Paard rent stal in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Paard rent stal in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 10:40

Mijn 7 jarige friese merrie is nogal lastig als het gaat om de stal in gaan. Nu moet ik zeggen dat ze van haar zelf nogal een wakker en stressvol paard is. Bij mijn vorige stal is ze bij het ingaan van de staldeur tussen de deur gekomen toen deze dichtwaaide.

Op mijn nieuwe stal hebben we schuifdeuren die ik maximaal open zet maar nog steeds stormt ze het liefst met een aanloop de stal in. Hoe harder ik haar tegen houdt hoe erger het wordt. Dan vliegt ze zelfs de stal in terwijl de vonken onder haar ijzers vandaan komen. In de stal is er meteen niks meer aan de hand en in de verdere omgang is het ook een heel braaf paard (soms een beetje ongeduldig :D ).

Wat ik nu doe is haar recht voor de stal zetten. Het halstertouw losknoop en haar dan zelf de stal in laten gaan. Ik hoop dat ze op die manier ervaart dat er geen druk op haar staat als ze de stal in gaat en daardoor misschien rustiger wordt. Ik ben er van overtuigd dat dit gedrag namelijk voort komt uit angst.

Hebben jullie misschien nog tips?

mrjlnx

Re: Paard rent stal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:41

Moet ze ook langs andere paarden als ze de stal in wil?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 10:43

Ja maar wij hebben een breed gangpad en de paarden kunnen niet naar buiten met hun hoofd. Dus er kunnen geen andere paarden bij haar komen als dat is wat je bedoelt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:43

gaat het om de staldeuren van het gebouw of echt van haar eigen box?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 10:44

Het gaat echt om de deuren van haar eigen box.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:47

kun je haar wel stil laten staan voor haar box of sleurt ze je dan mee?
Je zou nog kunnen proberen (mits de drempel het toelaat) om haar achterwaarts haar box in te laten gaan, uiteraard dan eerst achterwaarts goed voor elkaar hebben en dan pas bij de box proberen.
of de box in en er gelijk weer uit en dat in alle rust herhalen tot ze doorheeft dat de deuropening haar geen pijn meer doet.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 10:51

Ik kan haar tot op een zeker moment wel stil laten staan voor de deuropening. Maar zodra ze dan door krijgt dat ze er in moet begint het gestress. Ik zadel ook regelmatig op bij de stal en dat is geen enkel probleem. Het is dus echt puur de smalle opening, die eigenlijk niet eens heel smal is.

Achterwaarts kan ik eens proberen. Er is wel een drempel maar wie weet lukt het :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:55

achterwaarts alleen doen als ze geen ijzers heeft of als er maar een ieniemienie drempeltje is, anders kan ze blijven hangen.... en dat wil je niet!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 10:58

Dan is dat ook geen optie....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:04

bij ons op stal ook een paard dat 1x tegen de deurstijl is gelopen en sindsdien bijna iedereen verongelukt met het in de stal vliegen. En het is doordat ze zo "angstig" is om tegen de deur stijl te lopen dat ze uitglijdt en er juist tegen knalt, want onze staldeuren zijn mee dan breed genoeg...
Die zetten ze er nu ook altijd achterwaarts in, de stal uitkomen is om de een of andere redenen ook geen probleem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:00

Als je paard het heeft omdat ze bang is voor de "smalle" opening zou je eens wat hindernissen in de bak kunnen zetten daar eventueel een deken aan hangen zodat het dicht lijkt en oefenen om daar door heen te lopen. Eerst breed en dan steeds smaller maken maar dan moet je wel weten of ze echt wat angstig is anders zal het weinig zin hebben.

Wytsing_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:45

Is training rondom het de stal in en uit gaan i.c.m. voer misschien een oplossing voor haar?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 16:57

Dat van die hindernissen is wel een goede tip inderdaad. Ga ik in de vakantie maar eens mee aan de gang. Met voer ben ik niet zo'n voorstander van maar mocht het echt niet anders lukken wie weet dat ik het nog wel eens probeer :)
Bedankt voor jullie reacties!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:31

1 van onze merries doet dat ook, zij is ook nog half blind. Ik blijf altijd zelf buiten de stal staan en wijs in de stal, zij weet dat ze dan de stal inkan. De ene keer is ze rustiger als anders. Als ze al wat gestresst is vliegt ze vaker haar box in dan als ze al ontspannen is.
Tegenhouden heeft absoluut geen zin, want op een spannend moment krijgt ze ook nog eens druk die ze wil gaan ontvluchtenm krijg je alleen maar meer panniek dus. Gewoon rustig blijven en zelf buiten de stal blijven zodat ze jou in ieder geval niet omver kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:32

Deur dicht houden, zelf naar binnen, deur half dicht en dan langzaam open doen, vliegt ze naar binnen? deur half dicht. En zo door tot ze rustig wacht.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:15

Dat zou ik dus absoluut niet doen, paard wil door de deur, deur gaat opeens dicht. Bevestigd dus haar angst dat als ze door een smalle doorgang gaat deze dicht kan gaan. En dat is de reden dat ze zo bang is geworden. En als ze dan een keer goed in paniek raakt sta jij met je touwtje aan de andere kant van de deur. Is je paard zo weg.
Voor een paard met een dominantie probleem zou het kunnen helpen, maar voor een bang paard is het denk ik het domste wat je kan doen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:14

denk ook niet dat dat een oplossing is, ze zal maar net naar voren stuiven en weer klem komen zitten, dan is al je goedbedoelde training voor niks geweest en wordt het probleem alleen maar groter.

De optie met de hindernispalen en zeil is wel een goeie om buiten de stal te gaan oefenen.
Hoe is ze met de trailer?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:20

wij hebben in het verleden ook zo`n paard op de manege gehad en die heeft haar hele leven dit trauma gehad. die was er dus niet meer vanaf te brengen. ja een gebruiksaanwijzing werd er dan bijverteld.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:24

_Pretty schreef:
Deur dicht houden, zelf naar binnen, deur half dicht en dan langzaam open doen, vliegt ze naar binnen? deur half dicht. En zo door tot ze rustig wacht.
Dit zou ik ook zeker niet aanraden, is alleen maar vragen om ongelukken.
Mijn merrie vloog ook altijd de stal in en uit. De enige tips die ik je kan geven is zelf rustig blijven, het paard de ruimte geven en heel veel tijd en geduld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:31

_Pretty schreef:

Vindt dit net zo als andere echt geen goede oplossing met een angstig paard. Daarbij zal het paard zo snel naar binnen willen dat een deur half dicht doen er wel voor kan zorgen dat ze er tegen aan knalt en inderdaad wat iemand al zei haar angst nog meer bevestigd en je nog een groter probleem hebben.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:43

leg eens een opgerolde handdoek op het drempeltjes van de stal, dit zorg voor een afleiding waardoor ze misschien eerder naar beneden kijkt en dan eroverheen gaat. omdat haar focus dan ergens anders ligt kan ze dus anders reageren dit is de insteek die je krijgt om haar gedrag misschien te kunnen beïnvloeden. goed belonen voor het denk werk wat ze zelf doet....en veel geduld hebben is zeer belangrijk!

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:20

ik zou zeggen...
zodra ze gaat rennenztilzetten en terug lopen naar de plek waar je vandaan kwam laat haar daar dan even tot rust komen, en dan loop je weer opnieuw naar de stal herhaal dit net zo lang tot ze redelijk rstig de stal in loopt en beloon haar dan uitgebreid! dit had mijn verzog friese merrie ook maar dan als we naar buiten gingen rende ze keihard naar de wei terug dit hebben we ook gedaan en het heeft goed gewerkt!

veel succes met haar ik denk dat het idd uit angst komt dus niet ongeduldig worden ;)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 17:45

Bedankt voor jullie reacties! Haar tegenhouden werkt helaas alleen maar averechts. De trailer vind ze prima om in te staan. Ja onderweg vind ze alles wel spannend maar ze gaat er wel gewoon in.

Maar ondanks dat ik niet zo'n voorstander ben van met voer proberen heb ik net het volgende geprobeerd... en het werkte ook nog.
Ik heb haar stil gezet voor de stal. Haar halstertouw losgeklikt. Haar een wortel gegeven en ze liep kauwend en aardig rustig de stal in. Met andere woorden ze was afgeleid door de wortel die ze aan het opeten was... Niet helemaal de ideale manier maar ik ben er allang blij mee. Is kijken of we dit verder kunnen uitbouwen :)