Nog steeds geen klik met pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Nog steeds geen klik met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 17:28

Na lang twijfelen toch maar een topic gemaakt. Ik ga het proberen kort te houden :o

Ik heb al bijna 10 jaar lang een pony, een quarab merrie met een zeer sterk karakter.
We hebben al zoveel meegemaakt van blessures tot operaties tot ruzies en miscommunicaties.
Ik kan er zonder zadel en bitloos mee gaan wandelen, op haar hangen en zot doen, eigenlijk alles!
Ze is vroeger mee op wedstrijd geweest met veel succes in het springen.
Maar door zo een sterk karakter en een eigen willetje heeft ze soms geen respect
en dat zorgt dat er eigenlijk geen klik is, ik beleef geen plezier aan haar...
Ik kan meer niet rijden door dat ze altijd iets aan de hand heeft dan wel.
Ze staat nu thuis op stal maar moet telkens de moed bijeen rapen om iets met haar te doen.
Al is het van borstelen, tot aan de hand - onder het zadel stappen of longeren.

Ik kan ze niet wegdoen want ze betekend wel iets voor me en gaat ook niet weg want ze is alles voor mijn vader.

Maar ik wil verder en uitgroeien in het rijden en ben daardoor vaak op internet naar andere paarden aan het zien.
Paarden waarmee ik meer geluk heb en echt plezier kan beleven en gelukkig van word. Is dit raar?
We kunnen gemakkelijk nog een paard erbij hebben maar vader wilt dit niet uit principe.
Ik kan zonder problemen een paard onderhouden maar dan mag deze niet thuis staan.
Ik weet niet wat ik moet doen... Het is iets wat erg in mijn hoofd rondspookt, en dat al jaren...
Ik ga me dan denk ik schuldig voelen ten opzichten van mijn vader en mijn pony...

Gelieve de reacties vriendelijk te houden :)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:06

Nou hier dan de eerste vriendelijke reactie:

Maar door zo een sterk karakter en een eigen willetje heeft ze soms geen respect
en dat zorgt dat er eigenlijk geen klik is, ik beleef geen plezier aan haar...

Ik heb er deze zin even voor je uithehaald :D

Volgens mij heeft dit paard wel respect voor je, al denk je zelf van niet. Op de eerste plaats werk ze enorm goed voor je, dus wat dit aangaat hoef je niet te twijfelen aan je paard. Waar ik wel aan twijfel is jouw, heb jij wel respect voor je paard. :)

_Alarm_wlkp

Re: Nog steeds geen klik met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 18:08

Ik zeker respect voor haar, maar ik begrijp haar zoo vaak niet en weet dan niet hoe ik moet reageren.
Meestal stop ik dan en zadel ze af of zet ze gewoon terug op de wei om te voorkomen dat ik ze onterect straf. :)

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:09

En wat John 57 is de meerwaarde precies met deze posting voor TS?

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:09

Heb je met je vader besproken hoe je je voelt? Lijkt me een enorm dilemma inderdaad..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:10

Oke, dan ga ik iets roepen wat altijd geroepen wordt:

Ga eens wat grondwerk doen! :D Wellicht kun je op die manier je paard beter leren kennen en beter inschatten hoe ze op sommige situaties reageert en hoe jij daarop in kan spelen. :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 18:12

@Naisven ja hoor, hier zijn vaak discussies over maar mijn vader weet niet hoe ze is onder het zadel is en bij hem doet ze alles.
@Captain grondwerk doen we genoeg en gaat ook super hoor maar blijf gemengde gevoelens hebben als ik met haar werk :)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:43

_Alarm_wlkp schreef:
Ik zeker respect voor haar, maar ik begrijp haar zoo vaak niet en weet dan niet hoe ik moet reageren.
Meestal stop ik dan en zadel ze af of zet ze gewoon terug op de wei om te voorkomen dat ik ze onterect straf. :)

Ik veronderstel dat je een respectabele leeftijd hebt om na te denken wat respect voor een paard betekend. :D Jij en ook je paard, hebben beide ruimte nodig maar wat ik niet snap, waarom wil jeje paard straffen? omdat ze een paard is.... omdat je ze niet goed begrijpt, en dan als laatste dat je niet goed weet hoe je moet reageren. Goed leiderschap is geven en nemen en sommige mensen hebben dit van nature en anderen moeten dit leren. Maar waar het hier om gaat is de zin "ik weet niet hoe ik hierop moet reageren". Een goede leider bepaald waar hij tevreden mee is en dat is wat paarden willen.

Ga eens aan de slag met bv Parelli, je heb bv de 6 spelletjes. Volgens mij zijn er hier op Bokt mensen die best wel zo,n setje missen kunnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:16

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-12-23 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:20

Staat ze al bijna 10 jaar alleen? Komt ze overdag wel standaard buiten? Denk dat het belangrijk is dat je eerst voldoet aan een paar belangrijke leefeisen zodat zij lekkerder in haar vel zit zoals contact met andere paarden en genoeg vrije beweging.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:39

Ik denk dat het heel belangrijk is om eens na te gaan waarom jouw paard bepaalde dingen bij jou doet, die ze niet bij je vader doet. Misschien moet je eens iets heel nieuws met je paard gaan doen, iets wat je vader niet doet. Zoals bv. Parelli, zoals John al voorstelde. Als jij je paard iets kan leren, geeft dat al een beter band, denk ik.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:43

Amalarab schreef:
Staat ze al bijna 10 jaar alleen? Komt ze overdag wel standaard buiten? Denk dat het belangrijk is dat je eerst voldoet aan een paar belangrijke leefeisen zodat zij lekkerder in haar vel zit zoals contact met andere paarden en genoeg vrije beweging.

Ze heeft altijd in groep gestaan gehad met 5 paarden maar ze moest altijd onderdoen en werd ze niet blij van.
Toen heeft ze ergens ander in een groep gestaan maar daar werd ze helaas ook niet blijer van en nu staat ze terug thuis.
Ze heeft gezelschap van een shetlander en staat normaal dag en nacht buiten met loopstal :)
Enkel door het slechte weer binnen in een grote stal met de shetlander (de wei is een extreem zwembad)
en mag ze zoveel mogelijk op de wei van de buren grazen en word er genoeg gestapt aan de hand met haar :).
Ze is zo onderdanig dat ze ook vaak genoeg moet onderdoen van de shetlander maar alleen staan is ook geen punt.

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:10

Een ander paard zoeken? Of wachten en de band opbouwen doormiddel van grondwerk, vrijheidsdressuur.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:54

Een gedragstherapeut(e) kan je helpen om inzicht te krijgen in het gedrag van jouw paard en dan in dit geval zijn reactie op jou. Meestal komen die mensen uit bij de ruiter, die door bepaalde (onbewuste) handelingen dergelijke reacties bij paarden teweeg brengen. Je krijgt dan tips en hulp bij het verbeteren en/of bewust worden van die handelingen, waardoor je meestal weer fijn met je paard kunt samenwerken. ;)

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:01

Heb je weleens gehoord van de horsenalities van Parelli: ik heb nl ook zo'n paardje als jij, maar ben door de horsenalities de humor ervan gaan inzien: loop nóg wel eens tegen vanalles aan, maar kan dat nu plaatsten en heb er een oplossing voor! Erg euk om je in te verdiepen als je tóch al met grondwerk bezig bent! Waar woon je?

Groet Bianca

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:03

Coulash : ik ben van België :) tegen de Nederlandse grens.

Parelli lijkt me heel leuk maar zelf snap ik er niets van (a)

Het probleem zit hem voornamelijk in het rijden en niet in omgang want dan doet ze alles.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:54

Jawel, maar het begint juist in die omgang: je hebt het over respect!

Bij Parelli zij hele leuke begrijpbare dingen te vinden: ik kan het je echt aanraden.
Nogmaals: mijn paard is exact zoals hierboven beschreven: ik roep altijd, dat onze samenwerking een hoog GRRRR gehalte heeft: oftewel frustratie!
Sinds ik parelli doe kan ik echter plaatsen waaróm ze zo doet en heb ik dus ook vaak een oplossing.
Ik heb voor het eerst een paard die met de oortjes naar voren bij me komt, als ik bij de paddock kom!

Hier vind je een mooie uitleg: http://www.parelli.nl/parelli.php?subnav=10principles

En hier de kaart waarmee ze paarden indelen in horsenalities:
http://files.parelli.com/HorsenalityChart.pdf

Ik weet niet of je een beetje engels kan? Print hem uit en zet kruisjes op de lichtblauwe cirkel: ben benieuwd: schrijf hier even wat eruitkwam!

Voor eventuele vertalingen: http://happyhorsemanship.nl/horsenality_chart.html
Trouwens een hele leuke site voor wat meer info!

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:04

Ik heb dit ook gehad.
Wij hebben al een tijdje een haflingermerrie, hartstikke lief, je kunt er alles mee, maar de klik mist. Gelukkig hadden wij thuis voor nog een plek voor een paard er bij. Dus zijn mijn moeder en ik opzoek gegaan voor een paard erbij. Dit is nu mijn paard en hij gaat niet meer weg. Mijn moeder en mijn haflinger vormen ook een heel goed team samen.
Als het financieel kan zou ik gewoon op zoek gaan naar een paard erbij. Als er na 10 jaar geen klik is zal die er waarschijnlijk ook niet komen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:07

Mijn vader wilt dat ik blijf proberen met haar, omdat hij geen problemen heeft met haar is het niet te begrijpen volgens hem.
Ik ben langzaamaan aan het zien voor een ander paardje die niet thuis komt te staan omdat mijn vader het niet wilt. Het ligt ingewikkeld.
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder vind het ook heel erg dat ik de ambitie in het rijden verloren ben omwille van haar. Ik wil iets bereiken maar dat gaat niet met haar helaas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:12

wat verstaat iedereen hier onder een 'klik' eigenlijk?
Dat een paard alles doet wat je zegt?
Ik zie het woord 'klik' vaak op Bokt en behalve dat mijn nekharen ervan overeind gaan staan ,ga ik nu ook maar vragen wie mij uit kan leggen wat die 'klik' dan wel is.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:14

Als mijn vader met haar rijd doet ze braaf alles, ze loopt ontspannen en doet braaf haar overgangen en gaat niet rennen. Hij heeft nu al een hele tijd niet met haar gereden omdat ik het zelf moet doen.
Bij mij is er geen ontspanning, is ze rennerig en overgangen is een ramp...
Ja ik heb les gehad maar ik bereikte niks meer en kreeg alleen maar te horen, is geen pony voor jou, verkoop haar en koop eentje waar je meer plezier aan beleefd.
Maar het is vaders kindje zowat en gaat dus niet weg...

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:15

Wat ik niet helemaal snap is dat je eerst zeg dat ze een sterk karakter heeft, en vervolgens dat ze onderdoet voor andere paarden?
Je hoeft niet persé Parelli te doen (het is wel leuk!), je kan ook samen met je vader grondwerk gaan doen, je vader ondervragen hoe hij dingen aanpakt die bij jou verkeerd gaan. Of je gaat iets doen wart de dagelijkse sleur totaal te buiten gaat, aangezien je schrijft dat eigenlijk alles wel goed gaat. In vreemde situaties gaat een band opbouwen sneller!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:17

Ze heeft een zeer sterk karakter als het op rijden aankomt :) dan vertikt ze veel dingen en word ze boos omdat ze iets niet snapt of het niet wilt doen. Het kan gaan van halthouden tot overgangen. En ja dan geraak ik ook gefrustreerd.

In groep bij paarden is ze inderdaad onderdanig en laat ze echt over de kop lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:18

_Alarm_wlkp schreef:
Als mijn vader met haar rijd doet ze braaf alles, ze loopt ontspannen en doet braaf haar overgangen en gaat niet rennen. Hij heeft nu al een hele tijd niet met haar gereden omdat ik het zelf moet doen.
Bij mij is er geen ontspanning, is ze rennerig en overgangen is een ramp...
Ja ik heb les gehad maar ik bereikte niks meer en kreeg alleen maar te horen, is geen pony voor jou, verkoop haar en koop eentje waar je meer plezier aan beleefd.
Maar het is vaders kindje zowat en gaat dus niet weg...

maar dit probeem kun je ook tegenkomen met een nieuwe pony....gewoon goed les nemen en houden.
Een goede ruiter kan met elk temperament overweg.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:19

Ik heb veel paarden en pony's gereden zonder problemen, ook jongere maar met haar blijf ik prutsen en ben ik de moed verloren en doe dus enkel buiten stappen met haar omdat ik niet meer wil vragen.