgekeurd is dan je haar dan pas koopt/ proeftijd start.
wat heb je aan een paard die je paar weken rijd en doet en wanneer je er dan pas achter komt dat ze niet goed is en afgekeurd word.

annetjee19

Re: toekomstige paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 14:33

Leuke reactie gelijk. Sorry hoor maar 2 kg biks per dag voor een paard dat niets doet!!!

Ik rijd al jaren bitloos dus daar hoef je ook niets over te zeggen, ik weet hoe dit werkt en hoe ik dit wil gaan doen. Ik vraag alleen een mening over dat aansporen?! En de keuring doe ik als ze direct bij mij is en komt. Ze staat aan de andere kant van Nederland, vandaar. Ze heeft verder goede hoeven ( zonder ijzers) en haar benen zien er goed uit. Ook de filmpjes aan meerdere ervaren mensen laten zien. Die zeggen dat ze er goed uit ziet en geen op of aanmerkingen zien. Ja behalve dan dat aansporen...

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:39

tamaramt schreef:
sorry maar uit je post maak ik op dat je niet veel verstand v paarden hebt.
een paard die in tot 2 kg per dag brok krijgt is niks mis mee; standaard voerregel is 1/2kg tot 1kg per 100 kg lichaamsgewicht v een paard wat regelmatig gereden word.
paard wat minder gereden word heeft genoeg aan de hoeveelheid v 2 kg .
en bitloss en boomloos wil niet zeggen dat dat zoveel beter is; bitloze hoofdstellen zijn regelmatig hoofdstellen die alleen geschikt zijn v d ervaren ruiter aangezien dergelijke hoofdstellen wel veel druk op de neus en kopstuk uitoefenen en daarom zeer pijnlijk vh paard kunnen zijn bij verkeerd gebruik.
verder is het niks meer dan normaal dat je een paard eerst laat keuren en als ze dan goedgekeurd is dan je haar dan pas koopt/ proeftijd start.
wat heb je aan een paard die je paar weken rijd en doet en wanneer je er dan pas achter komt dat ze niet goed is en afgekeurd word.

Standaard voerregel is 1/2kg tot 1kg per 100 kg lichaamsgewicht voor een paard wat regelmatig gereden word??
Jeetje, dan zou die van mij 6 kg. per dag mogen krijgen?! Lijkt me erg veel.
Mijn paard wordt dagelijks gereden, 1 uur redelijk zware training en krijgt 2 kg. per dag. Is meer dan genoeg!
Ook die van mij legt de oren wel eens plat maar dan zijn de hulpen (met spoortje) te sterk. Verder een hele lieve merrie
maar als je haar teveel in de buik prikt (wat af en toe wel eens gebeurd) legt ze haar oren ook wel plat.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:42

wat wil je dan? paard helemaal niks geven?
paarden hebben ook bepaalde vitamines e.d. nodig
als jij vakantie hebt(bij weze v spreken) eet je dan ook niks?
2 kg brok is niks mis mee; ze staat toch ook elke dag op de wei v een paar uur dus krijgt toch beweging? ik vind het anders als een paard 2 kg brok p dag krijgt en 24 u p dag op stal staat en geen beweging krijgt.
maar goed..
sommige paarden reageren gewoon wat nukkig op aansporen; kan zijn dat je zelf wat te grof inkomt met je hulp; kan zijn dat (als het een merrie is) ze hengstig is, kan van alles zijn maar hoeft niet perse te betekenen dat er iets mis is.
doen meerdere paarden
anders plaats je het filmpje ff hier op bokt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:45

@simoneX; 0,5 kg tot 1kg per 100 kg lichaamsgewicht (1 kg bij zware arbeid)komt neer op 3 kg ong v een paard v 600 kg
is per paard natuurlijk verschillend ; de een heeft aan wat minder genoeg en de ander heeft weer meer nodig
is geheel afhankelijk vh soort en type paard en de training maar de ts praat over het feit dat 2 kg belachelijk veel is en dat vind ik zwaar overdreven.
2 kg v een paard wat recreatief gereden word kan en is niet super absurd ; het zou iets minder kunnen als ze echt weinig doet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:50

anneklink schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben van de week wezen kijken bij een paardje. Deze wil ik graag kopen en kan haar voor een aantal weken eerst op proef krijgen.
In die proeftijd laat ik haar klinisch keuren door mijn eigen dierenarts.

Heb haar bereden met bit en ze had een te groot zadel op. Tijdens het aansporen legde ze haar oren in haar nek, dit was alleen tijdens het aansporen. Als ze eenmaal in de gang zat ging het goed en hield ze haar oren weer normaal. Kan dit duiden op buikpijn? Of het te grote zadel?
Ze krijgt ook 2 kg biks per dag over 2 porties verdeeld en ze doet helemaal niets. Af en toe een binnenbak ritje, eens in de 2 weken. Staat overdag op de wei, savonds en snachts op de stal.

Ik heb de filmpjes nog even teruggekeken toen ik erop zat en het is echt alleen met aansporen. Ze had haar bit ook telkens vast maar was wel heel licht in de teugelhulpen. heel raar dus.

Ben sowieso van plan bit en boomloos te gaan rijden, maar vraag me af of dit het oplost. Ook ga ik haar veeeell minder voeren, want 2 kg is niet normaal. Hier kom ik dus in de proefperiode achter, of het werkt ja of nee. Maar weten jullie ook misschien wat het zou kunnen zijn?

Groetjes!

Eerlijk gezegd zou ik er als eigenaar niet blij mee zijn als jij in een proefperiode er vanalles en nogwat mee wil gaan doen wat niet normaal is. Dat ze 2kg brok per dag voeren is ongetwijfeld omdat zij dat normaal vinden, omdat ze daar een goede reden voor hebben en over nagedacht hebben. Ik kan me voorstellen dat zij het niet leuk vinden als jij daar vanalles in wil veranderen, voordat je al weet of je het paard wil houden.

Hetzelfde gaat voor bitloos en boomloos rijden. Als ik mijn paard zou verkopen dan mag je uiteraard bitloos en boomloos gaan rijden, maar niet in een proefperiode, in een proefperiode zou ik eisen dat alles zoveel mogelijk gaat als het bij mij normaal is.

Hebben de eigenaars eigenlijk al ingestemd met n proefperiode?

De oren in de nek kunnen idd buikpijn zijn, of protest, of een teken dat ze naar je luisterd. Denk niet dat mensen hier wat kunnen zeggen van alleen oren in de nek... Misschien kun je het filmpje plaatsen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:28

Over de oren in de nek is inderdaad vanaf hier eigenlijk niets te zeggen. Het is vaak de gehele lichaamstaal die laat merken wat het zou kunnen zijn. Kan concentratie zijn, maar ook dat ze ergens last van hebt wat je op zo'n moment 9 van de 10 keer in de hele houding terug ziet.

Wat betreft de voeding vindt ik het ook wel erg veel voor een paard wat weinig gereden wordt. Hier krijgen ze van z'n lang zal ze leven geen 2 kg. Dan staan ze op ontploffen dan wel in energie of buikomvang. Vitamine's end kun je ook op andere manier toevoegen.
Maar goed ieder paard is anders. Maar nog maar zelden een paard gehad die meer kreeg dan 1kg per dag. Mensen zijn nu eenmaal geneigd om meer krachtvoer in paarden te stoppen beter zou zijn meer ruwvoer te geven. Zeker voor de paarden die maar een lichte training krijgen. Ookal zouden ze dagelijks lopen zouden ze met juiste ruwvoer echt niet zoveel brok nodig hebben.

Naast dat alles zou ik uitkijken met dingen veranderen in voeding in een proefperiode. Zo iets moet je toch gaan afbouwen en stel het gaat niet door willen en kunnen de eigenaren dit weer opbouwen tot 2 kg.
Dus ik zou zeker eerst goed overleggen wat wel en wat niet te veranderen.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 15:29

-
Laatst bijgewerkt door annetjee19 op 25-12-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 15:31

Ik ga trouwens niet het voer veranderen in de proefperiode.. maar als ik haar koop sowieso.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:36

Je zou trouwens met de keuring wel even tegen de keurende arts kunnen zeggen hoe ze dus reageert met aansporen dat hij misschien even extra kan voelen, kijken of ze dan ook reageert? Of even mee laten kijken als je rijdt?

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 15:42

Ja inderdaad, dat ga ik sowieso doen. Misschien ook even vragen of hij meekijkt tijdens het rijden.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 15:42

Bedankt allemaal voor de reacties. Er kan een slotje op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:19

Slotjes worden niet geplaatst op verzoek, als er niet meer in je topic gereageerd wordt zakt hij vanzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:39

Ik weet niet hoe jij aanspoort, maar ik ken er genoeg die schoppen of bij elke stap even die hakken er in zetten...zo een soort trappelzak.

Ga je zo op mijn paard zitten, krijg je zelfde reaktie, maar na een aantal minuten een stakend zuur paard...dat duidelijk laat zien dat hij er niet van gediend is.

Paarden weten wel wat lopen is, aansporen of kuit aandrukken zijn 2 verschillende dingen voor paarden die goed aan de hulpen staan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:46

Nou sorry hoor maar brokken zijn echt niet nodig voor paarden die recreatief gebruikt worden. Een paard wat alleen ruwvoer krijgt kan zo'n 35km per dag afleggen.
Wat die oren betreft weet ik niet waar dat vandaan komt. Misschien iets voorzichtiger aansporen? Of misschien heeft ze eigenlijk geen zin om iets te doen? Het kan ook nog gevoeligheid zijn... zie er maar eens achter te komen ;) Ik neem aan dat je in de proeftijd wel kan bekijken of het teveel hindert voor koop of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:51

Sommige paarden zijn flegmatiek en lui...daar merk je niet aan dat die 2 kg krijgen en als het basisbrok is, vind ik het niet zo een probleem, als paard niet vet is...soms heb je het nodig om een paard op gewicht te houden in de winter.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:53

Nou, je zegt het zelf al.... Ze doet het alleen bij aansporen! Denk dat jij eerst eens op les moet.
Hoe heb jij gekeken of het zadel te groot voor haar was?
2kg is zeker niet teveel.. Een paard weegt 600 kg ongeveer he, dan lijkt 2kg me zeker niet veel.. Reken eens uit hoeveel jij zou mogen eten, zal streng dieet worden!

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 20:09

@ mallodie.. Ze reageerde ook zo bij de huidige eigenaresse. Drukte eerst de kuiten aan, geen reactie, dan klein beetje aansporen met de hak.. toen ging ze al met haar oren in de nek. Dus wil je asjeblieft niet oordelen over iets wat jij niet hebt gezien dankjewel! Het zadel is te groot, omdat ze een hele korte rug heeft en dit dus duidelijk te zien was.

2kg is toch wel veel als je ook onbeperkt hooi hebt???!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:20

Maar waarom vraag je het aan ons als je het zo goed weet? In zo een geval zou ik nl naar een ander paard gaan kijken...geen hand vol maar een land vol en ook nog voor weinig geld.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:24

annetjee19 schreef:
Ik ga trouwens niet het voer veranderen in de proefperiode.. maar als ik haar koop sowieso.

Is ze nu veel te dik dan? Hoeveel kilo een paard krijgt, zegt me niet zo veel. Wel of een paard het daar goed 'op doet'. Dus goed op gewicht is en blijft, daar gaat het om!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:26

annetjee19 schreef:
@ mallodie.. Ze reageerde ook zo bij de huidige eigenaresse. Drukte eerst de kuiten aan, geen reactie, dan klein beetje aansporen met de hak.. toen ging ze al met haar oren in de nek. Dus wil je asjeblieft niet oordelen over iets wat jij niet hebt gezien dankjewel! Het zadel is te groot, omdat ze een hele korte rug heeft en dit dus duidelijk te zien was.

2kg is toch wel veel als je ook onbeperkt hooi hebt???!

Het is zeker veel. Vooral als het paard weinig doet. Hij heeft het echt niet nodig hoor!

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 20:32

Gelukkig nog meer die dat ook zo zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:33

Maar heeft het wat met het aan sporen te maken? Als het paard heftig is, kan ik mij nog wat indenken. Dan valt het ook te bezien wat voor hooi er wordt gevoerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:35

Tigra_ schreef:
Over de oren in de nek is inderdaad vanaf hier eigenlijk niets te zeggen. Het is vaak de gehele lichaamstaal die laat merken wat het zou kunnen zijn. Kan concentratie zijn, maar ook dat ze ergens last van hebt wat je op zo'n moment 9 van de 10 keer in de hele houding terug ziet.

Mee eens :j Het kan bijvoorbeeld ook dat wanneer TS de kuit aanlegt er iets raar/vervelend beweegt in dat niet passende zadel. Ik noem maar wat. Kan echt van alles zijn.

Over of een paard wel of niet, en hoeveel, krachtvoer nodig heeft zou je half bokt kunnen vullen. Er is naar mijn idee weinig over te zeggen als we niet weten wat er in het ruwvoer zit en wat TS met het paard doet qua werk. Daarnaast moet je rekening houden met de behoeftes van het paard, ik voer per dag 5 handjes ponybrok, er zijn vast ook paarden die meer nodig hebben dan mijne. Of mensen die meer willen voeren. Het verteren van krachtvoer is natuurlijk ook een belasting voor het lichaam. Er zijn paarden die het prima doen op enkel goed ruwvoer en een mineralenblok. Persoonlijk vind ik 2 kilo biks exorbitant veel maar er zijn natuurlijk genoeg paarden die zo veel of meer krijgen.

TS, heel veel succes met het paard, ik hoop dat de proefperiode goed bevalt en dat je er een leuk dier aan zult hebben :)